Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 299, 300, 301 ... 501, 502, 503   >>
67 besök idag (2495818 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Här är surfplattan:

2 bredband och 2 egt m.m.
Vatten temp är efter kylaren = på kalla sidan.


Efter pass 1 Sviestad




Pass 2 Sviestad



Röd visare är max värdet den varit upp i och blå är aktuellt värde.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Upptäckte nu att det faktiskt var redan på pass 2 som laddtrycket sjönk?

Pass 1 bild ovan visar peak laddtryck på 1.1bar vilket den brukar ligga på.

Pass 2 på bild ovan är den nere i bara 0.75 bar ? (det är alltså under hela passet så har den inte laddat mer än så vid något tillfälle)

Pass 3 visar 0.8 bar
Pass 4 visar 0.85 bar


Pass 3: det var här på rakan jag upptäckte att det bara låg mellan 0.6-0.7 bar när jag gasade ur motorn.




Pass 4:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag hittade inget läckage på plats och på vägen hem laddade den igen som den ska.
Fanns ingen felkod om detta heller, men gissar att det var data boxen ändå som ströp den av någon anledning.


Här efter motorvägs körningen på väg hem.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Okej dags för ett inlägg..
Då tråden redan är uppe i 300 sidor så valde jag nu att inte skriva något på 3 dagar, en intressant iakttagelse är att trots det så lästes tråden över 1000 ggr varje dag? verkar som många är vana med nya inlägg varje dag och hoppades på uppdateringar thumbs up


Så här kommer ett nytt inlägg med en fråga..

Senast på Sviestad så hade jag ju kopplat bort värmepaketet helt så nu var det behaglig temp i kupén trots varm och solig dag.

Så nu vill jag hitta en liten smidig kran/kulventil att sätta på inringat område, tyvärr är den kulventilen på bild för lång för att få plats där.
Det är 19mm slang om jag inte minns fel, så inte så lätt att hitta någon liten kulventil för detta eller?




Har ni några tips på kran/ventil som passar där? för att kunna stänga till vattenflödet helt..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Du måste ju inte nödvändigtvis ha riktigt så stor. Även om du stryper flöde lite just genom ballofix så lär du ha gott om effekt på värmepaket när ventil är öppen.

Vanlig ballofix för tex 12mm rör är nog betydligt kortare. Och sen bara gänga i större stolpar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
knotan skrev:
Du måste ju inte nödvändigtvis ha riktigt så stor. Även om du stryper flöde lite just genom ballofix så lär du ha gott om effekt på värmepaket när ventil är öppen.

Vanlig ballofix för tex 12mm rör är nog betydligt kortare. Och sen bara gänga i större stolpar


Problemet brukar vara att det inte finns så stora stolpar till dom små utan då behövs övergångar i mellan och det finns ju tyvärr ingen plats för det.

Men hittade nu en del varianter hos: www.dinvvsbutik.se dom har även vinkelkulventil vilket kan passa bra då jag har böj på slangarna i bägge ändorna, finns dock inga mått angivna på deras kulventiler.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Tänkte iofs inte på det, jag är ju svetskunnig så har aldrig behövt fundera så mycket på gängövergångar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
knotan skrev:
Tänkte iofs inte på det, jag är ju svetskunnig så har aldrig behövt fundera så mycket på gängövergångar


Ja hittar man nipplar i tex. rostfritt så kan man ju svetsa om, om det nu inte finns rätt nippel,
men oftast är dom ju i mässing vilket krånglar till det i alla fall för mig med att svetsa om dom.
men jag har mejlat nu till vvs butiken så får se om dom har rätt nipplar som passar en liten kulventil.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Nja. Det är väll betydligt vanligare att det är typ gulkromaterat eller blankförzinkat stål, dvs svetsbart.
Även de sk R gängorna som rörisar använder är tumgäng som hydrauliksortimentet. Dvs det är bara handla på tex hydroscand

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Min ebay bromsvätske burk har gummi som inte tål bromsvätska

Efter ett tag så märkte jag att bromsvätskan blev svart färgad så sög ur och hällde i ny, men den blev snabbt färgad igen thumbs down

Och igår när jag tog ur gummit så ser jag att det har fått stora sprickor i sig och antagligen håller på att lösas upp







Funderar på om jag ska klippa bort mitten delen och bara använda kanten runt som tätning mot locket.

Denna är ju enbart för kopplingen så bromssystemet påverkas inte av gummit i vätskan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Så gjorde jag på burken jag hade till koppling i ett tidigare projekt, tyckte bara den var jobbig när man skulle fylla

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag har klippt av gummit i burken nu.


Men en annan sak, mina hockey puckar..

På motorn fungerar det bra och blev inga extra ljud alls, men lådan låter som stum monterad?
alltså sjukt vilka höga transmissions ljud jag fått, värst är det konstigt nog vid motor broms Samt även frikoppling?
Alltså med både lite eller mycket gas så låter det minst.

Och då har jag ändå en extra svart puck + alu bricka nu som ska tas bort den dagen paketet sänks mer.


Bromskylnings slangen är förövrigt än så länge hel thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Det är väl ganska självklart att du får upp ljud i karossen.
En vibrationsdämpare har ALDRIG en genomgående bult.
Som du har gjort går allt ljud/vibrationer rakt igenom. Den där kontsruktionen med dubbla puckar kan inte funka. Vid belastning släpper trycket på motsatta sidan och så får du fruktansvärda brytkrafter på återfjädringen.
Gör om - gör rätt...

_________________
Christer Folkesson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Instämmer. Du lär ha vulkade kuddar, kör på någon stabil riktig vibrationsdämpare istället.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Instämmer med ovanstående, men eftersom du visar allt du redan gjort så orkar ingen rätta dig...

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



erikjakan skrev:
Instämmer med ovanstående, men eftersom du visar allt du redan gjort så orkar ingen rätta dig...


Detta är anledningen till att du har 1000 läsningar i timmen eller vad det nu var. Folk älskar gnabb.
Ganska underhållande faktiskt

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
efzonracing skrev:
Det är väl ganska självklart att du får upp ljud i karossen.
En vibrationsdämpare har ALDRIG en genomgående bult.
Som du har gjort går allt ljud/vibrationer rakt igenom. Den där kontsruktionen med dubbla puckar kan inte funka. Vid belastning släpper trycket på motsatta sidan och så får du fruktansvärda brytkrafter på återfjädringen.
Gör om - gör rätt...


Jag hänger inte med hur du menar med detta:
Vid belastning släpper trycket på motsatta sidan och så får du fruktansvärda brytkrafter på återfjädringen.

Det är ju gummi åt bägge hållen, dock blev det nu tillfälligt en extra puck så japp den är lite mjukare i nedåt kraft än uppåt, men jag hänger inte med ändå hur du menar med brytkrafter? det är ju ändå bara millimetrar det fjädrar upp och ner i gummit och förhoppningsvis lättar det aldrig från gummit då det är hårt draget så allt är nerpressat i gummit nu.

Det enda stället som det kan fortplanta sig ljud är om genomgående bulten tar emot röda stålplattan för annars är det gummi i mellan, det fungerar ju dock bra på motorn men det kan ha blivit större hål där i bryggan för bulten så kanske ska borra upp mitten hålet mer i röda plattan för växellådan och testa, tanken var även att lägga plast ring runt bulten i hålet men det får bli senare.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Så här har jag gjort mitt växellåds fäste ursäkta den dåliga bilden.
Håller garanterat.

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ja liggande vulkad kudde med bult igenom skulle vara riktigt bra, problemet för mig är platsbrist.
Svarta pucken + aluminium biten ska ju bort så det blir enbart en puck på typ 2cm i höjd= ont om plats att få dit en sådan kudde du har.
Och allt ska flyttas uppåt då jag inte vill ha något stickande ner under bilen som det nu gör = ännu mindre plats kvar för en liggande vulkad kudde.

Jag har ju även 2st, en på varje sida om lådan och ingen bakom som du har.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Om du har 2 gummikuddar med en metallplatta emellan, så innebär väl det att trycket ökar på ena sidan och minskar på den andra. Och sen måste metallplattan över "dödläget" innan det kan ta emot krafter från andra hållet. Det innebär hög acceleration på vikten och sen onödig belastning när man komprimerar gummit igen på "returen".
Jag tror inte du kan uppfinna en vibrationsdämpare på nytt. Bara att vara kreativ och bygga in sånt som redan finns att köpa.

Kör själv med bakre länkarmsbussningar från E30 som motor/växellåpdskuddar. Funkar klockrent. Visserligen i en racebil, men inga otrevliga resonansljud, mer än obefintlig ljudisolering.

_________________
Christer Folkesson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag förstår nu att ingen läste vad jag skrev om när jag har mest oljud i mitt första inlägg om dessa ovan?

Alltså vid hård körning eller bara normal gasning så är det inga problem utan de riktiga oljuden kommer vid lätt motorbroms och även när jag rullar utan växel i eller med kopplingen ner tryckt och då är det ju inga krafter alls på mina kuddar..

Sen vill jag ha så nära stummonterat som möjligt men inte helt..
Vet kompisar som haft stummonterat och det har varit olidligt men då har dom bara lagt gummimatta i mellan så har det blivit bra trots genomgående bult..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 299, 300, 301 ... 501, 502, 503   >>
67 besök idag (2495818 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande