Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fjädrar till super 7a (har jag räknat rätt?)
3858 besök totalt
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Har en mycket lätt super 7a som fjädringen jobbar dåligt på.
Har idag 300 lbs/in fram och 200 lbs/in bak.
Ofjädrad vikt, fulltankad med mig i:
Hf 81 kg
Vf 104 kg
Hb 90 kg
Vb 100 kg

Mr 0.88 och vinkel på dämpare 51 grader fram

Räknar jag ut frekvensen vid ca 2Hz får jag en fjäder på ca 130 fram och 175 bak.

Tycker detta verkar galet då bilen är hopplöst för hård bak och något för hård fram.

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Det är den fjädrade vikten man skall använda när man räknar egenfrekvensen.
Hf 81 kg
Vf 104 kg
Hb 90 kg
Vb 100 kg
Är detta fjädrad vikt?
Tumme pekfinger väger bil på vågar ca ca ca 535kg, rätt?


Hmm MR =0,88 och 51grader.
MR är utväxlingen mellan hjul och fjäderröresle
Iof kan man mäta totala länkarmslängden dela med längden från coilover till infästing i karrosen.
Är det som blir 0,88?
Om ja så blir MR 0,88*sin(51) -> MR = ca 0,68
Rätt?
Samma MR bak och fram?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Sorry det är den fjädrade vikten bilen väger 475kg fulltankad med mig i. De fjädrade vikterna nedan är inkl mig.

Mr fram 0.88*sin51 = 0.69
Mr bak stel axel 980/1400 = 0.7

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Då den fjädrade vikten är ca samma bak och fram och MR är ca lika så vid 2Hz skall fjädrna bli lika hårda.
Mao 2Hz ger fjäder på 30,6N/mm (175lbs/in)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
175 lbs/in låter rimligt.

Jag har räknat såhär (ursäkt att jag använder skitenheter och att paddan blandar stora och små bokstäver)

Eibachs beräkning: http://eibach.com/america/en/motorsport/products/suspension-worksheet

CF = Wr/(mr^2*acf)
Wr = (f*60/187,8) *m
Mr = 0.88 fram, 0.7 bak
Acf = sin 51
F= 2 hz
M= 178 lbs (Fram och bak)
CF front 119 lbs/in
Cr rear 181 lbs/in

Optimum G: http://www.optimumg.com/docs/Springs%26Dampers_Tech_Tip_2.pdf
K = 4pi^2*f^2*m*mr^2/386.4

F = 2hz
M = 178 lbs (fram och bak)
Mr = 0.88*sin51 fram, 0.7 bak

K front = 34 lbs/in
K rear = 35 lbs/in

Eibach ger ju en ett svar som är rimligt bak, men de övriga blir ju helt orimliga!

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



På min sjua minns jag att jag kompenserade för lutningen på dämparpaketet, försökt hitta dokumenten men inte lyckats.
Mina framfjädrar är styvare, men de lutar mer än bak.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag skulle gå på
Optimum G: http://www.optimumg.com/docs/Springs%26Dampers_Tech_Tip_2.pdf

Mäst pga SI enheterna.
Ett tips räkna ALLTID i SI-enheter.
Mao räkna om all ingångsdata till SI-enheter.
Sen om man köper fjädrar i pissenheter så då räknar man om utresulatet.

NU gäller det bara hålla tungan i rätt mun vad gäller MR
Går vi från hjul till fjäderrörelse eller tvärt om?????

Typ dubbla A-armar, dämpare/fjäder på länkarmen.
Dämpare/fjäder lutar inåt uppåt.
I detta fall blir fjäder-rörelsen mindre än hjulrörelsen.
Jag använder ALLTID fjäder/hjul, det ger MR < 1
Optimumg gör tvärt om.
Fram 0,68 ger 1/0,68 -> MR=1,47

I samma tema.
Vinkel? Mätt mot vad?
Tänk så här.
Dämpare rakt upp = 1
I eibach skall cos använads som vinkel A är satt
cos(0)=1
Jag antog 51grader var från horiontal planet.
Då är det sin som gäller.
sin(90) = 1


Eibachs
http://eibach.com/america/en/motorsport/products/suspension-worksheet
Håller jag mig ifrån, dyker upp massa omräkningstal för junkenheter.

OBS nu MR=d3/d4 skall EJ användas i en vertikal frekvensanalys.
Bara till att beräkna fjädrarnas krängningsstyvhet.
Men lutingen skall med, men i de flästa fall är lutingen liten inåt uppåt.
Säg 85grd, eller 5grd beronde på vilket plan vi utgår ifrån.
Ger MR=0,996
Även i kvadrat blir skilnaden från 1 jä.... liten, 0,992
OBS sitter fjädern på typ en länkarm blir det annolunda.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Tack! Då har jag hyfsat beräkningen enl "optimum g" i SI enheter och räknat om på slutet och fått ett rimligt resultat ( men kanske inte det jag vill ha ).

Får 152 lbs/in fram och 67 lbs/in bak. Har inte hittat nån fjäder som är så mjuk att ha bak!

Om jag kör 100 lbs /in bak så blir det 2.4 Hz vilket säkert skulle funka bra.

Har nu 140 lbs/in bak vilket ger 2.9 Hz och fram 300 lbs/in vilket tyvärr ger 2.8 Hz. Tycker dock att jag har för aggressiv turn in med denna setup.

Hur ska jag tänka här?

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
Racetech
Fjädrar till super 7a (har jag räknat rätt?)
3858 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande