Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NB 2003 - Säsongspremiär avklarad
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18   >>
7 besök senaste veckan (116893 totalt)
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Har varit och firat midsommar i Hässleholmstrakten. Passade på att åka till Rallyshop och köpa en ny ratt. En platt denna gång så ska jag prova på hur det är att ha ratten ca 9 cm bort.
På Rallyshop hade de inga ryggkuddar för racingstolar så jag åkte till GA som ligger Vankiva några km bort. GA är också en butik med stort utbud och kunskap. Där hade de kudde för svanken. Jag blir så trött i ryggen när jag sitter och åker till och från banorna så 225:- för en kudde är en helt ok investering På bilden är den röd men jag har köpt en svart.
I morgon blir det lite garagetid och på fredag är det Kinnekulle som står på schemat Ser lite mörkt ut vädermässigt men jag håller tummarna för att det ska vara uppehåll hela dagen.



_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Några fina bilder från Addes foto som tog i fredags på Kinnekulle Ring.
Fantastisk rolig dag med mycket bantid. Det var inte så jättemånga bilar. Väldigt trevliga människor och många fina bilar. Tyckte att jag körde bra. Låg många, många varv runt 1:11 och 1:10 men kom tyvärr inte under 1:10 som var målet. Fast jag får väl vara nöjd med att jag körde jämnt och bra









_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Och idag har jag varit på Malmby flygfält med MX-5 racing club
Strålande sol nästan hela dagen. Kom (som tur var) lite moln på eftermiddagen. Vi höll på att bli stekta.

Konbana och rundbana och så fick jag lära mig att sladda Hur kul som helst!! Känns bra att jag vet hur man sladdar nu och efter det så fick jag också en bra tid på konbanan. thumbs up

Och så fick jag träffa Magnus Thomé och se hans jättefina bil!






_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Bestämde mig i onsdags för att jag ska åka söderut för att kolla in SSM på Knutstorp i helgen (och köra på Sturup på tisdag och Sviestad på torsdag på väg hem).
Min Lillräser var jätteskitig med döda insekter, gummirester, bromsdamm och den behövde definitivt en omgång med dammsugare och dammtrasan invändigt så jag beställde tvätttid till kl 8 i morse.
Men på vägen till tvättkillarna så tändes motorlampan. Panik! Jag ska ju köra låååångt. Vad göra? Så när jag kom till tvättfirman pratade jag med den trevlige ägaren och han har många vänner i bilbranschen och ringde då upp en kompis i närheten som kunde hjälpa till att felsöka. Vi åkte till honom när bilen var färdigtvättad och han kopplade in datorn i bilen och det var tydligen fel på tändspolarna. Jag har inte känt något effektbortfall så vi släckte felkoden och så byter jag tändspolarna vid nästa service då jag ska byta kamremmen också. Slutet gott, allting gott och jag kör söderut om några timmar Packa lite först...

Och så har jag satt på en Rejsa-dekal på bilen Blev en bubbla... Men jag är så glad över att det inte var något större fel på bilen så jag låter inte det bekomma mig



Nytvättad och felsökning pågår


liten rejsadekal

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Det är inte lätt att ha gamla bilar... De slits med åren.
Bruksbilar köper jag alltid nya. Ekonomiskt? Nej, men jäkligt bekvämt.

Så... jag har ju haft klonkande missljud från bakvagnen. Detta har nu eskalerat i andra missljud som låter som om det var något i obalans. Åkte till en mekkille jag känner och vi höjde upp bilen på lyften för att kolla bussningarna till diffen. Hmm... De är helt slut. Totalt finito! Hade köpt rutlim för att förstärka bussningarna, det var därför jag åkte till garaget, men det går alltså inte ens att skruva bort locket med risk för att allt rasar sönder
Nu har jag precis beställt nya bussningar från I.L. Och de kommer väl till nästa vecka, eller kanske redan på fredag.
Men jag behöver nya lock (eller begagnade). Är det någon här som sitter på sådana så får ni gärna hojta till?




_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Det där med att beställa reservdelar från svenska märkesverkstäder...
Har haft många intressanta diskussioner över telefon med Mazda på olika orter.

Nya bussningarna köper jag från I.L. motorsport i Tyskland över nätet. Enkelt och smidigt och inga överpriser. Bra racingkvalitet. Häpp!
Men... Så kommer det ju till det där locket som då heter typ: Diff mount bracket/hanger eller Rear diff mount lower bushing stopper. Det locket är helt sönderrostat på min bil och jag behöver alltså två nya. Efter att ha pratat med några jeppar som inte kunde något hamnade jag tillslut på Mazda i Uppsala som ändå var villig att hjälpa till. Jag mailade över bilder från nätet till honom (se beskrivningar nedan) medan vi pratade i telefon och han tackade så mycket och sa att han skulle undersöka och återkomma.
Medan han undersökte så undersökte jag själv och hittade dessa bussningslock på en firma i USA, Atkins Rotary. Två lock inklusive frakt gick på $95 (~ SEK 760). De fanns i lager och jag beställde. Killen från Mazda ringde tillbaka och sa att de kunde få dessa lock från Belgien på 4 dagar och att locken kostar SEK 614 styck, dvs över SEK 1200 för två Jisses!! Vilka prisskillnader! För samma lock!

Dessa två bilder mailade jag över. Det är tur att vi rejsfolk finns och kan hjälpa till




Annars har jag haft en trevlig dag på Sviestad. Har inte kört själv men stått flaggvakt två pass och däcksparkat och försökt övertala en nyfrälst räsertjej att köpa en Miata
Påpälsade i den svenska sommaren

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det var väl ingen ovanligt stor prisskillnad, det finns värre.
Tänk på att ILs priser på Mazda delar är med 40% rabatt, nåt som en svensk handlare aldrig får.

Däremot måste man veta exakt vad man ska ha och helst numret. Systemet de söker i har skitbilder.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Niklas Falk skrev:
Det var väl ingen ovanligt stor prisskillnad, det finns värre.


Har man otur så blir det även svensk moms, tull, speditörens hanteringsavgift för moms/tull, mm på det från USA och då blir det inte lika billigt heller. Jag har hittills klarat mig på bildelar från USA, men jag räknar med att det kan dyka upp.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det var väl ingen ovanligt stor prisskillnad, det finns värre.
Tänk på att ILs priser på Mazda delar är med 40% rabatt, nåt som en svensk handlare aldrig får.

Däremot måste man veta exakt vad man ska ha och helst numret. Systemet de söker i har skitbilder.


Jaha! Visste inte att IL hade så mycket rabatt. Bra för oss som behöver delarna

Marcus Gustafsson skrev:

Har man otur så blir det även svensk moms, tull, speditörens hanteringsavgift för moms/tull, mm på det från USA och då blir det inte lika billigt heller. Jag har hittills klarat mig på bildelar från USA, men jag räknar med att det kan dyka upp.


Är medveten om det men håller tummarna för att jag ska slippa thumbs up

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Tull! Jaha, så råkade jag också ut, då'rå...

Men...! Faktum är att det blev fortfarande billigare med tull och frakt än att handla reservdelarna från Sverige. Och nu är alla reservdelar hemma så i helgen byts diffbussningarna ut. Ett ganska stort arbete med allt som måste plockas isär och ner. Kommer att såga av avgasröret istället för att montera ner hela. Det går fortare så och som tur var kan mekkillen svetsa



Och så hittade jag en cool dricka på en mack någonstans i norra delarna av landet.
Köpte ingen sådan för jag dricker inte energidrickor, men det var en snygg burk


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Gulfburk!

_________________
Magnus Thomé
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



skönt att delarna har kommit fram
alltid trist när bilen tvingas stå stilla....

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Gulfburk!


Visst är de fina

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
skönt att delarna har kommit fram
alltid trist när bilen tvingas stå stilla....

/C


Ja, jätteskönt att det gick så snabbt.
Hoppas montering går lika smidigt

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Då så... Nu sitter jag fast i Skåne och bilen står stilla på en lyft och på fredag är det årets höjdpunkt med MX-5 racingclubs Bankalas på Kinnekulle. Men jag hyser hopp Som vanligt är jag positivt inställd på att allt ska lösa sig. Och så är jag förbannat ihärdig också

Alla reservdelar kom som de skulle, diffbussningarna och locket till dem. Jag plockade in allt i bilen och drog ner till Skåne för här fanns den mekkillen som inte var på semester och kunde faktiskt hjälpa mig med det stora arbetet. Men... Någon tok i Japan tyckte att man kunde blanda gjutjärn och aluminium i konstruktionen och det har vi nu hårda vägen fått veta att dessa metaller oxiderar tillsammans... Upphängningen till diffen (gjutgärn) sprack när bultarna skulle skruvas ur. Ena bulten sitter fast helt och den andra gick av och den saken bultarna sitter i är nu sprucken

Well... Så jag ägnade hela måndagen åt att jaga dessa reservdelar. Lade ut annons på FB och chattade med klubbkompisar, var på bildelsaffären och sen på mazdaverkstaden men där hade de redan gått hem när jag kom 16:30... Sommartider gällde.
Men jag är ju lyckostjärnan själv och i går kväll så hörde en klubbkompis (som faktiskt finns här på rejsa också) av sig och sa att han hade det jag behövde och idag skickade han delarna med postens expresspaket. I morgon förmiddag så ska paketet komma och då hämtar jag det och åker direkt till garaget. Sen får vi bara hoppas på att vi får ihop allt Det har varit lite problem med att få i bussningarna i hålen där de ska sitta också... En 25-tonspress räckte inte så mekkillen fick åka till en annan verkstad med grejerna och där hade den en press som klarar 100 ton. Det ska väl räcka tycker jag...

Här kan man se att den spruckit i tre delar... Och ena bulten sitter helt fast


Men här är grejerna som är på väg med posten (Tack Chriss!)


Men det är ju inte nog med att arbetet med bussningarna skiter sig...
Min rostiga tröskel ser förjävlig ut och håller på att spricka upp totalt. Har planerat att fixa till tröskeln i höst när säsongen är över. Till och med pratat med en plåtnisse som kan hjälpa mig.
Men jag kan liksom inte åka omkring såhär:



Så i morgon när bilen ändå är på lyften så kommer jag tejpa detta! Jag vet... Fullösning! Men vad gör man?

Planen är att på torsdag åka upp till Götene och på fredag morgon vara på Kullen. Punkt!

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Malin W skrev:
rost >> tejp!


Hahaha thumbs up

Minns liknande lösningar man, hrrmmm... själv gjort liksom

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Senast igår satt jag och kollade säljesannonser på Miator, och då jag bara har 3 mil till Kullen så kanske ett "studiebesök" på fredag vore lämpligt, så jag undrar Malin om du vet hur länge ni kör på eftermiddagen. (jag jobbar så det är ju onödigt om ni har slutat när jag kommer dit )

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Malin W skrev:
rost >> tejp!


Hahaha thumbs up

Minns liknande lösningar man, hrrmmm... själv gjort liksom


Haha! Skönt att höra Då är jag inte ensam

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Pajen skrev:
Senast igår satt jag och kollade säljesannonser på Miator, och då jag bara har 3 mil till Kullen så kanske ett "studiebesök" på fredag vore lämpligt, så jag undrar Malin om du vet hur länge ni kör på eftermiddagen. (jag jobbar så det är ju onödigt om ni har slutat när jag kommer dit )


Vad kul! En Miata-intressent!
Klart du ska komma till Kullen på fredag. Vi brukar köra till 16:30. Tror inte man får köra längre pga buller.
Vi kommer väl vara ca 50 Miator där + lite andra bilar, så det är ett perfekt tillfälle att komma och däcksparka och titta. Kom förbi och säg hej

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Malin W skrev:
Pajen skrev:
Senast igår satt jag och kollade säljesannonser på Miator, och då jag bara har 3 mil till Kullen så kanske ett "studiebesök" på fredag vore lämpligt, så jag undrar Malin om du vet hur länge ni kör på eftermiddagen. (jag jobbar så det är ju onödigt om ni har slutat när jag kommer dit )


Vad kul! En Miata-intressent!
Klart du ska komma till Kullen på fredag. Vi brukar köra till 16:30. Tror inte man får köra längre pga buller.
Vi kommer väl vara ca 50 Miator där + lite andra bilar, så det är ett perfekt tillfälle att komma och däcksparka och titta. Kom förbi och säg hej


Gött, då ber jag till vädergudarna, och hoppas jag hinner dit

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
I torsdags morse blev bilen klar Snacka om i elfte timmen...
Allt sitter fast som det ska nu och jag har tejpat rosten

Det var ju problem med att få i bussningarna i hålen då pressen på 25 ton inte räckte till. Det fixade sig med en press på 100 ton. De gamla bussningarna åkte ur och de nya gled lätt in. En kostnad på 700 kr men ibland så måste man bara le och betala...

Diffklumpen med nya bussningarna står på golvet lutad mot en lyft


Diffen lyfts på plats och fästes med nya reservdelarna


Min fultejplösning över rosthålet... Som faktiskt funkar riktigt bra. Tvättade och slipade och satte fast vävtejp och sen fäste jag tejpen längst under med något siliconliknande grej för det var svårt att få tejpen att fästa där.
Tejpen sitter kvar fast det regnade igår.


Och så här ser bilen ut utan diffen och halva avgasröret borta och drivarmarna är också borttagna och stagen som sitter undertill


Åkte strax efter lunch från Skåne upp till Götene på torsdagen. Hämtade bilen vid halv 11-tiden. Då hade mekkillen svetsat fast avgasröret igen och också varit ute en provsväng.
Regnade hela vägen...
Men på fredagmorgonen så hade det spruckit upp och såg riktigt fint ut. Vi hade torr bana på i några timmar innan regnet kom. Jag tyckte att jag körde fantastiskt bra igår. Fick inga jättefina tider men jisses så roligt jag hade det. När regnet kom gav jag upp men kände att jag hade fått en bra dag på Kullen.

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NB 2003 - Säsongspremiär avklarad
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18   >>
7 besök senaste veckan (116893 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande