Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Ni som är kunniga om R däck och väghållning! | 3031 besök totalt |
Fick följande svar om R däck på ett Eliseforum. Vad säger ni?
"Nick Adams (Elise developer/engineer) mentioned some time ago that just changing the tyres/wheels without suspension mods is not a good idea. Apparently the extra grip will make the car roll a lot more. At the limit the extra roll will lead to breakaway handling as the tyre loses adhesion suddenly." |
Jo, det håller jag med om PCR, men samtidigt ställer ju andra däck helt andra krav på bilen.
Normalt faller ju det inom vad som funkar ändå för oss amatörer så det är inga problem men ska man vara petig så stämmer det ju att man bör ställa om chassiet beroende på däcksval. Både hjulvinlar, dämpare o... ja alltihopa påverkas ju.... om du har en väldigt enkel uppsättning standarddämpare och fjädrar så kan byte till klistriga rdäck få väldigt intressanta konsekvenser.... Men de flesta verkar ju uppgradera just chassiet bland de första de gör så när man väl kommer till att byta till rdäck så brukar det ju funka. Men camber kan definitivt behöva ändras för vissa rdäck!! _________________ Magnus Thomé |
Jag kan berätta lite vad som gäller för min bil och däck. Jag använder mig av ett par däck som heter Yokohama A038R LTS. Dessa är framtagna speciellt för Lotus Elise och för dess låga vikt bl a. I samband med monteringen av dessa däck så rekommenderar Lotus att man byter till LSS (lotus sport suspension - gula Koni med styvare och kortare fjädrar) och ändar även alla hjulvinklar ganska radikalt.
_________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
Ja Lotus har ju inte huvet under armen. Trevligt o höra något så seriöst.
/Magnus Thomé PS: Tja o välkommen hit Lasse! Kul o se dig här!! (kika i reglerna för forumet https://rejsa.nu/?forum/viewtopic.ph _________________ Magnus Thomé |
Följande vinklar rekommenderar Lotus med Pirelli P Zero som orginalmonterades:
Front: 0.2 mm toe-out overall (0.03 grader) camber -0.1 grader caster +3.8 grader Rear: 1.2 mm toe-in each side (0.18 grader) camber -1.8 grader Dessa vinklar rekommenderar Lotus motorsport med mina skurna slicks tillsammans med LSS: Front: camber -1.8 grader caster +3.8 grader 0.5 mm toe-out overall Rear: camber -2.7 grader 2.5 mm toe-in each side Dessa vinklar är nu fixade. Det är ytterligare annorlunda vinklar om man bara har monterat LSS och inte R-däcken. Kan väl också tillägga att Lotus även tycker man skall montera ett kraftigare bakvagnskit med uniballs för att möta dom större påfrestningarna med R-däcken. Jag har på höstkaten monterat ett sådant. Lotus vet verkligen hur man tar betalt för några uniballs och stag _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
Däck för banåka Ni som är kunniga om R däck och väghållning! | 3031 besök totalt |