Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Ni som är kunniga om R däck och väghållning!
3031 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Fick följande svar om R däck på ett Eliseforum. Vad säger ni?

"Nick Adams (Elise developer/engineer) mentioned some time ago that just changing the tyres/wheels without suspension mods is not a good idea.

Apparently the extra grip will make the car roll a lot more. At the limit the extra roll will lead to breakaway handling as the tyre loses adhesion suddenly."
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Nja...inte för att jag har någon större koll på hur just Lotusar beter sig, men rent generellt tycker jag nog att de flesta r-däck är betydligt enklare att köra på gränsen

_________________
Karl Brag
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jo, det håller jag med om PCR, men samtidigt ställer ju andra däck helt andra krav på bilen.

Normalt faller ju det inom vad som funkar ändå för oss amatörer så det är inga problem men ska man vara petig så stämmer det ju att man bör ställa om chassiet beroende på däcksval. Både hjulvinlar, dämpare o... ja alltihopa påverkas ju....

om du har en väldigt enkel uppsättning standarddämpare och fjädrar så kan byte till klistriga rdäck få väldigt intressanta konsekvenser.... Men de flesta verkar ju uppgradera just chassiet bland de första de gör så när man väl kommer till att byta till rdäck så brukar det ju funka.

Men camber kan definitivt behöva ändras för vissa rdäck!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Joo...det ligger nog en hel del i vad Magnus säger. Själv har jag aldrg haft nöjet att prova r-däck på något standardlikt.

_________________
Karl Brag
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



Jag kan berätta lite vad som gäller för min bil och däck. Jag använder mig av ett par däck som heter Yokohama A038R LTS. Dessa är framtagna speciellt för Lotus Elise och för dess låga vikt bl a. I samband med monteringen av dessa däck så rekommenderar Lotus att man byter till LSS (lotus sport suspension - gula Koni med styvare och kortare fjädrar) och ändar även alla hjulvinklar ganska radikalt.

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Ja Lotus har ju inte huvet under armen. Trevligt o höra något så seriöst.


/Magnus Thomé


PS:
Tja o välkommen hit Lasse! Kul o se dig här!! (kika i reglerna för forumet https://rejsa.nu/?forum/viewtopic.php?t=3 om signatur o så...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Vad är vinklarna original och de rekommenderade med R-däck?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



Följande vinklar rekommenderar Lotus med Pirelli P Zero som orginalmonterades:

Front:
0.2 mm toe-out overall (0.03 grader)
camber -0.1 grader
caster +3.8 grader

Rear:
1.2 mm toe-in each side (0.18 grader)
camber -1.8 grader

Dessa vinklar rekommenderar Lotus motorsport med mina skurna slicks
tillsammans med LSS:

Front:
camber -1.8 grader
caster +3.8 grader
0.5 mm toe-out overall

Rear:
camber -2.7 grader
2.5 mm toe-in each side


Dessa vinklar är nu fixade.

Det är ytterligare annorlunda vinklar om man bara har monterat LSS och inte R-däcken.

Kan väl också tillägga att Lotus även tycker man skall montera ett kraftigare bakvagnskit med uniballs för att möta dom större påfrestningarna med R-däcken. Jag har på höstkaten monterat ett sådant. Lotus vet verkligen hur man tar betalt för några uniballs och stag

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Däck för banåka
Ni som är kunniga om R däck och väghållning!
3031 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande