Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 52, 53, 54 >> 87 besök senaste veckan (335047 totalt) |
Fördelen med en tryckluftsdriven är att de är mindre och smidigare, du kommer att ha slipytan närmare handen och få en mycket bättre känsla och lättare att få ett bra resultat.
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Fick tips av någon att använda en ganska lång och böjbar/flexibel "slipbräda" (kommer inte på rätt namn) och sedan slipa korsvis (45 grader mot körriktningen) över böjda ytor. Det borde finnas hur mycket filmer att kolla som helst på tuben. Men tryckluftsdriven slipmaskin låter mycket bättre så jag kommer nog använda det själv när det blir aktuellt _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Excenterslip är bra när man ska matta ner en redan plan yta. Ska du forma så gäller lång kloss och mycket riktigt korsvis slipning i långa drag. Jag använde en sån här ganska mycket till min kaross. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli
_________________ Christer Johansson |
||
Blir att damma av min gamla simpla tryckluftsdrivna excenterslip trots allt och börja med den.. kommer få låna farsans stora kompressor vilken jag använda i förra garaget.. kommer komma väl till pass
Blir slipning på söndag.. ser faktiskt fram emot det _________________ Thomas Hällqvist |
||
Sitter och kikar på tuben på finisharbete på karosser... Har hittat en video som tar upp några olika hjälpmedel... Har själv använt liknande egna lösningar för detta..
Till en början så behöver man någon typ av böjlig linjal för att smeta ut spackel.. Jag har kört med vanlig stållinjal samt polyesterspackel.. Brukar inte alltid bli super då polyester torkar ganska snabbt.. I videon har de en speciallinjal ("The Blade" ) samt så kör de epoxispackel för den har längre torktid.. Skall nog prova det med och göra egen med microballonger... Han fixar et konkava partiet på ett för mig nytt sätt ... Har sökt på anpassad "injal" för detta men inte hittat?? Sen applicerar han en "dry guide coat" för sliparbtetet... Har ännu inte använt detta själv, men skall ta och införskaffa och prova... Han har oxå en för denna typ av ytor bra flexibel långbräda, baserad på fjäderstål... Klippet, ett av många, finns här: https://www.youtube.com/watch?v=1NEx6CVuMeQ _________________ Thomas Hällqvist |
||
Jag tycker ju om sniklösningar (när dom är bra)
-Underst i bild. Bortkapat stål från vanlig bygg-bredspackel. Kanon att spackla böjda ytor med. -I mitten. Biltemas "slipfil". Deras papper är dock inget bra + lite 1990 med klistrade papper. Har satt dit kardborre för proffspapper och sågat upp lite på sidorna så den blev lite mjukare -Högst upp i bild en regel med lämplig radie + kardborre för slippapper |
||
I väntan på slippapper, flexibel slipplanka och stor kompressor så har jag jobbat lite med den andra frontdelen... Nu är båda behandlade med slipgrund, färdiga för ihopmontering... Själva sargen/ramen runt grillen kommer att tillverkas separat (den som är i chrome för originalbilen). Det man kan se på fronten i bilden (runt grillöppningen) blir en bärande stomme för den faktiska "ramen".. Detta för att den skall vara helt i kolfiber samt att det är lättare att få bra finish på den om den fräses i ett hårdare material då den är mer detaljrik..
_________________ Thomas Hällqvist |
||
Fick härom dagen hem min flexibla "planka"... Funkar klockrent med de slippapper jag beställde från annat ställe.. Fästes med kardborre. Är 420mm lång... Blir lämplig till motorhuven... Fronten verkar dock vilja ha någon lite smidigare grunka för slipningen.. Har dock inte lyckats hitta någon ännu.. Kankse måste bygga en själv..
_________________ Thomas Hällqvist |
||
Nu får det vara nog med slipande på huven.. Blir inte bättre än så här... Har påbörjat förberedelserna för formtillverkningen... Kommer, som sig bör, dela upp formen i två delar m.h.a. avdelaren på bilden.. Skall passa på att bygga in styrgrunkor så att formhalvorna hamnar rätt... Sen tar jag bort avdelaren samt plastar andra halvan mot den första.. Därefter blir det någon typ av stomme som formen skall stå på...
Gällande mediaskärm så lutar det nu åt att införskaffa typ en Alpine X800D-U där allt jag önskar redan finns färdigt, såsom blåtand, nav, stereo, backkamera, etc etc... Dock kommer det påverka designen då dessa verkar kräva direkt inbyggnad.. Så blir kanske ingen fri stående skärm trots allt.... _________________ Thomas Hällqvist |
||
Gör inte en delning mitt på en plan yta som du gjort nu. Det kommer bli ett litet veck i formen där. Försök hellre ett göra delningen på någon yta som är mindre rak.
|
||
Instämmer med min bror, går det inte att lägga delningen i hjulhusen eller är det nån mer form som låser?
Vill även tipsa om att köpa http://www.easycomposites.co.uk/#!/patterns-moulds-and-tooling/Mould-Making-Materials/soft-yellow-filleting-and-filling-wax.html ett vax som är väldigt bra att ha när man bygger delningar och styrningar till formar. Perfekt att lägga igen den lilla spalten som alltid blir mellan plugg och delningsvägg. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Har du funderat på en sån där billig Android-enhet man kan köpa på eBay? Jag har nyligen beställt en sådan till min Boxster och tror att det kan bli riktigt bra. Här är ett par, som kanske kan passa... http://www.ebay.com/itm/292143863427 http://www.ebay.com/itm/182741712337 Man lär kunna köpa till backkamera också. Här är en där backkamera följer med: http://www.ebay.com/itm/302422707828 Och en till: http://www.ebay.com/itm/292165085394 Den jag köpte är den här: http://www.ebay.com/itm/252946462971 Men jag var ute efter några fysiska knappar också, då jag vill kunna justera t ex volymen utan att ta ögonen från vägen. _________________ Fredrik Fridsten |
||
Tack för alla tips... skall se vad jag lyckas få till med formen.. Köpte in det vaxet när jag beställde all epoxy etc från dem
Vore najs att kunna få till en egen media-enhet på ngt smidigt sätt... får hålla olika alternativ öppna.. är ju lite tid kvar tills det blir aktuellt som tur va... _________________ Thomas Hällqvist |
||
Höll på att glömma.... Grymt bra med den smidiga och vältäckande handboken du/ni skrivit ihop för lamineringsjobb _________________ Thomas Hällqvist |
||
Fronten fick sin delning i mitten, vilket är ett område som inte kommer att synas när allt är klart. Kommer fräsa fram separat form för själva ramen kring grillöppningen... Den fräsningen kommer likt fräsningen för inredningen ske i hårdare material..
_________________ Thomas Hällqvist |
||
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 52, 53, 54 >> 87 besök senaste veckan (335047 totalt) |