Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BILSTER BERG Drive Resort GmbH & Co - Öppnat den 2 juni 2013
<<   1, 2, 3, 4   >>
44829 besök totalt
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Banan ser hur kul ut som helst men den verkar kunna bli en krashfestbana i klassiskt tysk stil.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Dom hävdar 26 procent nerförsbacke och 20 procent uppförsbacke. Det är OTROLIGT brant, tyckte mig inte se nåt sånt i filmen alls.

Verkar i alla fall vara snabb som satan utan run-off som matchar, hur tänkte dom då?
Grymt koncept men jag avvaktar nog lite med att planera resa till priserna läggs ut, blir nog inte speciellt billigt det där.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



MaZ skrev:
Dom hävdar 26 procent nerförsbacke och 20 procent uppförsbacke. Det är OTROLIGT brant, tyckte mig inte se nåt sånt i filmen alls.

Verkar i alla fall vara snabb som satan utan run-off som matchar, hur tänkte dom då?
Grymt koncept men jag avvaktar nog lite med att planera resa till priserna läggs ut, blir nog inte speciellt billigt det där.


Dom menar väl inte 26% lutning? Det är väl så att 26% av banan består av nerförslut osv..
Eller var du ironisk?



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Vet inte om det varit uppe redan, men det är inte helt fritt fram in das Vaterland heller.

http://www.100octane.de/news-100octane.de/go-fuer-den-bilster-berg-ver . . . .
(google translate ger en hyfsad översättning)

Påminner lite om Anderstorp scenariot här på hemmaplan. Men verkar gått betydlig smärtfriare.

I övrigt inser jag nu att BB ligger mindre en 15min laglig bilfärd från min fars hemby och MAO fritt boende och tillgång till fri uppställningsplats....

Fri= fullt (ut)nyttjande av kusiner jag i vanliga fall träffar en gång per decennium.

_________________
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



UR_TT skrev:
Fri= fullt (ut)nyttjande av kusiner jag i vanliga fall träffar en gång per decennium.


Vi får nog packa ner dig i koffurten i sommar m.a.o thumbs up

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Verkar som banan öppnat den 2 juni!





Citat:
Bilster Berg Drive Resort feierlich eröffnet
02.06.2013. Die Eröffnungsfeier startete schon am Freitagabend mit einer Gala in den historischen Brunnenarkaden des


www.bilster-berg.de

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare












_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:

Ser ju rätt trevligt ut...
Man kanske får ta och se till så att man får anledning att passera förbi där i sommar...

_________________

Rice and shine
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



De verrkar ha nåt stök med ljudet och tillstånd. Det totala bullret med ett antal bilar på banan blir för högt så bara några få kan vara ute i taget vilket inte funkar på en trackday. Jag var bokad på en körning i september menn arrangören blåste av pga detta. Hoppas detta löser sig för banan verkar grym och ligger bra till.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



964 skrev:
De verrkar ha nåt stök med ljudet och tillstånd. Det totala bullret med ett antal bilar på banan blir för högt så bara några få kan vara ute i taget vilket inte funkar på en trackday. Jag var bokad på en körning i september menn arrangören blåste av pga detta. Hoppas detta löser sig för banan verkar grym och ligger bra till.


Det har väl ännu svårare att funka vid tävling så vida det inte är Time Attack?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



Vet inte, men tror inte de har prio på tävlingar. Anläggningen är mer byggd för trackdays och events.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Dom lär ju ha haft lite specialinbjudna innan med tanke på att det är snö bredvid banan på filmen.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Det är ju perfekt att armco'n står så nära överallt om bilen skulle bli trött och behöva vila sig

Tråkigt med bullret, skall bli intressant och se hur dom löser det. Hoppas det blir en lösning man kan tillämpa på svenska banor!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Lite mer film, ser onekligen kul ut.

http://www.bilsport.se/hang-med-bilsport-i-en-a-45-amg/

_________________
Viktor Starkman
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Vilken härlig bana

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=DGIE87YeQco . . . .

ingen mästerproduktion men lite kul att bilen lättar på något ställe

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
1M
Halmstad
Här sen Nov 2007
Inlägg: 5



ä
Fredrik Larsson skrev:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=DGIE87YeQco#at=31

ingen mästerproduktion men lite kul att bilen lättar på något ställe




På vägen hem från vårens Scuderia kurs var vi några RingRunners som
fick vi möjligheten att provköra några varv. Wow.
Man har verkligen lyckats skapa en helt fantastisk bana.

Som om man har staplat två Knutstorp och Nordschleife ovan på varandra.
Mycket tekniskt utmanande.
Verkligen värt en eller två Track Days när den väl blir godkänd!!!

Men man har fått svåra problem med godkännande processen.
Banan är privat och ägas av en massa rika tyskar som satsat 100.000 EUR var.
Men sedan fick de problem med myndigheterna. Ingen av ägarna får nu köra
med sin Porschar, Ferraris o Lamborgihinis.

Man hoppades på att få ett godkännade under hösten.
Så nästa år kan det kanske vara dags.
Det är verkligen något att se fram emot.

/Staffan
RingRunners of Sweden

_________________
Staffan Brödjegård
Aston Martin Vantage
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Hörde denna bana nämnas i en podcast härom dagen där de hade fått köra på banan och var lyriska.
Kikade in på hemsidan och såg att det fanns olika erbjudanden.

Någon som har fräsch information gällande banan, myndighetsgodkännande etc.?

Vänliga hälsningar

Nicklas

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



var där i september förra året. Fantastisk anläggning och bana. Allt känns sprillans nytt, toaletter ser oanvända ut, fin matsal osv osv. Och banan är verkligen ny, superslät och byggd efter en design och tanke, ingen ombyggd 60-talsbana med 5 olika typer av asfalt osv. Otrolig rytm och flyt. Förstår att Tilke och Rörhl jobbat på layouten. Den enda kritiken skulle möjligtvis kunna vara att den har just en designad linje och när man hittat den så finns det inte så mycket att testa kring alternativa spår. Zandvoort är t ex inte lika given beroende på bil. Men kan verkligen rekommendera ett besök där om ni får möjlighet.

Det hade ett avancerat ljudsystem med 3 mikrofoner runt banan. En dator samlar sedan in ljuddata och räknar ut den totala "bullermattan" utifrån vilken nivå de får ligga på. Detta blir sedan ett estimat för dagen som hel tiden justeras. Det gjorde att alla bilar fick köra inkl 458 och RS men vartefter dagen gick så bad man vissa bilar att släppa av vid vissa punkter eller växla upp tidigare. Men det gjorde att ingen blev avflaggad med en svart/vit gräns vilket jag tycker var en bättre metod än den vi tillämpar här hemma. Som de förklarade, släpper de ut en DTM bil för fullt i 5 varv så har man förbrukat decibel för hela dagen eller så gör man som ovan så kunde alla köra till kl 17.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Bilster Berg 2017

Lite fakta:
Längd 4.2 km uppdelad mellan den 1.8 km långa "West Loop" och den 2,4km långa "East Loop"
44 krön och lutningar, 19 kurvor, sluttningar på upp till 26 procent, höjningar på 21 procent och en kumulativ variation i höjd över 200 meter.
70 m höjdvariation
200 m kumulativ höjdvariation
Brantaste sluttning 26%
Brantaste lutning 21%

Historia:
Hur Blister Berg såg ut som armebas

Banan har sitt ursprung i det kalla kriget, västtyskland skulle bli gränsen och som ett resultat hade amerikanska och brittiska militärstyrkorna många baser i landet, vilka alla höll ett öga på de östtyska styrkorna. En av dessa var en ammunitionsdepå på Pömbsen (Blister Berg) , byggt till en kostnad på cirka 40 miljoner euro i dagens pengar av den brittiska armén. Enligt dem på banan förvarades ammunition i vad som idag är garagen för tillverkare och raceteam. Det kanske även förklarar det nästan en meter tjocka betongväggarna.
Banan är en del av Bilster Berg Drive Resort, en anläggning för biltester inom fordonsindustrin och klubb sportevenemang. Banan har ritats av arkitekten Hermann Tilke, som har utformat sju nuvarande Formel 1 banor.

Navigation:
 Latitude: 51.801410 (51° 48' 5.08'' N)
 Longitude: 9.055932 (9° 3' 21.36'' E)


En sak kommer alltid att finns kvar i minnet är första gången man kör över krönet i Mausfalle, påminner lite om första förarmötet på Knutan när man berättar att det är ens första besök där och alla tittar på en med en avundsjuk trånande blick för att sedan långsamt flyta blicken upp i taket för att söka efter minnen om när dem själva skulle förlora "oskulden" på Knutan.
Mausfalle återskapar den känslan även om man nu lagt 100á tals varv på Ring knutstorp.

Och tydligen kan man göra fel i Mausfalle ;-)





Vår " BMW Intensive training" gick I väldigt bra tempo med tanke på förutsättningarna vem som helst kan ju köpa en biljett/bil och komma dit, jag tror Magnus och jag hade en väldig tur då dem som hamnat i vår grupp på 5 st M2ór visade sig antingen ha klippkort på ringen eller var instruktörer själva. Så när vår instruktör sa max 2 billängder ja då var det 2 billängder alltid och överallt, förutom att jag var pinsamt dålig på att hålla tempot genom Mutkurve skäms Janne.
Hur som helst så var tempot OK men inte alls på gränsen då denna bana kunde visa sina värsta svåraste sidor för det kändes verkligen som att denna bana kunde utmana en för resten av livet om man började närma sig gränsen.
Så om man får möjlighet att besöka denna bana igen med egen bil eller liknande så kommer man verkligen ha väldigt roligt och garanterat spännande.

Här även ett skolexempel på hur det ser ut när alla följer instruktörens instruktioner.



Länkar
Bilster Berg first record laps Black Falcon Porsche 911 GT3 Cup
https://www.youtube.com/watch?v=LY2xH2F4RA0
Bilster Berg 360° - Porsche Cayman GT4 CS
https://www.youtube.com/watch?v=wEwWM7IVwt8
Klubbar
http://www.pistenclub.de/en/events/trackdays/531-fri-25-aug-2017-track . . . .
Huvudsida
http://www.bilster-berg.de/en/

_________________
Janne Ström
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Tack Janne för den a fantastiska beskrivningen thumbs up . Detta är ju klart en bana på att-köra-listan . Får ringenvibbar av hur det ser ut och sedan tänker jag på Rudskogen hur intensiv den verkar vara .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Allmänt banåkaforum
BILSTER BERG Drive Resort GmbH & Co - Öppnat den 2 juni 2013
<<   1, 2, 3, 4   >>
44829 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande