Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Caddy 5.0 V8 Rwd | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15 >> 22 besök idag (191139 totalt) |
.
Dags för liiiten uppdatering. Går lite sakta med bygget pga problem med hälsa. Och inspiration. Men bygget kommer att slutföras, det har jag gett mej f_n på! Har iaf kopplat det elektriska för mätare och varningslampor. Hittade några VAG-kontakter i garaget som får funka som snabbkontakter. _________________ Calle Olsson |
||
.
Börjar bli dags att förbereda för 1:a SFRO-besiktningen. Lika bra att skruva på så mycket som möjligt inför denna så att så många tankevurpor som möjligt blir avslöjade innan jag gör den körklar. Jag har inte så mycket nytt i bildväg nu men en suddig bild på fd motorrummet blev det i alla fall. _________________ Calle Olsson |
||
.
Inte helt dött vad gäller detta projekt. Men jag har väl inte haft så mycket att visa på foto. Men här kommer iaf en bild på en del av de rör/slangar som behövs för kylare, expansionskärl, värmepaket och vakum till bromsservot. Alurören: Min taksnöraka av teleskopmodell blev 1/3 del kortare. Och tvättborsten av teleskopmodell blev hälften så lång. Dom gröna rören: Staketstolpe modell Jula/Biltema. Sen var det "bara" att göra en fals (eller vad det kallas) längst ut på rören så att inte slangarna kryper av så lätt. _________________ Calle Olsson |
||
Det är otroligt hur mycket bildelar det egentligen finns inbyggda i rent vardagliga saker. Det gäller bara att "se" dem på rätt sätt Me like! _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Liten uppdatering vad gäller koppling, resterna av rören som satt kvar i slav och mastercylinder ser ut så här.
Den övre har kona av plast och den undre är i aluminium. Blev till att fixa adaptrar som gör att jag kan använda bromsrör/slang och tillhörande kopplingar. EDIT : Biltemas bromsnipplar som jag trodde var felgjorda (enda som går att köpa lösa) , till vänster på bilden nedan. Den typen av nippel (som Biltema bara säljer i sin sats av någon anledning) som jag borde ha köpt till höger på bilden. Den helgängade nippelns gängor bottnade innan bromsröret hade klämts fast på alla ställen på min bil. Nipplarna funkar inte heller med deras egen (Biltemas) bromsrörsskarv. _________________ Calle Olsson |
||
Inte felgjorda, men finns olika modeller, alltså helgängat eller inte och den helgängade behövs vid vissa tillfällen.
Om du ser deras sats med olika nipplar så finns bägge varianterna: https://www.biltema.se/bil---mc/bilr _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Man kan kobe bromsnipler hos Würth. små poser med 10 stk af hver.
https://eshop.wuerth.dk/is-bin/INTER _________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Golf 2 GTI 200SX - S13 Skyline R33 |
||
Tack för rättelse, man lär så länge man lever! Lite konstigt att man inte kan köpa bägge modellerna lösa hos Biltema ... En dum(?) fråga: när funkar inte delvis gängade nipplar? Alltså, var måste man använda helgängade? _________________ Calle Olsson |
||
Beror på hur hålet ser ut där du ska skruva in den.
Men här ett exempel där det inte fungerade för mig när den inte var helgängad för då fick jag bara knappt 3 varv gängor in i bromsoket: Så fick svarva bort den ogängade biten. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Finns många original bilar när det är konvex yta inne i tex. bromsoket så broms röret behöver vara tratt format och där använder du ofta helgängad nippel. (konstigt att inte Biltema säljer den andra löst för dom har ju även bromsrör med nipplar för olika bilar och där finns den nippeln med kant på som du behövde, men annars säljer Mekonomen nipplar också) _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag har köpt minst 5 olika sorter under åren hos biltema. Dem kommer till användning vid olika tillfällen
Ibland måste det vara kort helgängad nippel, tex om hålet den ska ned i bara är säg max 8-10mm grund och kanske dessutom har konvex tätning. Det borde även finnas nipplar med konkav ände, vilket jag inte tror biltema har, Eftersom det finns så många olika så brukar det bli nödvändigt att svarva om när man passar ihop grejor själv. Tex den konkava änden som ibland behövs på helgängad nippel. Tur det finns försänkare och svarv. Rätt komiskt ibland när man sätter ihop ett eget system och man i slutändan använt typ 20 olika sorters kopplingar, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Det blev rätt enkelt för mej i slutänden. Bara tyska bromskomponenter så det blev bara M10 "Bubble"-konor på mina bromsrör/slangar. Och även på kopplingsledningen där jag kunde bestämma själv. Visstja, en Wilwood bromsreducering som jag köpte begagnad här på Rejsa har annan kona/nippel. Men där satt dom nipplar som behövdes kvar. _________________ Calle Olsson |
||
Trots att jag gillar trådar med mycket bilder så är jag är som vanligt urusel på att själv fixa bilder under byggets gång.
Men här kommer iaf några på inkoppling av rör och adaptrar för kopplingen och bromar. _________________ Calle Olsson |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Caddy 5.0 V8 Rwd | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15 >> 22 besök idag (191139 totalt) |