Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NB 2003 - Säsongspremiär avklarad
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
6 besök senaste veckan (116892 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Kul att bilen är uppe på banan igen

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Kul att bilen är uppe på banan igen

/C


Tack! Ja, det känns jättebra!
Men nu har en camberjusteringsbult lossnat så jag måste göra en hjulinställning igen... Fast man stressar ju bilen till max på banan så det blir så.

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Missade körning med LRC på Emmaboda för att jag behövde fixa en ny hjulinställning. Väldigt trist. Hade sett fram emot denna stora konbana. Jag som har övat på det i år.

Men, nu är iaf hjuljusteringen gjord och det gick ju sådär till en början. Var hos min kompis bilverkstad i Västerås igår (börjar bli en vana ) och vi satte igång med hjuljusteringen och byte av gammal camberbult till ny. Jag hade ju extra sådana i min reservdelshylla. Allt i livet har en mening, även att beställa fler justerbultar tydligen... Värdena på hjulinställningssystemet visade galna siffror men vi gjorde som systemet sa vilket innebar att cambern på framhjulen minskades... När vi var klara så skulle vi åka och äta och bilen bara drog till vänster hela tiden, så illa att jag inte ens kunde släppa ratten. Det funkar ju inte att köra så
Vi åt lite och åkte tillbaka till garaget och gjorde en ny inställning. Denna gång verkade systemet vara med och nu funkade allt som det skulle och jag har mina hjul i de vinklar som jag ska thumbs up

Men värre är det med diffen... Den läcker olja och den låter... Ska jag köra tills den rasar helt eller ska jag byta på direkten? Får så mycket olika förslag. Är lite rådvill... Har bokat in körning på Sviestad på torsdag och kommer åka dit. Vi får se hur det går.
Ska iaf få ett kostnadsförslag på renovering av diffen i veckan som kommer. Och så kommer jag leta upp gamla på skrot eller kolla på vad en ny kostar.




_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Ok, så hjulinställning fixad. Nya bussningar till diffen fixad...
Men diffen läcker olja och små metallspån släpper inne i diffen. Inte så himla små heller, för den delen. Ett "spån" var typ 2,5-3 cm långt.
Efter att diffen tagits ner så började den läcka väldigt mycket olja och nya lagringar behövs, tror det kallas för "packboxar". Drivaxlarna "guppar" från diffen och gör att det låter och känns som om bilen är i obalans. Det finns tre alternativ:
1: Köpa en begagnad diff (och riskera att den är i samma usla skick som min är)
2: Köpa en ny diff (dvs en renoverad diff iom att de inte tillverkas som reservdel)
3: Renovera befintlig diff

Tjaaa... Jag behövde inte överväga speciellt mycket då en begagnad diff går på 7500 kr och en "ny" diff på 15000 kr. Det blev valet att renovera. Tur att jag har under mina två år som aktiv i rejsingen byggt upp mina kontakter. Min trevliga kompis och mek i Hälleberga i Skåne kände en pensionerad mästare som var villig att ta sig an min diff. Visst, det kostar, men det blir ändå billigare än en "ny" diff, men något dyrare än en begagnad.
Känner mig lite nere för att det går som det går med bilen och jag missar massa roliga trackdays... Hoppas och håller tummarna att renoveringen går snabbt och smidig så att jag kan komma ut på banorna så fort som möjligt.
Den trevliga pensionären bor i Trelleborg men har sommarstuga i Kristianstad och kommer i morgon att få min diff.
Åkte i måndags ner med bilen till Skåne och lämnade den där.

Kära Lillräser, jag hoppas att du har det bra isärplockad i garaget i Hälleberga och diffen i Kristianstad och att du snart kommer att få susa fram på banorna igen och ta nya bästatider på löpande band
Puss o kram

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016
Inlägg: 140



Surt Malin, hoppas operationen går fort.
Du får ta ut den andra på banan

_________________
Per Nilsson
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Tråkigt, men det är ju ändå slutet på säsongen, värre om det hänt i början ju, om man ska vara lite positiv

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Malin W skrev:
Ok, så hjulinställning fixad. Nya bussningar till diffen fixad...
Men diffen läcker olja och små metallspån släpper inne i diffen. Inte så himla små heller, för den delen. Ett "spån" var typ 2,5-3 cm långt.
Efter att diffen tagits ner så började den läcka väldigt mycket olja och nya lagringar behövs, tror det kallas för "packboxar". Drivaxlarna "guppar" från diffen och gör att det låter och känns som om bilen är i obalans. Det finns tre alternativ:
1: Köpa en begagnad diff (och riskera att den är i samma usla skick som min är)
2: Köpa en ny diff (dvs en renoverad diff iom att de inte tillverkas som reservdel)
3: Renovera befintlig diff

Tjaaa... Jag behövde inte överväga speciellt mycket då en begagnad diff går på 7500 kr och en "ny" diff på 15000 kr. Det blev valet att renovera. Tur att jag har under mina två år som aktiv i rejsingen byggt upp mina kontakter. Min trevliga kompis och mek i Hälleberga i Skåne kände en pensionerad mästare som var villig att ta sig an min diff. Visst, det kostar, men det blir ändå billigare än en "ny" diff, men något dyrare än en begagnad.
Känner mig lite nere för att det går som det går med bilen och jag missar massa roliga trackdays... Hoppas och håller tummarna att renoveringen går snabbt och smidig så att jag kan komma ut på banorna så fort som möjligt.
Den trevliga pensionären bor i Trelleborg men har sommarstuga i Kristianstad och kommer i morgon att få min diff.
Åkte i måndags ner med bilen till Skåne och lämnade den där.

Kära Lillräser, jag hoppas att du har det bra isärplockad i garaget i Hälleberga och diffen i Kristianstad och att du snart kommer att få susa fram på banorna igen och ta nya bästatider på löpande band
Puss o kram


surt

lider med dig och är riktigt glad att Vilma håller ihop

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Trist att stå utan leksak. Men det finns ju faktiskt ett enkelt sätt att råda bot på svängabstinensen...
Sätt dig i din magiska vardagsbil och kör upp till Grängesberg på lördag där vi kör konbana med subaruklubben

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Bilen blir lagom färdig och provad till MSCC's sista deltävling i klubbmästerskapet på Knutstorp den 23 september
Där kommer det finnas många tävlande i roadsport C och att köra race jämfört med trackdays är så mycket mer adrenalinstimulerande

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Tack för all uppmuntran. Uppskattas mycket

Pelle_MX5 skrev:
Surt Malin, hoppas operationen går fort.
Du får ta ut den andra på banan


Det skulle jag faktiskt kunna göra. Däcken är ju nästan slut ändå på Subban så det är väl bara att köra så det ryker

trocade skrev:
Tråkigt, men det är ju ändå slutet på säsongen, värre om det hänt i början ju, om man ska vara lite positiv


Så sant och positivt tänkande är min grej

carl.josefsson skrev:

surt

lider med dig och är riktigt glad att Vilma håller ihop

/C


Vänta du Carl Haha!! Nej, då...
Känns som jag bytt ut och lagat hela bilen. Men... Den är ju snart som ny

Kristofer Å skrev:
Trist att stå utan leksak. Men det finns ju faktiskt ett enkelt sätt att råda bot på svängabstinensen...
Sätt dig i din magiska vardagsbil och kör upp till Grängesberg på lördag där vi kör konbana med subaruklubben


Är tyvärr upptagen på lördag men jag är ju med i Subaruklubben också så någon dag ska jag köra med dem med

Magnus Mårtenson skrev:
Bilen blir lagom färdig och provad till MSCC's sista deltävling i klubbmästerskapet på Knutstorp den 23 september
Där kommer det finnas många tävlande i roadsport C och att köra race jämfört med trackdays är så mycket mer adrenalinstimulerande


Hmmm.... Där sa du något spännande... Nu när bilen bara står så passar jag faktiskt också på att installera huvudströmbrytare på den också för att få den rejsklar till nästa säsong. Men jag kan ju börja redan i september...
Måste ha vagnsbok först bara...

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Ang camberbultar som släpper: Detta är inte ett helt ovanligt problem på Miatan (och andra bilar), särskilt om man genar lite över curbsen ibland (och det är klart man gör). Bästa tricket är att göra den hjulinställning du vill ha och sedan markera bultarnas position med t ex lite Tipex. Då är det bara att vrida tillbaka dem till rätt position om någon av dem skulle röra på sig.

Om diffen ändå är ur så är det typ 2% extra jobb att passa på att byta ut diffbussningarna till lite hårdare varianter. Det gör växlingarna lättare eftersom det minskar drivlinans rörelser.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Malin W skrev:


Magnus Mårtenson skrev:
Bilen blir lagom färdig och provad till MSCC's sista deltävling i klubbmästerskapet på Knutstorp den 23 september
Där kommer det finnas många tävlande i roadsport C och att köra race jämfört med trackdays är så mycket mer adrenalinstimulerande


Hmmm.... Där sa du något spännande... Nu när bilen bara står så passar jag faktiskt också på att installera huvudströmbrytare på den också för att få den rejsklar till nästa säsong. Men jag kan ju börja redan i september...
Måste ha vagnsbok först bara...


Det riktigt fina med MSCC's klubbmästerskap är att man inte behöver vagnbok. Vagndeklarationen ersätter vagnboken och är en enkel excel-mall att fylla i, printa ut och ta med till tävlingen.
Bil som uppfyller sportvagnreglementet, rätt klädsel och SBF licens sen är du klar att vara med.
Om du är intresserad så kan du läsa mer i inbjudan till respektive KM på klubbens hemsida. Är det några frågor så är det bara att höra av sig

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Malin W skrev:

Hmmm.... Där sa du något spännande... Nu när bilen bara står så passar jag faktiskt också på att installera huvudströmbrytare på den också för att få den rejsklar till nästa säsong. Men jag kan ju börja redan i september...
Måste ha vagnsbok först bara...


min brytare ligger också och väntar...... så dokumentera gärna hur du installerar din

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Det finns en del diffar på ebay.

Om du skulle behöva en ny någon annan gång.
Lite andra priser där med.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1 . . . .

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Torkel K skrev:
Ang camberbultar som släpper: Detta är inte ett helt ovanligt problem på Miatan (och andra bilar), särskilt om man genar lite över curbsen ibland (och det är klart man gör). Bästa tricket är att göra den hjulinställning du vill ha och sedan markera bultarnas position med t ex lite Tipex. Då är det bara att vrida tillbaka dem till rätt position om någon av dem skulle röra på sig.

Om diffen ändå är ur så är det typ 2% extra jobb att passa på att byta ut diffbussningarna till lite hårdare varianter. Det gör växlingarna lättare eftersom det minskar drivlinans rörelser.


Tack för tip-ex-tipset. Riktigt smart thumbs up
Jag bytte bussningarna för en månad sen Det var då vi upptäckte stora flisor när vi tömde ut oljan. Så det är gjort och har även hårdare motorkuddar. Både bussningar och motorkuddar köpta från I.L.

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Malin W skrev:


Magnus Mårtenson skrev:
Bilen blir lagom färdig och provad till MSCC's sista deltävling i klubbmästerskapet på Knutstorp den 23 september
Där kommer det finnas många tävlande i roadsport C och att köra race jämfört med trackdays är så mycket mer adrenalinstimulerande


Hmmm.... Där sa du något spännande... Nu när bilen bara står så passar jag faktiskt också på att installera huvudströmbrytare på den också för att få den rejsklar till nästa säsong. Men jag kan ju börja redan i september...
Måste ha vagnsbok först bara...


Det riktigt fina med MSCC's klubbmästerskap är att man inte behöver vagnbok. Vagndeklarationen ersätter vagnboken och är en enkel excel-mall att fylla i, printa ut och ta med till tävlingen.
Bil som uppfyller sportvagnreglementet, rätt klädsel och SBF licens sen är du klar att vara med.
Om du är intresserad så kan du läsa mer i inbjudan till respektive KM på klubbens hemsida. Är det några frågor så är det bara att höra av sig


Verkligen!?! Men så enkelt det blev thumbs up
Ska kolla på hemsidan.

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Malin W skrev:

Hmmm.... Där sa du något spännande... Nu när bilen bara står så passar jag faktiskt också på att installera huvudströmbrytare på den också för att få den rejsklar till nästa säsong. Men jag kan ju börja redan i september...
Måste ha vagnsbok först bara...


min brytare ligger också och väntar...... så dokumentera gärna hur du installerar din

/C


Försöker hitta andra som dokumenterat sina installationer Inte helt lätt...

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Nikel skrev:
Det finns en del diffar på ebay.

Om du skulle behöva en ny någon annan gång.
Lite andra priser där med.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1 . . . .


Mmmm... Lite andra priser thumbs up
Har hittat en hel del på ebay tidigare så det är ju värt att kolla där. Tack för länk

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Malin W skrev:
carl.josefsson skrev:
Malin W skrev:

Hmmm.... Där sa du något spännande... Nu när bilen bara står så passar jag faktiskt också på att installera huvudströmbrytare på den också för att få den rejsklar till nästa säsong. Men jag kan ju börja redan i september...
Måste ha vagnsbok först bara...


min brytare ligger också och väntar...... så dokumentera gärna hur du installerar din

/C


Försöker hitta andra som dokumenterat sina installationer Inte helt lätt...


Carl: Jag har hittat en bra referensinstsllation som inte tagit bort sin stereo thumbs up
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=6&t=2160&sta . . . .

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Malin W skrev:
Malin W skrev:
carl.josefsson skrev:
Malin W skrev:

Hmmm.... Där sa du något spännande... Nu när bilen bara står så passar jag faktiskt också på att installera huvudströmbrytare på den också för att få den rejsklar till nästa säsong. Men jag kan ju börja redan i september...
Måste ha vagnsbok först bara...


min brytare ligger också och väntar...... så dokumentera gärna hur du installerar din

/C


Försöker hitta andra som dokumenterat sina installationer Inte helt lätt...


Carl: Jag har hittat en bra referensinstsllation som inte tagit bort sin stereo thumbs up
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=6&t=2160&sta . . . .


thanx

får kolla på det

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



En liten påminnelse om att inbjudan till MSCC's höstrace upplagd på hemsidan och det är bara anmäla sig. Välkommen

Länk till inbjudan: http://www.mscc.se/wp-content/uploads/2017/09/Inbjudan_KM5_2017_rev2.p . . . .

Länk till anmälan: http://www.mscc.se/klubbmasterskap/anmalan-mscc-klubbmasterskap/

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NB 2003 - Säsongspremiär avklarad
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
6 besök senaste veckan (116892 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande