Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Heel-Toe? | << 1, 2 10841 besök totalt |
Öhhh...då har man ju återigen förlorat poängen med att kunna bromsa fullt samtidigt som man växlar ner. Släpper man foten från bromsen för att koppla så får man ju längre bromssträcka och måste börja bromsa tidigare. Såvida man inte lär sig toe-heela med vänsterfoten Broms-koppling toe-heeling då alltså..... På en redig racelåda (dogs) så blir det ju däremot en poäng med vänsterbroms då man slipper koppla och kan ge lite mellangas med högerfoten. Vilket ju var vad jag skrev..... _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Jag vet inte vad det var i texten "Går ju alldeles utmärkt i de kurvor man inte växlar ner inför" som du inte förstod. Vänsterbroms är bättre eftersom du får en smidigare och snabbare transition mellan broms och gas, både i inledningen och avslutande av bromsmomentet, dessutom kan det användas på flera sätt väl inne i kurvan. Mao inget man skall förlöjliga. |
||||||||
Det är väl lätt så att vissa gör det, när dom inte kan tekniken själva..... Men det facto, det går fortare och säkrare med vänsterbroms, speciellt när man åker Fwd och 4wd.... men visst vinsten är inte lika stor för Rwd men viss nytta gör det där med speciellt i långa snabba kurvor typ sådana som man hittar på Ringen. Däremot åker man enbart dom långsammare svenska racerbanorna enbart så är vinsten inte speciellt stor håller jag med om när man åker en relativt motorsvag Rwd och kanske därför dom aldrig lärt sig tekniken. |
||||||||
Det var inte meningen att förlöjliga någon eller något. Det är klart att vänsterbromsning är en ypperlig teknik (även om jag inte är någon fena på det). Jag använder det precis som Fredrik säger när man har lite längre höghastighetssektioner och man vill ha ner hastigheten lite mer än bara att gå från gasen. Faktiskt helt perfekt när man kör fort på krokiga landsvägar och man kör mer på sikt än på optimalt spår. Vad jag däremot menade var att: TOE-HEEL OCH VÄNSTERBROMS ÄR TVÅ HELT OLIKA TEKNIKER MED OLIKA ANVÄNDNINGSOMRÅDEN. dvs. man ersätter inte den ena med den andra och vice versa, åtminstonde om man kör med STANDARDLÅDA. Thats it, det är allt jag skrev och allt jag menade, sorry om ni kände er påhoppade, nästa gång skall jag fylla mitt inlägg med små "ironi"-smilies Edit: Som jag förstod det handlade denna tråd om just toe-heeling, varför man använder det och hur det görs. Sedan går ju vänsterbroms att använda istället för toe-heeling om man har en växellåda där man inte behöver koppla, vilket alltså föranledde min kommentar om "standardlåda". _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Jo, men hur enkelt är det att lära sig då, för nån som t.ex. kör några få banmöten per år? Du har tillbringat tonåren med att köra gokart på toppnivå och har väl några 10 000-tal mil i racingbilar och rallybilar på VM-nivå, så du har kanske haft lite större möjlighet att lära dig vänsterbromsandets konst. Men det är klart, man kan ju i alla fall träna upp vänsterfotens känslighet genom att alltid försöka bromsa med vänster när man är ute i den vanliga trafiken. Gokart kanske kan ge lite, då man inte har något val, men hyrkartarna brukar ju inte direkt vara kända för utmärkta bromsar... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Kör man enbart banmöten några få gånger så är det varken enkelt eller förmodligen nödvändigt att lära sig. Men vill man lära sig så går det ganska enkelt, speciellt så här års..... låna upp sig på en Fwd eller 4dw bil och åk is...... då lär man sig känslan ganska snabbt..... däremot gokart ger inget för det är en så annnorlunda teknik att köra att det ger ingenting i att lära sig vänsterbromsa för bil eftersom det inte finns några frambromsar där och stel (100%diff) bakaxel. |
||||||||
Nej, inte teknikmässigt, men jag tänkte att man kanske tränade upp känsligheten i vänsterfoten om man kör gokart så att man får lite lättare att dosera bromsen när man väl skall lära sig tekniken.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Hur blir det annorlunda med FWD? Har FWD på min kärra. |
||||||||
En anledning till att man vill möta med motorn är att man inte vill tappa balansen under inbromsning i kurva när man släpper upp kopplingen, vilket kan resultera i att man tappar bakvagnen och snurrar. Att det är så i praktiken har jag också klart för mig...
_________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||||
Så tycker jag med.. För när jag körd epå Sviesta och tog mitt race cert så fick jag fina sladdar innan S +omvänt C kurvan där och tappade lite kontroll och fick gå in för snabbt med gas och det gav längre sladd och det lätt inge bra i bilen! Sen så börja jag lite Heel och Toe eller så bara snappa jag upp motorn i varv innan jag släppte kopplingen.. gick så mkt bättre att få flyt! men det är lite lurigt i början.. Nu kör jag så här lite då och då på fritiden! Hellre för höga varv än för låga enligt mig.. så mkt enklare med en knuff in i kurvan fårn över varv än sladd in! och så åker jag ju tung bil! Så Heel and Toe är a och o på min! och det gick underbart att köra med Heel and Toe på Mittsverige banan! Mycket bättre flytt än om det kräver mera koncentration! det kan låta lite tala emot sig självt men det är ej heller svårt att lära sig.. Däremot vänster bromsning är enligt mig svårare! blir alltid för hårt för mig då jag oftast sparkar kopplingen i botten _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||
Drive by wire är enbart skitbra. Du kan göra så motorn känns exakt likadan oavsett om det är -30 eller +120 grader kylvattentemp, kompensera bort elförbrukare och tillslag av AC-kompressorn etc.... Responsen kan tom göras bättre eftersom du styr önskat moment med gaspedalen och inte med trottelklappan - ECU kan tokhöja tändningen snabbare (ett cylinderslag till nästa) än du kan trampa ner en gaspedal. Du kan få omedelbart svar. Problemet är snarare att inställningen är vald för medel-Svensson.kunden! om motorn svarar för snabbt blir körningen ryckig och jobbig. Nya bilar har den egenheten att oavsett om man anstränger sig för att det skall bli bra eller skiter helt i hur man rycker, stampar och drar i reglage och spakar får man samma resultat. Filtrering kallas det. Men jag har testat bilar helt utan körbarhetsfunktioner (filter) och det är väldigt svårkört. En balansgång helt enkelt. Sen är det ju en Golf, gör att det blir lite värre än för de flesta andra bilar då de har "tråkighet" som mål. Av samma orsak är vettigt placerade pedaler ovanligt, dvs häl-tå-möjlighet skall inte finnas för då kan föraren göra fel genom att trampa på båda samtidigt av misstag. http://hem.passagen.se/rydquist/miata/heel-and-toe.html http://hem.passagen.se/rydquist/miata/pedalmappen.html |
||||||||
Ett enkelt sätt att tvinga sig själv att lära sig heel-toe är att köpa en Alfa med lådan bak, t.ex. en 75. Synkringarna är så dåliga att det oftast helt enkelt är omöjligt att växla ner till 2an utan skrap om man inte använder heel-toe med dubbeltramp av kopplingen hade en sån i ett halvår och det var mycket lärorikt hehe
_________________ Gustav Franzén |
||||||||
Bah! Kan man inte växla en transaxelalfa utan skrap så har man okänsliga händer och platt inlärningskurva..
Förresten så har du extremt ovanliga fötter om du tå-hälar en 75a eller byggt om pedalstället på nåt listigt vis för orginal så ligger bromspedalen 7-10 cm under gaspedalen när man trampar fullt på ankaret. Eller så har du väldigt korta ben... Kan inte alla sluta gnälla på Alfalådorna nu då... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Jag har en utan skrap och en som låter lite på uppväxling från 2:an (som är den beryktade växeln). Banbilen är föresten moddad i pedalerna. Funkar utmärkt för v6:an ger rätt mycket motorbroms som kan ge lite fladdrig bakvagn. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Hur gör du Peter? Har för mig då jag åkte med dig att det var bara bromsning och sen en dutt på gasen för att anpassa varvet till växel när turn in var klar. |
||||||||
Hur brukar ni göra med varvtalsmatchningen - kör ni lite på känsla eller har ni hela tiden koll på exakt vilket varvtal ni skall lägga er på? Jag brukar nämligen försöka pricka det där lite på känsla. Funkar kanske 7/10 gånger, men de där 3/10 gångerna kan det bli riktigt fel också. Tänkte att ryck i drivlinan kanske inte är så bra vid en kraftig inbromsning inför en skarp sväng... Så, skall man nöta in känslan eller finns det bättre sätt att få det att sitta? Hittils har jag bara försökt göra det till en vana att dubbeltrampa och häl-tåa när jag är ute kör vanligt med bilen.
|
||||||||
jag brukar också köra på känn bara, lyckas väl ca lika bra som dig beroende på bil, mossans är svårare än min gamla subaru, men det är väl vana. stor skillnad i gassvar och bromskraft osv mellan bana å gata dock... men bra vaneträning tror jag dubbeltrampa gör jag inte. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Vaneträningen tror jag är framförallt är bra för att få det att flyta på snabbt. När jag häl-tåar eller dubbeltrampar nu måste jag göra alldeles för tidiga inbromsningar för att hänga med. Fast å andra sidan tror jag att jag tjänar på att det går mjukare och att jag redan har varvet uppe när växeln ramlar i. Men jag vill gärna få det att flyta lika fort som vanliga växlingar och det är nog mest det vaneträningen gör.
Dubbeltramp är din bästa vän om du har en låda som skrapar lite och går trögt. |
||||||||
hoho jotack, me lite slitna synkringar så blir man bra på sådant. Heel toar eller dubbeltrampar med motorbroms nästan i varenda växling av rena vana. Även när jag sätter mig i bilar som fungerar som det är tänkt . _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Heel-Toe? | << 1, 2 10841 besök totalt |