Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW Z3 Coupé --- 100% eldrift
<<   1, 2, 3, 4, 5
2 besök senaste veckan (60141 totalt)
Willie
Karlstad/Åkersberga
Här sen Okt 2013
Inlägg: 29



Riktigt kul att den kom igenom besiktningen och allt! Stor eloge för ett i mina ögon sjukt ballt projekt!

Nu när du kört lite då, hur funkar det med räckvidd och laddningstider?


Hade varit ruskigt kul att göra något liknande, tyvärr känner jag att kunskapen sviker..

_________________
Wille Lidström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Skulle vara skoj att veta hur man lägger upp en bandag med eldtift.
Kan man få till 5 x 5 varv och ta sig dit/hem på nåt vis (biodrivet elverk känns nödvändigt)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Willie skrev:
Riktigt kul att den kom igenom besiktningen och allt! Stor eloge för ett i mina ögon sjukt ballt projekt!

Nu när du kört lite då, hur funkar det med räckvidd och laddningstider?


Hade varit ruskigt kul att göra något liknande, tyvärr känner jag att kunskapen sviker..



Kommentarerna från både SFRO och SBP var "Med beröm godkänt", så det var lite skoj.

Halva stationen i Växjö stannade när jag rullade in för regbesiktning


Jag har använt bilen som bruksbil, till och från jobb, garage, affär osv.

Och det har fungerat över förväntan.

Räckvidden i 100-110km/h är 10-12mil. På landsväg i 70-80km/h stiger det till 14-16mil.

Vad den inte är optimal för är långkörning. Jag har gjort ett par tripper på 20-25mil, men då blir det ett långt stopp i mitten för att ladda fullt. Jag kan bara ladda med bilens ombordladdare som ger ca 10kW.
En uppgradering jag hade velat få till är snabbladdning med likström, alltså 40-50kW, då hade bilen blivit mycket mer användbar.

_________________
Peter Sternersson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Din tråd får mig att fundera på när marknaden bland hobbyfolk är tillräckligt stor för att någon skall börja leverera kompletta lösningar (batterier, övervakning, styrsystem, motor, transmission).

10-12 mil för en entuisastbil (dock kanske inte banåkabil) känns ju helt ok. 20 mil hade ju varit ännu bättre, men som sagt - verkligen helt ok. thumbs up
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



And ersJepp sson skrev:
Din tråd får mig att fundera på när marknaden bland hobbyfolk är tillräckligt stor för att någon skall börja leverera kompletta lösningar (batterier, övervakning, styrsystem, motor, transmission).

10-12 mil för en entuisastbil (dock kanske inte banåkabil) känns ju helt ok. 20 mil hade ju varit ännu bättre, men som sagt - verkligen helt ok. thumbs up
Utan att ha lusläst specen så tror jag det finns redan, tex: http://www.evwest.com/catalog/index.php?cPath=40

Var det inte ett liknande kit som Wheeler Dealer använde när de konverterade en Maserati Biturbo till eldrift!?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 873



Noget nyt om EL z3 eren Mega fedt projekt

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



här finns det du frågar efter jepsson
https://webshop.swindonpowertrain.com/

_________________
henrik nielsen
Citera
giuseppe
Öckerö
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



And ersJepp sson skrev:
Din tråd får mig att fundera på när marknaden bland hobbyfolk är tillräckligt stor för att någon skall börja leverera kompletta lösningar (batterier, övervakning, styrsystem, motor, transmission).

10-12 mil för en entuisastbil (dock kanske inte banåkabil) känns ju helt ok. 20 mil hade ju varit ännu bättre, men som sagt - verkligen helt ok. thumbs up

Det smidigaste är nog Nissan Leaf prylar och Resolv i Gbg är heta i hela världen bland hobbyfolk.
https://www.resolve-ev.com/

_________________
Pehr Norström
Citera
giuseppe
Öckerö
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



And ersJepp sson skrev:
Din tråd får mig att fundera på när marknaden bland hobbyfolk är tillräckligt stor för att någon skall börja leverera kompletta lösningar (batterier, övervakning, styrsystem, motor, transmission).

10-12 mil för en entuisastbil (dock kanske inte banåkabil) känns ju helt ok. 20 mil hade ju varit ännu bättre, men som sagt - verkligen helt ok. thumbs up

Det smidigaste är nog Nissan Leaf prylar och Resolv i Gbg är heta i hela världen bland hobbyfolk.
https://www.resolve-ev.com/

_________________
Pehr Norström
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Här finns också ett gäng färdiga lösningar till roliga bilar.

https://eveurope.eu/en/product-category/ev-conversion-kits-en/

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Andra projekttrådar
BMW Z3 Coupé --- 100% eldrift
<<   1, 2, 3, 4, 5
2 besök senaste veckan (60141 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande