Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Soarer Z20 1JZ -89. Sideways edition.
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (12397 totalt)
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Efter att ha insett att Chasern helt enkelt är för fin (och kostsam) för att jag ska våga ta min drifting till nästa nivå började jag jaga efter ett nytt ekipage.

Då jag varit rätt bestämt inställd på något V8 eller JZ-baserat, men i något jag inte behöver vara särskilt rädd om, har det tagit längre tid än väntat men igår slog jag äntligen till!

Bilen i fråga är en importerad Z20 Soarer som påbörjade livet som en 1G automat för att sedan förädlas med en 1JZ och R154, men där nånstans slutar fördelarna med att bygga driftbil av den här.

Så vad har jag dragit med mig hem?

Toyota Z20 Soarer 1989
1JZ-GTE Twin Turbo
14.500 mil kaross (kanske?)
Nyrenoverad R154
NPC koppling
Blitz Access ecu / Microtech lt16 ecu / x8 igniter

Mappad till 210kw @ 14psi
260lph soppa-pump

Bride Brix 1.5 stol
OMP ratt
Svetsad 4.5-diff
16x8 ET0 + 17x9 ET22 plåtfälgar
Toyo T1R 195/45/R16 + 215/40/R17

HSD Coilovers 16KG F 14KG R
Whiteline krängare
Agile Performance NZ Steering Angle kit
Beech Performance Solid Subframe Spacers
Spacers i styr-racket
Eftermarknads bakre camber-stag av okänd modell

Obligatorisk bild från överlämningen:


Nuvarande styrutslag (nej jag skämtar inte). Grov uppskattning genom roterande av bild ger 27 grader på innerhjul och 23 på ytterhul(!).


Interiören känns mysig och bekant iaf med samma stol som jag har i Chasern.


Instrument från framtiden.


Skillnaden i bottendrag på twin turbo 1JZ:an i den här och VVTi-singeln i Chasern är astronomisk, men när de äntligen vaknat till liv skjuter det på hyfsat.




2017-02-25: Bytt två hjulbultar
2017-03-05: Varvräknare och vattentemp-mätare fixade
2017-03-11: Agile Performance NZ Styrlock-kit och spacers installerade
2017-03-16: Fälgar införskaffade
2017-03-19: Boost mätare, olja- och vattentemp-mätare monterat
2017-03-30: Servo-pump renoverad och en första hjulinställning gjord
2017-03-31: Hjul monterade
2017-03-31: Kjolar och bakbumber spraymålade
2017-03-31: 4.5 svetsad diff monterad
2017-04-06: Hjulinställning #2 gjord
2017-04-07: Stereo/högtalare/slutsteg och baksäte ur-rivet samt nya tändstift och spraymålade front-bumpern och kjolen.
2017-04-08: Banpremiär!
2017-05-21: Oljekylare + fläkt monterad
2017-05-21: A/C delete
2017-05-21: Handbroms justerad löjligt tight
2017-05-21: Stift + olja
2017-05-21: Spolat igenom kylsystemet och fyllt med röd Toyota-kylarvätska
2017-05-21: Quick-release för front-bumper installerad
2017-05-21: Kupe-justerbar styrservo fixad
2017-10-02: Monterat Beech Perfromance solida bussningar till bakre subframe
2017-10-02: Ventilkåpspackning bytt
2017-10-02: Generator bytt
2017-10-02: Bakre camber-stag bytt till eftermarknads av okänd modell

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Hann pilla lite med bilen idag och lödde ihop en tacho-booster så original varvräknare kan läsa signalen från Microtechen. Var lite av en chansning men gjorde samma sak på MR2:an med Megasquirten och verkade funka här med.

Hade tänkt byta olja och stift med men upptäckte att en ventilkåpa läckt olja ner i ett av "stifthålen" så väntar med att peta i nya stift tills det åtgärdats.

Har fortfarande inte kört bilen sen jag körde hem den men hoppas ta en liten tur med den imorgon igen och få en bättre uppfattning om hur den är.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69



Kul med ny bil, dina trådar är några av favoriterna här speciellt mr2an, väldigt roliga bilar för inga pengar

_________________
Anton Kviberg

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
AntonK skrev:
Kul med ny bil, dina trådar är några av favoriterna här speciellt mr2an, väldigt roliga bilar för inga pengar


Kul att höra! Motiverar en att fortsätta fixa och uppdatera!

Har haft en produktiv dag idag.

Skruvade på styrlock-kittet som kom i veckan för att råda bot på det fruktansvärt dåliga original-locket. Hängde även på ett par spacers i racket och skruvade bort de justerbara lock-stoppen som sitter på hubben.

Nu begränsas locket av hubben som lägger sig emot lock stopet på undre bärarm vilket känns rätt bra. Skulle jag vilja ha ännu mer lock kan jag enkelt kapa av det men nöjer mig såhär för stunden. Är ett stooort steg upp från vad jag hade.

Måste klura ut hjul bnu bara. Chaser-fälgarna som sitter på är 6.5" ET50 och har bra clearance med 2x20mm spacers så just nu lutar det år 8" ET0 men ska mäta lite noggrannare imorgon.

Lite random bilder:

Triss i Toyota


Hängde på mina drift-fälgar och 20mm spacers mest på skoj.


Vad som ingick i kittet:



Före och efterbild:






Hade tänkt byta olja/stift och installera lite temp-mätare och boost controller med men får se om jag hinner med det imorgon. Boost controller på dubbel-turbo verkar lite meckigt, särskilt när det redan är dragit lite special och jag inte har någon vidare koll på hur allt hänger ihop men det blir säkert kalas.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Här om veckan installerades äntligen vatten- och olje-tempmätare samt boost controllern (som än så länge bara används till att visa boost, inte styra). Lyckades placera tempmätarna ganska smidigt genom att offra dimljus och el-uppvärmd bakruta som jag inte lär använda så ofta.


Boost controllern är lite av en temp-lösning. Vet inte om jag ska ha kvar Apexi-varvräknaren eller ej, måste läsa på lite vad jag kan ha för nytta av den nu när jag fixat original varvräknare.


Test-monterade hjulen också vilket inte såg så vansinnigt lovande ut först så ringde upp en nisse som kom och rullade skärmarna åt mig (ej på bilden). Fram hittade vi lite bredd man bak var totalt omöjligt. Så blev lite stance-look för att komma under skärmarna. Funkar det inte ändå blir det breddare och spacers.



Här nere på backen med rullad framskärm. Har inte provkört än men ser lovande ut, särskilt med tanke på hur lite camber jag har fram. Lämnade in den för en aggressive hjulinställning men de hävdade att de bara kunde ge mig lite drygt 1 grad camber fram. Kollar jag bultarna dock så har de mer kvar och ge så kanske testar ett annat ställe och se vad de säger.


Stannade hemma från jobbet idag då jag redan klockat mina 38 timmar och jobbat mer än önskvärt senaste veckorna ändå så spenderade 9 timmar i sträck ute i garaget idag för att ta igen förlorad tid.

Efter att också äntligen provkört den uppe i bergen här om kvällen, och konstaterat att diffbromsen fungerar sämre än de flesta öppna diffar jag kört med så bestämde jag mig illa kvickt för att slänga ut den.


Välbehövt oljebyte på den svetsade diffen den kom med. Spenderade säkert 5-10 minuter på att få bort allt metallspån från pluggen. Hoppas testköra lite ikväll för att få en uppfattning om hur diffen mår. Men snabbt test på uppfarten visar att den driver iaf, och garanterat är låst då innerhjulet skuttar och har sig.


Passade även på att slänga på lite färg på kjolar och bakbumper. Hittade inget tidningspapper men all överflödig alufolie vi har hemma kom bra till pass. :P


Stor skillnad mot när jag köpte den, tänk vad lite hjul och ett par sprayburkar kan göra.


Nästa helg är det drift-träning uppe på Mallala så hoppas ta mig upp till den för en shakedown. Innan dess skulle jag gärna vilja fixa manuell styrning av servo-verkan då jag inte riktigt litar på den just nu och den känns rätt tungstyrd. Men viktigast av allt är att komma ut och testa så jag vet hur jag ska gå vidare.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Efter över ett halvårs uppehåll har det äntligen driftats på bana igen. Tog fredagen ledigt från jobbet och målade klart det sista på bilen, packade in hjul och verktyg och gav mig upp mot Mallala på lördagen.

Efter första passet kunde jag konstatera att det kommer behövas lite refinement för att få ordning på den men att potentialen finns där.

Jag gick in med inställningen att betrakta kvällen främst som en shakedown för att få en baseline för hur bilen är och var jag ska fokusera min energi på och kan nu konstatera följande:
-Mer camber fram måste ordnas, sannolikt genom att förlänga undre bärarmar
-195:or fram var en smula naivt och bredare gummi rekommenderas
-Handbromsen behöver åtminstone en ordentlig justering och ev nya belägg då den var högst oberäknelig
-Manuell justering av styrservon bör installeras eftersom den vid de här hastigheterna är närmast obefintlig
-Kopplingen bör luftas/justeras och eventuellt få ny olja då den började ta sämre längre in i passen när bilen började bli varm
-Oljekylare var inget krav den här gången (maxade 122 grader), men det fanns gott om tid att kyla ner på mellan passen och den skulle inte gilla hårdare körning
-Någon form av quick-release på fram-bumpern så jag kan köra utan för bättre kylning vore trevligt

Övriga observationer:
-Den svetsade 4.5-diffen var helt fantastisk. Kunde drifta alla kurvor på 3:an/4:an vilket går snabbt och smidigt att växla mellan
-Non-VVTi 1JZ:an behöver betydligt mer varv än VVTi:n i Chasern, men håller också kvar effekten högre i registret
-Det gick åt EXTREMT lite däck igen (kör hårdare!). Under 4 pass gjorde jag av med ett halvt par(!)
-Testa utan krängare fram hanns inte med men är fortfarande av intresse då det skulle öppna upp för mer styrvinkel fram
-Nuvarande styrvinkel räckte till utan problem för körningen jag gjorde, men ska köra bredare framöver


Tjejen tog massa fina bilder som jag ska ladda upp i veckan men hittade den här på fejjan iaf:




Lite lättning dagen innan:


Och packning:


Lite skillnad på camber på polarens S14 (också med 1JZ för övrigt):


Missnöjd insugs-slang efter första passet:


En smula oväntat postade en nisse bara drygt en mil från mig i den internationella Z20 Soarer-gruppen att han hade en bakbumper fri mot avhämtning så nappade kvickt på den. Kan komma till använding framöver.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Lite bilder tjejen knäppte i lördags:











_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Så helrätt, 80-tals, retrocoolts det bara kan bli, Timmy! Kommer lätt följa tråden.

/T.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Cool bil, japanska kupéer och sedaner från sent 80-tal och tidigt 90-tal är coola!

Nu när jag såg tråden kom jag på att jag har precis en sådan en Soarer som Tamiya plastmodell (skala 1:24). Den blev nog aldrig blivit helt färdigbyggd vad jag minns, den måste ligga i sin låda i något förråd hos föräldrarna.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Kul att ni gillar den, är sjukt svag för den här looken!

Har grävt runt lite i garaget i helgen men det går saktare än jag skulle vilja. Massa trist kabeldragning och bygga fästen och klia sig i huvudet. Just nu sitter jag fast lite i väntan på en adapter för att kunna skruva bort original oljekylare som sitter mellan filtret och blocket.

Skruva loss AC:n visade sig vara lite knepigare än önskvärt också då den även agerar support till styrservon så jag fick skruva isär pumpen för att komma åt fästet och skruva tillbaks det igen. Den kortare remman jag köpte var luckligtvis av bra längd så sparar lite vikt där, och framför allt värdeful plats för oljekylaren:


Orkade inte leta rätt på fläkten jag fick över från oljekylaren till MR2:an men insåg att AC-fläkten passar alldeles förträffligt istället.


Den hastighetsvariabla styrservon verkade inte fungera och gjorde bilen ganska tungstyrd (fantastiskt vid inspirerad körning men lite kämpigt driftande). Så jag installerade ett ställbart reglage så jag kan justera själv innifrån bilen. Förväntar mig att det här blir nästa stora trend och nya NOS i nästa Fast and the Furious.


Fånigt litet inköp det här men jäklar vad användbart. $10 väl spenderade:

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Ikväll kom bilen äntligen ut på vägen igen efter en alldeles för lång vistelse på pallbockar i garaget. Mycket relativt tråkigt småfix har gjorts och jag har stundvis behövt vänta på delar för att kunna jobba vidare men framför allt har till synes små modifikationer startat en kedje-effekt av saker som måste åtgärdas först innan de kunnat fixas.

Såvitt jag kan minnas har iaf följande hänt sen sist:
- Har installerat en liten ratt i kupeen för att justera hur mycket styrservo jag har. Det fungerar faktiskt extremt bra och i lägsta läget är den i princip obefintlig medans i högsta alldeles för hjälpsam. Ska bli kul att experimetera med nästa drift-dag.
- A/C rykte för att få plats för oljekylare och bättre tillgänglighet till oljefiltret.
- Original oljekylare har slängts ut för att ge plats åt en 30-raders kylare i fronten som jag kopplat A/C-fläkten till vid behov med en knapp innifrån.
- Stift och olja har bytts.
- Kylsystemet har spolats igenom ordentligt. Tog säkert 7-8 vändor innan vattnet ens såg ut som något som liknar vatten. Bilen hade grön kylarvätska i sig när jag köpte den och kommer bara få dricka Toyota röd från och med nu.
- Blev lite ivrig och beställde quick-release till fram-bumpern på Ebay men det slutade med en diskretare lösningen med några ving-muttrar i original-fästena efter att vinkelslipen gjort sitt på sina ställen. Ser helt original ut men kan enkelt tas bort på nån minut eller två.
- Justerade även upp handbromsen så den är löjligt tight. Hoppas den ska bete sig nu, annars jobbar nissarna jag köpte styrvinkel-kittet från på en lösning med separat bromsok för handbromsen som är ganska lovande. Inte riktigt färdigutvecklat än dock.

Så här bra flöde hade jag genom original oljekylare, inte lustigt att oljetempen gärna ville dra iväg:


Random garage-bild:


Vet inte vad det är med mig och krängare men att lossa och skruva tillbaks dem är alltid lika spännande:



Ska ta bilen en sväng upp i bergen i veckan för att kolla att allt lirar men nu bör iaf bilen vara redo för nästa drift-dag.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Grym tråd!

Väldigt kul bilval, finns mycket JDM jag gärna hade skaffat thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Bilen är faktiskt inte bortglömd, men fuktig och kall vinter har gjort ett bra jobb med att hålla mig borta från garaget, samt att den fått konkurrens av den här skönheten som införskaffades för ett par månader sedan inför en Japan-trip och lever och bor på Ebisu. Blir nog ingen separat biltråd för den eftersom den bara lär uppdateras nån gång eller två om året ändå, men postar lite bilder och grejer här istället ibland kanske.









Hur som helst, väl hemma igen och med varmare väder på ingång har jag satt igång ute i garaget. I helgen fick Soarern en ny generator efter att den gamla gett upp, samt att jag monterade stumma fästen till bakre subframen i hopp om att reducera wheel hop. Jag monterade även eftermarknads camber-armar bak som jag plockade upp på Ebay för en billig peng för ett tag sen samt bytte ventilkåpspackningar.

Ny armar bak som förhoppningsvis iaf inte ska göra bilen sämre.


Sänka ner subframen med tre domkraftar och peta in de nya bussningarna gick oväntat smidigt för en gångs skull.


En av de bakre bussningarna på plats.


Bilen är inte registrerad för tillfället så har inte haft möjlighet att provköra och se hur bra grejerna lirar men hoppas på att ge mig upp till JDM X Park en helg snart framöver för att piska den liten.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



WOW!

Bilens utseende, instrumenten och allt fick mig att bli lite kär!

Vad väger en sån där skönhet?

Följer ivrigt!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Fick hjärtsnurp när jag läste Soarer Z20, det är en våt dröm att få äga en sådan. thumbs up

_________________
Benny Gustavson
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
robber skrev:
WOW!

Bilens utseende, instrumenten och allt fick mig att bli lite kär!

Vad väger en sån där skönhet?

Följer ivrigt!


Haha ja jag är sjukt svag för designen och instrumenteringen på dem också.

Jag har inte vägt just min men skulle tippa på runt 1450-1550kg så ingen Elise direkt.

Benny_Gustavson skrev:
Fick hjärtsnurp när jag läste Soarer Z20, det är en våt dröm att få äga en sådan. thumbs up


Jag visste inte ens att de fanns fram till för något år sen. Kul att den gillas!

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Har haft ögonen på dom i några års tid, är svag för 80 talets Toyota modeller


Vad kostar dom ca i Australien?

_________________
Benny Gustavson
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Benny_Gustavson skrev:
Har haft ögonen på dom i några års tid, är svag för 80 talets Toyota modeller


Vad kostar dom ca i Australien?


Det varierar en hel del beroende på motor och låda. Börjar väl nånstans runt $1500 för en automat MZ20 och går upp mot $5000-7000 nånstans för en manuell I hyfsat skick. JZ/R154-swappade som min verkar ligga runt $7000-10.000 de få jag sett. Australienska dollar såklart.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



xtimmyx skrev:
Benny_Gustavson skrev:
Har haft ögonen på dom i några års tid, är svag för 80 talets Toyota modeller


Vad kostar dom ca i Australien?


Det varierar en hel del beroende på motor och låda. Börjar väl nånstans runt $1500 för en automat MZ20 och går upp mot $5000-7000 nånstans för en manuell I hyfsat skick. JZ/R154-swappade som min verkar ligga runt $7000-10.000 de få jag sett. Australienska dollar såklart.


Att det ska va så förbannat jävla långt bort

Australien är en liten Toyota heaven verkar det som, misstänker mycket är importerat från japan?

Men åter till Z20, är chassiet på den baserat på A70? eller är det eget chassi på dom?

_________________
Benny Gustavson
Citera
Peder Balerado
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 95



Mårten Stångberg i Team Lovetap skall köra på drift matsuri nu i helgen tror jag det är
Skall du dit?

_________________
Peder Balerado
Simdrifter
Gammalt: Peugeot 306 Dimma Coupé
Peugeot 306 Cabriolet Rotrex
Massa Peugeoter
R32 GTR, R33 4D, R34 4D, S13
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Benny_Gustavson skrev:
Att det ska va så förbannat jävla långt bort

Australien är en liten Toyota heaven verkar det som, misstänker mycket är importerat från japan?

Men åter till Z20, är chassiet på den baserat på A70? eller är det eget chassi på dom?


Haha ja jag kunde inte hålla med mer!

Ja, extremt mycket JDM-import här, och det torra klimatet har varit väldigt skonsamt mot gamla japsare så mycket KE-Corollor och dylikt I gott skick på vägarna man inte ser hemma i Sverige. Men framför allt mycket Nissan-bilar, Skylines/Silvias/Stageas överallt här. Men ingen brist på X-chassis/Crowns/Supror och andra Toyotor heller.

Jajamensan, det är samma chassis som A70 så det mesta passar mellan dem. Det gör dock att eftermarknads-utbudet är ganska begränsat, och att vissa av A70-bristerna behöver åtgärdas på Z20 med (som brist på styrutslag, upphängningen av bakre subframen, besväret med att få mer/tillräckligt med camber fram). Dock är Z20 betydligt lättare än A70 och min hade ingen dämpare till styr-racket som jag tror de flesta (alla?) A70 har.

peder_306 skrev:
Mårten Stångberg i Team Lovetap skall köra på drift matsuri nu i helgen tror jag det är
Skall du dit?


Nej det blir nog inte någon trip dit förän mars/april nästa år tyvärr. Dessutom blev ECUn i bilen stulen för ett tag sen så måste få en ny installerad och mappad innan den kommer ut på banan igen.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Soarer Z20 1JZ -89. Sideways edition.
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (12397 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande