Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport1
tråden läst  
172581 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... 22, 23, 24
 
   
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4481
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Feb 2017 19:20     Citera

Tror Daniel skrev till Jeppson


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Davidsson
Huddinge





Här sedan: 24 Jul 2005
Inlägg: 847
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Feb 2017 20:05     Re: Citera

J.Stigson skrev:
Tror Daniel skrev till Jeppson

Såklart såg inte på mobilen..


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskärning.net
www.harryj.se
www.flemingsbergsdack.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7911
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Feb 2017 09:48     Re: Citera

Björn Davidsson skrev:
Nää, har ingen cnc. Bara en gammal hederlig Abene. Hade jag haft det hade det varit gjort för länge sen.

Nu får det kluras istället.

Tänkte egentligen på Jeppson, precis som Johan skrev. Han har väl CNC?

Borde väl inte vara jättesvårt att fräsa fram ett centrum ur en tjockplåt aluminium?
Sen bara skruva på banor från t.ex. BBS.
Tjockplåt går att få i bra höghållfasta legeringar/värmebehandlingar också. thumbs up

Toleranserna borde vara helt OK för rundhet/planhet osv. I värsta fall kan man ju avsluta med att spänna upp monterad fälg i en svarv och ta ett finskär på navhål och anliggningsytan mot navet.

Finns faktiskt firmor som fräser fram hela fälgar ur aluminium-block, så man kan få egen design/dimension på dem. Men de tjocka blocken lär inte ha lika bra hållf.

Nu blev jag lite sugen på att designa eget.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12482
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Feb 2017 12:33     Re: Citera

DJ skrev:
Björn Davidsson skrev:
Nää, har ingen cnc. Bara en gammal hederlig Abene. Hade jag haft det hade det varit gjort för länge sen.

Nu får det kluras istället.

Tänkte egentligen på Jeppson, precis som Johan skrev. Han har väl CNC?

Borde väl inte vara jättesvårt att fräsa fram ett centrum ur en tjockplåt aluminium?
Sen bara skruva på banor från t.ex. BBS.
Tjockplåt går att få i bra höghållfasta legeringar/värmebehandlingar också. thumbs up

Toleranserna borde vara helt OK för rundhet/planhet osv. I värsta fall kan man ju avsluta med att spänna upp monterad fälg i en svarv och ta ett finskär på navhål och anliggningsytan mot navet.

Finns faktiskt firmor som fräser fram hela fälgar ur aluminium-block, så man kan få egen design/dimension på dem. Men de tjocka blocken lär inte ha lika bra hållf.

Nu blev jag lite sugen på att designa eget.


Jag håller på att försöka lösa samma problem till mina regndäcks-fälgar.
Så jag blev väldigt nyfiken på var man kan få tag i passande material...och vad kostnaden för materialet skulle bli..

Jag har en preliminär lösning, som jag kan visa...bara Bussgods får hit grejorna.


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pontus Fyhr
Lund





Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 2995
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Feb 2017 13:25     Re: Citera

DJ skrev:
Björn Davidsson skrev:
Nää, har ingen cnc. Bara en gammal hederlig Abene. Hade jag haft det hade det varit gjort för länge sen.

Nu får det kluras istället.

Tänkte egentligen på Jeppson, precis som Johan skrev. Han har väl CNC?

Borde väl inte vara jättesvårt att fräsa fram ett centrum ur en tjockplåt aluminium?
Sen bara skruva på banor från t.ex. BBS.
Tjockplåt går att få i bra höghållfasta legeringar/värmebehandlingar också. thumbs up

Toleranserna borde vara helt OK för rundhet/planhet osv. I värsta fall kan man ju avsluta med att spänna upp monterad fälg i en svarv och ta ett finskär på navhål och anliggningsytan mot navet.

Finns faktiskt firmor som fräser fram hela fälgar ur aluminium-block, så man kan få egen design/dimension på dem. Men de tjocka blocken lär inte ha lika bra hållf.

Nu blev jag lite sugen på att designa eget.


I denna: http://www.uddeholm.com/files/PB_alumec_english.pdf trevliga pdf finns en kurva över typisk hårdhet i värmebehandlad aluplåt:



Själv har jag den religiösa övertygelsen att man bör välja något med lite bättre duktilitet och konstruera runt det för att undvika sprickbenägenhet. Men det står var och en fritt att göra som de önskar.


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7911
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Feb 2017 13:42     Re: Citera

Pontus Fyhr skrev:


Själv har jag den religiösa övertygelsen att man bör välja något med lite bättre duktilitet och konstruera runt det för att undvika sprickbenägenhet. Men det står var och en fritt att göra som de önskar.


7075 är ganska duktilt. Går ju att kallbocka t.o.m. i färdigbehandlat tillstånd. -T7351 har jag sett bockas.

Plåtarna i lagom tjocklekar har ju egenskaper som smiden, om jag har rätt siffror i bakhuvudet. Ett fälgcentrum är inte så många cm tjockt. Välj tunnast möjliga platta för så bra egenskaper som möjligt. Fälgcentrumet får heller inga direkta slag då banorna fjädrar/dämpar på lastvägen. Viktigast är nog att inte ha jätteskarpa inre radier som kan ge spänningskoncentrationer. Men jag gissar att spänningarna i centrumet är relativt små, lär ju vara styvhetsdimensionerat och inte hållf-dimensionerat.

Fälgbanorna borde vara mycket mer kritiska.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7911
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Feb 2017 13:55     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:


Jag håller på att försöka lösa samma problem till mina regndäcks-fälgar.
Så jag blev väldigt nyfiken på var man kan få tag i passande material...och vad kostnaden för materialet skulle bli..

Jag har en preliminär lösning, som jag kan visa...bara Bussgods får hit grejorna.

Finns väl många firmor som säljer sånt.

Snabb googling:
http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Aluminium/Sortiment/Aluminium_Plat/Plat/ - med priser
http://www.alumeco.se/Standardprodukter-1/Tjockpl%C3%A5t.aspx - kräver förfrågan

Annars finns det kanske spill på mekaniska verkstäder.

Jag fick en gång i tiden spons på en plåt till ett privat projekt. Aluminiumkompaniet, tror jag företaget hette. Hittar inte hemsidan nu.

Det är inte jättebilligt med håghållfast plåt, men inte tokdyrt heller om man räknar per centrum. Får ju ut 8st 18"-centrum på en plåt av standardmått.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12482
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Feb 2017 17:19     Re: Citera

DJ skrev:
ButterflyRacing skrev:


Jag håller på att försöka lösa samma problem till mina regndäcks-fälgar.
Så jag blev väldigt nyfiken på var man kan få tag i passande material...och vad kostnaden för materialet skulle bli..

Jag har en preliminär lösning, som jag kan visa...bara Bussgods får hit grejorna.

Finns väl många firmor som säljer sånt.

Snabb googling:
http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Aluminium/Sortiment/Aluminium_Plat/Plat/ - med priser
http://www.alumeco.se/Standardprodukter-1/Tjockpl%C3%A5t.aspx - kräver förfrågan

Annars finns det kanske spill på mekaniska verkstäder.

Jag fick en gång i tiden spons på en plåt till ett privat projekt. Aluminiumkompaniet, tror jag företaget hette. Hittar inte hemsidan nu.

Det är inte jättebilligt med håghållfast plåt, men inte tokdyrt heller om man räknar per centrum. Får ju ut 8st 18"-centrum på en plåt av standardmått.


Att det finns hela plåtar att köpa, visste jag. Men mellan 20 och 35.000:- är väl lite overkil.


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7911
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Feb 2017 17:40     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
DJ skrev:
ButterflyRacing skrev:


Jag håller på att försöka lösa samma problem till mina regndäcks-fälgar.
Så jag blev väldigt nyfiken på var man kan få tag i passande material...och vad kostnaden för materialet skulle bli..

Jag har en preliminär lösning, som jag kan visa...bara Bussgods får hit grejorna.

Finns väl många firmor som säljer sånt.

Snabb googling:
http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Aluminium/Sortiment/Aluminium_Plat/Plat/ - med priser
http://www.alumeco.se/Standardprodukter-1/Tjockpl%C3%A5t.aspx - kräver förfrågan

Annars finns det kanske spill på mekaniska verkstäder.

Jag fick en gång i tiden spons på en plåt till ett privat projekt. Aluminiumkompaniet, tror jag företaget hette. Hittar inte hemsidan nu.

Det är inte jättebilligt med håghållfast plåt, men inte tokdyrt heller om man räknar per centrum. Får ju ut 8st 18"-centrum på en plåt av standardmått.


Att det finns hela plåtar att köpa, visste jag. Men mellan 20 och 35.000:- är väl lite overkil.


Men 20000 för en plåt (oprutat) tyckte inte jag var tokdyrt om man får ut 8 fälgar.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Björn Davidsson
Huddinge





Här sedan: 24 Jul 2005
Inlägg: 847
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Sep 2017 10:56     Citera

såg först nu att ni hade fortsatt diskutera fälgtillverkningen..

Som DJ skriver är min tanke (när jag nu skall hinna det) att helt enkelt skära ut centrum. Med vattenskärning då jag har finfina kontakter där. 'Sedan ett finskär i svarven för att centrera upp allt...

annars går jag på Nascarfälgarna, skär ut en stålring med BBS rims bultdelning och svetsar fast på centrumen till dessa.


För övrigt har absolut inget hunnits med fram tills nu. Pappa på heltid med hus, trädgård,bruksbilar, kalas , dop mm som tar all tid. + jobbet..
Jag är dock fruktansvärt körsugen... och det har släppt lite på hemmafronten så jag kanske har några kvällar lediga att sätta ihop bilen. Den står fortfarande med riven låda och koppling...
Någon som har tips på något i oktober?



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskärning.net
www.harryj.se
www.flemingsbergsdack.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Torkel K
Charlotte, NC





Här sedan: 09 Dec 2008
Inlägg: 1133
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Sep 2017 03:30     Re: Citera

Säg till om du vill att jag ska ful-skicka dig lite prylar härifrån.


_________________
/Torkel Kristensson
Kör Spec E30 i North Carolina (NASA South East region)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Davidsson
Huddinge





Här sedan: 24 Jul 2005
Inlägg: 847
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Sep 2017 13:42     Re: Citera

Torkel K skrev:
Säg till om du vill att jag ska ful-skicka dig lite prylar härifrån.


Kalas Torkel, det skall jag komma ihåg! Är du där på kontrakt eller har du flyttat dit?


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskärning.net
www.harryj.se
www.flemingsbergsdack.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Davidsson
Huddinge





Här sedan: 24 Jul 2005
Inlägg: 847
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Sep 2017 13:49     Citera

Var ialla fall igaraget igår kväll och mekade lite räserbil!! Sjukt trevligt som omxäxling, bra många månader sedan..

Monterade ihop koppling samt transkåpa. Låda, kardan och lite kylslangar skall dit efter det . Sen borde bilen vara körklar. Race ready är att ta i, men körklar iallafall...
Har faktiskt anmält mig till SSKs mekhelg 7-8 okt, bara för att få gasa lite och då struntar jag i om cornerweight inte är bra eller att slicksen är gamla..

Får se om det blir av, kan ju bli att man måste vara hemma med familj..


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskärning.net
www.harryj.se
www.flemingsbergsdack.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Torkel K
Charlotte, NC





Här sedan: 09 Dec 2008
Inlägg: 1133
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Sep 2017 01:40     Re: Citera

Björn Davidsson skrev:
Torkel K skrev:
Säg till om du vill att jag ska ful-skicka dig lite prylar härifrån.


Kalas Torkel, det skall jag komma ihåg! Är du där på kontrakt eller har du flyttat dit?
Är här på ett kontrakt som kommer vara ett par år. Så får vi se sedan.

Jag kan absolut skicka dig lite grejor om du behöver. Bor i Charlotte, så det finns gott om NASCAR team i faggorna...


_________________
/Torkel Kristensson
Kör Spec E30 i North Carolina (NASA South East region)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Davidsson
Huddinge





Här sedan: 24 Jul 2005
Inlägg: 847
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Okt 2017 06:55     Citera

Bilen ihopsatt och provstartad iallafall.
Hade byggt nytt spakställ i vintras då det gamla spruckit. Såklart hade jag måttat fel så det inte passade i bilen..Gör om gör rätt. Nya slangar dragna för oljekylning samt ny utväxling monterad!
Blir roligt att prova 3.78 istället för att segdra på 3.52.
Vädret i helgen ser ju sådär ut... vi får se hur det blir.


Blev bara en kort start, hade tänkt varmköra och kolla koppling, växlar mm. Men upptäckte ett litet soppaläckage från filtret så fick stänga ner.
Den låter som den brukar iallafall.



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskärning.net
www.harryj.se
www.flemingsbergsdack.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Torkel K
Charlotte, NC





Här sedan: 09 Dec 2008
Inlägg: 1133
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Okt 2017 12:29     Citera

Hon låter som det ska! thumbs up


_________________
/Torkel Kristensson
Kör Spec E30 i North Carolina (NASA South East region)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Davidsson
Huddinge





Här sedan: 24 Jul 2005
Inlägg: 847
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2017 10:57     Citera

Vi kom iallafall iväg till SSKs mekhelg på Kinnekulle. Jag och farsan stack hemifrån kl 19 på fredagskvällen, nattade barnen bara..



Kolsvart ute men bra körväder, kom till Kullen strax efter 23.30 inklusive stannat o fikat+äta.

Ruskigt nöjd med vår lilla, men praktiska husbil. Alla bekvämligheter fast i mindre format..





Blev rapporterad för högt ljud, 98db, verkar som min ombyggnad låter lite mer. Trist Helt fantastisk sång i raggarbilsmotorn annars... Monterade iallafall på en gammal supertrappdämpare i röret och därefter var det ok med 94db-95db..



Körmässigt gick det sådär. Grymt avdankad förare gjorde sitt till. Något vibrerar i bilen vid lite fart, provade att skifta alla däck men utan förbättring. Vibrerar oavsett last i samma fart ungefär så något håller på att ge sig. Känns som det blir någon egensvängning vid en viss fart, på sista passet var det svårt att se klart när det hände.. =Depå och hemfärd. För övrigt funkade allt kalas. Bilen kändes betydligt kvickare med lite mer utväxling, passade perfekt i varvtal. Ett par hundra varv till i motorn ut ur kurvorna.
Omtag till nästa säsong. Hel bil med sig hem kändes helt fantasktist tillsammans med trevligt ekipage vilket gav bra totalupplevelse!




_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskärning.net
www.harryj.se
www.flemingsbergsdack.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Davidsson
Huddinge





Här sedan: 24 Jul 2005
Inlägg: 847
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Nov 2017 16:19     Citera

Bilen inbaxad i garaget iallafall och genomgång påbörjad.
Olja+vatten tömda och bilen uppställd på servicevagnen. Får se hur mycket som hinns i vinter. 2018 hoppas jag kunna köra något mer race, SSM skulle vara väldigt kul samt någon mer tävling.




Hittade inget direkt, "aha" fel på vibrationerna, men höger framdämp ser ut att ha läckt (fuktig) samt kändes lite väl lös.. Klantigt, tycker jag borde märka det om den pajat.. fortsättning följer, antar att det får bli en sväng till Sellholm med alla 4 för kontroll.

Däcken tömda på luft samt inplastade i påse, regndäcken på tur..
Måste säga att jag upplever det som att däcken "överlever" bra med lufttömning och rejäl inpackning mellan racen och även över vintern. Dessa däck är 3 år gamla och nu när jag körde senast i oktober -17 så hade de legat inpackade sedan oktober -16, ett år. Upplever inte att de hade försämrats nämnvärt sedan dess.



Husbilen urstädad och nerkörd till vinterförvaring.



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskärning.net
www.harryj.se
www.flemingsbergsdack.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport1
tråden läst  
172581 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... 22, 23, 24

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.337 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec