Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
material med hög vridstyvhet och 'låg' böjstyvhet..
1, 2   >>
5052 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

har lite 'slack' i ratten och har lyckats lokalisera felet till GMs sniklösning av knutkors..
sitter på rattstången, precis efter styrsnäckan för att (antagligen) kunna ta upp lite flex från spagettichassiet som jag har..

bild;

En bild till:

Det är den runda 'skivan' som är det flexande materialet.

det finns riktiga knutkors att köpa med rätt antal splines etc, men dessa kostar kring 80 dollar... Något som man kan ha roligare med... tror jag iaf.

Funderar på om man hade kunnat göra samma skiva som redan sitter där men i tex polyurethan istället?
Materialet skall alltså ha så hög vridstyvhet som möjligt, samtidigt som det skall kunna böjas lite..

Något tips?
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003

Jag vet inte om det här är något som passar dig men ett svar är förhoppningsvis bättre än inget alls.

http://www.dpcars.net/dp1/dj.htm längst ner på sidan finns det något som kanske kan fungera. Du kan ju maila honom och höra var han har köpt det.

NL
Här sen Maj 2004

Den där skivan är väl bara en komfortgrej ? I alla fall som jag fattat det. Den flexibla plattan reducerar vibrationer i ratten. Sätt dit en plåt istället, det hade jag gjort.

Ny kulbil i garaget.
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Fast den ledar säkert lite också, så i så fall skulle plåtbiten vara tvungen att flexa...

Går det inte att fixa dit ett hederligt knutkors i stället?

NL
Här sen Maj 2004

William Ekström skrev:
Fast den ledar säkert lite också, så i så fall skulle plåtbiten vara tvungen att flexa...

Går det inte att fixa dit ett hederligt knutkors i stället?

Bara inte plåten är för tjock så flexar den lite. Det borde ju räcka.

Ny kulbil i garaget.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
William - helt rätt, den flexar också..

Vill inte sätta dit en plåt eftersom jag är rädd för att flex fram och tillbaka kommer leda till att brott uppstår

Har som sagt inget emot ett knutkors, men tycker det blir för omständigt.. Har väl blivit lite lat på 'gamla' dar och vill helst prova en enkel konstruktion säsongen ut, om det inte funkar fixar jag något bättre i vinter..

Funderade imorse på om man kanske kan svarva till en skiva i tex polyurethan?
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Ger nog mer att lägga åt styrsnäckan lite

...eller har du bytt till kuggstång?

Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

nån form av plast borde väl fungera?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Anders Larsson skrev:
Ger nog mer att lägga åt styrsnäckan lite

...eller har du bytt till kuggstång?

Styrsnäckan finns det inget glapp i och alla lederna är bytta..

Kuggstång, om du hittar en som är tillräckligt smal mellan ändarna så byter jag gärna
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Anders Jeppsson skrev:

Kuggstång, om du hittar en som är tillräckligt smal mellan ändarna så byter jag gärna

Eh..men funkar en amerikansk styrsnäcka helt utan glapp..ska väl vara ett antal mm när den är ny??

Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Anders Larsson skrev:
Eh..men funkar en amerikansk styrsnäcka helt utan glapp..ska väl vara ett antal mm när den är ny??

millimeter ... kanske tiondels tum
dessa amerikaner och britter ... när ska de fatta att det är METRISKT som gäller ...

givv it app for fax sejk! jus dä mättrick sysstäm!

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Anders Larsson skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Det är iaf inte styrsnäckan som glappar just nu..
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Jag skulle ändå satsa på en tunn stålplåt om du vill ha nåt som är styvt i planet men som kan flexa i böjning

om du gör den i plast måste du ta till lite extra i tjocklek, då blir den rejält mycket mer styv i böjning än stålet som tack vare sin, relativt plasten, höga E-modul och hållfasthet inte behöver vara så tjock.

Böjstyvheten är proportionell mot tjockleken ^3, medan styvheten i planet är linjärt proportionell mot tjockleken. Båda styvheterna är linjärt proportionella mot E-modulen.

Alltså:
Antag att du tar en 1mm stålplåt med 210000 MPa i E-modul
Plast har kanske 70000 MPa i E-modul (mkt. högt räknat, kolfiberförstärkt med "standardfiber")

Plastbrickan måste alltså vara 210000/70000 x 1mm = 3 mm tjock för att ha samma styvhet i planet som plåten

Notera nu att böjstyvheten blir (70000 x 3^3)/(210000 x 1^3) = 9 gånger HÖGRE för plastbrickan. Helt tvärtom mot vad du vill ha. Och det blir ännu värre ju lägre E-modul du har i plasten! (oförstärkt plast kanske 5000-20000 MPa)

Så min materialrekommendation kvarstår.
Fast jag tycker att knutkors verkar bättre ändå. Det går väl att kapa styrstången, svetsa fast ett kors alldeles brevid den här skumma kopplingen och montera kopplingen stumt?

Lycka till!

Ny kulbil i garaget.
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Fast om man använder en stålplåt måste den väl slitsas lite? För annars när det är en liten knix på rattstången där stålplåten ska leda, så blir det konstiga böjningar (åt två håll samtidigt, typ) på den skulle jag tro, med möjlig materialutmattning som följd.

NL
Här sen Maj 2004

William Ekström skrev:
Fast om man använder en stålplåt måste den väl slitsas lite? För annars när det är en liten knix på rattstången där stålplåten ska leda, så blir det konstiga böjningar (åt två håll samtidigt, typ) på den skulle jag tro, med möjlig materialutmattning som följd.

Jo man bör nog välja en legering som tål utmattning, kanske fjäderstål. Slitsar tror jag inte behövs, men jag har ju inte heller sett prylarna "live".

Ny kulbil i garaget.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Anders Jeppsson skrev:

En styrväxel är inget problen att fixa, så den får rätt brädd...........men finns det plats i bilen...?

Jag kunde ju gå ut och kolla på den bil som står i min verkstad....men då måste jag ju böja mej ner..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Anders Jeppsson skrev:
Anders Larsson skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Det är iaf inte styrsnäckan som glappar just nu..

Vad jag fikar efter är ju att USA-snäckorna alltid har massor av spel men att det är ställbart med ställskruv och bör gå att ställa ned för bättre/tajtare känsla!?..buttman..eh..f-låt butterfly kan väl mer om det?

*ska sluta tjata om detta*

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
tack för alla svar!
Först ut blir att testa stålplåtsversionen!
Kommer inte att ta bort 'tygleden' utan den får sitta kvar så att man har något kvar om 'patentaren' inte skulle fungera.

Knutkors blir det senare, kanske i vinter om tid finns eller om denna modifieringen inte visar sig bra. Någon som i så fall har ett tips på var man hittar lämpligt? Helst ska det ju vara gratis

Butterfly: vad lat du är
Plats tror jag finns, den sitter ju framför vaggan och där finns inget oljetråg, så det borde gå. Frågan är om det är lönt med tanke på mödan?
Visserligen sparar man ju lite vikt på kuppen. thumbs up
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Anders Jeppsson skrev:
tack för alla svar!
Först ut blir att testa stålplåtsversionen!
Kommer inte att ta bort 'tygleden' utan den får sitta kvar så att man har något kvar om 'patentaren' inte skulle fungera.

Knutkors blir det senare, kanske i vinter om tid finns eller om denna modifieringen inte visar sig bra. Någon som i så fall har ett tips på var man hittar lämpligt? Helst ska det ju vara gratis

Butterfly: vad lat du är
Plats tror jag finns, den sitter ju framför vaggan och där finns inget oljetråg, så det borde gå. Frågan är om det är lönt med tanke på mödan?
Visserligen sparar man ju lite vikt på kuppen. thumbs up

Det låters om en bra approach.

Knutkors finns det i lagom storlek på en hel del styrstänger. Jag har en styrstång från en Golf2 skrotandes nånstans och den vet jag har 2st knutkors. Bör finnas i mängder på skroten, borde vara gratis eller på sin höjd kosta en slant till kaffekassan.

om jag hittar min stång kan jag, vid lämpligt tillfälle, skicka ner den till Lund med min svåger som bor där. Är du intresserad av den? Den är i så fall gratis. Kan dock inte lova när/att jag hittar den.

Ny kulbil i garaget.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
DJ skrev:
om jag hittar min stång kan jag, vid lämpligt tillfälle, skicka ner den till Lund med min svåger som bor där. Är du intresserad av den? Den är i så fall gratis. Kan dock inte lova när/att jag hittar den.

thumbs up thumbs up thumbs up
helt klart bästa iden det här året!!
Passar mig perfekt då jag alltid gör andra saker när skroten har öppet
Ta din tid, vintersäsongen brukar vara ganska lång
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Anders Jeppsson skrev:
DJ skrev:

thumbs up thumbs up thumbs up
helt klart bästa iden det här året!!
Passar mig perfekt då jag alltid gör andra saker när skroten har öppet
Ta din tid, vintersäsongen brukar vara ganska lång

Hittad och överlämnad till svågern som var på besök i stan över helgen.

Du kan hämta den hos honom i Lund om ett par dagar. PM:ar hans telenummer.

Lycka till med bygget!

Ny kulbil i garaget.
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
5052 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande