Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3678 besök totalt |
![]() En Ultima är en mycket fin skapelse som har brutala prestanda (åt fler håll än rakt fram) till ett mycket bra pris (relativt ![]() Fabriksspecar kan man alltid fundera över (inte bara i denna sorts test). Det är enorm skillnad på en bil från en slumpmässig handlare samt en finjusterad. Min Miataklump hade tex +0,2 grader som camber fram ![]() |
||||||||
Absolut! Men en bana innehåller ofta alla moment och mer därtill. Så det gäller att sålla ut bra grenar. T,ex sväng, men skulle då vara både på plant och ojämt underlag, så ofjädrad vikt och skicklig stötdämpar inställning kommer med. Olika tvära kursriktningar, så lågfartsdämpningen får bekänna färg. Och så här kan man hålla på. Det blir med all säkerhet en tiokamp, men inte mig emot. Ska vi diskutera saken? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Men en väldigt stor felkälla kommer att kvarstå! (chaffisen...) _________________ Pär Hylander |
||||||||
Testet måste ju förenklas så att det är hyffsat repeterbart världen runt och det måste också kunna köras utan alltför stor administrativ insats. 0-160-0 fast med accelerationen genom en kurva kanske kan vara något? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||
Va, vem är det ![]() ok, det var därför jag menade att det handlade om sport. Vi ser i alla fall att det inte är aldeles enkelt att avgöra om sporbilen är "super" eller inte. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Ja, och det är lite lustigt hur olika vi prioriterar. Jag skulle hellre vilja se där olika förare kör med samma bil och samma inställningar. Att jämföra bilar är ju bara intressant om man byggt dom själv. Det är ju inte speciellt mycket tävlingsmoment i att en person köper en Porsche GT3 och en annan en Ferrari 360, sen tävlar man för att se vems bil som är snabbast. |
||||||||
och under olika betingelser så slår den ena bilen den andra. Det hela förefaller bli en smula avslaget. Det enda man kan säga är att under rådande omständigheter så blev utfallet som det blev. Problematiken ligger i om man gör saker och ting för att skaffa sig ett värde, eller om det känns värdefullt att göra det man gör. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Tillfredställesen ligger, för mej, i att bygga en bil själv....och spöa en bil som någon betalat ohemula pengar för. Allmänt tycker jag att ett rekord i 0-100-0, med en bil som bevisligen går att svänga med(tex Ultima), är respekt.!!! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Problemet var ju inte att den var snabb 0-100-0 (mph) i sig, utan just texten från repotaget där det sades att 0-100-0 bevisade bilens allround egenskaper
![]() Personligen kräver min bil nog minus 10sek i inbromsningstid för att vara i närheten av dom där tiderna. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Re: Ultima=Världens snabbaste 0-160-0 !!!
Det var mest bara formuleringen att ett acc+bromstest skulle vara så himla bra för att få reda på om en bil är all round.. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Jag var i Mo i rana och kikade på STCC mm och där körde en äldre Ultima i Supercar klassen, men jag vet inte om den var nyköpt eller om dom hade problem med bilen för den hade ingen chans mot de andra bilarna utan placerade sig bland de sista, den såg rätt risig ut också om jag ska vara helt ärlig... ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||||
Jag håller med om att det i princip blir omöjligt att sätta upp ett "testernas test" och som dessutom rättvist ska kunna repeteras över tiden - Därför är väl Ringen så nära man kan komma det ultimata testet vad gäller "allround-egenskaper" på en (gat)bil (vill det sig illa så kan även "off-roadegenskaperna" testas...). Ringen tillsammans med ett 0 - XXX - 0 skulle väl säga det mesta? Nu överdriver jag lite men konbaneövningar är jag mer tveksam till så länge vi pratar om bilar som ska köras på gatan utan allt för stor skillnad i setup'en. Jag "testar dagligen" min bils förmåga att accelerera och bromsa (det kallas för att komma i tid till jobbet... ![]() Så... Vad skulle saknas med Ringen kompletterat med 0 - XXX - 0? _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||||
Varför inte hänga på om jag hyr Lunda fler gånger. ![]() I alla fall tycker jag det. Är man bara några stycken så får man oerhört mycket körning i kroppen. Det är ju inte "ringen", men man kan sätta en konbana och köra den 100 ggr. Sist satte jag superstageavstånd 50-65x8 meter och kollade hur fort jag kunde snitta över sträckan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3678 besök totalt |