Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ultima=Världens snabbaste 0-160-0 !!!
<<   1, 2
3678 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20243



Kenson skrev:
NiklasFalk skrev:
om man bygger en bil enbart för 0-100-0 (mph) på en flygraka så är det väl en hel del man kan skita i. Då behövs 'bara' traction, en hel massa acceleration och j-vlaranammabromsar. Eftersom hastigheten kryper upp lite så spelar luftmotståndet viss roll.
Dynamiskt beteende, balans mm spelar inte så stor roll.



Du har givetvis helt rätt i det du säger MEN notera att detta handlar om "standardbilar" med fabriksspec, inte specialbyggda fordon.
Tigern med dubbla MCmotorer har väl också nämnts nånstans och den kan man väl inte kalla standard.

En Ultima är en mycket fin skapelse som har brutala prestanda (åt fler håll än rakt fram) till ett mycket bra pris (relativt ). Men det krävs lite stora nötter för att dra ett så kostsamt bygge iland. Det är mycket som kan gå fel (och att göra om kostar lite).
Fabriksspecar kan man alltid fundera över (inte bara i denna sorts test). Det är enorm skillnad på en bil från en slumpmässig handlare samt en finjusterad. Min Miataklump hade tex +0,2 grader som camber fram och den hade garanterat inte vunnit Best Handling Car förra året.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Kenson skrev:

Jag har länge efterfrågat någon sorts mångkamp för bilar där man med samma setup testar bilen i olika grenar och får poäng per gren (acc, broms och sväng) och totalsumma. Poängräkningen skall göra att en bil byggd mer för raktframåka eller strikt baninriktning kan få bra summa men den som är snabb "åt alla håll" är vinnaren.


Absolut! Men en bana innehåller ofta alla moment och mer därtill. Så det gäller att sålla ut bra grenar.
T,ex sväng, men skulle då vara både på plant och ojämt underlag, så ofjädrad vikt och skicklig stötdämpar inställning kommer med. Olika tvära kursriktningar, så lågfartsdämpningen får bekänna färg. Och så här kan man hålla på. Det blir med all säkerhet en tiokamp, men inte mig emot. Ska vi diskutera saken?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Göran Malmberg skrev:
Kenson skrev:

Jag har länge efterfrågat någon sorts mångkamp för bilar där man med samma setup testar bilen i olika grenar och får poäng per gren (acc, broms och sväng) och totalsumma. Poängräkningen skall göra att en bil byggd mer för raktframåka eller strikt baninriktning kan få bra summa men den som är snabb "åt alla håll" är vinnaren.


Absolut! Men en bana innehåller ofta alla moment och mer därtill. Så det gäller att sålla ut bra grenar.
T,ex sväng, men skulle då vara både på plant och ojämt underlag, så ofjädrad vikt och skicklig stötdämpar inställning kommer med. Olika tvära kursriktningar, så lågfartsdämpningen får bekänna färg. Och så här kan man hålla på. Det blir med all säkerhet en tiokamp, men inte mig emot. Ska vi diskutera saken?
Göran Malmberg


Men en väldigt stor felkälla kommer att kvarstå! (chaffisen...)

_________________
Pär Hylander
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:

Absolut! Men en bana innehåller ofta alla moment och mer därtill. Så det gäller att sålla ut bra grenar.
T,ex sväng, men skulle då vara både på plant och ojämt underlag, så ofjädrad vikt och skicklig stötdämpar inställning kommer med. Olika tvära kursriktningar, så lågfartsdämpningen får bekänna färg. Och så här kan man hålla på. Det blir med all säkerhet en tiokamp, men inte mig emot. Ska vi diskutera saken?
Göran Malmberg


Testet måste ju förenklas så att det är hyffsat repeterbart världen runt och det måste också kunna köras utan alltför stor administrativ insats. 0-160-0 fast med accelerationen genom en kurva kanske kan vara något?

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Pär Hylander skrev:


Men en väldigt stor felkälla kommer att kvarstå! (chaffisen...)


Va, vem är det
ok, det var därför jag menade att det handlade om sport.
Vi ser i alla fall att det inte är aldeles enkelt att avgöra om sporbilen är "super" eller inte.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Göran Malmberg skrev:
Kenson skrev:

Jag har länge efterfrågat någon sorts mångkamp för bilar där man med samma setup testar bilen i olika grenar och får poäng per gren (acc, broms och sväng) och totalsumma. Poängräkningen skall göra att en bil byggd mer för raktframåka eller strikt baninriktning kan få bra summa men den som är snabb "åt alla håll" är vinnaren.


Absolut! Men en bana innehåller ofta alla moment och mer därtill. Så det gäller att sålla ut bra grenar.
T,ex sväng, men skulle då vara både på plant och ojämt underlag, så ofjädrad vikt och skicklig stötdämpar inställning kommer med. Olika tvära kursriktningar, så lågfartsdämpningen får bekänna färg. Och så här kan man hålla på. Det blir med all säkerhet en tiokamp, men inte mig emot. Ska vi diskutera saken?
Göran Malmberg


Men en väldigt stor felkälla kommer att kvarstå! (chaffisen...)


Ja, och det är lite lustigt hur olika vi prioriterar. Jag skulle hellre vilja se där olika förare kör med samma bil och samma inställningar. Att jämföra bilar är ju bara intressant om man byggt dom själv. Det är ju inte speciellt mycket tävlingsmoment i att en person köper en Porsche GT3 och en annan en Ferrari 360, sen tävlar man för att se vems bil som är snabbast.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Dan Hovang skrev:

Ja, och det är lite lustigt hur olika vi prioriterar. Jag skulle hellre vilja se där olika förare kör med samma bil och samma inställningar. Att jämföra bilar är ju bara intressant om man byggt dom själv. Det är ju inte speciellt mycket tävlingsmoment i att en person köper en Porsche GT3 och en annan en Ferrari 360, sen tävlar man för att se vems bil som är snabbast.


och under olika betingelser så slår den ena bilen den andra. Det hela förefaller bli en smula avslaget. Det enda man kan säga är att under rådande omständigheter så blev utfallet som det blev.

Problematiken ligger i om man gör saker och ting för att skaffa sig ett värde, eller om det känns värdefullt att göra det man gör.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Göran Malmberg skrev:

Problematiken ligger i om man gör saker och ting för att skaffa sig ett värde, eller om det känns värdefullt att göra det man gör.

Göran Malmberg


Tillfredställesen ligger, för mej, i att bygga en bil själv....och spöa en bil som någon betalat ohemula pengar för.

Allmänt tycker jag att ett rekord i 0-100-0, med en bil som bevisligen går att svänga med(tex Ultima), är respekt.!!!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Problemet var ju inte att den var snabb 0-100-0 (mph) i sig, utan just texten från repotaget där det sades att 0-100-0 bevisade bilens allround egenskaper (den biten som Micke E klippade i sitt inlägg)

Personligen kräver min bil nog minus 10sek i inbromsningstid för att vara i närheten av dom där tiderna.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Re: Ultima=Världens snabbaste 0-160-0 !!!

Kenson skrev:
Daniel Ekström skrev:
Jet skrev:
Micke Eriksson skrev:
*klipp*
The 0-100mph-0 test is believed by many to be the ultimate test for any car and is a true indicator of a cars all round performance ability.
*klipp*


om det där skulle stämma skulle svaret vara en Top fuel-dragster...0-100 på 0.7 s och stopp på några sekunder.. Fast då skulle man få utlösa bromsskärmen redan i starten


Då har den typ 8 sekunder på sig att stanna... med andra ord är den väldigt all round...
Sist jag kollade så kunde en raktframbil inte svänga så bra...


Varför låter det så ofta på rejsa som att motorkraft på något sätt hämmar kurvtagningen...??



Det var mest bara formuleringen att ett acc+bromstest skulle vara så himla bra för att få reda på om en bil är all round..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Göran Malmberg skrev:
Problematiken ligger i om man gör saker och ting för att skaffa sig ett värde, eller om det känns värdefullt att göra det man gör.


Ja, vad säger man?
Typ huvudet på spiken, kärnfullt eller liknande thumbs up
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Kenson skrev:
Dan Hovang skrev:
Vad kan man egentligen köra för raceklasser med en Ultima?

SLC GT borde väl funka? Nån klass i SPVM?


Ryktet säger att en begagnad Ultima Sports (Äldre modell) har inhandlats till sverige för att modifieras till SLC GT. Vet dock inget mer än så.



Jag var i Mo i rana och kikade på STCC mm och där körde en äldre Ultima i Supercar klassen, men jag vet inte om den var nyköpt eller om dom hade problem med bilen för den hade ingen chans mot de andra bilarna utan placerade sig bland de sista, den såg rätt risig ut också om jag ska vara helt ärlig...

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Göran Malmberg skrev:
Kenson skrev:

Jag har länge efterfrågat någon sorts mångkamp för bilar där man med samma setup testar bilen i olika grenar och får poäng per gren (acc, broms och sväng) och totalsumma. Poängräkningen skall göra att en bil byggd mer för raktframåka eller strikt baninriktning kan få bra summa men den som är snabb "åt alla håll" är vinnaren.


Absolut! Men en bana innehåller ofta alla moment och mer därtill. Så det gäller att sålla ut bra grenar.
T,ex sväng, men skulle då vara både på plant och ojämt underlag, så ofjädrad vikt och skicklig stötdämpar inställning kommer med. Olika tvära kursriktningar, så lågfartsdämpningen får bekänna färg. Och så här kan man hålla på. Det blir med all säkerhet en tiokamp, men inte mig emot. Ska vi diskutera saken?
Göran Malmberg


Jag håller med om att det i princip blir omöjligt att sätta upp ett "testernas test" och som dessutom rättvist ska kunna repeteras över tiden - Därför är väl Ringen så nära man kan komma det ultimata testet vad gäller "allround-egenskaper" på en (gat)bil (vill det sig illa så kan även "off-roadegenskaperna" testas...).

Ringen tillsammans med ett 0 - XXX - 0 skulle väl säga det mesta? Nu överdriver jag lite men konbaneövningar är jag mer tveksam till så länge vi pratar om bilar som ska köras på gatan utan allt för stor skillnad i setup'en. Jag "testar dagligen" min bils förmåga att accelerera och bromsa (det kallas för att komma i tid till jobbet... ) men det har hitintills aldrig varit någon vänlig själ som ställt upp lite konor för att göra min resa till jobbet lite roligare.

Så... Vad skulle saknas med Ringen kompletterat med 0 - XXX - 0?

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



640k skrev:
[men det har hitintills aldrig varit någon vänlig själ som ställt upp lite konor för att göra min resa till jobbet lite roligare.

Så... Vad skulle saknas med Ringen kompletterat med 0 - XXX - 0?


Varför inte hänga på om jag hyr Lunda fler gånger. Då kan du få så roligt som behövs.
I alla fall tycker jag det. Är man bara några stycken så får man oerhört mycket körning i kroppen.
Det är ju inte "ringen", men man kan sätta en konbana och köra den 100 ggr.
Sist satte jag superstageavstånd 50-65x8 meter och kollade hur fort jag kunde snitta över sträckan.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Ultima=Världens snabbaste 0-160-0 !!!
<<   1, 2
3678 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande