Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 454 1981. Återuppbygger.
tråden läst  
316885 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... , 44, 45, 46  Nästa>>
 
   
2QIK4U
Stockholm





Här sedan: 01 Feb 2006
Inlägg: 134
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2017 06:19     Citera

En tanke:
Gjut av karossen.
Sälj karossen och få in några kronor på den i vart fall- från någon annan optimist
Gjut en ny i glas/kolfiber - Du kommer ändå vilja göra det ändå innan Du är klar och sen kan Du tillverka hur många delar Du vill alltefter Du krockar
Spar arbete i länga loppet

SEn kommer Du behöva betydligt fler meter rör- typ 90 meter till


_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lennart Mäkinen
Hjälsta





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 14027
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2017 07:19     Citera

Det är inte ofta jag haft anledning att hålla med Hoffman, men här har han faktiskt rätt.


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4497
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2017 08:02     Citera

Att det går åt mer än dom 18 metrarna rör som ligger är jag medveten om, men för att kunna hålla familjen nöjd och samtidigt bygga sig framåt så köps det lite åt gången.

Vad det gäller karossen så täcker inte värdet ens delar av vad materialet för att gjuta formar och sen delar kostar så den får vara kvar som grund. Visst att visa delar blir i glasfiber ändå. Skulle bilen hamna i räcket blir det det karossvagnen ändå.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2QIK4U
Stockholm





Här sedan: 01 Feb 2006
Inlägg: 134
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2017 09:12     Citera

Det är inte ofta Mäkinen har kurage att erkänna att Hoffman alltid har rätt *blink*

TS: Tänk på hur många timmar Du får vara med familjen istället för att kapa ut karossen.... Din fru kommer gladligt sponsra de kronorna om Du hjälper till med barnen samma tid istället.
Mina råd baseras bara på att jag vart där Du är och jag får oftast lära mig på mina misstag.
För ett år sen visste Du inte att detta skulle ta denna vändning. Efter ett år i Ditt nya garage kommer Du vilja bygga som Dina grannar,,,lr så har Du blitt knäckt.
En annan ide då: Varför inte slänga/sälja Porschekarossen och låna gjutformar av ett par kompisar och gjut en Corvette C6 kaross?? Du står ändå i ett "vägskäl"


_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4497
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2017 11:06     Citera

Familjen är med i garaget. Sen tror jag att sponsringsbudgeten från frugan är nådd för en bra tid framöver iochmed att hon sponsrade med växellådan.

Vad det gäller karossen vill jag faktiskt inte ha en Corvette kaross eftersom jag tycker att dom är skitfula (förutom C2an). Viktmässigt så är karossen så pass lätt att jag inte bryr mig med det den delens vikt. Grund konstruktionen på karossen och chassiet kommer att passa bra tillsammans.

Den här bilen väger in på ca 1050 kilo i utförandet på den övre bilden med dubbla 35 gallons soppatankaren jäkla massa extra kylare och så.



Alla bygger inte på samma sätt. Jag bygger som det passar mig och min målbild.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2QIK4U
Stockholm





Här sedan: 01 Feb 2006
Inlägg: 134
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2017 11:41     Citera

Klok kille!!

Din målbild känns inte densamma som för en månad sen....

Keep up the good work!


_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mhelin
Västerås





Här sedan: 28 Jan 2011
Inlägg: 638
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2017 17:08     Citera

Blir spännande att se framöver upplägget med bur & kaross


_________________
Magnus Helin
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
964rs
Skåne vid havet





Här sedan: 01 Dec 2003
Inlägg: 2886
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2017 21:12     Citera

...och sen är det så kul att ha en i mångas ögon "folkvagnsporsche" och sen dra ifrån en värstingbil.

Helt rätt kör vidare på 924an! thumbs up


_________________


964RS & 944 KULRÄSERN
Be yourself, everyone else is allready taken
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4497
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2017 20:21     Citera

Visst är det kul med dom gamla folkaporscharna


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
sweanders
Malmö





Här sedan: 13 Feb 2004
Inlägg: 7067
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2017 20:52     Re: Citera

J.Schuman skrev:
Visst är det kul med dom gamla folkaporscharna


Finns inget bättre, men jag föredrar dem iofs med halv V8. Även om en Chevroletmotor är väldigt tilltalande.

Jag tycker att det är kul att se att du bygger efter ditt eget huvud och att du delar med dig. Trist med förståsigpåare som berövar dig erfarenheten av egna misstag.



_________________
Anders Hansson


"Don't put the power on until you know you never have to take it off." - Jackie Stewart
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4497
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2017 20:55     Re: Citera

sweanders skrev:
erfarenheten av egna misstag.


Dom avhjälper jag delvis genom att meka med speedlab

Men visst kommer det att bli lite egna misstag under byggets gång som jag absolut inte kommer att försöka att mörka Hur ska man annars hitta lösningen på misstagen


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
sweanders
Malmö





Här sedan: 13 Feb 2004
Inlägg: 7067
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2017 21:02     Re: Citera

J.Schuman skrev:
sweanders skrev:
erfarenheten av egna misstag.


Dom avhjälper jag delvis genom att meka med speedlab

Men visst kommer det att bli lite egna misstag under byggets gång som jag absolut inte kommer att försöka att mörka Hur ska man annars hitta lösningen på misstagen


En del saker är väldigt givande även om man misslyckas.


_________________
Anders Hansson


"Don't put the power on until you know you never have to take it off." - Jackie Stewart
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4497
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Okt 2017 14:33     Citera

Nu börjar vi komma iordning i nya garaget, så snart ska det börja hända lite granna igen. Men förutsättningarna för att få ihop bilen finns där nu.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4497
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Okt 2017 18:06     Citera

Ojdå...



Idag så har då som synes varit en destruktiv dag. Hela buren åkte ut, golvet skars ut och efter det så började funderingarna på hur nya ramen ska monteras. Allt som allt en klart produktiv dag.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4497
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Okt 2017 20:16     Citera

Inte allt för upphetsande, men jag har börjat att byta bussningar. Vilken stor skillnad det blir med polybusningar istället för gamla gummi bussningar


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4497
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Dec 2017 15:00     Citera

Har varit tyst här ett tag eftersom familjen har varit lite viktigare. Men idag så gjordes det ett besök för att börja få ordning på alla delar och verktyg som har legat runt bilen.



Bestämde mig också för att börja planera lite för hur alla komponenter ska placeras i bilen. Det kommer att bli en brandvägg mellan tankarna/bakre delen av bilen och förarutrymmet.




Råkade också ställa in ett 31/71-18 slicks i bakre hjulhuset, det ser faktiskt ut som att det skulle kunna fungera....




_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4497
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Dec 2017 16:27     Citera

Återuppbyggnaden av bilen har nu officiellt påbörjats. Huvudbågen har placerats på sin plats, tröskeln har fått ge plats åt ett rör som kommer att bli det nedre röret i ramen. Framåtstöttan har också börjat att hitta på plats. Nästa gång det byggs så ska samma sak göras på passagerarsidan så att dom rören som ska sitta på tvären kan börja att passas in.




_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4497
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Dec 2017 15:24     Citera

Vissa påstår att det är julafton imorgon, min fru påstod att hon behövde städa hemma idag, alltså åkte jag till garaget.

Här började det idag.


Efter att ha känt sig klar för dagen så står bilen i det här läget. Pedalerna har fått flytta in i igen, likaså rattstången (som ska vinklas upp mer). Motorn står på sin plats. Näst på tur är att kopiera över det som är gjort till passagerarsidan.









Ratten ska upp mer, och kanske lite mer bakåt.



Det har hittat in en splitter under fronten också. Får se om jag lyckas att köpa loss den och sen se hur det ska modifieras för att den ska passa.



Jag tror att jag måste hitta ett lägre insug, eller skita i förgasaren.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4497
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jan 2018 22:21     Citera

Ytterligare några timmar avverkade med att kapa bort av gammal plåt och ersätta med nya fina rör

Vid dagens början så såg det ut såhär.


Sen så försvann det lite plåt och två rör hittade in. Det är inte särskilt mycket som håller kvar bakre delen av karossen nu.



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 29102
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2018 11:54     Citera

Riktigt kul att se när projektet vänt från plocka ner ta bort till bygga upp igen thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4497
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Jan 2018 17:47     Citera

Så ja, nu är nästan allt av golvet som behöver kapas bort borta. Lite på insidan av tröskeln på passagerarsidan kvar. Motorn åkte ur bilen och gjordes en liten mock up på.

Jag är också lite imponerad av hur styv karossen är, för trots att så mycket plåt är borta så har den inte vridit sig någonting.




_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 454 1981. Återuppbygger.
tråden läst  
316885 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... , 44, 45, 46  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec (varav server render 0.335 sec)
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec