Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hållbarhet på bromsbelägg?
2817 besök totalt
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Såg att min grönisar var ganska hårt åtgångna. Jag monterade dom gissningsvis i April -03 och så fick dom ca 4-500mil gata och kanske 45-50mil bana/konbana varav 15mil är med slicks(jag tror att det är dessa 15mil som är den största boven)

Nu är dom nere på en 4mm kvar kanske.

Ska jag vara nöjd med livslängden? (dom funkar faktiskt ganska bra i min bil i övriga aspekter)
Eller rekomenderar ni något annat fabrikat?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Har kört 6st banträffar/tävlingar (heldagar) med PF97 på räcern. Det synns nästan inget slitage på dom...



_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981



Kunta> Hur är det med skivornas slitage?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Eric Josefsson skrev:
Såg att min grönisar var ganska hårt åtgångna. Jag monterade dom gissningsvis i April -03 och så fick dom ca 4-500mil gata och kanske 45-50mil bana/konbana varav 15mil är med slicks(jag tror att det är dessa 15mil som är den största boven)

Nu är dom nere på en 4mm kvar kanske.

Ska jag vara nöjd med livslängden? (dom funkar faktiskt ganska bra i min bil i övriga aspekter)
Eller rekomenderar ni något annat fabrikat?


min var 50-60% slut efter 400gatmil, med 900kg bil.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



grönisar?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



beepbeep skrev:
grönisar?


green stuff...
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag tror att vi har ältrat en hel del om "grönisarnas" förträfflighet som "prestandabelägg" ... det slutade med en del mindre smickrande epiteter samt interessanta bilder på sönderfallande friktionsyta.
Det är bara att söka på "Greenshit"


Finns gott om material:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3902&highlight=greenshit

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4028&highlight=greenshit

osv.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Min erfarenhet är att livslängden på beläggen beror på massor av saker. Jag har kört en del 8h-race med greenstuff, det har funkat mycket bra. Samtidigt har kompisar fått PFC/Pagid helt uppkäkade av bara ett par timmars banåka.

Men visst är det skillnad på belägg och belägg. Men om dom försvinner fort så hade jag nog tittat på andra saker samtidigt, som tex. Ordentlig kylning.

Jag hade nog provat något annat fabrikat, men mest för att det är intressant!
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Ragnar skrev:
Kunta> Hur är det med skivornas slitage?


Väldigt lite, dom har iofs blivit gråa men har ingen "vändkant" i princip. Kör med släta 286*22mm skivor från bmw 325. Bra kvalitet thumbs up

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Ja jag får prova något annat belägg, trial-error principen är bra.

Som sagt egenskaperna på beläggen i övrigt har jag inget att anmärka på.. tycker bara att dom gick åt lite snabbt.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Jag är Dans kompis som käkat upp en uppsättning PFC på runt 6h banåka. Min teori är att det är temperaturen som är beläggens största fiende. Går beläggen för varma så slits de enormt, oavsett vilken sort det är. Racebeläggen är säkert tåligare än vanliga gatbelägg, men med tillräcklig temperatur så slite de också fort. Dan som hade samma typ av PFC på sin bil och körde ungefär lika mycket tid som jag slet bara nån milimeter.

En ny uppsättning PFCer ska inhandlas och bromskylning ska byggas. PFC har fått många lovord och en chans till ska de få.

Förövrigt så är timmar en bättre enhet på banåka. Enkare att komma ihåg.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har fått för mig att inkörningsproseduren är av största vikt, men tyvärr slarvas det nog en del med detta då man ofta har ont om tid osv osv.

Ngn med erfarenhet från både "slarvinkörning" och från rekomenderad inkörning på samma beläggtyp?

Har på räsersaaben testat rätt många belägg vid dethär laget. "Nyhetsbelägg", blåa, PFC, oranga, och nu till nästa helg gula... Jag vet vad som bromsar och håller bäst på våra bil. Samma belägg! Snart vet vi mer.
Intressant och kul att testa så pass mkt olika på samma bil, då vet man själv vad man vill ha tillslut.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981



Kunta> ok, låter ju bra!

Har föresten själv nu kört två säsonger på samma uppsättning greenshit. Slitagemässigt ser de ut som följande:



Inte för att bilen går långlopp, men jag tycker inte jag kan klaga på slitaget iaf?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Ragnar: kört bana med dom?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981



beepbeep> Tja, all körning jag gjort med 99an har de varit med om. Minns inte riktigt hur många gånger det blivit på bana, men ett gäng både förra året och i år. Säg 7-8 bantillfällen kanske? Hmm... nått sånt.
Sen konbana till det, och sen kanske 1200-1300 mil gatkörning.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja detdär kan man inte klaga på Ragnar!
Men jag tror mkt har med din körstil att göra. Såg ut som om du kan bromsa som man ska. thumbs up

By the way så är jag lite halvt avig till slitsar och hål i skivorna...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981



Andreas Lidström skrev:
Ja detdär kan man inte klaga på Ragnar!
Men jag tror mkt har med din körstil att göra. Såg ut som om du kan bromsa som man ska. thumbs up

By the way så är jag lite halvt avig till slitsar och hål i skivorna...


Ja, och ibland bromsar jag inte alls...

Håller med om dina synpunkter angående hål och slitsar... var väl ingen större tanke bakom det där köpet. De var billiga, that's it. Nästa gång köper jag skivor utan brottanvisning.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Skruva banåkabil
Hållbarhet på bromsbelägg?
2817 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande