Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
#Club1000... ?
1, 2, 3   >>
11523 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Det här konceptet som Dale & Co dragit igång tycker jag är hyfsat coolt. thumbs up
http://www.bridgetogantry.com/forums/forum/club1000/
https://www.facebook.com/groups/350839798709122/?ref=br_rs
https://www.youtube.com/watch?v=TIOgIA9fptA

Vore ju nice att replikera även här i krokarna.
Nästan så att man skulle tänka sig att handla en Aygo/C1 om det spred sig till våra breddgrader.
Lite rensning, en stol och bur och man är i princip hemma.
Vore ballt med en serie i soft-race-anda. Kanske ett par deltävlingar slalom/challenge på Lunda eller Malmby, några sprintrace på Gröndal och ett par långlopp på Sviestad över en säsong.

Åsså kunde man ju släpa ner racerbilen till ringen kanske.

Vinter-race någon.?



_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Magnus Thomé skrev:
thumbs up


+ 1 på det

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Magnus Thomé skrev:
thumbs up


What he said!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Verkat skitkul

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494



Jag gillar! Amerikanerna verkar ju köra en "Spec Fit" i Gridlife Time Attack, vem snackar med TANU om att köra en tusenkubiksklass?




http://www.grid.life/spec-fit/

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13201



Absolut!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Aygon står ju redan på uppfarten!

Hmm, bygga om till manuellt växlad, ut med all komfortskit & i med en båge...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



coolt....lätt hitta arrangörer som gör saker för en sån klass..... både sprint och timeattack och endurance....

jag kan hjälpa till med tekniken....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare



_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



En liten nackdel är att det inte är jättevanligt med 1000cc i småbilar i Sverige vilket begränsar beg-utbudet jämfört med övriga europa.

Många småbilar i Sverige är 1200-1400cc.

Typ Micra K11 finns som 1.0 men de flesta är 1.3.

Yaris verkar vara vanligare med 1.0.

C1 & Aygo är ju lite av mopedbil med sina 3cylinders motorer

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



Wärhner skrev:
En liten nackdel är att det inte är jättevanligt med 1000cc i småbilar i Sverige vilket begränsar beg-utbudet jämfört med övriga europa.

Många småbilar i Sverige är 1200-1400cc.

Typ Micra K11 finns som 1.0 men de flesta är 1.3.

Yaris verkar vara vanligare med 1.0.

C1 & Aygo är ju lite av mopedbil med sina 3cylinders motorer
KAnske sätta en regel för originaleffekt på max 75 hk eller så? Så kommer Skoda Felicia och andra heta grejer med

_________________
Absolute beginner
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Daniel Johansson skrev:
Wärhner skrev:
En liten nackdel är att det inte är jättevanligt med 1000cc i småbilar i Sverige vilket begränsar beg-utbudet jämfört med övriga europa.

Många småbilar i Sverige är 1200-1400cc.

Typ Micra K11 finns som 1.0 men de flesta är 1.3.

Yaris verkar vara vanligare med 1.0.

C1 & Aygo är ju lite av mopedbil med sina 3cylinders motorer
KAnske sätta en regel för originaleffekt på max 75 hk eller så? Så kommer Skoda Felicia och andra heta grejer med


Jag är på!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251




_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Daniel Johansson skrev:
Wärhner skrev:
En liten nackdel är att det inte är jättevanligt med 1000cc i småbilar i Sverige vilket begränsar beg-utbudet jämfört med övriga europa.

Många småbilar i Sverige är 1200-1400cc.

Typ Micra K11 finns som 1.0 men de flesta är 1.3.

Yaris verkar vara vanligare med 1.0.

C1 & Aygo är ju lite av mopedbil med sina 3cylinders motorer
Kanske sätta en regel för originaleffekt på max 75 hk eller så? Så kommer Skoda Felicia och andra heta grejer med

Jag tänkte i samma banor, under 1,6 liter finns det ju ändå i princip inga "vassa" motorer (åtminstone inte utan turbo), de flesta motorer på 1,1-1,3 liter har inte mycket mer effekt än en Aygo (särskilt inte om de är några år äldre). Så max 75 hk (eller kanske 55 kW DIN för att undvika diskussion om bhp, hp, hk/PS osv.) och max 1400 cc (inga lågtrimmade 1,6:or med för mycket bottenvrid här inte ) kanske är lagom. Då får man med Ford Fiesta, Polo/Lupo/Felicia/Ibiza 1,4, Peugeot 1,4 och en massa annat med 50-70 hk. Fast det hade ju varit tråkigt om en enskild modell (t.ex. Polo 1,4 16V med 75 hk) blir det enda som är konkurrenskraftigt, då kanske man får minska till 1300 cc istället.

Man blir klart sugen, det är ett roligt koncept även i enlitersutförande thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Läste reglerna men mitt bilval föll på reglen: no turbos/superchargers (original or aftermarket)
Annars hade denna bil med 660cc varit mitt val: http://int.caterhamcars.com/cars/seven-165-0

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Klippte ut #Club1000's regler nedan (minus de Tysk/Ring-specifika bitarna).
Om en så'n här "klass" skulle komma till stånd här på hemmaplan tycker jag det vore enklast att haka på det som den stora massan i Eifel kommer fram till. (Vore bra inte minst om nå'n skulle komma på idén att åka ner till Ringen med bilen.) En del i konceptet som jag ser det, och tycker är centralt, är att själva bilkostnaden ska vara så låg att i princip vem som helst som är bilåkaintresserad, själv eller kompisgäng, skulle kunna ha råd att ordna en bil utan att gå i konkurs.
De pushar ju också för att "#Club1000 is a CLUB and NOT a race". Nå't som tilltalar mig - kul i första hand, inte blodigt allvar - huvudsaken att man har kul och inte att man till varje pris måste fuska sig till vinst.
Nå't annat som tilltalar mig vore, som jag skrev tidigare, att ha några olika discipliner, t.ex. sprint, timeattack, konbana, långlopp... (drifting blir nog svårt - fast McDonaldsbrickor kanske vore en grej... )

#Club1000 skrev:
 Road-legal cars originally fitted with engines up to 1049cc
 Cars must use the original chassis and original motors with original un-modified internals, only like-for-like replacements are allowed. No fitting Fiesta engines to Pumas, no de-stroking a 1.4 K-series to 1.0, or fitting Schrick cams to a Polo. Standard cam-timing, standard pulleys.
 No bike engine kit-cars, no turbos/superchargers (original or aftermarket), no nitrous, no methanol.
 Intakes and exhausts are free. (Remember those cams and cranks are stock, so your £4k Jenvey throttle bodies aren't going to have much of an effect)
 Minimum safety requirements for participation on track will be half-cage, fixed-back bucket seat and road-legal 4-point harness, helmet and a hand-held fire extinguisher securely fastened.
 Nankang tyres are compulsory. We recommend an AR1 semi-slick for ultimate performance, an AS1 street tyre for the best price, or an NS2R for the best of both worlds
 Suspension: Dampers, springs and anti-roll bars are free, BUT no coil-overs or height adjustable platforms.
 Weight-saving is fine, but ultimately the car should be considered road-legal ... So don't think you can cut the roof off, or replace the windscreen with a sheet of sticky-back plastic. Glass front windscreens and intact body panels are compulsory, as are mirrors and windscreen wipers! Dashboards must be stock, door-cards must protect both driver and passenger from any sharp-edges

_________________

Rice and shine
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Lars Falk skrev:
Klippte ut #Club1000's regler nedan (minus de Tysk/Ring-specifika bitarna).
Om en så'n här "klass" skulle komma till stånd här på hemmaplan tycker jag det vore enklast att haka på det som den stora massan i Eifel kommer fram till. (Vore bra inte minst om nå'n skulle komma på idén att åka ner till Ringen med bilen.) En del i konceptet som jag ser det, och tycker är centralt, är att själva bilkostnaden ska vara så låg att i princip vem som helst som är bilåkaintresserad, själv eller kompisgäng, skulle kunna ha råd att ordna en bil utan att gå i konkurs.
De pushar ju också för att "#Club1000 is a CLUB and NOT a race". Nå't som tilltalar mig - kul i första hand, inte blodigt allvar - huvudsaken att man har kul och inte att man till varje pris måste fuska sig till vinst.
Nå't annat som tilltalar mig vore, som jag skrev tidigare, att ha några olika discipliner, t.ex. sprint, timeattack, konbana, långlopp... (drifting blir nog svårt - fast McDonaldsbrickor kanske vore en grej... )

#Club1000 skrev:
 Road-legal cars originally fitted with engines up to 1049cc
 Cars must use the original chassis and original motors with original un-modified internals, only like-for-like replacements are allowed. No fitting Fiesta engines to Pumas, no de-stroking a 1.4 K-series to 1.0, or fitting Schrick cams to a Polo. Standard cam-timing, standard pulleys.
 No bike engine kit-cars, no turbos/superchargers (original or aftermarket), no nitrous, no methanol.
 Intakes and exhausts are free. (Remember those cams and cranks are stock, so your £4k Jenvey throttle bodies aren't going to have much of an effect)
 Minimum safety requirements for participation on track will be half-cage, fixed-back bucket seat and road-legal 4-point harness, helmet and a hand-held fire extinguisher securely fastened.
 Nankang tyres are compulsory. We recommend an AR1 semi-slick for ultimate performance, an AS1 street tyre for the best price, or an NS2R for the best of both worlds
 Suspension: Dampers, springs and anti-roll bars are free, BUT no coil-overs or height adjustable platforms.
 Weight-saving is fine, but ultimately the car should be considered road-legal ... So don't think you can cut the roof off, or replace the windscreen with a sheet of sticky-back plastic. Glass front windscreens and intact body panels are compulsory, as are mirrors and windscreen wipers! Dashboards must be stock, door-cards must protect both driver and passenger from any sharp-edges


Håller helt med här.
Dock blir det alltid dyrt pga personlig utrustning etc men helt klart vore det skoj om det blev som ett glatt "community" för bilälskare.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Himlar skrev:
Jag gillar! Amerikanerna verkar ju köra en "Spec Fit" i Gridlife Time Attack, vem snackar med TANU om att köra en tusenkubiksklass?

http://www.grid.life/spec-fit/


I enhet av klassvärd så har jag nu lyft frågan med Micke som driver TANU.se

Jag tror det skulle finnas utrymme att köra timeattack eller racing med dessa 1000cc bilar under enklare förhållanden på de träningsdagar/trackdays som normalt sett hålls dagen innan TANU kör sina race.


robber skrev:
Lars Falk skrev:
Klippte ut #Club1000's regler nedan (minus de Tysk/Ring-specifika bitarna).
Om en så'n här "klass" skulle komma till stånd här på hemmaplan tycker jag det vore enklast att haka på det som den stora massan i Eifel kommer fram till. (Vore bra inte minst om nå'n skulle komma på idén att åka ner till Ringen med bilen.) En del i konceptet som jag ser det, och tycker är centralt, är att själva bilkostnaden ska vara så låg att i princip vem som helst som är bilåkaintresserad, själv eller kompisgäng, skulle kunna ha råd att ordna en bil utan att gå i konkurs.
De pushar ju också för att "#Club1000 is a CLUB and NOT a race". Nå't som tilltalar mig - kul i första hand, inte blodigt allvar - huvudsaken att man har kul och inte att man till varje pris måste fuska sig till vinst.
Nå't annat som tilltalar mig vore, som jag skrev tidigare, att ha några olika discipliner, t.ex. sprint, timeattack, konbana, långlopp... (drifting blir nog svårt - fast McDonaldsbrickor kanske vore en grej... )

#Club1000 skrev:
 Road-legal cars originally fitted with engines up to 1049cc
 Cars must use the original chassis and original motors with original un-modified internals, only like-for-like replacements are allowed. No fitting Fiesta engines to Pumas, no de-stroking a 1.4 K-series to 1.0, or fitting Schrick cams to a Polo. Standard cam-timing, standard pulleys.
 No bike engine kit-cars, no turbos/superchargers (original or aftermarket), no nitrous, no methanol.
 Intakes and exhausts are free. (Remember those cams and cranks are stock, so your £4k Jenvey throttle bodies aren't going to have much of an effect)
 Minimum safety requirements for participation on track will be half-cage, fixed-back bucket seat and road-legal 4-point harness, helmet and a hand-held fire extinguisher securely fastened.
 Nankang tyres are compulsory. We recommend an AR1 semi-slick for ultimate performance, an AS1 street tyre for the best price, or an NS2R for the best of both worlds
 Suspension: Dampers, springs and anti-roll bars are free, BUT no coil-overs or height adjustable platforms.
 Weight-saving is fine, but ultimately the car should be considered road-legal ... So don't think you can cut the roof off, or replace the windscreen with a sheet of sticky-back plastic. Glass front windscreens and intact body panels are compulsory, as are mirrors and windscreen wipers! Dashboards must be stock, door-cards must protect both driver and passenger from any sharp-edges


Håller helt med här.
Dock blir det alltid dyrt pga personlig utrustning etc men helt klart vore det skoj om det blev som ett glatt "community" för bilälskare.


I enklare klasserna i TANU krävs endast samma typ av utrustning som på de flesta trackdays, heltäckande klädsel, hjälm och handskar.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Wärhner skrev:
I enhet av klassvärd så har jag nu lyft frågan med Micke som driver TANU.se

Jag tror det skulle finnas utrymme att köra timeattack eller racing med dessa 1000cc bilar under enklare förhållanden på de träningsdagar/trackdays som normalt sett hålls dagen innan TANU kör sina race.



Som sagt, det går nog bra

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3651



Då jag har otroligt svårt att bästämma mig för vilken hobbybil jag vill ha så kan detta vara ett bra alternativ.

Det ryms innnom butget och det som Falk skrev attraherar mig "#Club1000 is a CLUB and NOT a race". Då kan man lägga sin egen abitionsnivå lagom högt.

Jag ger iden thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Allmänt banåkaforum
#Club1000... ?
1, 2, 3   >>
11523 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande