Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
1000cc - Ny klass i Roadsport och Modsport?
3163 besök totalt
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Finns en tråd som heter #club1000 i allmänt banåkaforumet. Då kom jag och tänka på något som jag och min svåger funderat på. Postade det inlägget där men gör även ett förtydligande med en ny tråd med en begriplig rubrik.

Vi är några som står vid sidan om banan och kollar när SPVM kör race och vi har funderat på om det hade gått att göra ett modernt tusencup-reglemente som ryms inom Modsport och Roadsport.

1. Motor 4-takt 1000cc N/A, orörd mellan insugsfläns och avgasfläns. Insug, avgassystem och elektronik är fritt (Ingen turbo eller andra hjälpmedel) Alternativt samma regler kring motorn som i Superbike, d.v.s. olika volym beroende på antal cylindrar
2. Kaross med täckta hjul från serieproducerad bil, motor och växellåda går att plocka från valfritt fordon. Bygger man en rörram med plastkaross skall förlaga vara en serieproducerad bil, d.v.s. inga LMP-prototyper, Cam-Am etc. Hjulbas och motorplacering skall stämma med förlagan.
3. Ingen minimivikt.
4. Inga kolfiberbromsar eller andra liknande exotiska fördyrande delar.
5. Max tre uppsättningar däck per säsong (Kan ju skrotas men det håller nere kostnaderna.)

Thats it! (Förutom säkerhetsbestämmelser och annat som behövs)

Är det samma reglemente i T/A och SPVM så kan man ju köra båda thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Klingan75 skrev:
Finns en tråd som heter #club1000 i allmänt banåkaforumet. Då kom jag och tänka på något som jag och min svåger funderat på. Postade det inlägget där men gör även ett förtydligande med en ny tråd med en begriplig rubrik.

Vi är några som står vid sidan om banan och kollar när SPVM kör race och vi har funderat på om det hade gått att göra ett modernt tusencup-reglemente som ryms inom Modsport och Roadsport.

1. Motor 4-takt 1000cc N/A, orörd mellan insugsfläns och avgasfläns. Insug, avgassystem och elektronik är fritt (Ingen turbo eller andra hjälpmedel) Alternativt samma regler kring motorn som i Superbike, d.v.s. olika volym beroende på antal cylindrar
2. Kaross med täckta hjul från serieproducerad bil, motor och växellåda går att plocka från valfritt fordon. Bygger man en rörram med plastkaross skall förlaga vara en serieproducerad bil, d.v.s. inga LMP-prototyper, Cam-Am etc. Hjulbas och motorplacering skall stämma med förlagan.
3. Ingen minimivikt.
4. Inga kolfiberbromsar eller andra liknande exotiska fördyrande delar.
5. Max tre uppsättningar däck per säsong (Kan ju skrotas men det håller nere kostnaderna.)

Thats it! (Förutom säkerhetsbestämmelser och annat som behövs)

Är det samma reglemente i T/A och SPVM så kan man ju köra båda thumbs up


För SPVMs vidkommande kör redan småmotoriserade bilar (Mc-motorer) i serien och Modsports reglemente passar väl in på det du frågar efter. Att skapa en "klass i klassen" är i sig inget problem, tex finns ju MX-5 Cup/Standard i Roadsport som ett lysande exempel.
Möjlighet att skapa heat för lätta bilar (under tex 7-800 kg) enligt befintligt reglemente inkl. vikt/hk kan vara en idé och förmodligen genomförbart om tillräckligt underlag finns.

För inspiration i allmänhet finns tex 750 Motor Club i England.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
1000cc - Ny klass i Roadsport och Modsport?
3163 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande