Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Den optimala egenbyggda bilen...?
1 besök senaste veckan (2158 totalt)
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1047


Trådstartare
Sitter här hemma under min sjukskrivning och funderar fram och tillbaka om livet universum och allting.

Men efter som någon tydligen tankade in bensin i blodet på mig som barn, så går biltankarna runt och runt i huvudet.

Därför började jag sortera lite över hur man kan bygga ett "optimalt" fordon.

Kommer fram till följande.
en sitsig, center position.
En sittbrunn med höjd i rygg så vid olycka att man inte skrapar huvudet.
Position långt fram, så man kan styra in direkt och få känsla för hur framvagnen ter sig.
Inget överhäng vare sig framåt eller bakåt.
Täckta eller öppna hjul?

Plan bottenplatta, med några insläpp för "Venturi-tunnel"
Motor, placerad precis bakom kupén, för koncentrerad "all-dum-vikt".
Spårvidd anpassad efter viktfördelning på bak/fram. (baktanke, deltawing)

Kan man placera sätet riktigt lågt, och motorn så lågt som möjligt med en växellåda, så funderar jag över vinklar vid drivaxeln för att slippa onödiga chassirörelser...


Det jag bråkar med mest i min tanke är att enligt lag får man ha 260cm brett fordon i sverige... är det en fördel alltid? Eller om jag placerar vikten rätt, så är inte smalast bäst?

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Den bil som blir klar nån gång har en klar fördel framför andra koncept.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Martin Fåglefelt skrev:

Kommer fram till följande.
en sitsig, center position.
En sittbrunn med höjd i rygg så vid olycka att man inte skrapar huvudet.
Position långt fram, så man kan styra in direkt och få känsla för hur framvagnen ter sig.
Inget överhäng vare sig framåt eller bakåt.
Täckta eller öppna hjul?

Plan bottenplatta, med några insläpp för "Venturi-tunnel"
Motor, placerad precis bakom kupén, för koncentrerad "all-dum-vikt".
Spårvidd anpassad efter viktfördelning på bak/fram. (baktanke, deltawing)

Kan man placera sätet riktigt lågt, och motorn så lågt som möjligt med en växellåda, så funderar jag över vinklar vid drivaxeln för att slippa onödiga chassirörelser...




Det jag bråkar med mest i min tanke är att enligt lag får man ha 260cm brett fordon i sverige... är det en fördel alltid? Eller om jag placerar vikten rätt, så är inte smalast bäst?


Du menar något sådant här?




eller i lite större dimension..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Jag fattar inte riktigt.... Du vill bygga en enkelsitsig sportbil men vill ha den bredare än 260cm??
/Claes.



_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Martin Fåglefelt skrev:
Sitter här hemma under min sjukskrivning och funderar fram och tillbaka om livet universum och allting.

Men efter som någon tydligen tankade in bensin i blodet på mig som barn, så går biltankarna runt och runt i huvudet.

Därför började jag sortera lite över hur man kan bygga ett "optimalt" fordon.

Kommer fram till följande.
en sitsig, center position.
En sittbrunn med höjd i rygg så vid olycka att man inte skrapar huvudet.
Position långt fram, så man kan styra in direkt och få känsla för hur framvagnen ter sig.
Inget överhäng vare sig framåt eller bakåt.
Täckta eller öppna hjul?

Plan bottenplatta, med några insläpp för "Venturi-tunnel"
Motor, placerad precis bakom kupén, för koncentrerad "all-dum-vikt".
Spårvidd anpassad efter viktfördelning på bak/fram. (baktanke, deltawing)

Kan man placera sätet riktigt lågt, och motorn så lågt som möjligt med en växellåda, så funderar jag över vinklar vid drivaxeln för att slippa onödiga chassirörelser...


Det jag bråkar med mest i min tanke är att enligt lag får man ha 260cm brett fordon i sverige... är det en fördel alltid? Eller om jag placerar vikten rätt, så är inte smalast bäst?


Innan det finns någonting att diskutera optimalt måste du sätta upp en kravspecifikation vad som ska klaras av...

Landfartrekordbilarna brukar vara så smala det går, och så låga det går för minsta frontarea

Men även en bil för racerbana skiljer sig, ovalbana i Usa eller gokartbana?

_________________
Roland Johansson
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Som sagt ovan är bredden inte alltid en fördel.
Har sett att en del bilar i Le Mans 24h har jobbat med bredden och gjort smalare bilar (hittar ingen illustrativ bild). Andra Le Mans-bilar jobbar med att få så lite "bil" som möjligt mellan hjul och sittbrunn.
BAC Mono passar din beskrivning kolla på den.
Har för mig att man inte får registrera ensitsiga bilar i Sverige?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 71



Niklas Falk skrev:
Den bil som blir klar nån gång har en klar fördel framför andra koncept.


Instämmer!
Jag har en pallbocksräser i garaget. Jämfört med att köpa en turnkey Miata eller motsvarande så är min bil dubbelt så dyr och 6 år långsammare :P

_________________
Christoffer Persson
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1047


Trådstartare
Jag bara sorterar tankar i huvudet mitt... ska inte bygga något... åtminstone på många år...


Supercart går ju fort..

radical går ju också fort... hmm...

Formel1 går skitfort utan hjulhus...

Nej, som sagt, jag bara leker lite med tanken vad som är optimalt... Mazda787b kanske man kan snegla på, men hur gör man den mer optimal?

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Som sagt, kravspec behövs om man ska "optimalisera"

X2010 är väl ett ganska modernt koncept för att åka fort. Adrian Newey designad - han har ju visst renomé kring snabba F1or...
Finns en del andra fordon genom historien också som jag inte kommer på nu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Bull_X2010
https://www.topgear.com/car-news/motorsport/icymi-adrian-neweys-idea-h . . . .
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258



Martin Fåglefelt skrev:
Mazda787b kanske man kan snegla på, men hur gör man den mer optimal?


Med all respekt för att Mazda 787b är skitball, men det är ändå en >25år gammal bil.

Det som andra har varit inne på tror jag är viktigt, att sätta upp vad du menar med "optimal". Eftersom du nämner lagar så är ett krav då att den skall köras på gatan, det sätter vissa krav som att undersidan på strålkastarna skall vara minst 50m från marken, så där har du en höjdgräns tex.

Men också vad vill du åstadkomma?
För mig en "optimal" bil skulle kunna vara:
* Tvåsitsig täckt sittbrunn där man sitter efter varandra, i mitten. För att det är ballt och Messerscmitt KR200 har det.
* Så lite frontarea det bara går, för jag lever i tron att det håller nere luftmotstånd (tillsammans med CW)
* Dvs mer tillbakalutade sittplatser än en vanlig bil, den blir låg. (går den under bommarna vid en av jobbparkeringarna är det ett plus!)
* Lätt!!!
* Mittmonterad motor (hm... två som sitter efter varandra, motor, växellåda. Det blir en lång rackarns bil)
* "Liten" motor för jag vill hålla nere bränsleförbrukning vid gatkörning.
* En bil jag skall kunna ta till jobbet året runt! Dvs det skall finnas ett visst mått av bekvämlighet i form av AC och låg ljudnivå (hur blir det lätt?).
* Mer kaross än BAC Mono, men sneglat åt tex just Mazda 787-hållet
* En tubomatad 1,4-2,0 litersmotor på en Audiväxellåda.
* "Sno" hjulupphängning så långt det går, Porsche 996, 997 bakvagn och Opel Speedster framvagn?
* Titta på lyckade racebilar, eller sportbilar, för att få ett hyfsat förhållande mellan bredd och axelavstånd. Färdiga hjulupphängningar enligt ovan sätter då kanske längden.

Men samtidigt så borde en lätt bil med relativt litet luftmotstånd kunna få hyfsade varvtider (vad det nu är:D) på tex Mantorp utan en LS3-motor.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Allmänt banåkaforum
Den optimala egenbyggda bilen...?
1 besök senaste veckan (2158 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande