Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Den optimala egenbyggda bilen...? | 1 besök senaste veckan (2158 totalt) |
Sitter här hemma under min sjukskrivning och funderar fram och tillbaka om livet universum och allting.
Men efter som någon tydligen tankade in bensin i blodet på mig som barn, så går biltankarna runt och runt i huvudet. Därför började jag sortera lite över hur man kan bygga ett "optimalt" fordon. Kommer fram till följande. en sitsig, center position. En sittbrunn med höjd i rygg så vid olycka att man inte skrapar huvudet. Position långt fram, så man kan styra in direkt och få känsla för hur framvagnen ter sig. Inget överhäng vare sig framåt eller bakåt. Täckta eller öppna hjul? Plan bottenplatta, med några insläpp för "Venturi-tunnel" Motor, placerad precis bakom kupén, för koncentrerad "all-dum-vikt". Spårvidd anpassad efter viktfördelning på bak/fram. (baktanke, deltawing) Kan man placera sätet riktigt lågt, och motorn så lågt som möjligt med en växellåda, så funderar jag över vinklar vid drivaxeln för att slippa onödiga chassirörelser... Det jag bråkar med mest i min tanke är att enligt lag får man ha 260cm brett fordon i sverige... är det en fördel alltid? Eller om jag placerar vikten rätt, så är inte smalast bäst? _________________ Martin Fåglefelt VW Passat 2.0tdi 4motion -14 BMW 530 E60 -04 (till salu) Volvo C30 -10 DrivE 0725-423500 |
||
|
||
Du menar något sådant här? eller i lite större dimension.. |
||
Jag fattar inte riktigt.... Du vill bygga en enkelsitsig sportbil men vill ha den bredare än 260cm??
/Claes. _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
Innan det finns någonting att diskutera optimalt måste du sätta upp en kravspecifikation vad som ska klaras av... Landfartrekordbilarna brukar vara så smala det går, och så låga det går för minsta frontarea Men även en bil för racerbana skiljer sig, ovalbana i Usa eller gokartbana? _________________ Roland Johansson |
||
Som sagt ovan är bredden inte alltid en fördel.
Har sett att en del bilar i Le Mans 24h har jobbat med bredden och gjort smalare bilar (hittar ingen illustrativ bild). Andra Le Mans-bilar jobbar med att få så lite "bil" som möjligt mellan hjul och sittbrunn. BAC Mono passar din beskrivning kolla på den. Har för mig att man inte får registrera ensitsiga bilar i Sverige? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
Instämmer! Jag har en pallbocksräser i garaget. Jämfört med att köpa en turnkey Miata eller motsvarande så är min bil dubbelt så dyr och 6 år långsammare :P _________________ Christoffer Persson |
||
Jag bara sorterar tankar i huvudet mitt... ska inte bygga något... åtminstone på många år...
Supercart går ju fort.. radical går ju också fort... hmm... Formel1 går skitfort utan hjulhus... Nej, som sagt, jag bara leker lite med tanken vad som är optimalt... Mazda787b kanske man kan snegla på, men hur gör man den mer optimal? _________________ Martin Fåglefelt VW Passat 2.0tdi 4motion -14 BMW 530 E60 -04 (till salu) Volvo C30 -10 DrivE 0725-423500 |
||
Som sagt, kravspec behövs om man ska "optimalisera"
X2010 är väl ett ganska modernt koncept för att åka fort. Adrian Newey designad - han har ju visst renomé kring snabba F1or... Finns en del andra fordon genom historien också som jag inte kommer på nu. https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Bu https://www.topgear.com/car-news/mot |
||
Med all respekt för att Mazda 787b är skitball, men det är ändå en >25år gammal bil. Det som andra har varit inne på tror jag är viktigt, att sätta upp vad du menar med "optimal". Eftersom du nämner lagar så är ett krav då att den skall köras på gatan, det sätter vissa krav som att undersidan på strålkastarna skall vara minst 50m från marken, så där har du en höjdgräns tex. Men också vad vill du åstadkomma? För mig en "optimal" bil skulle kunna vara: * Tvåsitsig täckt sittbrunn där man sitter efter varandra, i mitten. För att det är ballt och Messerscmitt KR200 har det. * Så lite frontarea det bara går, för jag lever i tron att det håller nere luftmotstånd (tillsammans med CW) * Dvs mer tillbakalutade sittplatser än en vanlig bil, den blir låg. (går den under bommarna vid en av jobbparkeringarna är det ett plus!) * Lätt!!! * Mittmonterad motor (hm... två som sitter efter varandra, motor, växellåda. Det blir en lång rackarns bil) * "Liten" motor för jag vill hålla nere bränsleförbrukning vid gatkörning. * En bil jag skall kunna ta till jobbet året runt! Dvs det skall finnas ett visst mått av bekvämlighet i form av AC och låg ljudnivå (hur blir det lätt?). * Mer kaross än BAC Mono, men sneglat åt tex just Mazda 787-hållet * En tubomatad 1,4-2,0 litersmotor på en Audiväxellåda. * "Sno" hjulupphängning så långt det går, Porsche 996, 997 bakvagn och Opel Speedster framvagn? * Titta på lyckade racebilar, eller sportbilar, för att få ett hyfsat förhållande mellan bredd och axelavstånd. Färdiga hjulupphängningar enligt ovan sätter då kanske längden. Men samtidigt så borde en lätt bil med relativt litet luftmotstånd kunna få hyfsade varvtider (vad det nu är:D) på tex Mantorp utan en LS3-motor. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Allmänt banåkaforum Den optimala egenbyggda bilen...? | 1 besök senaste veckan (2158 totalt) |