Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Sprint Car-replika, 30/40-tal
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (41987 totalt)
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2267



Neeeeeeeeeeeeeeeej - bygg mer nuuuu!
Jag följer med spänning ditt asfräna bygge!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare


Kul att du gillar det men jag har andra projekt på gång också, som altan och hall/trapprenovering som min fru brukar påminna mig om

Lite kommer jag nog pilla med bygget ändå i sommar men det blir inget stort. Ibland behöver man backa ett par meter, ta det lugnt och bara titta på vad man gjort också så man kan planera nästa steg.
Nu är det ju dags att påbörja karossen och det är den svåra biten enligt mig.

_________________
Urban Karlsson
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



Fräckt !
Snart dags för torrkörning.

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Tro mig, jag har redan suttir där på en plywoodskiva med ratten i handen....

_________________
Urban Karlsson
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



Vi har alla varit där !


_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
thumbs up

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare



_________________
Urban Karlsson
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



Underbart !
Blir kanon !!!

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



kommer du konvertera motorn till en B16b
med andra lager, dubbla su.
iofs har du chromad ventilkåpa som endast b hade
a motorerna hade lackad röd ventilkåpa.

_________________
peter johansson
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



dubbel

_________________
peter johansson
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Brutalt så liten och kompakt den är!

Sjukt frän!

_________________
Magnus Falk
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
p. johansson skrev:
kommer du konvertera motorn till en B16b
med andra lager, dubbla su.
iofs har du chromad ventilkåpa som endast b hade
a motorerna hade lackad röd ventilkåpa.


Jag kommer nog att ge mig på en egen version av B-motorn med dubbla stående zenithar istället, en sprintcar måste ha dubbla ståfjuckar tycker jag!
I ett första skede så blir det nog original B16a med annat insug och grenrör men planer finns på att gå lite längre senare, jag har två motorer i hyfsat skick att leka med.

Toppen och ventilkåpan på bilden är bara blästrade men jag är lite småsugen på att måla motorn B4B-grön.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
stilldouble skrev:
Brutalt så liten och kompakt den är!

Sjukt frän!


Ja jag har kliat mig i skallen ett par gånger när jag funderat på hur man får plats med pedaler och styrsnäcka

_________________
Urban Karlsson
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Kul projekt "less is more" varför inte hand koppling med spak?
Visst kanske blir jobbigt att man måste släppa ratten vid växling men...

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Kopplingen är faktiskt ganska enkel, det behövs bara nån typ av "vagga" som påverkar kopplingsarmen direkt vid svepet.
Gas och broms blir lite klurigare men inte omöjligt på nåt sätt. Tydligen så hade Gamla sprint-cars tå/häl-gas men det tror jag att jag hoppar över.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag tillverkade ett par förstärkningsplåtar till främre fjäderfästet häromdagen.




Precis som mkt annat så är det inte färdigsvetsat än, det blir mkt helbränning på slutet sen


Min plan är ju att bygga ett dubbelförgasarinsug för dubbla stående Zenithförgasare, alltså samma förgasare som motorn hade en av original. En hade jag ju redan så jag skaffade fram en till.




Klart man blev förvånad när det visade sig att det tydligen funnits två storlekar av den här förgasaren på B16, den jag hade innan var 34mm och den nyinförskaffade var 36mm......

Nån som har en tredje liggande möjligtvis?

Jag måste alltså fixa fram en till men jag kan ju använda de jag har när jag bygger insuget så det är väl ingen brådska..

_________________
Urban Karlsson
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Jag hade en Carter förgasare som var några mm större än original på A traktorn. Farsan så att de monterade dessa som trim på B16 då det begav sig.

_________________
Christer Johansson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Ja det låter ju rimligt. På B16 sport (B16b) så satt det väl dubbla 34mm SU och det ger ju en area på sammanlagt dryga 1800mm2. Så om Cartern kanske låg på 40mm (1250mm2) så borde det väl funka hyfsat även med original B16a kam. B16b hade ju bland annat vassare kam och högre komp än B16a har jag fått lära mig

Nu har jag insett att min nyinförskaffade trettiosexmillimetare egentligen inte alls är till B16 utan snarare till B18 och jag tror faktiskt att det är en sån till jag ska försöka få tag på, det är nog lättare att hitta också.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag har inte gjort nåt alls på bilbygget sen före semestern men nu är det dags igen.

Tidigare i höst råkade jag köpa på mig en väldigt rostig Opel Manta SR 1971 som jag svetsat en del på men nu har jag ställt undan den och ska rulla in sprintcar-chassiet i värmen nästa helg.

Tanken är ju att jag ska börja banka på en kaross och jag kommer börja bakifrån eftersom jag inte riktigt vet hur jag vill att framänden ska se ut än

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Nu har jag bankat lite på en kaross.









Delarna står bara löst på ramen än så länge men visst börjar det likna en gammal Sprint Car

_________________
Urban Karlsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Grymt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Sprint Car-replika, 30/40-tal
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (41987 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande