Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 krängningshämmarna klara! | << 1, 2, 3 ... 142, 143, 144 ... 222, 223, 224 >> 49 besök senaste veckan (1130958 totalt) |
Saker kan ju faktiskt röra på sig mer än man tror, även om jag tror ditt bromsrör kommer hålla bra.
Se denna film från bakhjulet på finska Audi R8 1:1 när dom kör WTAC Man tror att däcket ska släppa från fälgen Synd att det inte var vinklar från fler håll så man såg om hjulet rör sig fram och tillbaka också. https://youtu.be/CPrIlsAqqgM Men du lär ju nog inte köra så extremt gissar jag och du har ju annan typ av bakvagn, men bara ett exempel på hur det kan se ut under körning. Finns säkert fler bättre filmer på en stel bakaxel på youtube hur dom ser ut under körning. Men han som klagade har han själv råkat ut för att bromsröret spruckit eller kan visa bilder på sådana? så kanske du ska fundera på att byta till slang i framtiden.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag tycker det bör funka. Du har tillräckligt med flex i böjen och i klammren.
Om du vill lossa bromsoket utan att ta loss röret är det väl bara att lossa klammorna? Snyggt jobbat! Alltid kul med dina fina uppdateringar! _________________ SO Johansson |
||||
Hur ser det ut på en vanlig stel bakaxel? Är det slangar vid oken om det sitter rör på axeln? Hur mycket flex blir det i bromsrören som sitter på hela undersidan av en sladdrig amerikansk originalare? Jag TYCKER att det ser jättebra ut med din lösning. (versaler för att betona brist på vetenskaplighet) Det enda som inte ser bra ut är att vipporna till coilsen är dammiga, det är även uprightsen fram. Det finns en mängd teorier om damm och dess på verkan på körupplevelsen och här kan man tydligt se ett samband mellan dammet och närvaron av pallbockar (bilar blir som bekant dammiga när dom står på pallbockar) och pallbockar har en direkt påverkan på körupplevelsen _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Det är inga glidande ok, då behövs det väl ingen slang i det här fallet med DeDionaxel? Cambern ändras väl inte på den utan när det är inställt på den vinkel man vill ha så sitter spindeln där den sitter=som en vanlig stel bakaxel.
Jag hade korta slangar vid oken på mitt förra bygge eftersom grundtanken där var att använda glidande ok med inbyggd handbroms. Senare bytte jag till fasta ok utan handbroms men eftersom slangarna passade lika bra i de oken så fick de sitta kvar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Klart du ska ha centralsmörjning på detta påkostade bygge
Ang bromsröret kommer det funka utmärkt. Antar att du har slang mellan axel o kaross iallafall? mvh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Tack för input. Det får vara rör i fortsättningen också.
Har meckat lite till: Eftersom ingen klagar på för stora bilder, fortsätter jag köra det. Måste fixa ett spånskydd sen någon gång... Lite andra delar; Axlarna är gjorda i Impax Supreme, för den som undrar... Högra brickan är polerad. Tyckte det kändes lite mer tidstypiskt än svarteloxerad. Opolerad ovan Polerad nedan. Fälgkanten behöver poleras lite märker jag... |
||||
Nu har jag svårt att tro att dina bromsrör kommer att ge dig huvudbry men såhär löste dem det på mc förr i världen när de hade kopparrör mellan tank/förgasare för att tillåta att det rör sig - en grisknorr på röret
|
||||
Behöver motivera mig lite, så jag spammar för er andra också...
Lite gamla bilder från sommaren 2015 (för det är ganska få bilder av projektet de senaste åren där den är utanför garaget ) |
||||
Lite dålig bild, och jag hittar ingen annan just nu. Är det någon som vet vad kopplingen heter?
överfallsmutter och en liten kona inuti som inte syns på bilden. Misstänker KOR http://www.hydroscand.se/sokresultat Men tycker inte riktigt det matchar... Behöver skarvkopplingar för 6mm slang och 6mm rör... EDIT: Eller är det 8mm tro? |
||||
Är det den lilla klämringen som man sätter runt röret man sticker i kopplingen du behöver eller vad?
Vi använder dylikt till en sorts bil på jobbet.. Iofs har vi pressade hydraulledningar med en rörlippel frampå.... Som monteras dock pressar vi inte dom själv. Men en hydraulfirma borde kunna hjälpa. _________________ Michael Thulesius |
||||
Dags att komma ikapp med uppdateringarna här också...
Först och främst; Ny hemsida! Lika snygg på datorn som på mobilen Den gamla har varit med sedan 2007, och det har ju hänt lite sedan dess... Sociala medier, folk surfar på mobilen istället för datorn osv. Gäller ju att hänga med! Remprylar... De svarta stagen är elförzinkade först, för att få bra rostskydd... lite overkill, men lämnade en massa annat samtidigt, så det var lika bra att dessa åkte med. Remmar också. Har en alternativ remdragning med längre rem för att få större ingrepp på AC och generator, men tänkte börja så här och se om det räcker. Oljeavskiljaren mellan oljetank och insug visade sig vara helt tom. Helt klart därför insuget var ganska svart och kladdigt inuti. Gjorde ett eget försök att göra någorlunda vettig avskiljare... Mässingsrör som ingång från oljetanken. Därefter sugs det genom ett rostfritt nät (och en plåt, mest för att hålla nätet på plats) och sen in i insuget. Hoppas det funkar bättre än tidigare. Borde kanske tagit till lite mer på höjden med nätet, men får börja så här. Svarvade såklart plåten för bra passform. Lite snits får det ju vara på det hela. Tryckte i ytterligare nät efter fotot togs för att packa det hårdare. 3D-printad infästning skymtar mellan oljetank och avskiljare. Isolerade avskiljaren också, för att undvika för mycket skit som någon skrev här innan. Börjar bli ganska klart nu Utzoomad bild från när jag slog på huvudströmbrytaren första gången: Nja riktigt så blev det inte. Det blev så här istället; Bränslepumpar kopplade, vattenpumpen kopplad, några givare kvar att kalibrera. -7 ute idag, så fasen vet om jag inte är för bekväm för eventuella startförsök de kommande veckorna. skjuter det nog till maj/juni när det är varmare ute. |
||||
Kan alla klasser i Le Mans köra AC, så kan väl jag göra det.
Hellre ringengris, än svettgris.
Många har gjort sig lustiga över projektet under dessa år. Många är det som ska få höra det sen eftersom deras egna byggen har stannat av... |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 krängningshämmarna klara! | << 1, 2, 3 ... 142, 143, 144 ... 222, 223, 224 >> 49 besök senaste veckan (1130958 totalt) |