Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6.. | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14 >> 9 besök senaste veckan (104233 totalt) |
DJÄVLIGT irriterande, hade det funkat efter veckans hårda slit (vilket jag trodde) så hade jag gjort klart "brandväggen" och lite annat småskit och sedan åka på slutbesiktning så den blir gatlegal nån gång. Önskar er alla en trevlig helg
_________________ Per Gustavsson |
||||
Tackar för uppmuntran, ska ut nu och så kommer det en kompis så ska vi se om vi med 4 ögon kan se vad jag missat eller gjort för fel. Deppade ihop lite men det är bara att ta nya tag. _________________ Per Gustavsson |
||||
Titta på denna sida om du inte redan gjort det mät först och gör en analys hur det beter sig jag använde själv detta när jag justerade in min styrväxel på mitt amatörbygge.
http://www.super7thheaven.co.uk/glos _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
Tänkte på skulle man inte ta bort fjädrarna från bilen. Sätt ihop utan. Sen sänk ned den mot genomslagsstoppn och göra hjulmätning. Sen palla upp den i max utfjädrat och mäta rubbet igen. Sen en gång samtidigt i ride height då har man ju svart på vitt??
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Nu kände jag mig väldigt korkad och förstod inte och vet inte om det blir samma sak när man bara har en undre bärarm. Men jag ska försöka förstå vad det betyder och om det är direkt applicerbart på min bil. _________________ Per Gustavsson |
||||
Kan ju vara en väldigt verklighetsanknuten övning, jag har ju i princip gjort så men ett i taget. Men lite sugen blir jag allt. _________________ Per Gustavsson |
||||
Nu har jag kommit en liten bit på väg och fick lite nya ideer från en kompis och jag måste medge att flera av er som skrivit har haft rätt. Jag har tagit bort camber och labbat med toe och det blir bättre och bättre dock inte färdigt än. Ett litet problem som jag antagligen måste bita tag i är att nu när framhjulen står mer "upprätt" tar dom i skärmkanterna så antingen måste jag flytta in hjulen eller göra om skärmarna. Nu kan jag ta lite på spacer plattorna men inte så mycket för dom är till för att flytta ut skivorna så dom inte tar emot upphängningen. Förstår dock inte riktigt vad det är som händer men som sagt verkligheten är svår att bortse ifrån.
Tack för hjälpen alla som skrivit. Får se om det blir nått gjort imorgon _________________ Per Gustavsson |
||||
Hej!
Hade skrivit en roman med bilder och hela midivippen men tryckte på nån knapp så allt försvann så här kommer kort versionen utan bilder. Kan naturligtvis inte ta nått på spacer plattorna då det flyttar in skivorna och då passar inte oken. Jag har ökat castern genom att flyttat fram undre bär armarna genom en enkel bricka i bakkant och slipat upp hålen till undre kulbulten för att kunna få ytterligare lite mer caster och flyttat cambern mot noll vilket gjorde att jag var tvungen att "rulla" ut skärmkanterna och höja den för att hjulen inte skulle ta i skärmkanterna. Detta gjorde helt plötsligt att det började påminna om en bil när jag provkörde den vilket gjorde mig väldigt glad. Så nu har jag jobbat vidare och gjort MASSOR. Har läst på lite med betoning på lite angående king pin och caster och kom fram till att jag behöver buga mig djupt och ödmjukt inför dom påstådda fakta som uppenbarligen råder. Detta gjorde efter provkörning när det var "nästan" bra gjorde att jag ökade på caster och king pin vinkel genom att göra om "toppen" på fjäderbens huset så att det blev mer caster och mer king pin. Tror att camber graderna stämmer ganska bra med antal cm när man sätter en lodstock i lod i nedankant på hjulet och mäter på fälgen i överkant nu är det satt på 3 cm vilket med tidigare resonemang borde innebära ca-2,75 grader och klart ökad negativ caster och en trevligare king pin. Gör den samma skutt framåt nu som den gjorde vid förra förändringen så kommer det att bli så bra att jag med stor iver och entusiasm kastar mig över brandväggen och övriga (små) detaljer som skall slutföras. Skall provköra imorgon och HOPPAS som fan på att det ska fungera. _________________ Per Gustavsson |
||||
Trevligt bygge!! Kul med mittmotor, håller själv på med ett liknade bygge. Se : https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kanske har missat det i din tråd. Men anta att din bil kommer få mer än de 15kW/100kg som är godkänt att ha i amatörbyggt. Gick det lätt att få "ANSÖKAN OM UNDANTAG" godkänt? Väntar själv på svar från Transportstyrelsen om det Kämpa på!! _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||||
Jag tror de är lite lotteri att få dispens för mer effekt. Bilen ska anses vara "väldigt välbyggd" för att få dispens, och vad definitionen av det är, är ju högst subjektiv..
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Men du fick din dispens? Eller du chansa att köra direkt till bilprovningen? _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||||
_________________ Per Gustavsson |
||||
Igår vågade jag ge mig ut för provkörning igen, var livrädd att det inte skulle vara bra så jag drog på det.
Ville helt enkelt inte veta och mycket riktigt är det inte bra. Nu är den körbar så det är inte sämre men det är inte bra. Den är väldigt känslig och jag provade när jag var ute och körde stanna och skruva på toe för att få ratten rak, få den att gå rakt och allmänt bättre. Jag har inte mätt men gissar att jag har ganska mycket toe in nu. Kan någon säga vad det är man kompenserar för genom att göra så så jag vet var jag ska leta. Lite fakta för att ni ska veta vad jag gjort och kanske vad som är fel. Det blev ju som sagt bättre när jag flyttade fram undre bärarmen alltså mer caster, så då tänkte jag att det var rätt att fortsätta i den riktningen och även öka kingpin vinkeln. Jag flyttade helt enkelt fjäderbensinfästningen Jag tycker det är svårt att mäta så det är gissningar och fluktning. Såg på Ynot's fjäderben fram (eftersom den är naken) att det MÅSTE vara översta punkten på fjäderbenet genom undre kulbulten och fortsättning där som blir kingpin vinkeln och ger scrub + eller -. Jag antar att det är byggt med nån form av plan till skillnad från mitt vilda western bygge SÅ, nu när jag tittat lite mer på alla dessa vinklar vet jag fortfarande inte ett skit men nån klok därute som ser att jag gjort något kapitalt fel får gärna berätta för mig vad ni tror jag ska pilla på.. _________________ Per Gustavsson |
||||
Har inte varit i garaget idag men varit och pratat med hjulinställnings killen och stämt av och det verkar som om det mesta verkar rimligt i vinkelväg det varit mycket resp lite har ändrats åt rätt håll SÅ det som är avvikande och kanske har med saken att göra är att jag flyttat ut hjulet ca 5cm med en spacer. Någon som vet och på ett pedagogiskt sätt kan förklara om det kan vara det som spökar och vad man (förutom att flytta in det) skulle kunna göra. Om det visar sig att det är det som är problemet kan man skaffa fälgar med HÖGT et.
_________________ Per Gustavsson |
||||
Börjar tro det, dock borde detta (teoretiskt) gå att göra bättre genom att vinkla in fjäderbenet och bibehålla cambern? Borde då inte scruben komma närmare hjulets mittpunkt/bli mindre? Hur många mm/cm är accetabelt linjen från fjäderbenets toppcentrumpunkt och genom den undre kulbulten ner till markplan och differansen till däckets mitt? _________________ Per Gustavsson |
||||
Det beror på vem man pratar med Tar vi min se7en skulle den inte godkännas av SFRO med mina avsmalnade framfälgar splittfälgar. Punkten hamnar en bit innanför däcket.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6.. | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14 >> 9 besök senaste veckan (104233 totalt) |