Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på spakställ till tävlingsbilen
3584 besök totalt
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Vill köpa ett spanställ likt Coolerworx (se bild).
Men då växelföraren rör sig i samma riktning som den växel jag ska lägga i kommer jag få en "omvänd" växellåda med dogleg om denna sätta in rakt i. Är det någon som har tips på ett liknande spakställ som löser problemet alt ett länkade som ändrar föraren så när växelföraren trycks framåt åker även länkaget fram.
Coolerworx evo spakställ funkar tyvärr inte då det är avsett för 5 växlar och min är 6 växlad (968 låda).

Bild på orginalväxelföraren är lånad.



_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11238



Johns skrev:
Vill köpa ett spanställ likt Coolerworx (se bild).


Varför?
Ett bättre shortshift-kit till 944-968 kanske fungerar bättre än original, tex https://www.lindseyracing.com/LR/Parts/TRANSSSL.html ?

Det kan finnas skäl till att byta spakställ, som att få upp "knoppen" närmare ratten (tycker själv den är lite långt bort) eller bara att det är ballt. Både är lika bra, jag var mest nyfiken på varför.

Ajden (?) gjorde väl modifiering till Audi-lådor så att det gick att använda vajer, kan man få något sådant från honom så borde ett spakställ för vajer fungera.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Anledningen är ett stabilt spakställ med korta slag och när ratten. Framförallt funktion men självklart ska det inte se ut som skit.

Ok vet inte vem Ajden är. E det någon här på Rejsa?

En Ann tanke jag haft är att höja fästpunkten p h sätta den på
Spaken ovanför centrum punkten vilket borde lösa problemet.

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Problemet om du höjer infästningen till spaken blir då att du blir tvungen att ha armen som går bak till lådan inne i bilen, bocka ner den för att gå ner till lådan och då samtidigt ta upp hål igenom bärande delar av karossen för att få bak den.

Dra ett PM till GustavB här på rejsa och fråga hur han gjorde i sin bil innan han bytte låda.


Det första jag skulle prova är dock att byta plastbussningen i botten på spaken samt den bussningen som sitter bak uppepå lådan thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11238



Johns skrev:
Anledningen är ett stabilt spakställ med korta slag och när ratten. Framförallt funktion men självklart ska det inte se ut som skit.

Ok vet inte vem Ajden är. E det någon här på Rejsa?


Vajerfäste på Audilåda (är samma mekanism in i lådan): https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1363538#1363538
Med ett sådant utbudet på spakställ öka ordentligt.

Fast beroende på hur mycket du vill modifiera i bilen finns det fler sätt, precis som Johan skriver så kan du ju höja upp "stången" till att gå inne i bilen och sedan göra nytt hål därbak. Kräver iofs ny stång med lite böjar på.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



På den här bilden så ser man ganska så tydlig hur systemet är uppbygt i längsled.


Problemet blir i det rödmarkerade området där staget går igenom en kåpa på transaxeln samt en kåpa på växellådan där hålet är ungefär 5-7 cm i diameter och sitter precis under "humpen" i mitten av baksätet där det går en tvärbalk precis i framkant där man skulle behöva vika ner med ett nytt stag.


Vad är anledningen till att du vill byta länkage till att börja med? är det att det som sitter i bilen nu är slappt eller är det bara för att du vill ha ett coolt länkage?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Tack Schuman.
Tog en bild i bilen. Birde gå att dra om staget så det kommer upp ur kardantunneln i det veck man ser efter tvärdraget för buren. Köper man sedan en Coolerworx (eller liknande) och borrar ett hål ovan 0 punkten borde det fungera?

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



I Gustavs tråd så finns det lite bra bilder, bland annat den här:


Samt i den här videon finns det lite bilder



Frågan kvarstår ju dock vad anledningen till bytet av spakställ är? Jag tror att det enbart är att skapa sig själv problem med att börja att bygga om länkaget för mycket, sök på tex rennlist och titta på hur det ser ut bland dom i usa som kör med bilarna.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Såg väldigt sladdrigt ut så känns som jag skippar det.
Mycket möjligt att ett Lindsey racing är bästa läsningen för nästa sommar får man leta vidare sen. Har som du ser lite andra saker att ta itu med som det är
Men hade varit jävligt fint med en bra spakställ.

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11238



Jag har inte koll på vad för spakställ som gäller här, men det är en annan dragning av "växelröret". Påsche med V8'a, Covette-transaxelrör och 968(?) växellåda: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1337374#1337374
Fjärde bilden visar hur röret går "över" mycket.

Vad jag hade gjort för att inte fastna i hemma-mecksträsket (där är jag ju inte... ): Frågat Ajden vad det skulle kosta att få vajerfäste vid lådan tillverkat, och titta på vad det finns för spakställ som fungerar med vajer.

Alternativt... Ajden skriver att en del av delarna finns det ritningar på att ladda ner, sedan försöka göra det själv.

Ännu enklare, byt alla bussningar och se om det blir bättre känsla. Shortshift med LÄNGRE växelspak gör att det kommer högre upp utan att bli för stora slag.

Edit: Varför kan jag inte komma ihåg vad jag åt till lunch igår, men var det finns fiffiga delar för växellänkage i 597 år gamla trådar kommer direkt...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Börja med att byta dom här två bussningarna

http://utzon.se/car/944-85-88/transmission/item/5909a0e5afe8034de3644e . . . .

http://utzon.se/car/924-80-85/item/5909a0e7afe8034de3648e7d


Samt kontrollera att spaken inte ser ut såhär på armen som håller pinnen som går bak till lådan.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Skruva banåkabil
Tips på spakställ till tävlingsbilen
3584 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande