Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Justerbara camberplattor? | 1858 besök totalt |
Jag bytte till "justerbara" camberplattor, sådana som sitter ovanpå fjäderbenet fram, för en vecka sedan. Var och gjorde en hjulinställning så att jag skulle få reda på var de olika värdena för camber och caster låg.
Igår tänkte jag göra en justering av cambervinklarna för att se hur det fungerade i praktiken. Allting sitter som berget och går inte att rubba över huvud taget, inte ens med milt våld. Jag trodde att man enkelt skulle kunna justera sina cambervinklar mellan olika värden för optimal däckanläggningsyta och för att kunna undvika onödigt däckslitage mellan banträffarna. Vad är era praktiska erfarenheter av justerbara camberplattor? /Johan B _________________ Johan B |
||||
Du lossar väl bultarna/muttrarna när bilen står på marken? Försöker du göra det med bilen upplyft är det lätt att dra sönder saker.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Jag ändrar bara camber i samband med hjulinställning.
Men det ska ju gå med lite bankande att flytta stötdämparfästet i camberplattan. Det är ju så man gör hos hjulinställningsfirman liksom _________________ Magnus Thomé |
||||
Det sitter stenhårt vare sig bilen står på marken eller är upphissad. Muttrarna har jag naturligtvis lossat på. Om grejorna suttit något år hade jag haft större förståelse, men en vecka.
/Johan B _________________ Johan B |
||||
Har du släppt på krängningshämmaren? . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Nej, jag har inte släppt på krängningshämmaren. Då måste jag ta av hjulen för att komma åt och det är inte lätt som en plätt att ta bort och få dit hämmaren igen på min bil. Då känns det som att den "enkelhet" som jag trodde skulle infinna sig ligger en bit bort. /Johan B _________________ Johan B |
||||
Att ändra camber någon liten grad genom att slida däruppe framåtebax när ni åker till och från banan - gör ni verkligen det?
Om man flyttar där uppe ändrar sig ju toe också. Och har man styrstagen "bakom axeln" kommer ju toe att gå åt "fel håll" när man knuffar in fjäderbenen upptill. Känns en smula kontraproduktivt. Jag ser mer de justerbara övre fästena som en möjlighet att finjustera. |
||||
Jag borde kanske köpt "k-sport" istället, skall göra ett nytt försök att justera senare idag, funkar det inte då får jag demontera grejorna för att komma underfund om varför "skräpet" inte funkar. /Johan B _________________ Johan B |
||||
Kränghämmaren kan inte påverka trögheten i att justera topplagringarna ÖHT som jag ser det (en annan femma om man justerar in höjden på benen för cornerweight). Men Lasses kommentar om toe är relevant. Beroende på var styrväxeln sitter så blir det åt rätt eller fel håll för banåka så att säga när du justerar cambern..
_________________ Magnus Thomé |
||||
Fanns det någon bild? Jag står i begrepp att ev. montera camberplattor på min BMW E46 och undrar om det finns något att lära för mig här. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Skruva banåkabil Justerbara camberplattor? | 1858 besök totalt |