Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Justerbara camberplattor?
1858 besök totalt
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag bytte till "justerbara" camberplattor, sådana som sitter ovanpå fjäderbenet fram, för en vecka sedan. Var och gjorde en hjulinställning så att jag skulle få reda på var de olika värdena för camber och caster låg.

Igår tänkte jag göra en justering av cambervinklarna för att se hur det fungerade i praktiken. Allting sitter som berget och går inte att rubba över huvud taget, inte ens med milt våld.
Jag trodde att man enkelt skulle kunna justera sina cambervinklar mellan olika värden för optimal däckanläggningsyta och för att kunna undvika onödigt däckslitage mellan banträffarna.

Vad är era praktiska erfarenheter av justerbara camberplattor?


/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Du lossar väl bultarna/muttrarna när bilen står på marken? Försöker du göra det med bilen upplyft är det lätt att dra sönder saker.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag ändrar bara camber i samband med hjulinställning.

Men det ska ju gå med lite bankande att flytta stötdämparfästet i camberplattan. Det är ju så man gör hos hjulinställningsfirman liksom thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Det sitter stenhårt vare sig bilen står på marken eller är upphissad. Muttrarna har jag naturligtvis lossat på. Om grejorna suttit något år hade jag haft större förståelse, men en vecka.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Då det finns mängder olika modeller så kan det vara bra att visa någon bild??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



blixten skrev:
Det sitter stenhårt vare sig bilen står på marken eller är upphissad. Muttrarna har jag naturligtvis lossat på. Om grejorna suttit något år hade jag haft större förståelse, men en vecka.

/Johan B

Har du släppt på krängningshämmaren?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
mackinley
Hällevadsholm
Här sen Jun 2015
Inlägg: 148



Mina (k-sport) är väldigt enkla att justera tycker jag. Brukar justera dom när jag sätter på och tar av r-däcken.

_________________
Daniel Alfredsson
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
ThomasT skrev:
blixten skrev:
Det sitter stenhårt vare sig bilen står på marken eller är upphissad. Muttrarna har jag naturligtvis lossat på. Om grejorna suttit något år hade jag haft större förståelse, men en vecka.

/Johan B

Har du släppt på krängningshämmaren?

.


Nej, jag har inte släppt på krängningshämmaren. Då måste jag ta av hjulen för att komma åt och det är inte lätt som en plätt att ta bort och få dit hämmaren igen på min bil. Då känns det som att den "enkelhet" som jag trodde skulle infinna sig ligger en bit bort.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Att ändra camber någon liten grad genom att slida däruppe framåtebax när ni åker till och från banan - gör ni verkligen det?
Om man flyttar där uppe ändrar sig ju toe också. Och har man styrstagen "bakom axeln" kommer ju toe att gå åt "fel håll" när man knuffar in fjäderbenen upptill. Känns en smula kontraproduktivt.
Jag ser mer de justerbara övre fästena som en möjlighet att finjustera.



_________________

Rice and shine
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
mackinley skrev:
Mina (k-sport) är väldigt enkla att justera tycker jag. Brukar justera dom när jag sätter på och tar av r-däcken.


Jag borde kanske köpt "k-sport" istället, skall göra ett nytt försök att justera senare idag, funkar det inte då får jag demontera grejorna för att komma underfund om varför "skräpet" inte funkar.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kränghämmaren kan inte påverka trögheten i att justera topplagringarna ÖHT som jag ser det (en annan femma om man justerar in höjden på benen för cornerweight). Men Lasses kommentar om toe är relevant. Beroende på var styrväxeln sitter så blir det åt rätt eller fel håll för banåka så att säga när du justerar cambern..

_________________
Magnus Thomé
Citera
mackinley
Hällevadsholm
Här sen Jun 2015
Inlägg: 148



På min bil, BMW E46, så blir ju toe justerad åt "rätt håll" Jag justerar dock inte så mycket då jag åker normalt med lite mer negativ camber än "orginal"

_________________
Daniel Alfredsson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



knotan skrev:
Då det finns mängder olika modeller så kan det vara bra att visa någon bild??


Fanns det någon bild? Jag står i begrepp att ev. montera camberplattor på min BMW E46 och undrar om det finns något att lära för mig här.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Skruva banåkabil
Justerbara camberplattor?
1858 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande