Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Ny till bankörning. Bygga Bil för Bankörning.
6691 besök totalt
MalteSchwarz
Växjö
Här sen Nov 2017
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej!
Total amatör med stora drömma att får dra ett par varv på olika banor i landet.

Jag har ett par frågor dock.
Jag har en Smälld Subaru, som förhoppningsvis inte är för dyr att fixa till. ( då försäkringen inte kommer betala skadan). Men sen slog det mig. Varför Knasa med att få allt 100% och besiktia den?

Fixa det mesta så den ser skaplig ut. och börja med banracing! Då kvittar det ju om plåten är lite bucklig.
Så Riva ut allt i med en svetsad full bur och en bra stol. > Done?
Även att slippa bry sig om avgasvärden om man leker med motorn. och sliter ut airbags osv.
Har ju redan Coils och uppgraderade bromsar på den som borde sitta rätt fint för bankörning.

Vilka regler gäller för Hemma byggd bil? Måste den vara besiktad för de flesta eventen eller kan man dyka upp med en oreggad bil? Den kommer ju ha vanlig fungerande belysning och vara standard överlag.

Sen till licenser så håller jag på att läsa in mig i men det får jag ta en annan dag.

Just nu behöver jag bara veta om det är värt att arbeta på min Subie över vintern eller om jag bara ska sälja den AS IS. Dem ska mäta ramen förhoppningsvis nästa vecka för att se om den är något sne.

Bild av skadan för den nyfikne


_________________
Malte Schwarz
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2235



Är det trackdays du tänker på så krävs det oftast att bilen är godkänd för gata, dvs skattat,försäkrad och besiktigad.

Vill du tävla så hitta en klass, läs reglementet noga och bygg efter det. (edit: stavat som en kratta)

Vad det gäller bucklorna så brukar det inte vara helt populärt att dyka upp med stora skador. Det är folkracevarning på det. Finns ibland "hel och ren" paragrafer i reglementen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

Det finns helt klart flest körtillfällen med registrerad, besiktigad och försäkrad bil. Det finns också en shysst andel tillfällen för "racerbil" som inte är race, dvs träningskvällar och så. Dvs för obesiktigad men med vagnsbok vilket är en hel del krav på bilen för att få ut och såklart en del arbete och kostnad för. Till sist, ej besiktigad och försäkrad och utan vagnsbok, jodå det finns arrangemang som tillåter även det men det är inte så jättemånga tillfällen att välja på. Och dessutom så kan några av arrangörerna i den sista gruppen absolut vara kinkiga på hur bilen ser ut faktiskt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MalteSchwarz
Växjö
Här sen Nov 2017
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
safe skrev:
Är det trackdays du tänker på så krävs det oftast att bilen är godkänd för gata, dvs skattat,försäkrad och besiktigad.

Vill du tävla så hitta en klass, läs reglementet noga och bygg efter det. (edit: stavat som en kratta)

Vad det gäller bucklorna så brukar det inte vara helt populärt att dyka upp med stora skador. Det är folkracevarning på det. Finns ibland "hel och ren" paragrafer i reglementen.


Citat:
Det finns helt klart flest körtillfällen med registrerad, besiktigad och försäkrad bil. Det finns också en shysst andel tillfällen för "racerbil" som inte är race, dvs träningskvällar och så. Dvs för obesiktigad men med vagnsbok vilket är en hel del krav på bilen för att få ut och såklart en del arbete och kostnad för. Till sist, ej besiktigad och försäkrad och utan vagnsbok, jodå det finns arrangemang som tillåter även det men det är inte så jättemånga tillfällen att välja på. Och dessutom så kan några av arrangörerna i den sista gruppen absolut vara kinkiga på hur bilen ser ut faktiskt.



Okey jag hänger med, Fick ungefär samma svar i Subaru klubbens Forum.

Nästa vecka ska ramen mätas upp hos Subaru i Växjö. Sen får vi se.

Ska beställa sfro:s bygghandbok, Läsa till mig lite info och se om jag kan få igenom den som ombyggdbil när jag är klar. Detta kan bli ett dyrare och längre projekt än vad jag förväntade mig.

Anyways allt hänger på hur ramen mår. Annars köper jag mig väll en sleten Subaru WRX och slänger i motor + låda i

Tack för info!

_________________
Malte Schwarz
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Ny till bankörning. Bygga Bil för Bankörning.
6691 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande