Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Testat, Bromskylning från Stertman!. verkar funka ;)
1 besök senaste veckan (10792 totalt)
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141


Trådstartare
Har testat en uppsättning bromskylning från Stertman Motorsport. Dessa är för de flesta MQB bilar. Skulle försöka göra ett test och se om detta verkligen fungerar.

http://www.stertman.se/bromsar/3885-vw-golf-gti-mk7-stertman-motorspor . . . .

Monterade bara på ena sida och har sedan mätt temperaturen på bromsskivorna med en IR termometer

Detta är inte vetenskapligt test!, men jag kunde faktiskt mäta en skillnad..


_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Kul!

Kikade på dessa i helgen. Man är alltid lite skeptisk om där ligger mkt tanke/beärkning bakom såna här enkla mods, men uppenbarligen styr de flödet och kyler. Enkelt men väldigt bra test. Hade varit intressant att se skillnaden när man hårdkör ordentligt!

Har förstört ett par bromsar på banträff redan, sen dess uppgraderade jag till DS2500 belägg och inte upplevt några problem, men kan varit så att jag gjorde inbromsningen efter höghastighetspartierna lite mildare då jag inte ville förstöra skivorna ännu en gång.

Har för mig jag hört att vissa VAG-bilar som säljs på varmare breddgrader har luftflödesriktare original monterat.

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141


Trådstartare
Jesper Persson skrev:
Kul!

Kikade på dessa i helgen. Man är alltid lite skeptisk om där ligger mkt tanke/beärkning bakom såna här enkla mods, men uppenbarligen styr de flödet och kyler. Enkelt men väldigt bra test. Hade varit intressant att se skillnaden när man hårdkör ordentligt!

Har förstört ett par bromsar på banträff redan, sen dess uppgraderade jag till DS2500 belägg och inte upplevt några problem, men kan varit så att jag gjorde inbromsningen efter höghastighetspartierna lite mildare då jag inte ville förstöra skivorna ännu en gång.

Har för mig jag hört att vissa VAG-bilar som säljs på varmare breddgrader har luftflödesriktare original monterat.


Tack!, ja jag hoppas att de funkar ännu bättre vid högre temp. Nu var det ju galet dåliga förhållanden jag testade under.

Men som sagt en smidigt och enkel lösning. Kommer att köra med R-däck på min nästa år, då kan alla kylning behövas..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Verkar vara poppis att montera något liknande från TTRS på golfar, hittar jag efter lite tittande i spåkulan! (Dock inte MQB)

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141


Trådstartare
Jesper Persson skrev:
Verkar vara poppis att montera något liknande från TTRS på golfar, hittar jag efter lite tittande i spåkulan! (Dock inte MQB)


Haha eller Mr Google?! . Ja finns säkert fler varianter som funkar

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Mät efter mycket högre belastning. Det du har mätt nu, visar nog bara vilket ok som kärvar minst.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141


Trådstartare
ice skrev:
Mät efter mycket högre belastning. Det du har mätt nu, visar nog bara vilket ok som kärvar minst.


Nja bilen har bara gått 400mil och när jag mätte bromstempen utan att kör en kyl sträcka. Då var bromsarna exakt lika temperatur... Så tror det tar rätt lika..

Däremot var förhållandena värdelösa, fick inte upp tempen mer än så där. Så ska göra om detta vid varmare temp. Men det kan ju ta några månader...

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Intressant att du har mätt upp en skillnad. Ger säkert en viss effekt, du mätte ju en skillnad även i relativt låg hastighet, visserligen med låg utomhustemperatur. Finns många orginalbilar med liknande lösningar så viss effekt har de garanterat, lägre temperatur bör ge lägre slitage på skivor och belägg så det ger ju även en viss besparing.

Porsche GT3 har liknande scoop, har sådana på min bil men har inte provat att mäta skivtemperaturen. Är som sagt långt till nästa tillfälle nu. Bra ide att demontera på ena sidan och mäta med IR termometer thumbs up

Finns lite information här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109942&highlight=
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1492871&highlight=#1492871

Frågan är om man inte ska ta bort den lilla spoilern framför framhjulet för att få mer luft in till scoopet?


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Millbro skrev:
Intressant att du har mätt upp en skillnad

I denna videon jämförs ett liknande koncept.
Det verkar ha viss effekt.




Jag har monterat trettikronors "Porscheskopor" på vår Toyobaru i samband med att jag kapade ner bromsköldarna. Har inte gjort några mätningar före/efter, men tycker subjektivt att bromsarna verkar gå kallare efter den modden.

_________________

Rice and shine
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Intressant att du har mätt upp en skillnad. Ger säkert en viss effekt, du mätte ju en skillnad även i relativt låg hastighet, visserligen med låg utomhustemperatur. Finns många orginalbilar med liknande lösningar så viss effekt har de garanterat, lägre temperatur bör ge lägre slitage på skivor och belägg så det ger ju även en viss besparing.

Porsche GT3 har liknande scoop, har sådana på min bil men har inte provat att mäta skivtemperaturen. Är som sagt långt till nästa tillfälle nu. Bra ide att demontera på ena sidan och mäta med IR termometer thumbs up

Finns lite information här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109942&highlight=
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1492871&highlight=#1492871

Frågan är om man inte ska ta bort den lilla spoilern framför framhjulet för att få mer luft in till scoopet?




Tack!, ja tänkte det vara smart att testa en sida först.. ( har fortfarande bara en sida monterad )

Ja den där lilla spoilern som sitter där borde störa rätt mkt, vet inte om jag vill riva för mkt i en bil som är typ ny . Men ska klura lite mer på det där till vårkanten..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Millbro skrev:
Intressant att du har mätt upp en skillnad

I denna videon jämförs ett liknande koncept.
Det verkar ha viss effekt.




Jag har monterat trettikronors "Porscheskopor" på vår Toyobaru i samband med att jag kapade ner bromsköldarna. Har inte gjort några mätningar före/efter, men tycker subjektivt att bromsarna verkar gå kallare efter den modden.


Ja den där videon är intresssant, hoppas på liknande resultat vid varmare väder/hårdare körning

Ja känns som detta är en no brainer om man vill ha en billig och enkel lösning för att spara bromsarna..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Mange skrev:
Lars Falk skrev:
Millbro skrev:
Intressant att du har mätt upp en skillnad

I denna videon jämförs ett liknande koncept.
Det verkar ha viss effekt.




Jag har monterat trettikronors "Porscheskopor" på vår Toyobaru i samband med att jag kapade ner bromsköldarna. Har inte gjort några mätningar före/efter, men tycker subjektivt att bromsarna verkar gå kallare efter den modden.


Ja den där videon är intresssant, hoppas på liknande resultat vid varmare väder/hårdare körning

Ja känns som detta är en no brainer om man vill ha en billig och enkel lösning för att spara bromsarna..



Intressant att följa, mina gt3 scoop är inte monterade än, verkar passa sådär, kanske med lite kraftig sågning. Verkar ju dock som det fungerar bra.

Kanndu inte gasa och bromsa samtidigt för att bygga rejäl värme utan idiotkörning?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141


Trådstartare
Cédric skrev:
Mange skrev:
Lars Falk skrev:
Millbro skrev:
Intressant att du har mätt upp en skillnad

I denna videon jämförs ett liknande koncept.
Det verkar ha viss effekt.




Jag har monterat trettikronors "Porscheskopor" på vår Toyobaru i samband med att jag kapade ner bromsköldarna. Har inte gjort några mätningar före/efter, men tycker subjektivt att bromsarna verkar gå kallare efter den modden.


Ja den där videon är intresssant, hoppas på liknande resultat vid varmare väder/hårdare körning

Ja känns som detta är en no brainer om man vill ha en billig och enkel lösning för att spara bromsarna..



Intressant att följa, mina gt3 scoop är inte monterade än, verkar passa sådär, kanske med lite kraftig sågning. Verkar ju dock som det fungerar bra.

Kanndu inte gasa och bromsa samtidigt för att bygga rejäl värme utan idiotkörning?



HAha, ja så sant. Det kan man ju göra . Återkommer med mera film med tester på detta!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

På min BMW så hjälper GT3 scoopen tveklöst. Marginalerna för när bromsarna börjar fejda flyttades en tydlig bit. Tyvärr blir bromsarna fortfarande lite för varma vid riktigt långa fullfartspass men som sagt tydlig förbättring thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
På min BMW så hjälper GT3 scoopen tveklöst. Marginalerna för när bromsarna börjar fejda flyttades en tydlig bit. Tyvärr blir bromsarna fortfarande lite för varma vid riktigt långa fullfartspass men som sagt tydlig förbättring thumbs up


Ja fick höra av att Porsche haft denna lösning i 25år..

Porsche är väll kända för att ha bromsar som aldrig fadar...

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Mange skrev:
Magnus Thomé skrev:
På min BMW så hjälper GT3 scoopen tveklöst. Marginalerna för när bromsarna börjar fejda flyttades en tydlig bit. Tyvärr blir bromsarna fortfarande lite för varma vid riktigt långa fullfartspass men som sagt tydlig förbättring thumbs up


Ja fick höra av att Porsche haft denna lösning i 25år..

Porsche är väll kända för att ha bromsar som aldrig fadar...


Och BMW's M-modeller är kända för att deras bromsar i original inte pallar riktigt hårt tempo på bana

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Mange skrev:
Magnus Thomé skrev:
På min BMW så hjälper GT3 scoopen tveklöst. Marginalerna för när bromsarna börjar fejda flyttades en tydlig bit. Tyvärr blir bromsarna fortfarande lite för varma vid riktigt långa fullfartspass men som sagt tydlig förbättring thumbs up


Ja fick höra av att Porsche haft denna lösning i 25år..

Porsche är väll kända för att ha bromsar som aldrig fadar...


Och BMW's M-modeller är kända för att deras bromsar i original inte pallar riktigt hårt tempo på bana


Haha ja precis, det är ju faktiskt sant .

VW har inte det problemet!, kan iförsig vara att de inte är så snabba...

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141


Trådstartare
En liten bättre film när det monteras på andra hjulet. Ett 5min jobb


_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



Enkelt och billigt koncept med bra utfall. Det enda tråkiga är väl om man använder bilen året runt att saltslasket, snö, m.m. riktas rakt mot skiva och ok.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Alexus skrev:
Enkelt och billigt koncept med bra utfall. Det enda tråkiga är väl om man använder bilen året runt att saltslasket, snö, m.m. riktas rakt mot skiva och ok.


Jag plockade av mina scoop på vintern thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Alexus skrev:
Enkelt och billigt koncept med bra utfall. Det enda tråkiga är väl om man använder bilen året runt att saltslasket, snö, m.m. riktas rakt mot skiva och ok.


Jag plockade av mina scoop på vintern thumbs up


Ja det var ju smart ,men mina överlevde vintern. Har haft jättekalla bromsar hela vintern!

Nästa vinter åker de nog av tillsammans med sommarhjulen...

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Testat, Bromskylning från Stertman!. verkar funka ;)
1 besök senaste veckan (10792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande