Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 33, 34, 35 >> 176 besök senaste veckan (225522 totalt) |
Jag pratade med en sadelmakare (det heter det väl) här i Jönköping som präglat gamla jänkardörrar och han hävdade att han bara hade tryck, ingen värme, och det fungerade fint.
Imponerad av jobbet som vanligt förresten. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
På wheeler dealer präglade dom dörrsidor i avsnittet med corvair'en
Då hade som nåt tunt skum mellan läder å masonit å körde värme där mönstret skulle vara,då funkade skummet som lim å lädret fastnade "nere" i masoniten _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
Det är det här jag gillar med Rejsa, man får helt plötsligt lära sig något nytt. Igårkväll tittade jag på några videos om att krympa med gas, det måste jag testa någon gång. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Dörrarbetet fortgår så sakteliga, även förarsidan behövde vård:
Här var det ganska tjockt med färg, så den fick ryka för att blotta vad som fanns under. Visade sig då att dörren verkar vara tennspacklad från fabrik. Syns som två ljusa fält: Fick bli att smälta bort detta och sen dugligt knacka ut de bucklor som fanns under. Ett annat problem på denna dörr var den tunna plåt som håller fönsterlisten. Närmast bortrostad och kariesen hade spritt sig till dörrens överkant: Fick bli att nytillverka en bit listhållare i sick-och-falsen: Snart dags att montera ihop även denna dörr, men fasen vilken tid det tar... _________________ Ragnar Burenius |
||||
Tack! Det är polarens verktyg jag lånar. I grunden är det någon typ av kina-kit tänkt för handvevning. I vanlig ordning var det för ostyvt, så han har kompletterat med mer järn, hembyggt stativ och någon typ av elmotor. Körs med fotpedal, vilket jag gillar då man får två händer fria. Hade jag fått önska hade jag velat ha bättre axiell styrning på axlarna, så att man får bättre repeterbarhet och kontroll när man axialoffsettar falshjulen i någon position de inte egentligen är tänkta för... som t.ex. den här gången. Har inga hjul som stämmer med det djup jag egentligen vill göra, så jag kör med för djupa hjul, lagom tryck och lite lätt offset. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Idag blir det ytterligare en dokumenterad liten rostlagarhistoria. Om inte för er skull så åtminstone för min egen dokumentation. Denna gång är det botten bakom förardörren som var dålig. Kort sagt saknades den mer eller mindre helt, så det fick bli att kapa rent och bygga nytt. Liten bildmaraton i kronologisk ordning:
Främre hörnet råkade åka av innan jag han börja dokumentera, men det var inte mycket att ha det heller.. Renkapning Vy innifrån. Här syns även ett rosthål vid länkarmsinfästningen, nere till vänster i bild. Delar av tröskeln utbytt där det var hål Bakre delen av tröskeln uppskuren för att kunna komma åt att byta den delen av golvplåten där det var hål, vilket här är gjort. Blev OK även från andra sidan. Därefter ihop med tröskeln igen. Den här delen var även dålig pga gravrost i stänkskyddsinfästningen, så det passade bra att byta ut den. Därefter dit med en ny vertikal plåt utanpå tröskeln som ytterpanelen senare ska fästas i. Komplettera med lite avsaknad plåt framme under nedre gångjärnsfästet. Likt TV-kockarna hoppar jag här över några steg. Gjorde helt enkelt en CAD-template och skar ut en lagom bit plåt som sedan bockades till några vändor för att forma själva panelbotten. Här är den helsvetsad på plats och grovslipad. Ser ut att sitta fast även innifrån. Får ta och slipa svetsarna inför finriktning senare. Vy underifrån på mötet mellan ytterpanel och vertikalplåt. Inte perfekt passning dem imellan, dvs jag behåller originalkänslan... Skönt att ha den biten avklarad. Nu är det bara andra sidan också... _________________ Ragnar Burenius |
||||
Kort uppdatering. Arbetet går framåt så sakteliga, men har varit rätt mycket av tråkig renborstning på sistone. Nästa steg var ju bakdelen:
Efter några timmar med stålborsten: Började därefter med åtgärder av vänster innerskärm: Fjäderfästets tidigare lagning var rejäl men saknade finess, stötdämparfästet var avbrutet och plåten bakom båda var dålig, så det fick bli ytterligarae kap och lite nytillverkning: Återstår lite finriktning/slipning av grundformen innan det blir dags att återställa fästena för fjäder och dämpare. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Ja, så var det då fästena för stötdämpare och fjäder. Det första hade som sagt avbruten gänga på tappen, så en ny tapp införskaffades. Med nyrenoverad plåt så var det därefter bara att svetsa dit:
Fjäderfästet var lite mer jobb. Tidigare lagningar var inte riktigt i linje med tänkt estetisk profil: Efter en ordentlig renslipning av gamla lagning samt byte av en stor del av plåten i den nedre delen så började det likna något igen: Då original överdel saknades helt både på denna och andra sidan så fick jag göra denna på känn. Började med att knacka till en plåt på ett ungefär: Väl tillbaks vid bilen visade det sig, inte helt oväntat, att ytterligare anpassningar behövde göras för att det skulle stämma mot mötande former. Således mer hammare, svets och slip: Därefter var det bara att svetsa dit och betrakta resultatet: Återstår lite finslip/fil av svetsarna. _________________ Ragnar Burenius |
||||
|
||||
Grymt jobbat Ragnar!
(Och kanske liiiiite roligare än plåtjobb på en nyare svart bil som numer står i vårt garage...) Om du har jobbat dig törstig är det Torsdags-fredag 24 nov! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Kul ni gillart! Jag visst inte heller att jag tyckte att plåt var kul... Den svarta besten i erat garage skulle jag aldrig våga att tala illa om, och den var onekligen bra svetsträning
Senaste dagarnas projekt har varit höger innerskärm bak, och i naturlig anslutning till detta bakluckans "säte" på samma sida. Började enkelt med att skära bort och byta ut delar av nederkanten på innerskärmen: Därefter var det dags att ta tag i kanten och rännan omkring bakluckan. Dessvärre rostigt, och dessutom i flera lager pga den kanske inte helt moderna konstruktionen. På bilden har jag här redan vikt ut den yttre delen av rännan (nederst i bild), som ligger i en 180-graders vikning kring innerskärmsplåten: Steg ett blev att kapa loss denna ränna, så att jag kom åt att laga den vertikala delen av innerskärmen som den vilar på: Med detta gjort var det därefter bara att sätta igång med att tillverka en ny ränna. Började med lite bock och sträckning för att få till en grundform: Därefter upp i sick-o-falsen för att skapa ansatsen till konturen som bakluckans gummilist ska vila emot. Sen rikligt med hammare och mothåll i olika konfigurationer. Här jämförelse med originalkanalen: Nästa steg var sedan att vika den övre delen av den första bockningen 90 grader, och därmed få till en profil värd att ta med sig till bilen. Här fotograferad underifrån: Med denna klokkerholmssekvens avklarad var nästa steg att passa in biten på bilen. Här var jag lite lat/dålig på att fotografera, men efter många timmars justerande, bankande och anpassande så blev iaf det här slutresultatet: _________________ Ragnar Burenius |
||||
Underbart hantverk! Blir varm varje gång jag läser (och känns som om jag tjatar om det hela tiden... ).
Frågar igen eftersom du kanske ändrat det, men hur blir putsen sen? Är det fortfarande patina som gäller, eller blir det "nyskick" som stuk? |
||||
Plåt är kul, fast jag vill gärna kunna mer. Den här tråden (och en del andra, tex denna ) följer jag och ger mig en massa tips och tricks. För ett tag sedan landade dessa hemma efter inspiration i denna tråden: _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 33, 34, 35 >> 176 besök senaste veckan (225522 totalt) |