Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 K20 -2002
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
141 besök senaste veckan (19764 totalt)
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Otto Leffler skrev:
cat7even skrev:

Om det inte redan är gjort
Vänd på skruvarna chassi växellåda Dvs svetsa muttern på andra sidan iyswim


huh ?? förstår inte riktigt vad du menar

Om du tittar (eller söker på seloc) på hur det är gjort ser du snart att det hade varit enklare att ha den svetsade muttrarna på insidan , då går det att skruva ur och dra bort. Skillnad på 4 timmar redo 5 minuter om du behöver byta någon gång.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247


Trådstartare
Liten uppdatering då. Jag gnetar på, mycket att göra men det löper på fint.

Snyggat till inredningen och målat i bilens färg samt slitit bort allt vad heter stereo/alarm/immobilizer



Elhärvan som ska städas upp och blir kompis med Maxxecu, lär blir en hel del jobb .. någon i garaget har smygit in en rejsa-dekal också, oklart vem

Har även bytt växelvajrar, glömde ta bilder på det

Börjat ge mig på att montera grenröret, det är ett Jenspeed 4-2-1 ... lite andningsunderlättning ska den allt få den lilla Roverspisen
Missbedömde ganska ordentligt hur mycket bandage som går åt 15 meter 25mm räckte bara till två pipor, så fick köpa en rulle till, denna gång 50mm. Tänkte inte på att det var olika fabrikat så olika färg .. nåväl, något ska man väll störa sig på



Byggt en rullvagn åt bakre Clamen också. Otroligt tattigt byggt men otroligt smidigt att kunna rulla runt den Skulle behöva göra något liknande för den främre också ...


Bytt motorfästen *3, här syns även oljekylare. Även isolerat bränslepåfyllningsslangen då den kommer otäckt nära värme. Lindat brandväggen med tejp och hivat ut mattan, sparar lite vikt och så lyser det upp lite i vintermörkret



Nu är man sugen på att köra lite
Tanken är bli klar med bilen tidigt i vår (har vi hört den förr? )

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Dr_J
Tumba
Här sen Sep 2010
Inlägg: 17



Snyggt med guld! Var har du fått tag i den folien?

_________________
Jörgen Engström
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247


Trådstartare
Dr_J skrev:
Snyggt med guld! Var har du fått tag i den folien?


Det gick åt 2 rullar, den ena köpte jag av maxxtuning på rea och den andra av Overtake. Tror det är samma fabrikat dock, tror det är "DEI" som gör denna

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Det blir riktigt bra det där thumbs up

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247


Trådstartare
Fått lite mer saker på plats. Nya spjällhuset, expansionskärl (OBP), spridare, insuget med lite ny färg, silikonhattar, kylarslangar samt vevhusslangar. Stealth-mode som gäller


Inte så vansinnigt mycket mer att montera Hade som mål att vara klar med det mesta innan jul för att sen ge mig på elen, känns som det nästan gick ...


Grenröret på plats, ett mindre helvete Men blev bra, bra passform överallt. Fick demontera generator + vattenröret som sitter i nederkant av brandväggen samt ha en kompis till hjälp för att få upp grenröret som fick skjutas upp underifrån. Monterat med nya kopparmuttrar, sponsring av Scania som vanligt
Här syns även värmeskyddet, det oranga, som generatorsladd + lite annan el dras igenom. Hoppas det ska räcka ...

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247


Trådstartare
En vinter går fort den saken är säker Nu är bilen redo och körbar





Knappt nån EL alls i en Elise från början men lite har jag allt fått bort =)
Stereo, immobilizer, larm, multireläerna t.e.x


Maxxecu reläboxen, byggde en "hylla" till den ... har sparat och snurrat kabelhärvan för ev framtida motorbyte





Special stift som sitter i standard Bosch kontakter, because british ...




Nytt batteri på ny placering, hoppas det orkar ...


Bytt ratt till en i mocca också, har ingen bild på den dock


Det enda som strulade med maxxecu var denna kamgivare som vägrade. Den uppgradadera Siemens VDO från eliseparts gick bättre, skumt ..


Testade gnistan med Olas special-rigg


Såhär blev det



_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Dr_J
Tumba
Här sen Sep 2010
Inlägg: 17



Såg att du monterat "motorsport" växelkablar?:



Har precis gjort detsamma. Inte helt lätt... Nåt som förvånade var att det blev så tajt på det här stället:


Jag blev tvungen att slipa bort en del på kulleden för att få det att gå fritt. Hade du samma problem? Funderar på om jag verkligen fått dit det på rätt sätt...

_________________
Jörgen Engström
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247


Trådstartare
Dr_J skrev:
Såg att du monterat "motorsport" växelkablar?:

Har precis gjort detsamma. Inte helt lätt... Nåt som förvånade var att det blev så tajt på det här stället:

Jag blev tvungen att slipa bort en del på kulleden för att få det att gå fritt. Hade du samma problem? Funderar på om jag verkligen fått dit det på rätt sätt...



Hej Jörgen,

Ja det stämmer att jag sådana kablar. Hade inga sådana problem alls, hos mig är det inte alls speciellt tajt. Nu var det iochförsig ett halvår sedan jag installerad men sånt brukar man ju minnas

Nu har ju jag en S2 och du en S1, så kanske skiljer det något där?
Eller har du "shoftshifter"? Jag har inte det

Såhär ser det ut hos mig



_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247


Trådstartare
Kanske borde uppdatera lite här så jag faktiskt får lite inspiration att komma ut på bana och köra istället för att bara bygga om allt hela tiden

Det har hänt en del sedan sist

Vintern 2018-2019 togs beslutet av hiva ut Rovermotorn. Den har sin charm helt klart med sin låga vikt men nja, lite roligare grejer finns det ju där ute ..

Såhär såg det ut när jag och några kompisar hivade ut motorn en sen kväll. Tog ett par timmar ...




_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247


Trådstartare
En honda k20 inkl växellåda köpte in från England, trevlig med leverans på pall rakt in i garaget Detta var innan brexit såklart så prislappen var helt okey ..



Fortsättning följer ..

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247


Trådstartare
Såhär såg det ut när paketet började packas upp



Såg ut att må ganska bra, sjukt att det kan vara såhär rent i insugskanalerna på en 15 år gammal motor


Tvättad hos Scania, blev bra



Efter lite mindre renovering såg det ut såhär


Elvattenpump sparade lite vikt och har ju endel andra fördelar också för en banbil tänkte jag. Några nackdelar också har jag märkt


Det blev en motor igen tillslut ..


Ner i bilen tiltandes med växellådan före var melodin. Inte massor av plats men inga större problem heller, fick ta av insuget dock vilket inte syns här ..


På plats i bilen efter ytterligare en sen natt i garaget med hjälp

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247


Trådstartare
Efter lite färgändringar så såg iallafall motorrummet ut såhär när jag var "klar" och det bar iväg till Claus på turbocenter för mappning, mer om det senare ...


_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



thumbs up

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247


Trådstartare
Mappning hos Claus på turbocenter 2019.
Får säga att han gjorde ett riktigt bra jobb med tanke på hur mycket som var halvfärdigt på bilen.
Placeringen av luftfiltret var riktigt kasst så insugstempen skenade rejält, och det var nog rejält stopp i den gamla ljuddämparen som senare bara rasslade ihop vid demontering
Detta ihop med en hel del småstrul gjorde det till en lärorik dag, min första mappning på rullar.
Bilen gav iallafall 200hk så motorn verkade må OK


_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247


Trådstartare
Fronten har fått sig lite massage också för att öppna upp lite mer, ganska nervöst att såga men det gick bra ..



Lite besök på brostugan vid Ekerö 2020

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247


Trådstartare
Tre besök på banträffar har det hunnits med och tre gånger har bilen gått sönder, winning every time

Första banträffen på Arlanda med Sthlm Trackday. Fettet i drivknutarna kokade och sprängde damasken på yttre drivknuten. Lite misstänkta hål också från handbromskabeln som jag eventuellt drog fel så den slog i ..... slafs blev det hursom. Tydligen använder företaget i England billigast möjliga fett om man inte specifikt säger till att man ska köra bana med bilen.. Numera är det riktigt fett och ventilerade damasker som gäller



Nästa träff på arlanda sprack catchtanken i alumium, rakt i svetsen. Läskigt värre men det gick bra ..

2021 på Trosta Park, skulle bromsa senare än en Porsche Boxster och det gjorde jag också Tog slut på väg så ut på åkern .... gick också förvånandsvärt bra, inte en skada på bilen. Hem och tvätta bara ...


_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Nu vet jag att du lämnat Rovers K-motor bakom dig, men kommer du ihåg vilka Coil-on-plug du använde?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247


Trådstartare
MatsK skrev:
Nu vet jag att du lämnat Rovers K-motor bakom dig, men kommer du ihåg vilka Coil-on-plug du använde?


Yes jag hade dom korta VAG-spolarna. Då med en eftermarknads-ECU såklart för att kunna styra dom
Har kvar dom 4st som bara ligger i en påse ifall du vill köpa dom

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Du skrev ventilerade Damasker till drivknutarna? Hur funkar det? Borde ju komma ut fett/in Skit då eller bild på detta? Fel många gör att ha för mycket fett.. och då blir det smaskigt...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247


Trådstartare
Michael Th skrev:
Du skrev ventilerade Damasker till drivknutarna? Hur funkar det? Borde ju komma ut fett/in Skit då eller bild på detta? Fel många gör att ha för mycket fett.. och då blir det smaskigt...


Yes det ser ut såhär:


Man klampar alltså in en WD-40 plastpinne för att bli av med övertrycket/gaserna i damasken som gör att den sprängs när fettet kokar... enligt teorin från övriga lotusåkare som kör mycket bana.

Frågan om det kommer in smuts i damasken är intressant, jag vet faktiskt inte om det kommer bli ett problem. Det är ju en ganska liten lucka så det borde inte kunna komma in stenar och grus där.
Dock kan vatten såklart ta sig in ... men sen även ta sig ut.
Så jag vet inte, jag har inte upplevt problem än iallafalll ... time will tell


Har även sett denna bild där någon verkligen gått all in på att ventilera, men här borde det kunna bli väldigt mycket grejer in i damasken ...

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 K20 -2002
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
141 besök senaste veckan (19764 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande