Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Service vs. maskinskadeförsäkring, behövs stämplar i boken?
5 besök senaste veckan (3678 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Kanske inte riktigt rätt forumdel - men service och potentiella maskinras har ju ändå lite av karaktären teknisk fråga...


Någon som har koll på hur det ligger till med villkor och giltighet runt försäkringsbolagens "maskinskadeförsäkringar"?
Trygg-Hansa t.ex, där jag har Toyobarun försäkrad har en skrivning angående giltigheten i "motor och elektronik -delen" i motorfordonsförsäkringen som säger:
"Fabrikantens anvisningar om skötsel och service ska, sen första registreringsdag, alltid ha
följts. Service och reparation ska vara fackmannamässigt utförd."

Vad innebär det i praktiken?
Det står ingenting om att service måste vara utförd av auktoriserad verkstad (finns det begreppet ens längre?) och det står heller ingenting om att servicen måste var dokumenterad.
Är det okej att kunna visa upp kvitton på material och fotodokumentation på att service är utförd korrekt - eller är "stämplar i boken" det enda som duger?

Stämpel i boken känns iaf i mitt fall helt meningslöst när Toyotas serviceorganisation de facto är fullständigt värdelös.
Jag skojar inte, de är genuint usla. Jag har erfarenhet både av Europeiska Motor i Rissne och Vällingby här i sthlms-området. Jag var ju tvungen att lämna bilen på service hos dem 2ggr för att fabriksgarantin skulle gälla när bilen var nyare - båda gångerna slutade deras försök till att utföra service med reklamation av jobbet de gjort. De är förbluffande inkompetenta, nonchalanta och arroganta.
Därför gör jag helst jobbet själv. Bilen rullar ju bara några hundra mil om året och olja byter jag 2gg om året iaf. Det känns inte vettigt att dessutom lämna bilen till Toyotaverkstan för att få en undermålig service utförd med några hundra mils mellanrum. Att lägga upp 4000:- en gång om året bara för ha nöjet att tappa ur snikoljan de häller i motorn och ersätta den med "rätt" olja suger.

Jag har naturligtvis pratat med TH om saken, frågat vilken servicedokumentation som krävs för att försäkringsskyddet ska gälla enligt villkoren 12000 mil / 8 år.
De är vänliga men svävande - de kan ju så klart av taktiska skäl inte ge mig något klart svar. Kom tillbaka när du behöver utnyttja försäkringen så gör vi en "utredning" och tar ställning då är deras budskap.

Någon som vet hur det faktiskt ligger till om man skulle behöva utnyttja fösäkringen och inte har "stämplar i boken"?

_________________

Rice and shine
Citera
mrnenad
Staffanstorp
Här sen Okt 2008
Inlägg: 94



Kan du visa kvitto/underlag som visar att du använt rätt delar samt inom tillverkarens rekommendationer så räcker detta.

_________________
Nenad Ringdahl
Kör: Toyota Supra MK3
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Detta som du frågar Lars är en väldigt intressant fråga, kvitton på inköp & kunskap borde motsvara ackords jobbarna på verkstäderna som endast gör ett jobb å inte bryr sig för fem öre OM de ser ngt som är kasst brevid de jobb som skall utföras.

Som exempel frågade jag om ett extra oljebyte efter 1500mil från service.
Uppskattad tid från mig: 20min
6L olja (egen inskaffad av rätt sort Total 9000 0w-30 545kr)
filter orginal 175kr
kopparbricka till pluggen 7kr
= Handlarens pris 2450kr.....

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Jovani skrev:
Detta som du frågar Lars är en väldigt intressant fråga, kvitton på inköp & kunskap borde motsvara ackords jobbarna på verkstäderna som endast gör ett jobb å inte bryr sig för fem öre OM de ser ngt som är kasst brevid de jobb som skall utföras.

Som exempel frågade jag om ett extra oljebyte efter 1500mil från service.
Uppskattad tid från mig: 20min
6L olja (egen inskaffad av rätt sort Total 9000 0w-30 545kr)
filter orginal 175kr
kopparbricka till pluggen 7kr
= Handlarens pris 2450kr.....


tjänar man dåligt med pengar på sälja bilar så tar man igen det på eftermarknaden... Dom har ju rätt flådiga bilhallar. Jag råkar ju jobba en del med prissättning inom bilindustrin.

vore intressand att höra nån med insyn i försäkringsbranschen uttala sig. Jag är rätt övertygad att om du har allt dokumentarat med kvitton så får de svårt att stå fast vid ett nej. Har för mig att jag läste om att det var nån dom för nåt år sen om service på märkesverkstad jmf med oberoende verkstad och att det inte var giltigt själ att neka garantiåttagande. Ditt exempel är ju lika förutom att du drar det ett steg längre.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Skon kan klämma i meningen att det ska ske enligt "Fabrikantens anvisningar..."

För några år sedan (2008) så var jag i bilbranschen och denna fråga togs upp, detta då det iom fri konkurrens var tillåtet för vilken verkstad som helst att bli märkesverkstad - generalagenten kunde inte hindra eller begränsa på annat sätt än att ställa kvalitetskrav. Några av dessa krav var förutom att alla delar och produkter skulle köpas av generalagent var att uppdaterade, licensierade diagnosverktyg skulle finnas och att tekniker hade utbildning på modell och teknisk utrustning.

Så det som är fackmannamässigt kan med lätthet tolkas att man ska leva upp till alla fabrikantens anvisningar vad gäller diagnosverktyg och utbildning. Inte bara vilken olja och filter man använder.

Dock är jag tveksam på om någon drar det så långt, det gäller nog mest i garantifall. Det är ju skillnad på att gå till tillverkare/generalagent eller sitt försäkringsbolag. Det bästa hade nog varit att presentera problematiken för dem och be om ett skriftligt svar.

_________________
Anders Hansson
Citera
mrnenad
Staffanstorp
Här sen Okt 2008
Inlägg: 94



Tord skrev:
Jovani skrev:
Detta som du frågar Lars är en väldigt intressant fråga, kvitton på inköp & kunskap borde motsvara ackords jobbarna på verkstäderna som endast gör ett jobb å inte bryr sig för fem öre OM de ser ngt som är kasst brevid de jobb som skall utföras.

Som exempel frågade jag om ett extra oljebyte efter 1500mil från service.
Uppskattad tid från mig: 20min
6L olja (egen inskaffad av rätt sort Total 9000 0w-30 545kr)
filter orginal 175kr
kopparbricka till pluggen 7kr
= Handlarens pris 2450kr.....


tjänar man dåligt med pengar på sälja bilar så tar man igen det på eftermarknaden... Dom har ju rätt flådiga bilhallar. Jag råkar ju jobba en del med prissättning inom bilindustrin.

vore intressand att höra nån med insyn i försäkringsbranschen uttala sig.


Han fick det av mig

_________________
Nenad Ringdahl
Kör: Toyota Supra MK3
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Om det är bilhandlaren som skall stå för en reparation kommer de förmodligen försöka smita om det är möjligt. Om det gäller försäkringsbolag skulle jag passa mig för att väcka den björn som sover med krångliga frågor. Fyller du i din servicebok själv när du gör service samt sparar kvitton så finns det i alla fall dokumentation på utfört arbete.
Första året när garantin gällde lämnade jag in min bil och den kom oftast tillbaka med fel som inte fanns när jag lämnade in den... När jag några år senare fick fel på styrboxen var det ingen som frågade efter stämplar, men hade kamaxeln gått av kanske man bett om servicebok med stämplar.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
mrnenad
Staffanstorp
Här sen Okt 2008
Inlägg: 94



S-boken begärs endast in om man misstänker att felet kan vara servicerelaterat.

_________________
Nenad Ringdahl
Kör: Toyota Supra MK3
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Kan man slänga fram kvitto från byggmax på ballofixer och avloppsrör när man har vattenskada i köket???

Byte av ballofix, byggmax 80 kr, tidsåtgång 6-7 minuter,
Offert från rörmokarfirma 11-13,000

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
Service vs. maskinskadeförsäkring, behövs stämplar i boken?
5 besök senaste veckan (3678 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande