Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Kit cars?
2 besök senaste veckan (6011 totalt)
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200


Trådstartare
Kikade runt här för några veckor sedan och fann då en länk med massa kit cars länkar, tillverkare osv...har förgäves sökt i två timmar nu utan att hitta sidan. Har ni ngn bra länk till liknande sådana här sidor? är lite sugen på att läsa om kit cars eller replikor

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954




_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617




_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707




_________________
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Intressant vore också att veta hur mycket "kit" det max får vara i byggsatsen för att den fortfarande skall betraktas som amatörbyggd.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

poh99 skrev:
Intressant vore också att veta hur mycket "kit" det max får vara i byggsatsen för att den fortfarande skall betraktas som amatörbyggd.


Någon exakt gräns går inte att dra och det är förstås svårt att bevisa något. Men Vägverkets inställning har varit att kit som är helt kompletta, med motor, låda - rubbet - är för kompletta för att räknas som amatörbyggt fordon. Normalt sett är det inga problem med "startkit" där man själv skaffar motor, låda, slutväxel och bromsar.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Den måste ju klara en SFRo besiktning. Att köpa en beggad i England och strippa ner för besiktning tror jag inte funkar så bra.

Men du kommer säkert få exakta svar om -1 minuter.

Edit: fel tidsangivelse på TheRealPintos svar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200


Trådstartare
Perfekt! då är fredags kvällen räddad nu när regnet bara öser ner och flickvännen inte har tid att träffa en. Blir till att läsa tills ögonen är helt fyrkantiga och man badar i däggel.
Tusen tack thumbs up

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163



Här är en länk till Rush och Tojeiro.

http://www.daxcars.co.uk/

_________________
Stefan Persson

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
mks
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 42



therealpinto skrev:

Någon exakt gräns går inte att dra och det är förstås svårt att bevisa något. Men Vägverkets inställning har varit att kit som är helt kompletta, med motor, låda - rubbet - är för kompletta för att räknas som amatörbyggt fordon. Normalt sett är det inga problem med "startkit" där man själv skaffar motor, låda, slutväxel och bromsar.

/Gustaf


Men som i fallet med väldans många seven-derivat så kommer ju ofta motor och drivlina från div. donator-fordon, även när man köper kompletta kit. Hur ska någon kunna avgöra om min kawa zx9 motor kom i mitt tiger z100 kit från england eller om jag hittade den på en MC-skrot i sverige? Det är väl iofs det du menar med "svårt att bevisa"?

-M

_________________
Mattias Sjöström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Hittar nån ett 037 kit så kan ni ju höra av er...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



mks, precis så menade jag.

Jag tycker att det är kul om man är lite kreativ med sånt som reggas som amatörbygge ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653




_________________
Mikael Persson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Så det är helt ok med ett färdigbyggt chassie alt. ett chassie-kit då?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Ja, färdiga chassin och chassikit är inga problem. Det man ska vara medveten om är att ett köpt chassie är ingen garanti för att det är tillräckligt bra för att passera SFRos byggbesiktning. Mitt råd är att alltid köpa chassin obehandlade, dels för att vi ska kunna göra byggbesiktningen utan att fundera över vad som döljer sig under en lack, dels för att byggarna alltid ändå brukar få komplettera ramen med nåt fäste eller så.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Finns det något generellt chassie/chassie-kit som är allmänt att rekommendera?
SFRo borde väl vid det här laget ha sett tillräckligt med kitcar-chassien för att kunna ge en sådan fingervisning.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Det gäller Seven då eller?

Vi vill nog inte gå ut med generella rekommendationer, inte från SFRo centralt i alla fall. Det jag kan säga är att Westfieldramarna har jag inte behövt anmärka på, det gäller också de ramar som byggts av "Tomas i Umeå".

Det är så många saker som påverkar vad man väljer, så det är svårt att ge en rekommendation. En ram som funkar ypperligt till Ford X-flow kanske inte blir bra med Saabmotor eftersom formen på motorn är olika (flyttar man ett rör kan man ju rasera massor av triangulering).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sparade trådar/FAQ
Kit cars?
2 besök senaste veckan (6011 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande