Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lancia A112 Abarth EVO | 4 besök senaste veckan (5100 totalt) |
Det blev dags för en comeback på banan, denna gången med en riktig banbil.
Åker elbil till vardags, så kul med något som brummar... Bilen byggdes ursprungligen (1986) för Lady cup av Ultramotors, har sedan dess modifieras med ny hjulupphängningar fjädrar och dämpare, BBS 13" splitfälgar med centrumbult. AP 4 kolvsok, bromsvåg och ställbara krängare inifrån, lexanrutor, skärmbräddare och spoilers i glasfiber. Motor från Nissan, 1300cc 4v 165/8000 växellåda från Hewland MK5. Tomvikt 590kg Den nuvarande, något flytande planen, är att åka Time Attack under 2018 för att bekanta mig och sortera ut bilen. Sedan finns tankar på långlopp, kanske redan i slutet av 2018. Bilen skall nu plockas isär en smula för att gå igenom saker och ting, bilen skall även få ny färg utvändigt och invändigt. Stol och bälte skall förnyas. Andra modifieringar är också högst troliga.... Några bilder på nuvarande status: |
||
|
||
Dessa passar till EVO Lancian
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Peter Franzén Nissan 200SX V6 SSK-racing klass3 MB SLK230 Kompressor sommarbil |
||
Woho! Med den vikten (och de yttermåtten) lär bilen vara snuskigt rolig när det är tighta kurvpartier. Riktigt kul! Vilken klass har du tänkt dig köra i Time Attack?
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Utförandet på denna bil verkar, enligt min tolkning, ge att jag måste åka i PRO-AM eller PRO. Tror eventuella framgångar inte hänger på materialet dock, har begränsat med bankörningar senaste 5 åren. Förutom ett ökenrally 2013... Dock hade jag och min fru lite kul med bruksbilen i somras: |
||
Dök upp några funderingar nu när jag tittat på PRO-AM reglementet, som jag tror är rätt för min bil.
"1.2 Tävlingsfordonet ska bibehålla original självbärande kaross eller ram." Får man kapa bort reservhjulsbalja för att vinna höjd för plangolv/diffuser? Läser man; "2.18 Golv får modifieras, plantgolv får monteras mellan fram och bakvagn". Så borde man få det? "5.1 Batteri ska vara ordentligt fastsatt och ha pluspolen isolerad samt övriga kopplingspunkter väl isolerade. Batteriet får flyttas. Om batteri placeras i kupéutrymmet eller i bagageutrymmet på en tvåvolymsfordon, är det endast tillåtet att montera batteriet bakom bakre delen på framstolarnas tänkta tvärlinje. I detta fall ska batteriboxen vara vätsketät och avluftas med en slang som sträcker sig utanför kupéutrymmet, se TR skiss 255-10 och 255-11." Nu har jag inte sett skissen, men bedömt av mina bilder och att bilen har vagnbok borde den nuvarande placeringen vara godkänd? "6.2 Tävlingsfordon med original monterad katalysator som standard ska bibehålla den eller ersätta den med av SBF godkänd katalysator" En A112 har ju inte katalysator, får jag montera en SBF racekat ändå? "5.2 Framljus (parkeringsljus), bakljus och bromsljus ska finnas och alltid fungera." Ljusen bak är ju orginal och i funktion, vad är en bra lösning fram? |
||
Ser ut som ett extremt bra utgångspbjekt! Blir nog ett roligt 2018!🙂
Ot: Kör själv en E-UP men funderar på en Tesla. Har lite frågor om du orkar svara:) Hur funkar det med Tesla på ringen? Hur många varv kan man köra på en laddning? Vart laddar man på ringen? Din såg ut som en facelift, överhettar den också snabbt som de som är prefacelift? Vilken model har du? _________________ Richard Jönsson |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Lite info om bilen. Jag byggde bilen (före detta Lady cup bil) på 90 talet och åkte i SSk serien i ett antal år med olika motorer, på slutet med en 1300cc Nissan på 165 hkr. Bilen såldes 2006, sedan dess har den haft minst fyra ägare och nu är den såld igen, får se om den dyker upp i en ny tråd. _________________ Peter Franzén Nissan 200SX V6 SSK-racing klass3 MB SLK230 Kompressor sommarbil |
||
Våra race- och banåkarbilar Lancia A112 Abarth EVO | 4 besök senaste veckan (5100 totalt) |