Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
kompressor funderingar
1, 2   >>
5268 besök totalt
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
ska montera kompressor av traditionell byggnad,en eaton den tar in luft bak å trycker ut i mitten, den ska sitta bredvid motorn, det jag funderar på är, om man behåller gasspjället på originalstället blir det för högt övertryck i tryckröret då vid nån typ av motorbroms inbromsning?? motorn kan ju varva bortåt 6tusen på motorbroms och det lär ju ladda på rejält i pumpen då, ska man montera en typ av avlastningsventil för att begränsa laddtryck med?? tankarna slog mej inatt under sömnlöshetens eviga närvaro , nån ide??

_________________
janne pettersson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Minns jag inte fel vill man ha spjället FÖRE kompressorn. Har man det efter börjar kompressorn trycka mot en vägg vilket avsevärt förkortar livet på den.

Har du spjället före finns det ingen luft att tala om att bygga tryck med varpå kompressorn skonas.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Dumpventil modell större eller skaffa en för ändamålet avsed spjäll som styrs med vakum klocka. Sitter inbyggd på vissa eaton men inte alla utan vissa sitter det externt på

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226




_________________
Kai Anttila
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
tack för input

spjäll före körs det ju med på de kompressorer som kan sitta rakt på motorn,med in ut i bara rakt igenom, de skapar ju ett vakuum på den sidan då istället, en dump som leder tillbaka till sugsidan låter vettiig, kompressorn hamnar nere på hö sidan på motorn under avgasgrenröret, sen trycker den genom intercooler till spjället
intressant detta, får nog försöka kolla hur de löst det på mercan som kmpressorn suttit på


tack /Janne

_________________
janne pettersson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



jägerjanne skrev:
tack för input

spjäll före körs det ju med på de kompressorer som kan sitta rakt på motorn,med in ut i bara rakt igenom, de skapar ju ett vakuum på den sidan då istället, en dump som leder tillbaka till sugsidan låter vettiig, kompressorn hamnar nere på hö sidan på motorn under avgasgrenröret, sen trycker den genom intercooler till spjället
intressant detta, får nog försöka kolla hur de löst det på mercan som kmpressorn suttit på


tack /Janne


Tex fuskwagen golf g60 och Corrado g60 (original med kompressor) har dubbelt spjällhus, ett sekundärspjäll som leder luften tillbaka till kompressorns inlopp. Sekundärspjället stänger någon gång efter 3/4 öppning på vanliga spjället så laddtryck kan bildas.

_________________
Roland Johansson
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
ok,ska spana lite hur merca löst det, men får bli nån typ av avlastning iaf va det verkar

_________________
janne pettersson
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Min Miata med Eaton har spjället innan, de som bygger IC sätter ofta dubbla spjäll för att bli av med problem som blir när det är för stor volym efter spjället. Som att tomgången dippar när man släpper gasen, "idle droop" kan man hitta en del på...
Min Eaton M45 har rejäl inbyggd bypass/återcirkulering som öppnar för att inte kompressorn skall jobba mot stängt spjäll.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
du har en sån till hö på bilden?? det är en likadan som jag har men inte sett nån inbyggd funktion? har du nån annan påbyggnad? min kom från merca

_________________
janne pettersson
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



jägerjanne skrev:
du har en sån till hö på bilden?? det är en likadan som jag har men inte sett nån inbyggd funktion? har du nån annan påbyggnad? min kom från merca

Ja typ, jag vet inte var de kommer ifrån från början, och Jackson Racing sätter sin logga på, men den sitter i snabeln alldeles efter spjället som går upp i locket/utgående. Jag hade ingen bra egen bild nu så lånar ett par:






_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
ja j*vlar, hade aaldrig fått plats med, får montera nån typ av dumpventil typ,kanske rent mekanisk på gasen, typ öppen på tomgång/motorbroms sen stänger så fort man börjar trampa på pedalen, kul å se om man får till det
tack för tipsen

_________________
janne pettersson
Citera
221341p
Teckomatorp
Här sen Aug 2006
Inlägg: 10



Den Merca jag plockade min kompressor från, en CLK-98, hade ett elektroniskr bypasspjäll som var bultat i luftburken.
Kan du ordna en PWM-utgång från ditt sprut? Orginalspjället gillar 40-50Hz med 10-90% duty cycle, där spjällvinkeln är proportionell mot duty. Vill minnas att spjället själv drog upp ingången mot +12V, och det enda jag behövde göra var att sätta en transistor som jordade signalpinnen med lämplig frekvens.
Spjället har dock en hel del skyddsfunktioner som kan störa labbandet - under 40.0 eller över 50.0 Hz inaktiveras spjället o luckan öppnas. Samma med duty - under 10 eller över 90% ger vidöppet spjäll.

Kan rekommendera att köra elspjäll, är riktigt kul att leka med mappning mot exempelvis gaspedalen! Och du kan få rätt bra dumpljud, om man nu gillar sånt (eller helt trolla bort dumpljudet, om man inte gillar sånt).

Vad kör du för sprut?

_________________
Axel Wallgren
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Sätt spjället före kompressorn. Att ha spjället efter och behöva dumpa ut all luft på låg/mellanlast, det låter förjävligt och är inget man vill åka runt med.

_________________
Johan H
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211



Hej !
Jag har byggt flera motorer med kompressor.
Har en vilande tråd här på rejsa. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78842

Kör separata spjäll givetvis monterade efter kompressorn.
Man behöver en ordentlig avlastningsventil. Återcirkulerande eller öppen runt 50mm.
En ganska lös fjäder så att ventilen är lite öppen hela tiden förutom vid gaspådrag.

Vill du ha mer info kan vi ha en rejäl genomgång :-)

Kompressorn låter på min då den inte är avskärmad med tjock aluminium på insug och trycksida(på mercedez hörs knappt kompressorn) utan bara 1mm plåt... Men jag gillar ljudet !!! :-)

https://www.youtube.com/watch?v=fUfLMnhCcQM

Mvh/

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211



Johan H skrev:
Sätt spjället före kompressorn. Att ha spjället efter och behöva dumpa ut all luft på låg/mellanlast, det låter förjävligt och är inget man vill åka runt med.


Praktisk erfarenhet?????
Det är inget jag ens reflekterat över på min bil.....

ta inte hilmersons gamla manta som exempel.......

_________________
Togge Stensson
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

toggex skrev:
Johan H skrev:
Sätt spjället före kompressorn. Att ha spjället efter och behöva dumpa ut all luft på låg/mellanlast, det låter förjävligt och är inget man vill åka runt med.


Praktisk erfarenhet?????
Det är inget jag ens reflekterat över på min bil.....

ta inte hilmersons gamla manta som exempel.......


Naturligtvis praktisk erfarenhet. Jag har flera byggen av skruvkompressormotorer i bagaget.

_________________
Johan H
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
toggex skrev:
Hej !
Jag har byggt flera motorer med kompressor.
Har en vilande tråd här på rejsa. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78842

Kör separata spjäll givetvis monterade efter kompressorn.
Man behöver en ordentlig avlastningsventil. Återcirkulerande eller öppen runt 50mm.
En ganska lös fjäder så att ventilen är lite öppen hela tiden förutom vid gaspådrag.

Vill du ha mer info kan vi ha en rejäl genomgång :-)

Kompressorn låter på min då den inte är avskärmad med tjock aluminium på insug och trycksida(på mercedez hörs knappt kompressorn) utan bara 1mm plåt... Men jag gillar ljudet !!! :-)

https://www.youtube.com/watch?v=fUfLMnhCcQM

Mvh/
det blir spjäll på insuget, och nån typ av avlastning, fundera på mekaniskstyrning med vajer till det, sprutet e original än men bättre btr och andra spridare, hoppas den viner som fan och att man kan få till nån go avlastningsljud, allt för att retas, tack för tipsen allihop

_________________
janne pettersson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211



Johan H...
Kul att du oxå labbat lite med kompressorer :-)

JägerJanne

Du kan nog inte nöja med dig med "nån typ av avlastning".
Det MÅSTE till en rejäl evakuering av luft när du inte öppnar spjällen.
Jag har smält membramen i två 22mm avlastningsventiler innan en tredje monterades (första testbygget 2002)

Och om du inte får ut luften när du släpper gasen kommer du att skjuta sönder ngt i insuget på grund av övertrycket.
Köp en 50mm ventil och styr som man ska med tryck/vacuum. Det blir dyrt och tråkigt om du tar genvägar.
Annars lycka till med bygget !
Mvh/

_________________
Togge Stensson
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
jo, det verkar som mercan den är ifrån har lika stor avledning som röret till plenum, spänande med lite olika infallsvinklar thumbs up

_________________
janne pettersson
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
toggex skrev:
Johan H...
Kul att du oxå labbat lite med kompressorer :-)

JägerJanne

Du kan nog inte nöja med dig med "nån typ av avlastning".
Det MÅSTE till en rejäl evakuering av luft när du inte öppnar spjällen.
Jag har smält membramen i två 22mm avlastningsventiler innan en tredje monterades (första testbygget 2002)

Och om du inte får ut luften när du släpper gasen kommer du att skjuta sönder ngt i insuget på grund av övertrycket.
Köp en 50mm ventil och styr som man ska med tryck/vacuum. Det blir dyrt och tråkigt om du tar genvägar.
Annars lycka till med bygget !
Mvh/

har du nån länk till lämplig avlastningsventil, det är den samt backventiler till tomgångsmotorn och bromsservon kvar nu att konstruera för

_________________
janne pettersson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211



Du kan köra öppen alternativt återcirkulerande avlastningsventil(dumpventil)
Jag har kört med Greddys 46mm återcirk. tills mitt membran pajade.
Nu kör jag med en 50mm öppen från ppf.

M.a.o ta vad som helst bara den är stor nog. laborera lite med fjädern sen när motorn går.
Ventilen ska stänga vid gaspådrag och vara lite öppen vid tomgång. Och givetvis helt öppen när man motorbromsar :-)

_________________
Togge Stensson
Citera
Skruva banåkabil
kompressor funderingar
1, 2   >>
5268 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande