Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil kompressor funderingar | 1, 2 >> 5268 besök totalt |
ska montera kompressor av traditionell byggnad,en eaton den tar in luft bak å trycker ut i mitten, den ska sitta bredvid motorn, det jag funderar på är, om man behåller gasspjället på originalstället blir det för högt övertryck i tryckröret då vid nån typ av motorbroms inbromsning?? motorn kan ju varva bortåt 6tusen på motorbroms och det lär ju ladda på rejält i pumpen då, ska man montera en typ av avlastningsventil för att begränsa laddtryck med?? tankarna slog mej inatt under sömnlöshetens eviga närvaro , nån ide??
_________________ janne pettersson |
||||
Minns jag inte fel vill man ha spjället FÖRE kompressorn. Har man det efter börjar kompressorn trycka mot en vägg vilket avsevärt förkortar livet på den.
Har du spjället före finns det ingen luft att tala om att bygga tryck med varpå kompressorn skonas. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Dumpventil modell större eller skaffa en för ändamålet avsed spjäll som styrs med vakum klocka. Sitter inbyggd på vissa eaton men inte alla utan vissa sitter det externt på
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
_________________ Kai Anttila |
||||
tack för input
spjäll före körs det ju med på de kompressorer som kan sitta rakt på motorn,med in ut i bara rakt igenom, de skapar ju ett vakuum på den sidan då istället, en dump som leder tillbaka till sugsidan låter vettiig, kompressorn hamnar nere på hö sidan på motorn under avgasgrenröret, sen trycker den genom intercooler till spjället intressant detta, får nog försöka kolla hur de löst det på mercan som kmpressorn suttit på tack /Janne _________________ janne pettersson |
||||
Tex fuskwagen golf g60 och Corrado g60 (original med kompressor) har dubbelt spjällhus, ett sekundärspjäll som leder luften tillbaka till kompressorns inlopp. Sekundärspjället stänger någon gång efter 3/4 öppning på vanliga spjället så laddtryck kan bildas. _________________ Roland Johansson |
||||
Min Miata med Eaton har spjället innan, de som bygger IC sätter ofta dubbla spjäll för att bli av med problem som blir när det är för stor volym efter spjället. Som att tomgången dippar när man släpper gasen, "idle droop" kan man hitta en del på...
Min Eaton M45 har rejäl inbyggd bypass/återcirkulering som öppnar för att inte kompressorn skall jobba mot stängt spjäll. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||
Ja typ, jag vet inte var de kommer ifrån från början, och Jackson Racing sätter sin logga på, men den sitter i snabeln alldeles efter spjället som går upp i locket/utgående. Jag hade ingen bra egen bild nu så lånar ett par: _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||
ja j*vlar, hade aaldrig fått plats med, får montera nån typ av dumpventil typ,kanske rent mekanisk på gasen, typ öppen på tomgång/motorbroms sen stänger så fort man börjar trampa på pedalen, kul å se om man får till det
tack för tipsen _________________ janne pettersson |
||||
Den Merca jag plockade min kompressor från, en CLK-98, hade ett elektroniskr bypasspjäll som var bultat i luftburken.
Kan du ordna en PWM-utgång från ditt sprut? Orginalspjället gillar 40-50Hz med 10-90% duty cycle, där spjällvinkeln är proportionell mot duty. Vill minnas att spjället själv drog upp ingången mot +12V, och det enda jag behövde göra var att sätta en transistor som jordade signalpinnen med lämplig frekvens. Spjället har dock en hel del skyddsfunktioner som kan störa labbandet - under 40.0 eller över 50.0 Hz inaktiveras spjället o luckan öppnas. Samma med duty - under 10 eller över 90% ger vidöppet spjäll. Kan rekommendera att köra elspjäll, är riktigt kul att leka med mappning mot exempelvis gaspedalen! Och du kan få rätt bra dumpljud, om man nu gillar sånt (eller helt trolla bort dumpljudet, om man inte gillar sånt). Vad kör du för sprut? _________________ Axel Wallgren |
||||
Hej !
Jag har byggt flera motorer med kompressor. Har en vilande tråd här på rejsa. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kör separata spjäll givetvis monterade efter kompressorn. Man behöver en ordentlig avlastningsventil. Återcirkulerande eller öppen runt 50mm. En ganska lös fjäder så att ventilen är lite öppen hela tiden förutom vid gaspådrag. Vill du ha mer info kan vi ha en rejäl genomgång :-) Kompressorn låter på min då den inte är avskärmad med tjock aluminium på insug och trycksida(på mercedez hörs knappt kompressorn) utan bara 1mm plåt... Men jag gillar ljudet !!! :-) https://www.youtube.com/watch?v=fUfL Mvh/ _________________ Togge Stensson |
||||
Praktisk erfarenhet????? Det är inget jag ens reflekterat över på min bil..... ta inte hilmersons gamla manta som exempel....... _________________ Togge Stensson |
||||
Naturligtvis praktisk erfarenhet. Jag har flera byggen av skruvkompressormotorer i bagaget. _________________ Johan H |
||||
_________________ janne pettersson |
||||
Johan H...
Kul att du oxå labbat lite med kompressorer :-) JägerJanne Du kan nog inte nöja med dig med "nån typ av avlastning". Det MÅSTE till en rejäl evakuering av luft när du inte öppnar spjällen. Jag har smält membramen i två 22mm avlastningsventiler innan en tredje monterades (första testbygget 2002) Och om du inte får ut luften när du släpper gasen kommer du att skjuta sönder ngt i insuget på grund av övertrycket. Köp en 50mm ventil och styr som man ska med tryck/vacuum. Det blir dyrt och tråkigt om du tar genvägar. Annars lycka till med bygget ! Mvh/ _________________ Togge Stensson |
||||
har du nån länk till lämplig avlastningsventil, det är den samt backventiler till tomgångsmotorn och bromsservon kvar nu att konstruera för _________________ janne pettersson |
||||
Du kan köra öppen alternativt återcirkulerande avlastningsventil(dumpventil)
Jag har kört med Greddys 46mm återcirk. tills mitt membran pajade. Nu kör jag med en 50mm öppen från ppf. M.a.o ta vad som helst bara den är stor nog. laborera lite med fjädern sen när motorn går. Ventilen ska stänga vid gaspådrag och vara lite öppen vid tomgång. Och givetvis helt öppen när man motorbromsar :-) _________________ Togge Stensson |
||||
Skruva banåkabil kompressor funderingar | 1, 2 >> 5268 besök totalt |