Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 52, 53, 54 >> 26 besök senaste veckan (334833 totalt) |
Det verkar som det blir en jul fylld av småsmulor och damm i Tumba-Great!
Det ser lika bra ut som hittills!! När Du sen behöver mer utrymme i garaget behöver Du inte köra och slänga pluggbitarna- Säg till så hjälper jag Dig att bli av med dem *blink* Hämtar dem samma dag Du säger till..... _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Blir en veckas mer jobb sen får jag svårt att hinna mer på ett tag...
Det är omtänksamt att du vill lätta min börda med de skrymmande pluggarna ... Men de går nog samma öde till mötes som övriga _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Efter mycket klurande hur jag skall komma åt med verktyget i fräsen verkar detta kunna vara en lösning...
Blir två stycken moduler för hela bakpartiet... Med två fräsmoment för vardera.. Ett rakt uppifrån och ett från sidan för hjulhus etc.. Detta är på gränsen av vad fräsen klarar av vad gäller storlek.. Bottenskivan blir 190 cm lång och 100 cm bred... Höjden på modulen blir 600 mm... Fräsen klarar max 1650 mm i X-led varför jag för fräsmoment nr2 måste skjuta modulen en bit... En viktig sak är att placera nollan på lämpligt ställe som passar båda moment... Kommer för denna fräsning troligen prova på en ny metod.. Blir troligen slutfräsning i en speciell fräsmassa jag fått tag på hos ABIC kemi.. Alternativt blir det slutfräsning i designlera.... Kommer ha större offset än förut och hoppas på ett betydligt mindre krävande efterarbete... _________________ Thomas Hällqvist |
||||
När jag har flyttat nolla, har jag ofta borrat ett hål och använt som nolla. det är ganska smidigt att flytta hela stycket med pinnen nere och sen spänna fast det igen. Blir inte exakt på hundradelen, men för de delarna jag har behövt flytta så har det dugit.
Du hade kunnat spackla igen hålet senare. |
||||
Jag hoppas Du är medveten om att Du flyttar gränsen för vad som är möjligt för hobbybilsbyggare iom detta projektet.
Jag tycker tanken och ideen är betydligt ballare än bilen i sig.....å då vet Du att jag gillar designen/bilen. Du var först!! _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Man kan skönja ett litet hål i den mörka skivan. I den sätter jag fast en svarvad referenspinne som jag kan ha olika höjd på vid behov.. Ganska smidigt som sagt... _________________ Thomas Hällqvist |
||||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Det här projektet är så coolt, dock var videon alldeles för kort för jag tillhör nog den knäppa kategorin av folk som skulle kunna sätta på en kanna kaffe o sitta och stirra på en fullängdsvideo av den fräsningen
_________________ Tomas Andersson Pontiac Fiero -87 Såld BMW 525 -05 |
||||
+1 _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
+1 _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Dette projekt er noget hojere niveau end de fleste. Godt arbejde, er meget imponeret over hvad du kan lave
_________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Golf 2 GTI 200SX - S13 Skyline R33 |
||||
Lite tips önskas... Måste förutom nedre bakpartiet (bilden längst ner) fräsa en plugg för själva diffusorn (den i kolfiber). Den har ganska enkel utformning så utmaningen blir inte själva fräsningen utan att få den schysst rent estetiskt.. Detta blir 1'a komponenten som tas fram med en kolfiberfinish. När jag har plugg och därefter formen vad bör jag göra... Wrappa med kolfiber efteråt eller gjuta direkt med kolfiber i formen??
_________________ Thomas Hällqvist |
||||
Jag hade tillverkat den i kolfiber och gjutit i en form. Om du kör med gelcoat när du tillverkar formen så kan du med fördel polera upp den ytan och då får ju kolfiberdiffusorn samma finish sen när du är avformar den. Har gjort så själv och de delarna blir kanonfina. Är ju egentligen så Koenigsegg tillverkar sina delar, även om de har aluminiumverktyg för det mesta. Det du kanske bör fundera efter är hur du vill ha "fiskbens" mönstret i diffusorn. Vill du ha "V:et" så är det rätt meckigt att få det bra med torra vävar, men det går om man vill En metod som jag använder som funkar helt ok är att låsa ytmattan som då är en twill, med en tunn biaxiell som man sprejlimmar på. Då ligger twillen låst och det går att klippa rakt och snyggt utan att man drar loss fiberknippen. Gäller även att vara noga när man gör synligt kolfiber så att man inte får med massa lösa fibrer osv, för allt sånt syns sen i den färdiga produkten. Otroligt oförlåtande om man lägger klarlack på det! Man kan ju dock komma undan lite om man väljer en sidenmatt lack, men det kanske är att gå ifrån konceptet lite väl långt i detta fall _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
Skit Du i filmen!! ( Visst är det kul, men nu har vi sett en fräs som snurrar) Sånt är ändå bara för nerdar,,,
Ös på med framstegen istället!! Ser Du inte att vi sitter och kikar lystet med tindrande ögon likt 5-åringar på julafton. Vi vill ju bara se Dina framsteg *blink* Keep it up!! Skit i familjen denna helg med- å fräs på! *blink-blink* PS allvarligt, om Du vill göra en bra film av allt -spar ner varje steg så kan jag prata med han som hjälper mig redigera filmerna vi gör och se om han inte kan hjälpa till med en film på hela karossbygget. Filma och spar!! _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 52, 53, 54 >> 26 besök senaste veckan (334833 totalt) |