Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 52, 53, 54   >>
26 besök senaste veckan (334833 totalt)
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Det verkar som det blir en jul fylld av småsmulor och damm i Tumba-Great!
Det ser lika bra ut som hittills!!
När Du sen behöver mer utrymme i garaget behöver Du inte köra och slänga pluggbitarna- Säg till så hjälper jag Dig att bli av med dem *blink*
Hämtar dem samma dag Du säger till.....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Blir en veckas mer jobb sen får jag svårt att hinna mer på ett tag...

Det är omtänksamt att du vill lätta min börda med de skrymmande pluggarna ... Men de går nog samma öde till mötes som övriga

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517




Varför räknade jag med det svaret??....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu tror jag "vattenavrinningskanalen" är ok för bakpartiet. Har gjort urtag för dörrgångjärnen samt gasfjädern/aktuatorn. Sen skall takmittdelens kanal passas in till detta.


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Efter mycket klurande hur jag skall komma åt med verktyget i fräsen verkar detta kunna vara en lösning...
Blir två stycken moduler för hela bakpartiet... Med två fräsmoment för vardera.. Ett rakt uppifrån och ett från sidan för hjulhus etc.. Detta är på gränsen av vad fräsen klarar av vad gäller storlek.. Bottenskivan blir 190 cm lång och 100 cm bred... Höjden på modulen blir 600 mm... Fräsen klarar max 1650 mm i X-led varför jag för fräsmoment nr2 måste skjuta modulen en bit... En viktig sak är att placera nollan på lämpligt ställe som passar båda moment... Kommer för denna fräsning troligen prova på en ny metod.. Blir troligen slutfräsning i en speciell fräsmassa jag fått tag på hos ABIC kemi.. Alternativt blir det slutfräsning i designlera.... Kommer ha större offset än förut och hoppas på ett betydligt mindre krävande efterarbete...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



När jag har flyttat nolla, har jag ofta borrat ett hål och använt som nolla. det är ganska smidigt att flytta hela stycket med pinnen nere och sen spänna fast det igen. Blir inte exakt på hundradelen, men för de delarna jag har behövt flytta så har det dugit.
Du hade kunnat spackla igen hålet senare. thumbs up
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Jag hoppas Du är medveten om att Du flyttar gränsen för vad som är möjligt för hobbybilsbyggare iom detta projektet.
Jag tycker tanken och ideen är betydligt ballare än bilen i sig.....å då vet Du att jag gillar designen/bilen.

Du var först!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
När jag har flyttat nolla, har jag ofta borrat ett hål ...


Man kan skönja ett litet hål i den mörka skivan. I den sätter jag fast en svarvad referenspinne som jag kan ha olika höjd på vid behov.. Ganska smidigt som sagt...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Jag hoppas Du är medveten om att Du flyttar gränsen ....


Kanske är det så... Har inte tänkt så mkt på det... Gör bara det som jag tycker är roligt...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



ThomHall skrev:
2QIK4U skrev:
Jag hoppas Du är medveten om att Du flyttar gränsen ....


Kanske är det så... Har inte tänkt så mkt på det... Gör bara det som jag tycker är roligt...


thumbs up

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Mycket detaljer att tänka på.. Såg nu att med vingen lyft så finns det lite designmässiga saker under som måste fixas till... Är nu infört i fräsmodellen med nogurlunda överensstämmelse...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu har fräsandet påbörjats igen :-) Tar alltid ett tag att få flyt i hanteringen av maskinen. Mycket att hålla koll på. Blir finfräsning till helgen då den tar mkt mer tid....






_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Det här projektet är så coolt, dock var videon alldeles för kort för jag tillhör nog den knäppa kategorin av folk som skulle kunna sätta på en kanna kaffe o sitta och stirra på en fullängdsvideo av den fräsningen

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



Pajen skrev:
Det här projektet är så coolt, dock var videon alldeles för kort för jag tillhör nog den knäppa kategorin av folk som skulle kunna sätta på en kanna kaffe o sitta och stirra på en fullängdsvideo av den fräsningen


+1

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



Pajen skrev:
Det här projektet är så coolt, dock var videon alldeles för kort för jag tillhör nog den knäppa kategorin av folk som skulle kunna sätta på en kanna kaffe o sitta och stirra på en fullängdsvideo av den fräsningen


+1

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Dette projekt er noget hojere niveau end de fleste. Godt arbejde, er meget imponeret over hvad du kan lave thumbs up thumbs up

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Star Wars gör sitt intåg i bilbyggarsvängen......



Lycka till i helgen!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Lite tips önskas... Måste förutom nedre bakpartiet (bilden längst ner) fräsa en plugg för själva diffusorn (den i kolfiber). Den har ganska enkel utformning så utmaningen blir inte själva fräsningen utan att få den schysst rent estetiskt.. Detta blir 1'a komponenten som tas fram med en kolfiberfinish. När jag har plugg och därefter formen vad bör jag göra... Wrappa med kolfiber efteråt eller gjuta direkt med kolfiber i formen??


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



ThomHall skrev:
Lite tips önskas... Måste förutom nedre bakpartiet (bilden längst ner) fräsa en plugg för själva diffusorn (den i kolfiber). Den har ganska enkel utformning så utmaningen blir inte själva fräsningen utan att få den schysst rent estetiskt.. Detta blir 1'a komponenten som tas fram med en kolfiberfinish. När jag har plugg och därefter formen vad bör jag göra... Wrappa med kolfiber efteråt eller gjuta direkt med kolfiber i formen??


Jag hade tillverkat den i kolfiber och gjutit i en form.
Om du kör med gelcoat när du tillverkar formen så kan du med fördel polera upp den ytan och då får ju kolfiberdiffusorn samma finish sen när du är avformar den. Har gjort så själv och de delarna blir kanonfina.
Är ju egentligen så Koenigsegg tillverkar sina delar, även om de har aluminiumverktyg för det mesta.

Det du kanske bör fundera efter är hur du vill ha "fiskbens" mönstret i diffusorn. Vill du ha "V:et" så är det rätt meckigt att få det bra med torra vävar, men det går om man vill
En metod som jag använder som funkar helt ok är att låsa ytmattan som då är en twill, med en tunn biaxiell som man sprejlimmar på. Då ligger twillen låst och det går att klippa rakt och snyggt utan att man drar loss fiberknippen.
Gäller även att vara noga när man gör synligt kolfiber så att man inte får med massa lösa fibrer osv, för allt sånt syns sen i den färdiga produkten. Otroligt oförlåtande om man lägger klarlack på det! Man kan ju dock komma undan lite om man väljer en sidenmatt lack, men det kanske är att gå ifrån konceptet lite väl långt i detta fall

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tack så väldans för all info

Blev faktiskt fräsning förra helgen har dock inte lyckats fixa en film på allt. Behöver sy ihop flera klipp men hittar inget bra gratisprogram :-(




_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Skit Du i filmen!! ( Visst är det kul, men nu har vi sett en fräs som snurrar) Sånt är ändå bara för nerdar,,,
Ös på med framstegen istället!! Ser Du inte att vi sitter och kikar lystet med tindrande ögon likt 5-åringar på julafton. Vi vill ju bara se Dina framsteg *blink*
Keep it up!! Skit i familjen denna helg med- å fräs på! *blink-blink*




PS allvarligt, om Du vill göra en bra film av allt -spar ner varje steg så kan jag prata med han som hjälper mig redigera filmerna vi gör och se om han inte kan hjälpa till med en film på hela karossbygget.
Filma och spar!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 52, 53, 54   >>
26 besök senaste veckan (334833 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande