Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 56, 57, 58 >> 46 besök senaste veckan (219733 totalt) |
Tackar!
Valde att inskaffa en lite ovanligare variant av Transit huvudcylinder med fyra utgångar. Den blir lättanpassad mot de befintliga bromsledningarna, får plugga en av bakre kretsens utgångar bara. Pluggen i sig (M12 med koniskt säte) är dock inte helt lätt att få fram, fick beställas. Den ingår i de saker jag väntar på för att få ihop allt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Fortsatt med bromsarna och fått dit det mesta.
Pedalställ och servo är nu slutmonterat. Skaffade en separat behållare till kopplingscylindern eftersom E34-behållaren dels saknar extra utgång, dels fick placeras framför tornet. Med en del övertalning passade E34 plastnipplar i Transitcylindern. Gjorde några fästen för behållarna också. Behöver förlänga kablaget till nivågivaren för bromsvätskan och få hem slangar som tål bromsvätska mellan behållare och huvudcylinder. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
I veckan gjordes sfro byggbesiktning som i det stora hela gick rätt bra. Fick några mindre punkter.
- Komplettering med/av genomslagsgummin - Nållager för fjädrarna fram ej kapslade - Fel spec på hjälpfjädrar fram Punkterna känns ju helt klart som överkomliga med lite ändringar och förhoppningsvis lite hjälp från erfarenheten här. Jag är tacksam för hjälp här: - Förslag på lämplig hårdhet på hjälpfjädrar till coilovers fram? - Någon som kan tipsa om leverantör av kapslade nållager? Alternativet är väl annars att köra utan nållager. - - - - - - - - - - - - - Editerat - slettet _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Vad var anledningen att det klagades på hjälpfjädern? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Har du nån styrning mellan fjädern och hjälpfjädern?
Tittade lite bakåt i tråden.... så att det var styrningar. Hjälpfjäderns uppgift är ju att när det fjädrar ut helt hålla fast fjädrarna men inte mer. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Jajamän, styrning finns. Anmärkningen gällde att det går för lätt att dra huvudfjädern nedåt så att den
tappar styrningen mot toppfästet genom att komprimera hjälpfjädern. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Bilen har haft sinterlamell, känns onödigt när jag inte har några planer på att överladda.
Dessutom har lådan ett visst rassel, typiskt för diesellådan parat med ofjädrad lamell. Tänker byta till en Sachs SRE organisk avfjädrad lamell istället. Demonterade insuget och sänkte framvagnsbryggan för att komma åt att plocka ned lådan, som vanligt är åtkomst och plats en bristvara i E30-karossen. Lådan nere och avtvättad. Befintliga sinterlamellen var parad med original tryckplatta och dubbelmassesvänghjul. Yxade till ett verktyg för att fixera svänghjulet för demontering. Dubbelmassesvänghjul vill jag inte behålla, blir M20-svänghjul och 618-tryckplatta istället, blir förhoppningsvis lite förbättring av gasrespons. Det var så långt jag hunnit hittills, nästa steg blir att bygga om fäste för kopplingsarm och slavcylinder-pinnen. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Justerbart fäste för kopplingsarm och förlängd pinne klart.
Tomten kom tidigt och med två paket - ett med tryckplatta: Det andra paketet var bilens första "bling". Trevligt med seriösa Ebay-säljare! Har alltid gillat M-technic II ratten, detta är den lilla. Omklädd med nytt läder och M-sömmar. När jag ändå är igång och blingar så byts den befintliga, trasiga, växelspaksknoppen ut mot denna: _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Tack för uppmuntringar, det behövs!
Stolarna skall bytas. Mest sannolikt blir det skalstolar, alternativ 2 är M-stolar i svart skinn som finns liggande, men de är i såpass stort behov av renovering att det inte är troligt i denna omgång. Oavsett om jag väljer andra stolar för gata skall bilen hur som helst ha skalstolar och båge, bilen skall användas till det den byggs för. Baksätet åker alltså. Stötfångarna är faktiskt svarta med viss solblekning, bilen är dock j-vligt dammig. Jag kommer inte att satsa på lack av dem nu, finns tillräckligt att ta i innan jag är klar ändå. Dessutom tillhör ju kromade lister och svarta stötfångare en sleeper... vi får se. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Fått lite producerat.
Svänghjul och koppling monterat med nya bultar, nytt pilotlager och uppfräschad mellanplåt. Passade på att byta bussningar i växellänkaget, bytte även spaken till en friskare variant. Gamla gummidamasken som var sprucken byttes också. Därefter åkte lådan upp igen. F-n vad trångt det är! Det fattades bultar när jag tog ner lådan, sannolikt pga detta, men jag kände inte för att fortsätta så. Ett antal svordomar senare satt lådan med komplett uppsättning bultar. M20 startmotor till M20 svänghjul. Låda och kardan uppe. Nu är jag lite trött i ögat känner jag... Gonatt! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Dags för en liten uppdatering igen.
Motorn har haft en tendens till undertemp, bytte därför ut termostaten. Bytte även ut en del torrsprucken slang kring insug och vevhusventilation när insuget var nere. Drog även om värmepaket-slangen som var klämd tidigare. En av ventilkåpans bulthål hade ju gängpaj, beslöt att fixa till det och plockade därför av ventilkåpan och drog i en insatsgänga. Tejpade ordentligt för att inte få spån ner bland kammarna. Insug och ventilkåpa såg rätt trista ut med en hel del oxidering och färgsläpp. Fixade till dem och lackade med 2-komp mattsvart och 2-komp matt klarlack för att skydda den råa aluminiumen. Resultatet blev helt OK tycker jag. Före: Efter: Nästa jobb blir avgassystem, började med att få upp värmeskyddsplåt. En hög med rör som förhoppningsvis skall bli ett system i slutändan. Skall kompletteras med en dämpare till så att jag har någon chans att hålla godkänd dB-nivå. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 56, 57, 58 >> 46 besök senaste veckan (219733 totalt) |