Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nedväxling
5345 besök totalt
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 280


Trådstartare
Håller på och planerar ett A-traktor bygge till dottern.

Bilen vi har fastnat för är en Peugeot 206 cc, men jag kan inte komma på ett smart sätt att få till nedväxlingen i lådan. Enl reglerna så måste den göra 10 kmh på ettan vid 2/3 av max varv (original max varv).

Original gör den ca 8,5 kmh vid 1000rpm.

Någon som kan komma på ett smart sätt?


[/img]

[urlhttp://www.autocats.ws/manual/peugeot/206/info/su/b2cb4ek8.htm[/url]

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Känns knepigt att få till på en framhjulsdriven bil?

Skulle vara om man får tag på några små vettiga reduktionsväxlar som man kan få dit mellan vxl och hjulnav typ där drivaxlarna sitter original.

Men det låter som en krånglig och dyr operation i mina öron...

Vanligast brukar vara att utgå från en bakhjulsdriven eller 4hjulsdriven bil, då är det mycket lättare att köra med dubbla vxllådor i serie, vanligtvis volvo M40 för att få ned varvtalet på utgående axel.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



"Planetväxel på drivaxlarna" nämns i lite sökträffar.

Många intressanta uppslag sammanställt här
http://www.epatraktor.n.nu/bilder
Att byta växellåda till hydraulpump och köra med hjulmotorer säger kanske en del om vilket skrot som ligger i verkstaden.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Jag har rivit i ett par såna växellådor, men för länge sen och det är "arkiverat".

Att ändra slutväxeln till kraven bedömer jag som omöjligt. Det är inte en liten ändring eftersom ettan går till 50-70. Enda chansen till att sänka utväxlingen så mycket är om du har tur och det går att byta plats på drev i växellådan. Tror dock inte det. Fråga på https://www.facebook.com/groups/peugeotsportclub/ där det finns bättre expertis än undertecknad.

Är det tillåtet med varvtalsbegränsning? Extern eller om du hittar nån som kan bränna nytt eeprom åt dig?

Det skulle bli en läcker epa! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 280


Trådstartare
Pär Hansson skrev:

Är det tillåtet med varvtalsbegränsning? Extern eller om du hittar nån som kan bränna nytt eeprom åt dig?

Det skulle bli en läcker epa! thumbs up


Ja det är tillåtet med varvtalsbegränsning, men regeln med 10km/h är med beräkning från ursprungsvarvet.

Tror att det bästa skulle vara att hitta planetväxlar som gick att montera mitt på drivaxlarna.

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Speedfreak skrev:
Pär Hansson skrev:

Är det tillåtet med varvtalsbegränsning? Extern eller om du hittar nån som kan bränna nytt eeprom åt dig?

Det skulle bli en läcker epa! thumbs up


Ja det är tillåtet med varvtalsbegränsning, men regeln med 10km/h är med beräkning från ursprungsvarvet.

Tror att det bästa skulle vara att hitta planetväxlar som gick att montera mitt på drivaxlarna.


Går det att para ihop en dieselmotor med växellådan från en bensinbil och sen labba med hjulstorlekarna? Jag tror tyvärr du inte kommer hitta navreduktioner som passar

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 280


Trådstartare
PaZ skrev:
Speedfreak skrev:
Pär Hansson skrev:

Är det tillåtet med varvtalsbegränsning? Extern eller om du hittar nån som kan bränna nytt eeprom åt dig?

Det skulle bli en läcker epa! thumbs up


Ja det är tillåtet med varvtalsbegränsning, men regeln med 10km/h är med beräkning från ursprungsvarvet.

Tror att det bästa skulle vara att hitta planetväxlar som gick att montera mitt på drivaxlarna.


Går det att para ihop en dieselmotor med växellådan från en bensinbil och sen labba med hjulstorlekarna? Jag tror tyvärr du inte kommer hitta navreduktioner som passar

/ P


Det går säkert men utväxlingsförhållandet är fortfarande fel och bilen har typ 13" original.

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Finns en Subaru Impreza i UK där de flyttade in motorn en bit och körde kedjedrift från utgående flänsar från diff till främre drivaxlarna

Om motorn får sitta kvar och man monterar axlar på torpedväggen (en per hjul) med kugg i varje ände så kraften går:

Motor-Låda-diff-kedja till axel-axel-kedja till drivaxel-hjul


_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Skruva banåkabil
Nedväxling
5345 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande