Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280YZ
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (67441 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



seb280z skrev:
BAM! Så det eskalerade lite nu.. Lättare att komma åt att lacka motorrummet, och kanske man skulle svetsa lite fler förstärkningar nu när man ändå har åtkomst..


Stag från buren till fjäderbenstornen, kanske?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
DJ skrev:
seb280z skrev:
BAM! Så det eskalerade lite nu.. Lättare att komma åt att lacka motorrummet, och kanske man skulle svetsa lite fler förstärkningar nu när man ändå har åtkomst..


Stag från buren till fjäderbenstornen, kanske?


Ja, det är något jag "velat" göra sedan länge. Men det är fantastiskt trångt. Men det ska gå att lösa. Jag funderar på om man skulle ta steget fullt ut och bygga toyotastag och resten med.. Men jag vill ju ha bilen på gatan också så det blir lite kompromisser.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Det går sakta fram, det har trillat in lite paket med fuel cell, och små elprylar. Ett par viktiga beslut är tagna, så nu är motorval och ombyggnader bestämda.
Förstärkning till fjäderbenstorn är påbörjade, och jag kommer bygga klart buren enligt reglementet, jag har en dialog med min SBF besiktningsman.
Det blir en Volvo T5 B5234T, växellåda har jag inte bestämt än. M90H eller ngn BMW, vi får se, utväxlingarna stämmer inte så bra på BMWs växellådor tycker jag.
Motorn behöver renoveras, dålig komp på en cylinder, det blir höstens projekt.
För första gången på detta projekt så har jag satt en deadline! Målsättning är körbar 2018. Så mindre husbyggande och mer bilbyggande.

En fundering jag har, nu hamnar turbon på passagerarsidan, där går både bränsleledningar och kabelstam, hur värmeskyddar man det bäst? Skyddsstrumpa+kolfiberbeklädnad?



Motorn gick att klämma in bakom framvagnsbalken om man tog bort fördelaren. Det får bli en oljefilterförlyttare. Jag hade tänkt att använda original oljekylarkrets, synpunkter?


_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Då har man äntligen hittat tid och fått lite gjort. Förstärkningsstag till buren är på plats.
Garagelack i all sin ära, men nu kan man börja återmontaget.




_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Kul att du fått lite fart! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
RWD ombyggnad av en Volvo 5:a var betydligt mycket mer jobb än jag hade räknat med, speciellt då motorn redan varit i motorrummet innan. Datsunen var smalare mellan rambalkarna än Volvo 740, så dom vanliga T5rwd konverteringarna funkade inte, så det var några steg fram och några tillbaka. Jag fick byta till MKM motorfästen och även till det raka insuget. Den vanliga ombyggnaden med 960 oljetråg får inte plats, så jag har behållit orginal, vi får se hur det klarar rakställning. Men nu är slangar och rör dragna för Turbons olja och kylvatten, och även rören till värmepaketet i kupén. Passade på att snygga till motorn lite, även om detta i princip är en temporär motor. Har även passat till 850s kylfälkt, men hade inga bilder. Den passade i princip som om den var gjord för denna bilen, en mindre adapterram så satt den på plats.

Nästa steg nu är motorfästen i bilen och växellåda.




_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Toyota R154 växellåda provmonterad mot Volvo motorn, med lite flyt så får jag svarvat mina adaptrar till kopplingslamellen och axeltappen nu under helgen. Bromsoksadaprarna bak, skall moddas idag, och tryckstången till bromsvågen moddas.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Bromsvågen är fixad, dom silvriga stängerna har jag ritat om och fått tillverkat, dom stänger som följde med i köpet så var skruvhålen borrade för djupt så att det fanns inte något gods kvar för hållfasthet, ca 0,5mm godstjocklek!!! Orginal tryckstång anpassad till vågen, justervajern är kopplad och indragen i kupën (inte på bilden).
Växellådskonverteringen är inte helt klar än även om den är provmonterad. Adapter till pilotlagret fastkrympt på ingående axel, adapter till lamellen tillverkad då det var för lite ingrepp på splinesen, nu är det fullt ingrepp. Hoppas bara det håller nu, med bultat centrum, anvånde 12.9 skruv. Det som är kvar på växellådan är urtrampningslager, frågan är vad man skall välja/bygga. Det lutar åt ett tilton koncentriskt lager.

Nu håller jag på att dra bromsrör, framaxeln blev klar i lördags, viktigt med lika långa rör för höger och vänster sida. Orginal infästningar passade inte så jag har 3D printat fästen och clips, mycket smidigt! Bromsrör och vinkelväxel till bakaxel är nästa.. Jag köpte bromsok med inbyggd handbroms, men den har en rörelse som är 90grader mot Datsuns handbromsvajer, så där är ett litet mini projekt.



_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Snyggt jobbatmen varför är det viktigt med lika långa rörför bromsen?hydrauloljan komprimeras ju inte, så det bör vara skitsamma om ena är kort och den andra lång!? Eller missade jag något på fysiklektionen?
Eller är det för utseendet?

_________________
Michael Thulesius
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Michael Th skrev:
Snyggt jobbatmen varför är det viktigt med lika långa rörför bromsen?hydrauloljan komprimeras ju inte, så det bör vara skitsamma om ena är kort och den andra lång!? Eller missade jag något på fysiklektionen?
Eller är det för utseendet?
Det är mest jag som är nördig och vill göra "rätt" enligt mina egna tankar. Även om vätskor räknas som inkompressibla (vilket dom inte är) så har man reaktionskrafter och friktion, dock mikroskåpiska, men ja, minsta motståndets lag gäller här med. Tveksamt om det ens går att mäta, men om man stampar på bromspedalen så vill jag inte att vänster fram ska nypa före högersidan. Hade jag dragit det kortaste vägen så hade jag säkert uppfattat det som att vänstersidan låste först....

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Woop-woop! Äntligen! Nu har motor och låda hittat ner på rätt plats, så nu skall det tillverkas motorfästen och växellådsfästen. Det krävdes bara 3 i och ur lyftningar för att kapa bort i karossen så motorpaketet fick plats. Det ser generöst ut, men mot torpeden och kardantunneln är det väldigt trångt.
Jag tycker själv det ser snyggt ut, och det ser ut att få plats lite uppgraderingar i framtiden. thumbs up



_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Hejsan växellådan i vilken modell sitter den original och anledningen till varför du använder den? Tålig, billig, gottom på skorten..
Frågar då jag har en liten sunbeam Alpine som jag vill uppdatera med friskare maskin.. Fast helst v8 som ju fanns som typ Sunbeam Tiger.. Volvos 5a är ju annars en maskin jag gillar..
Vilka problem skulle du gjort annorlunda en annan gång?

_________________
Michael Thulesius
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Michael Th skrev:
Hejsan växellådan i vilken modell sitter den original och anledningen till varför du använder den? Tålig, billig, gottom på skorten..
Frågar då jag har en liten sunbeam Alpine som jag vill uppdatera med friskare maskin.. Fast helst v8 som ju fanns som typ Sunbeam Tiger.. Volvos 5a är ju annars en maskin jag gillar..
Vilka problem skulle du gjort annorlunda en annan gång?


Det var lite slumpen som styrde. Det var en kille i samma stad som jag bor i som sålde lådan, med sinterlamell och adapterplatta till en T5:a. Lådan kommer från en Toyota Supra MKIII, och jag vet att den skall få plats i kardantunneln då CX Racing säljer växellådsbalk till dem. Den ska även tåla bra med mos.
Jag vet inte ritktgt vad jag skiulle gjort annorlunda, många val är ju gjorde efter den stundens förutsättingar, jag har ju ägt denna sedan 2003 och samlat på mig delar lite då och då. Idag finns det mer att välja på, så några delar kommer jag byta, t.ex. bakre bärarmar, Dessa är jättefina men är en sk. H arm, och det kräver att allt är rakt för att inte ge en massa brytkrafter, nu finns det en firma som säljer en fin A-arm som jag tänker köpa istället. Det ger inga brytkrafter.
Möjligtvis att jag ångrar att jag sålde min Lexus V8, för den är den enda reggningsbara V8 för min bil, men just nu tycker jag det känns kul att ha valt T5:an.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Lätt och starkt vs. tungt och klent.
B5234T & R154
L28 & FS5C71B


_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Häftigt bygge, kan köpa teorin gällande bromsrörsläng. Nått jag själv skulle kunna snöa in på. Sen valet av T5 är ju oxå fränt thumbs up

Kämpa på, garage lacken kommer ingen lägga märket till

Btw det är 2018 nu

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Intercooler och oljekylare kom på plats igår kväll.


_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Fjonkalicious
Skåne
Här sen Sep 2012
Inlägg: 27



seb280z skrev:
Det går åt rätt håll. Under julhelgen har bilen fått flytta hem in i värmen. Sen håller jag på att flytta hem hela verkstan så smått. Litet garage, så lite ombyggnader i huset är på gång för att få till en liten verkstad nere i källaren.





Det huset på den övre bilden har jag varit och tittat på en gång i tiden. Bland det finaste jag sett, ville så gärna köpa men kunde inte förmå mig att bo där själv. Genuint avundsjuk på vem som än nu må bo där. thumbs up

Ursäkta off topic!

_________________
Filip Svensson
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Fjonkalicious skrev:
seb280z skrev:
Det går åt rätt håll. Under julhelgen har bilen fått flytta hem in i värmen. Sen håller jag på att flytta hem hela verkstan så smått. Litet garage, så lite ombyggnader i huset är på gång för att få till en liten verkstad nere i källaren.




Det huset på den övre bilden har jag varit och tittat på en gång i tiden. Bland det finaste jag sett, ville så gärna köpa men kunde inte förmå mig att bo där själv. Genuint avundsjuk på vem som än nu må bo där. thumbs up

Ursäkta off topic!


Ja, det är lite speciellt! Det är jag och min familj som bor där, har gjort sedan 2011. Det har allt man kan önska förutom ett stort garage..

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Sik_co skrev:
Häftigt bygge, kan köpa teorin gällande bromsrörsläng. Nått jag själv skulle kunna snöa in på. Sen valet av T5 är ju oxå fränt thumbs up

Kämpa på, garage lacken kommer ingen lägga märket till

Btw det är 2018 nu


thumbs up thumbs up

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Motorrummet börjar likna något, även om stagen mest är ögongodis för torpedväggen är mjuk..
Och bakvagnen är uppdaterad till version 3, men nu känns det bra!
Lösningen på motorfäste/subframe har jag äntligen kommit på en design som känns ok, nu skall den bara göras. Snart semester och då kanske det händer lite mer i garaget.


_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Pimpat bromsarna.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280YZ
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (67441 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande