Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya regler för etanolkonvertering
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (18267 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Ja, i princip samma regler, men lite enklare krav - ombyggt fordon oavsett årsmodell behöver inte behålla OBDII-funktion etc.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212



Hej, vad är det senaste med detta ? Måste man regbesiktiga fär att få den lägre bilskatten?

_________________
-Peder Bäckman-

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag vet faktiskt inte hur skatten fungerar med E85-konvertering. Men en förutsättning för att det ska kunna bli lägre (eller annan) skatt är ju att det noteras att bilen körs på E85, vilket kräver en regbesiktning.

Vanlig E30 318 iS (men reggad med V8...) har enligt Transportstyrelsens fordonsfråga en årsskatt på 1985 kr, samma skatt ligger på en 318 iS reggad med E85 och turbo. Så det verkar inte vara någon automatik i att skatten ändras.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Trådlyft!

Jag har lurat lite på etanolkonvertering. Om jag redan kör min bensinbil av 1992 års modell på etanol utan att ha köpt en typgodkänd konverteringssats, men registreringsbesiktar den som etanolbil utan att göra några förändringar, vad krävs då? En massa intyg för massor av pengar? Vad kostar de? Vad kostar registreringsbesiktningen? Släpper avgascertifieringen på motorn så jag kan överladda motorn eller göra andra förändringar lagligt om jag håller mig inom regler för effekt och moment?


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Om du inte ändrat något annat på bilen, så krävs (bör krävas) att du visar att du uppfyller kraven i TSFS 2013:63;

(26 § Personbil som är av 1993 eller senare års modell, och lätt lastbil som
är av 1994 eller senare års modell, ska uppfylla kraven på avgasutsläpp vid
typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG (se 2 kap. 6 §). Bränsleflexibel
etanolbil ska provas med bensin (referensbränsle med specifikation i IX till
direktiv 70/220/EEG) och etanol (referensbränsle med specifikation enligt
32 §). Enbränsle etanolbil ska provas enbart med etanol (referensbränsle
med specifikation enligt 32 §). Den kravnivå enligt direktiv 70/220/EEG
eller enligt andra bestämmelser som bilen ursprungligen godkändes mot, får
inte överskridas. Övergång från det ena referensbränslet till det andra
referensbränslet ska göras utan manuell justering av bränsleparametrar.)

Andra personbilar och lätta lastbilar än de i första stycket ska uppfylla
krav på utsläpp vid tomgång i bilaga 7 till Transportstyrelsens föreskrifter
och allmänna råd (TSFS 2010:84) om kontrollbesiktning.

27 § Bränsleflexibel etanolbil ska kunna köras på valfri blandning av
etanolbränsle och bensin. Ingen manuell justering av bränsleparametrar ska
behövas vid övergång mellan bränsleblandning.

28 § Konverteringssats får inte påverka OBD-systemets diagnosfunktion
om bilen är utrustad med sådant.

29 § Konverteringssats får inte ändra bilens högsta motoreffekt med mer
än 5 %.

30 § Sensorsignaler får inte manipuleras utanför styrdatorn.

31 § Enbränsle etanolbil ska
1. märkas med en varaktig skylt som anger att bilen enbart ska tankas
med E85, och
2. inte behöva manuell justering av bränsleparametrar.

(32 § För provning av fordon vid typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG (se
2 kap. 6 §) ska referensbränsle typ etanol (E85) enligt bilaga IX till
kommissionens förordning (EG) nr 692/2008 (se 2 kap. 72 §) användas.)

Inom parentes det som inte gäller dig. Det är upp till besiktningsorganet (besiktningsingenjören) att bestämma vilka underlag som krävs för att visa att kraven uppfylls.

Eftersom konverteringen inte får ändra motoreffekten med mer än 5%, så kan du inte heller egentligen montera turbo eller liknande (det öppnas först som ombyggt fordon).

Kostnaden för registreringsbesiktning beror på besiktningsorganen, de har olika priser för detta. Mellan cirka 1500 och säg 3000 kr skulle jag bedöma, men ring runt och fråga.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Tack så mycket för ett uttömmande svar!

Om jag tolkar det rätt så behöver alltså bilen (av 92 års modell) uppfylla följande:

26 § Testas så den uppfyller avgaskraven på samma sätt som idag (tomgång och vid några tusen varv?) både vid etanol- och bensindrift (om man inte ska klistra en skylt på bilen). Detta gäller väl då bara vid registreringsbesiktningen och inte vid varje kontrollbesiktning?

27 § OK

28 § Har ingen OBDII

29 § Behöver inte styrkas antar jag utan går på bedömning av besiktningsmannen?

30 § OK

31 § N/A

32 § N/A

Får man byta styrsystem av motorn (typiskt slänga ur original och sätta dit ett MS i stället) för att klara flexfuel-konverteringen eller måste man manipulera befintligt?

Detta medger alltså att avgascertifieringen av motorn inte längre gäller, vilket då vid registrering som ombyggt fordon medger modifiering av motorn utöver avgascertifieringen och därmed går det att exempelvis överladda motorn lagligt? Bilen i fråga är redan möjlig att registrera som ombyggt fordon, bedömer jag.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Effektökning/förändring kan behöva styrkas med effektintyg, det är upp till besiktningsingenjören att bestämma.

Vad som ingår i en konverteringssats (som du själv kan designa i detta fall) är inte reglerat, vilket betyder att man åter är i händerna på bedömningar hos en besiktningsingenjör. Som ombyggt fordon (då reglerna är enklare) är det helt okej att byta sprut, kör man inte vägen via ombyggt fordon är det mer tveksamt.

Om din bil är så mycket ombyggt att den kan räknas som ombyggt fordon (vad är ändrat/bytt?) så är ju det oftast en smartare väg, speciellt eftersom de ändringarna normalt sett ska innebära att bilen inte godkänns om man "bara" försöker regga E85-konvertering.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Japp, nästa steg om jag väljer att gå på etanolkonverteringsspåret är väl att registrera som ombyggt fordon först. Borde fungera eftersom motor, bakaxel, drivaxlar, fjäderben, delvis bromsar, osv. redan är utbytt, visserligen inom modellserien, men andra årsmodeller och specifikationer. Utöver det är bilen redan registrerad med störtbåge och nästa steg är i så fall sprut.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya regler för etanolkonvertering
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (18267 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande