Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kommuner slänger ut Motorklubbens gokartbana. Banan räddad!!
1, 2   >>
9604 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag vet att frågan varit uppe länge och jag är sen på bollen men det här är så sjukt kass:

---------------------------------------------------------

Järfälla Motorklubbs gokartbana i norra Stockholm ser ut att bli utkastade från sitt arrende av marken som banan ligger på, dvs banan kommer grävas upp. Ägarna, som är kringliggande kommuner, tycker de tjänar för lite på just denna markplätt (som ligger ganska ensamt längs en stor väg ute i skogen!)

"Skälet till det är helt enkelt att den avkastning som de kan ge är för dålig" säger Lars Keski-Seppälä, styrelseordförande för Sollentuna Häradsallmänning.

Min fråga är hur mycket tjänar de på ishallarna och fotbollsplanerna i kommunerna? Gokartbanan är väl den enda sportanläggningen kommunerna tjänar pengar på? Men på just denna räcker inte ens det, de vill tjäna mer! Annars så är det gonatt. Jösses.

Blir du upprörd så skriv på en namninsamling (som kan vara sista halmstrået för klubben att klara sig ur situationen)

Läs mer här https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/jarfalla-motorklubb-laggs- . . . .


_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Det är helt förkastligt att de ska vara så jäkla knöliga på kommunerna, de verkar hellre vilja ha ytan som grusparkering för lastmaskiner än en faktiskt levande verksamhet
Listan påskriven sedan länge, hoppas fler kan ge sitt tycke!

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Kommunpolitik i nötskal!
Påskrivet och knutit näven i fickan!

_________________
Tim Anle
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212




_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Peggen Andersson på Facebook skrev:
Svenska Simförbundet och Svenska Bilsportförbundet har ungefär lika många medlemmar!

I Simning var det 75 VM-guld 2017!
Tre av dem hamnade i Sverige!

I bilsport finns det sex världsmästerskap! Svenska förare lade beslag på tre av dem!

I Stockholm finns det 16 simhallar! Nu vill man ta bort den sista gokartbanan!

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mailat till claes.thunblad@jarfalla.se


Ärende: Fråga, ska det _verkligen_ landa där det står idag?



Hej Claes!

Jag driver en liten websida för de som kör på bana som hobby. Den här lilla websidan har drygt tjugosextusen registrerade medlemmar. Och besökarna läser runt en miljon websidor här varje månad. Och då är sidan nischad mot bara bankörning, dvs det tillkommer mångdubbelt fler som pysslar med rally, folkrace, mc osv. Vi hobbyister är nog betydligt fler än du tror.

Vi är tyvärr vana att bli ganska illa behandlade av till exempel olika kommuner runt i landet. Skillnaden är avgrundsdjup på hur man ute i kommunerna stödjer andra sporter/fritidssysselsättningar som fotboll, skridsko, simning, ridning med mera.

Som Peggen Andersson på Svenska Bilsportsförbundet skrev:

Svenska Simförbundet och Svenska Bilsportförbundet har ungefär lika många medlemmar!
I Simning var det 75 VM-guld 2017! Tre av dem hamnade i Sverige!
I bilsport finns det sex världsmästerskap! Svenska förare lade beslag på tre av dem!
I Stockholm finns det 16 simhallar! Nu vill man ta bort den sista gokartbanan!


Det är bara ett av många möjliga sätt att belysa hur absurt man behandlar motorsportintresserade ungdomar i behov av plats att utöva sin sport jämfört med, i det här exemplet, de som har simning som sport.

Jag har under åren tyvärr sett både det ena och det andra i hur kommuner valt att hantera möjligheter till att praktisera just detta sportintresse jämfört med andra sportintressen. Men din historia med Järfälla MK här under hösten tar med marginal förstapriset i... ja märklighet eller uselhet eller... ja jag vet inte riktigt vilket ord jag ska välja. I alla fall som ärendet står exakt nu idag. Ska det verkligen landa där det står just idag?


/Magnus Thomé
www.rejsa.nu

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Mailat till claes.thunblad@jarfalla.se

Bra Magnus! Hoppas han läser och tar det till sig. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Lars Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Mailat till claes.thunblad@jarfalla.se

Bra Magnus! Hoppas han läser och tar det till sig. thumbs up



Inte så stor risk....han är ju politiker ,garanterat personliga intressen i det här

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Tyvärr är det så att många politiker inte längre representerar sina väljare/medborgarna utan sig själva. Denne Thunblad är ytterligare ett exempel på detta. thumbs down Man kan ju fråga sig vems rygg han vill klia, när han till varje pris skall rasera det Järfälla kartingklubb byggt upp?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Än är nog inte det sista sagt även om det låter lite så.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Säger bara Janne Josefsson och UG..
Bara rykten om deras intresse för en sak brukar av någon outgrundlig anledning (?! ) resultera i snabba 180 graders-vändningar hos makthavare som haft otur när de tänkt eller tyckt till ..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Magnus Bengtsson skrev:
Säger bara Janne Josefsson och UG..
Bara rykten om deras intresse för en sak brukar av någon outgrundlig anledning (?! ) resultera i snabba 180 graders-vändningar hos makthavare som haft otur när de tänkt eller tyckt till ..


Jag tycker det har luktat unket från början.
Är nästan bergsäker på att någon får pengar vid sidan om.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

"Intressant" med den här Thunblad som gör sig oanträffbar i tid och otid för att slippa stå till svars för sitt bedrägliga beteende...

/Johan B thumbs down

_________________
Johan B
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Givet det man kunnat läsa i tidningar så är det garanterat något fuffens som pågår bakom kulisserna. Jag förstår att artiklarna är vinklade (för en gokartbana) och verkligheten beskrivs kanske inte objektivt till 100%, men även med detta i beaktande så är denne Claes agerande synnerligen märkligt och ologiskt. Trots att han fått det han vill, vad vi kunnat läsa, så säger han nej med hänvisning till en egen påhittad formalitet.

Det är också märkligt hur detta kan vara ett beslut från en enskild individ. Detta verkar handla mer om något personligt tyckande, så kan inte demokrati fungera. Beslut skall dokumenteras och kunna överklagas.

Nu med en DD2a i garaget hoppas (och tror) jag verkligen att detta löser sig i början på nyåret.

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tror ni jag mailat till en felaktig mailadress? Jag har inte fått något svar över huvud taget hursomhelst.


Magnus Thomé skrev:
Mailat till claes.thunblad@jarfalla.se


Ärende: Fråga, ska det _verkligen_ landa där det står idag?



Hej Claes!

Jag driver en liten websida för de som kör på bana som hobby. Den här lilla websidan har drygt tjugosextusen registrerade medlemmar. Och besökarna läser runt en miljon websidor här varje månad. Och då är sidan nischad mot bara bankörning, dvs det tillkommer mångdubbelt fler som pysslar med rally, folkrace, mc osv. Vi hobbyister är nog betydligt fler än du tror.

Vi är tyvärr vana att bli ganska illa behandlade av till exempel olika kommuner runt i landet. Skillnaden är avgrundsdjup på hur man ute i kommunerna stödjer andra sporter/fritidssysselsättningar som fotboll, skridsko, simning, ridning med mera.

Som Peggen Andersson på Svenska Bilsportsförbundet skrev:

Svenska Simförbundet och Svenska Bilsportförbundet har ungefär lika många medlemmar!
I Simning var det 75 VM-guld 2017! Tre av dem hamnade i Sverige!
I bilsport finns det sex världsmästerskap! Svenska förare lade beslag på tre av dem!
I Stockholm finns det 16 simhallar! Nu vill man ta bort den sista gokartbanan!


Det är bara ett av många möjliga sätt att belysa hur absurt man behandlar motorsportintresserade ungdomar i behov av plats att utöva sin sport jämfört med, i det här exemplet, de som har simning som sport.

Jag har under åren tyvärr sett både det ena och det andra i hur kommuner valt att hantera möjligheter till att praktisera just detta sportintresse jämfört med andra sportintressen. Men din historia med Järfälla MK här under hösten tar med marginal förstapriset i... ja märklighet eller uselhet eller... ja jag vet inte riktigt vilket ord jag ska välja. I alla fall som ärendet står exakt nu idag. Ska det verkligen landa där det står just idag?


/Magnus Thomé
www.rejsa.nu

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Ska det inte diarieföras mm, så du kan ju faxa och fråga

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mitt mail innehöll iof bara en retorisk fråga.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
YYYAAAAAYY!


https://mitti.se/sport/gokartbanan-raddad-minst/?omrade=hela-stockholm . . . .

Gokartbanan räddad - blir kvar i minst tio år

_________________
Magnus Thomé
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315




_________________
Robert Aronsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Kommuner slänger ut Motorklubbens gokartbana. Banan räddad!!
1, 2   >>
9604 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande