Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Söker tips om stol som passar smal
3652 besök totalt
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Hej hopp!

Söker med ljus och lykta efter en stol som funkar bra till min kropp (177cm 66kg), åker idag en sådan här: http://rallyshop.se/produkt/Mirco-Konstlader---Specialstolar och den är både för bred över höfterna och axelbältena vilar på hålen som går genom stolsryggen.



Hade för många år sedan en sparco corsa som var ganska så tight men den verkar ha utgått.

REV verkar vara sparcos minsta modell nu.

Kikat lite på Tillett men tycker deras ryggstöd lutar väl mycket för min smak samt att jag kör min bil till och från banorna så vill inte få träsmak efter 15mil, likväl som stol med öronlappar går bort. Vet att det finns dynor att köpa till Tillett och har egentligen inte testat dessa i någon utsträckning.

Någon som har ungefär min kroppsform och lyckats hitta en vettig stol?

Bomba på med tips tack :-)

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Jag har en Sparco Rev och väldigt få av mina vänner får plats i den, jag passar perfekt

Innan har jag haft en Sparco Circuit, den kan nog vart ännu smalare. Den har öron men det gick bra att köra på gatan med den.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



+1 på sparco rev, har en sådan med och sitter riktigt bra i den.

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Jag kör
https://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/seats/omp-hte-r-fibreglass-s . . . .

Narrow top/ HTE 400

187cm, 70kg

har aldrig haft en bra stol fören jag köpte denna.

Nu kanske du inte vill ha öron men titta på omp:s stolar

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Joo

Här sen Jan 2016
Inlägg: 36



Har liknande mått och har provat olika stolar. Just Sparco Rev har jag inte hunnit provat.

Några som kan passa är

- OMP Champ-R
- OMP ARS-R
- OMP WRC-R

Jag satt bäst i Champ som var mest tight. Den är dock utvändigt bredare än de andra så kan vara svårare att centrera om man har en kardantunnel eller annat som den tar i. WRC är något mindre i kolfiber- än glasfibervariant.

Bältesgenomföringen för axelbälten satt något högre i WRC men alla tre passade med och utan hybrid.

_________________
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



178 och 72 kg, Sparco Rev med extra svankstödskudde thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97



En röst på Sparco Rev (Plus) här med, 175/65-ish någonstans mäter jag och det var inte värst många millimeter att spela på. Extra svankstödskudde låter som ett bra tips också, saknade jag lite!

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Tack för tips och input!

Låter som jag får åka och provsitta Sparco REV.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Tobias Bollmark skrev:
Jag har en Sparco Rev och väldigt få av mina vänner får plats i den, jag passar perfekt

Innan har jag haft en Sparco Circuit, den kan nog vart ännu smalare. Den har öron men det gick bra att köra på gatan med den.


Om man tittar på måtten över höfterna dvs bredd i sitytans bakkant så är
Sparco Rev (utan II, II är 20mm bredare över rumpan) den smalaste Sparco Stolen utan huvudstöd
Sparco Circuit LF den smalaste med huvudstöd

Står mått i Deamon Tweeks katalogen som landade i min brevlåda nyligen.

Jag kör kvar med min gamla Corsa, men den passar få förutom mig

Sparco QRT verkar annars sjukt lätt men jag är lite skeptisk till om de anger totalvikt på den. Står 4.5kg i katalogen men den är ju isf lättare än kolfiberstolarna.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Jag har Sparco EVO, sitter bra i den (176/69).

Har du vägarna förbi Uppsala kan provsittning ordnas.

_________________
Johan H
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Wärhner skrev:

Kikat lite på Tillett men tycker deras ryggstöd lutar väl mycket för min smak samt att jag kör min bil till och från banorna så vill inte få träsmak efter 15mil, likväl som stol med öronlappar går bort. Vet att det finns dynor att köpa till Tillett och har egentligen inte testat dessa i någon utsträckning.


Nu har du fått en massa tips på stolar så du kanske klarar dig. Men om jag förstår dig rätt så har du inte provsuttit en Tillettstol ?
Vad gäller lutningen på ryggstödet så har nedre delen en lite kraftigare lutning än "övriga" stolar, men från svanken och uppåt skiljer det inte mycket.
Sen vad gäller träsmak så tror jag faktiskt att Tillett ger mindre träsmak än många andra stolar då den fördelar ut trycket på en större del av kroppen. Många av marknadens racingstolar är lite som att sitta på en köksstol, du lägger hela tyngden på en liten del av rumpan
Om du inte har provsuttit någon kan jag definitivt rekommendera dig att prova en.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Trendab har ju dom flesta omp stolar uppställda för provsittning i sin butik. Där får man PCS rabatt också om du är medlem. Är ju hyffsat nära dit.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Johan H skrev:
Jag har Sparco EVO, sitter bra i den (176/69).

Har du vägarna förbi Uppsala kan provsittning ordnas.


Tack för erbjudandet, har tyvärr inte vägarna förbi Uppsala så ofta.

Libell skrev:
Wärhner skrev:

Kikat lite på Tillett men tycker deras ryggstöd lutar väl mycket för min smak samt att jag kör min bil till och från banorna så vill inte få träsmak efter 15mil, likväl som stol med öronlappar går bort. Vet att det finns dynor att köpa till Tillett och har egentligen inte testat dessa i någon utsträckning.


Nu har du fått en massa tips på stolar så du kanske klarar dig. Men om jag förstår dig rätt så har du inte provsuttit en Tillettstol ?
Vad gäller lutningen på ryggstödet så har nedre delen en lite kraftigare lutning än "övriga" stolar, men från svanken och uppåt skiljer det inte mycket.
Sen vad gäller träsmak så tror jag faktiskt att Tillett ger mindre träsmak än många andra stolar då den fördelar ut trycket på en större del av kroppen. Många av marknadens racingstolar är lite som att sitta på en köksstol, du lägger hela tyngden på en liten del av rumpan
Om du inte har provsuttit någon kan jag definitivt rekommendera dig att prova en.


Jag har endast provsuttit någon bil för några år sedan men osäker på modell på stolen.
Tror ändå att tex B6F blir i största laget för mig, känner flera betydligt större bekanta som kör denna modell och då tvivlar jag på att jag kommer sitta fast som jag vill i en sådan? Jag kör liksom med barninsats när jag kör hyrkart. Pallar inte köpa ytterligare en stol som inte blir bra storleksmässigt, lite samma problem som när jag skall köpa nya byxor, sitter byxorna perfekt så kommer man aldrig använda dem och de blir liggande i garderoben, har gjort det misstaget allt för många gånger. Skall åka till Radne, såg att de hade sparco och Tillet så får jag provsitta lite mer.

Cédric skrev:
Trendab har ju dom flesta omp stolar uppställda för provsittning i sin butik. Där får man PCS rabatt också om du är medlem. Är ju hyffsat nära dit.


Mjo, jag är medlem men vet inte riktigt vad det är men gillar inte riktigt designen på OMPs stolar, kanske inte det viktigaste men det gör ju inget om man utöver att sitta bra tycker stolen är snygg.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Jag är byggd som en tioårig thaiflicka (180cm/68kg), jag hade ett par Corbeaustolar jag satt som en gud i. Möjligen var det Sprint.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Lite återkoppling då, var nere på Elmia idag och provsatt Sparcos sortiment i G partners monter och det slutade med att jag köpte en REV som verkar funka både på bredden och höjden för mina 67kg/177cm.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Allmänt banåkaforum
Söker tips om stol som passar smal
3652 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande