Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kart DD2 Master - någon som har erfarenheter/kör ?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (40533 totalt)
sebo
lomma
Här sen Okt 2007
Inlägg: 86



hey josen.
hvordan gik det på lockarp fik du testad en mosquito ???
har også været på besog hos jacob skal testa en kart til min son når han kommer tilbage fra semester.
niller

_________________
niels hansen
Citera
Ulrik NA
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 30



sebo skrev:
hey josen.
hvordan gik det på lockarp fik du testad en mosquito ???
har også været på besog hos jacob skal testa en kart til min son når han kommer tilbage fra semester.
niller


Hur gpr det för er? Testade ni i Malmö? Köpt kart?

Är själv sugen och DD2 verkar som klippt och skuren. Tittar på annonser i danmark och är smått förvirrad över skillnaden mellan chassina. Är dom lika stora eller skiljer det sig åt? Är 188 / 100 kg. Tips på chassi som funkar?

_________________
Ulrik Nilsson
Citera
Ulrik NA
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 30



Försöker skramla ihop DD2 intresserade i en FB grupp så det finns extremt lite att hitta på svenska sidor:

Gå gärna med i gruppen!

https://www.facebook.com/groups/885741541520038/

_________________
Ulrik Nilsson
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Nu har jag skaffat kart och varit på första träningen på Lockarp. Det blev en lätt begagnad Mosquito M3 DD2 med Evo motor. Skitkul är min första reflektion och jäklar vad det går undan. Det kommer krävas en del träning innan man sätter konkurrenskraftiga tider, men det gick ganska bra, tycker jag. Tempot i körningen på kartbana känns kraftigt uppskruvat jämfört med vad jag är van vid med stor bil. Jag har visserligen inte kört några riktigt extrema bilar, men jag tror att det ska till något särskilt för att matcha en kart.

Prio ett är att få tag i en bra garageplats i närheten av hemmet och sedan träna på så mycket som möjligt. Jämfört med körning med stor bil är det ju otroligt smidigt i kartingvärlden att ha tillgång till bana för småpengar flera gånger i veckan och åtminstone på helgerna, under vad jag förstår, hela året.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Ulrik NA
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 30



Max skrev:
Nu har jag skaffat kart och varit på första träningen på Lockarp. Det blev en lätt begagnad Mosquito M3 DD2 med Evo motor. Skitkul är min första reflektion och jäklar vad det går undan. Det kommer krävas en del träning innan man sätter konkurrenskraftiga tider, men det gick ganska bra, tycker jag. Tempot i körningen på kartbana känns kraftigt uppskruvat jämfört med vad jag är van vid med stor bil. Jag har visserligen inte kört några riktigt extrema bilar, men jag tror att det ska till något särskilt för att matcha en kart.

Prio ett är att få tag i en bra garageplats i närheten av hemmet och sedan träna på så mycket som möjligt. Jämfört med körning med stor bil är det ju otroligt smidigt i kartingvärlden att ha tillgång till bana för småpengar flera gånger i veckan och åtminstone på helgerna, under vad jag förstår, hela året.


Stor tumme upp Max thumbs up Hoppas vi får till lite körning tillsammans till våren/sommaren! Jag delar helt dina kommentarer, så grymt intensivt och fantastiskt roligt!

_________________
Ulrik Nilsson
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Ulrik NA skrev:
Stor tumme upp Max thumbs up Hoppas vi får till lite körning tillsammans till våren/sommaren! Jag delar helt dina kommentarer, så grymt intensivt och fantastiskt roligt!

Absolut! Och säsongen är inte slut än.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Ulrik NA
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 30



Max skrev:
Ulrik NA skrev:
Stor tumme upp Max thumbs up Hoppas vi får till lite körning tillsammans till våren/sommaren! Jag delar helt dina kommentarer, så grymt intensivt och fantastiskt roligt!

Absolut! Och säsongen är inte slut än.


Sant! Lockarp på söndag eller det blir Åsum?

_________________
Ulrik Nilsson
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Ulrik NA skrev:
Sant! Lockarp på söndag eller det blir Åsum?

Tyvärr sätter jobbet käppar i hjulen i helgen, men nog ska det bli mer åka innan jul i alla fall.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
HP
Gbg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 53



Jag har kört endel Rotax Max , mest motionsåkning, men funderar på att åka DD2
Har dock gett mig på Time attack också så får se hur mycket kart det blir!

Har gett ca 50 k för alla prylar inkl beg kart skulle jag tro. Inne på andra karten nu

_________________
Henrik Petersson
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Nu är säsongen igång. 2 plusgrader på Klippan räckte för en bra träningsdag. Det var rackarns halt och ganska svårt att få upp tempen i däcken, men för min del var det bra kvalitet på träningen ändå.

Vilken höjdare det är att kunna åka så här tidigt på året, med framförhållning på någon dag och betala någon hundralapp för det. Jag hade inte funderat så mycket på karting förrän förra året, men nu känns det som ett ganska självklart val. Ni som inte testat en tävlingskart - gör det!

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Trådlyft.

Hur går det för er?
Tänkte åka till Umeå och kolla helgen som var men det blev ingen DD2 där, synd.

_________________
SO Johansson
Citera
John@formtrappan.se
Gran Canaria
Här sen Dec 2017
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej!
Är en lycklig lottad som bor halva året på Gran Canaria!
Med mycket fritid så behövdes något att göra!
Så jag köpte en ny CRC DD2, har aldrig kört något annat än hyrkart, så det var med stor spänning som jag satte mig i ny kart och begav mig ut på barnan för att köra in motor och bromsar. Men hej vad det går att-göra-listan fortlevde dessa maskiner om man bara håller rött varvtal på motorn. Här på GC kan man köra varje dag mellan 10.00 till 22.00 alla dagar på året, till en kostnad av 800kr i månaden då ingår det ett litet garage som man ställer in karten mellan gångerna. Inget släp med karten här heller, tar 10 min från att man kommer till banan tills man kör för fullt. Min erfarenhet öringen så stor ännu bara kört ca 10h, men det man verkligen behöver är ett njurbälte! Annars får man väldigt ont, samt att sätet verkligen sitter åt runt kroppen så att man sitter still, annars blir man väldigt slut i armarna då man måste hålla emot hela kroppsvikten med armarna. Så sätet är verkligen viktigt att du får rätt. För övrigt så blir man väldigt trött i armarna ändå då det är tungt att hålla emot styrningen, man kan åka väldigt brett i svängarna kanske inte det snabbaste sättet. Men ack vad roligt det är att åka med bred sladd genom kurvorna. Som nybörjare är det väldigt enkelt att börja med denna typ av kart. Då det bara är att tanka och trycka på startknappen. Sedan är det bara att nöta på de perfekta kurvorna. Nu när man har kört ett tag så börjar nästa steg iutveckligen att börja ställa in karten, mycket olika möjligheter. Har börjat med styrningen för att minska överstyrning, för att slippa tappa backen genom kurvorna. Men här har jag mycket kvar att lära, men som sagt här kan jag köra varje dag för här är det det fint 330 dagar per år. Kostnaden för en kart är ungefär detsamma som i Sverige lite billigare 67000kr för en CRC dd2.
Sedan ett tips, köp redan från början möjligheten till tidtagning. Är väldigt bra att kunna titta på sina tider för att se att det går åt rätt håll när man tränar.
Vet att det är långt till säsong i Sverige, men här är det alltid säsong, nej nu skall jag ta ett par varv till😂.
Om ni kommer ner till GC kontakta mig för att stråla samman för lite körning!
Solen skiner som vanligt på GC🌞

_________________
Joh Daahlin
Citera
John@formtrappan.se
Gran Canaria
Här sen Dec 2017
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Mycket autostavnings fel i föregångende mejl, hoppas att ni förstår i alla fall.
Summering 🌞 Skiner häroch man kan köra kart året runt 😂

_________________
Joh Daahlin
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Kul att få läsa.
Fortsätt gärna, bilder och filmer är alltid trevligt.

_________________
SO Johansson
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



inget njurbälte man använder utan en väst som skyddar revbenen emot stötar och konstant tryck ifrån stolen.
Om man som du skriver inte sitter perfekt i stolen så kommer man sakta men säkert få benhinneinflammation i revbenen och då kan man inte köra alls,,,så väst måste man ha ifrån start.

_________________
Jörgen Bock
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Kul att höra från någon i samma sits. Har själv skaffat DD2a för ett par månader sedan och den står nu i garaget och väntar på bättre väder..... En Tonykart 2017 blev det, har rullat 18h under sin första säsong hos första ägaren.

Oerhört lyxigt att kunna köra året runt, det funkar inget vidare här i stockholm (men i södra sverige kanske det går bättre?).


Revbensskydd måste du som sagt ha. Jag håller precis på att skaffa de sista bitarna och det blir antingen ett Tillet P1 eller ett Bengio Bumper Plus

https://www.tillett.co.uk/shop/exd-p1-rib-protector.asp?id=792

https://www.ebay.co.uk/p/Bengio-Bumper-Plus-Rib-Protector-Large-UK-Kar . . . .

Tillet P1 anses av många vara det bästa revbensskyddet men jag är lite intresserad av att också ha ett ryggskydd och tittar därför på Bengio's variant som finns i en modell kompletterad med ryttplatta.

Du bör också komplettera med någon form av nackskydd. Leatt gör fina saker och har en modell avsedd för karting (utöver många modeller för cross-åkare).

Leatt och Tillet fungerar tillsammans. Är lite osäker på kombinationen Leatt och Bengio med ryggplatta men det blir antagligen den jag testar.

btw, är det en CRG du har?

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Allmänt banåkaforum
Kart DD2 Master - någon som har erfarenheter/kör ?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (40533 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande