Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 GTS -02
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14   >>
16 besök senaste veckan (97528 totalt)
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ah! Så man ska slipa bort texten Porsche i god tid innan besiktning då alltså


Ja Magnus, eller lite svart el tejp hade säkert räckt ...

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
henrikm skrev:
Måste säga att du har en jäkla grym bil färgen på buren är verkligen helrätt


Tack Henrik! Alltid kul att någon visar uppskattning för det som man pysslar med!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Fortsättning.....

Bilen återställdes alltså och nästa körning blev på hemmabanan Kinnekulle ring i Augusti med VW klubben. En riktigt bra dag med mycket körning och bra upplägg. Det var dock väldigt mycket bil på banan hela dagen men det var ändå ok.
Målet för dagen förutom att åka fort var att köra slut på de gamla däcken, dom hade hängt men i ca2 år och 10-14 banträffar. Däcken tog slut men dom gick fort också, stabila varv tider under minuten under hela dagen. Jag var nöjd och däcken slut .

Nästa tillfälle att köra var med Autotech också på Kullen. Denna dag såg jag fram alldeles extra imot dels för att träffa gamla race kompisar men även för att träffa "syster bilen" och dess nya ägare Nicklas Wiberg med hans M3a. Vi har försökt att få till en gemensam körning länge men som vanligt är det inte så lätt att bara...
Dagen till ära skulle jag även köra min bil på nya Toyo 888 och dessutom likadana runt om, har aldrig gjort det innan på denna bilen .. Förväntningarna var alltså höga!
Dagen började med blött före så jag väntade en stund med att rulla ut, ville så gärna få känna på det första goa fäster som finns i nya däck. Banan var upptorkande men snor hal! Helgen innan hade rallycrossen kört då hade det varigt hällregn, den röda sanden som finns runt omkring i marken på kullen hade blivit till lera och masserats ner i asfalten runt om på partierna som dom kör. Detta hade inte regnet under veckan lyckats skölja bort utan det var kvar till förtret för mig och andra ..
Under dagen så dammade mer och mer av den röda sanden bort men bilen kändes aldrig bra ändå. Den överstyrde hela tiden och bakvagnen släppte så fort man gav gas, inte alls som tidigare körning. Jag provade att ställa om dämparna och byte däck bak till begagnade Cup 2or, bilen blev bättre men inte bra... Jag skylde allt på asfalten och accepterade läget. Kom inte under minuten denna dag...
Mycket trevligt var det ändå att träffa Nicklas, Christan och andra rejsianer ..
Bjuder på några bilder där man även ser hur skitna bilarna blev av den röda sanden.





När jag kommit hem, tvättat bilen och börjat kolla över den som man gör efter varje körning. Speciellt om bilen inte känts helt ok så upptäckte jag att fästet för krängningshämmaren höger fram givit upp, fästörat hade gått av . Man ser tydligt på bilden hur fäster givit upp och krängningshämmaren dansat jenka med gummibussningen löst hängandes.Detta är ytterligare en anledning till att bilen inte kändes som den skulle. Alltid väldigt skönt att hitta något konkret fel när bilen inte betet sig som man förväntar.


Fortsättning följer.....

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Fortsättning....

Som alla vet så är det ju inte bara Julafton den 24/12 utan den kan ju inne falla när som på året eller rent utav flera gånger per år . Som vanligt så slö surfar man runt på blocket, Ebay och andra annons sidor. Av en slump så såg jag en annons som fångade mitt intresse något alldeles extra, ett sådant här tillfälle kunde inte missas, en önskelista till tomten mailades iväg och snäll som man varigt hela året och ätit sin gröt osv..... Nå väl. Några dagar senare stod det en stor svart fin julklapp och väntade på mig efter jobbet.


En stor svart fin låda med ett AP-racing bigbrake kit till M3an !!!!!!
6kolvs ok utan damtätningar, 362mm skivor, adaptrar, slangar och Ferodo ds2500 belägg!







Det var en körning inplanerad innan min säsong var slut så monteringen lät inte vänta på sig. Monteringen ställde inte till med några mera problem än att bromsslangarna som var med, inte passade på bilen.. Detta löstes snabbt med ett besök på Hydroscand som pressade nya åt mig. Bromsbeläggen som var med i kittet tänkte jag skulle få åka med på en körning ialla fall sen får man se vad det blir till nästa säsong.





Stort blev det men inte stort så att det ställer till några problem, fälgarna sväljer ännu större om man skulle önska. Men det tror jag inte kommer behövas, hade sneglat på Ap kit med 355mm skivor och tyckt att det räcker gott, men men.... Det var bara slumpen som avgjorde att det blev ett 362mm kit.

fortsättning följer.....

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Kinnekulle-körningen blev riktigt lyckad trots risigt väder på morgonen! Men håller med om att det kändes riktigt halt!

AP bromsarna!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



Kul det där med reg-besiktningen jag fick samma påpekande på bromsarna plus massa annat. Mitt löste sig med att jag åkte till en annan aktör. Nya bromsarna såg riktigt fina ut! får man fråga på vilken sida du handlade ifrån?

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Alexus skrev:
Kul det där med reg-besiktningen jag fick samma påpekande på bromsarna plus massa annat. Mitt löste sig med att jag åkte till en annan aktör. Nya bromsarna såg riktigt fina ut! får man fråga på vilken sida du handlade ifrån?


Ja Alexander, det verkar väldig godtyckligt vad som gäller och vad dom tittar på vid en reg besiktning. Eller ochså inte, olika kontrollanter bryr sig olika thumbs down .... Har hört många olika historier vad som släpps igenom och inte..
Jag hittade bromsarna på Ebay, bara till att börja leta. Kan även tipsa om racecardirect.com finns mkt kul där .

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Grymma bromsar

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Dags för en uppdatering här?!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Som sagt tidigare, jag är ingen vidare forum människa.
Fortsättning:
Säsong-17 avslutades på Falkenberg i ett härligt höstväder, open pit i 3h.
Bilen funkade fantastiskt och likaså de nya bromsarna, nytt PB noterades och jag var nöjd för året .



Om man skall vara riktigt kinkig så var inte Ferodo ds2500 beläggen som följde med broms kitet de bästa som jag kört med men de får sitta tills dom är slut tänkte jag.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Trevliga modifieringar på bilen. Kolfiberinsuget låter gott när man sitter på läktaren på Gelleråsen och tittar.

Tror för övrigt vi var på samma banträff för några veckor sedan på Gelleråsen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Vinter up date:
Då jag kör med en Square set up fäljar och däck, 10" et 25 så har jag under åren noterat att fram däcken tar i fjädrarna lite på mina öhlins RoT fjäderben fram. Har funderat på detta om man bara skulle spaca 5mm till fram eller om man skulle byta chassie, eller om man överhuvud taget skulle bry sig.... Efter mkt lurande så bestämde jag mig till slut att följa i Niclas Wiberg fotspår och bygga om mina RoT till raka fjädrar fram och bak. Dessutom så blir sättningen på chassiet och fjädrarna hårdare på kuppen. Fjäderbenen skickades till Karlstad efter nyår för ombyggnad och service. Beställde även nya fjäderbens lagringar fram ifrån Millway.
Detta var egentligen det enda som skulle göras under vintern, men det finns ju alltid lite "att göra" saker och vintern var kall lång, jävlig och efter som garaget är oisolerat och litet drog allt annat ut på tiden så det var inte förrän i slutet av mars som det började hända saker i garaget.
Alla oljor byttes, motor, växellåda och slutväxel. När man ändå ligger under bilen o kryper så kan man ju lika gärna passa på att demontera alla plast kåpor och tvätta och torka rent . Då upptäckte jag även att det var glykol på plasten under motorn och droppar på vevaxelremskivan, ja ja...... Fick bli en ny OEM vattenpump för året.




Bytte även luftfilter då det gått 2år .


Sen så har jag även snöat in på att man skulle öka marktrycket på bakaxeln på något sätt för att kompensera för den lättare bakändan på bilen. Montera vinge eller en diffuser var frågan?.... En diffuser skulle ju va kul , inte för att jag är aerodynamiskt skolad eller påläst men hur svårt kan det vara .
För att få det en bak på en E46M3a överhuvudtaget behöver man skapa plats och ivägen sitter både en ljuddämpare på tvären och en Kolkanister......
Kolkanistern togs bort, hålet i bagagen täcktes med en kolfiber skiva. Slangen till motorn pluggades, då jag kör med Alpha N mjukvara så kommer det inte till att ställa till något problem. Slangen ifrån tankurluftningen byttes och ett filter ifrån Biltema monterades på anslutningen, allt högt upp i höger hjulhus så att det inte syns underifrån.


Efter detta så kapades delen imellan utblåsen bort på bakre stötfångaren bort och vips så hade vi ett ordentligt hål att fylla med en diffuser.

Det visade sig inte så lätt som jag önskade att bygga något som liknade något och många mallar senare införskaffades en aluminium skiva som sågades till, bockades och passades in.


Då tiden gick och våren kom så lades detta projekt på is för året.... Får lura på detta tills nästa vinter.
Under tiden så hade även mina fjäderben anlänt och monterats. Gjorde även om mina innerskärmar fram då dessa slipats ner av däcken i överkant av hjulhusen. Hittade en undereds plast ifrån en annan bil som skars till och popnitades med plast nitar i den befintliga innerskärm. Bilder på innerskärm och fjäderben.




_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 415



Riktig fin M3 du har!
Ferodo 2500 är ju sportbelägg, Ferodo 3000 brukar nypa betydlig bättre, i.a.f på Alforna.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Bilen besiktigades en regnig vårdag utan anmärkning !
Men säsong premiären blev en solig och 28grader varm dag på Kinnekulle.
Blev väldigt nöjd med nya chassiet, för det var verkligen ett helt nytt chassi att åka med efter ombyggnationen. Har tidigare tyckt att bilen hävt sig över framvagnen i långa kurvor typ Kvarnkurvan och då att bilen tappat fäste fram.... Typ som att den dämparen gått i bump gummit. Detta var helt borta hur mkt än försökte att attackera och forsera i kurvan, dessutom så känns bilen mycket krispigare i styrningen, mycket mera känsla förmedlas i ratten och men kan korrigera i kurvan på ett annat sätt.
Av värmen hade jag och bilen inga större problem med, oljetempen gick aldrig över 120grader och vattentempen steg aldrig mer än till första pricken efter mitten. Däcken som jag kör på (Toyo 888) funkade också över förväntan i värmen. Sista stinten för dagen körde jag 42varv på ca 45minuter i ett sträck när yttertempen stod på 27grader !! Jag var svettig och bilen varm, men utan problem, under stinten körde jag kanske 3 avkylnings varv pga se hur däck och motortemp reagerade, vattentempen sjönk till rakt upp med en gång och däcken återhämtades. Bästa tid för dagen noterades med 1,00,22, vilket känns ok med tanke på förutsättningar.




Därefter ställdes bilen in i garaget och togs inte fram förrän jag åkte till Gelleråsen i midsommar veckan, en milen och blåsig dag men utan regn.
Det bjöds på en halvtimmaskörning per timma imellan 9-18 .
Bilen funkade som vanligt jätte bra. Fick bara justera dämparna fram lite för att hårda upp den lite då asfalten in i hårnåls kurvan är väldig ojämn och jag tyckte att bilen dippade lite mer än önskat under inbromsningen. Detta gjorde susen.
Detta var bara 3e gången för mig på Gelleråsen och dessutom första med nya depå kurvan, en mkt kul bana som är utmanande på många sätt, något gjorde jag bättre då tiderna kröp neråt och nytt Pb noterades även på denna bana.

Soppan och bromsarna bak tog slut innan ban tiden var slut så jag vände hemåt, nöjd med dagen.

Inga nya körtillfällen är inbokade just nu... Detta mest för att jag skulle vilja vända nosen på bilen söderut till Tyskland och gjort min pilgrimsfärd i år och pengarna räcker ju som bekant inte till allt Men men inget bestämt än.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
Riktig fin M3 du har!
Ferodo 2500 är ju sportbelägg, Ferodo 3000 brukar nypa betydlig bättre, i.a.f på Alforna.


Har beställt Nya PFC av PEAN så det blir nog ordning på sakerna nu !

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Trevliga modifieringar på bilen. Kolfiberinsuget låter gott när man sitter på läktaren på Gelleråsen och tittar.

Tror för övrigt vi var på samma banträff för några veckor sedan på Gelleråsen.


Om du har bilen på bilden så stämmer det bra! Den var riktigt snabb den lille vite !
Tyvärr så förmedlas inte så mkt som önskas av det ljudet in i kupen, det hörs mest och bäst innan bilen kommer !

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Sådär ja! Där kom ju uppdateringen!
Rolig läsning thumbs up thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Sådär ja! Där kom ju uppdateringen!
Rolig läsning thumbs up thumbs up



Ja Niclas men det krävdes en VAB dag oxå för att det skulle prioteras !

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Kul rapport! Får en fundering i huvet, hur länge räcker däcken för dig? Det är väl kanske inte så underligt om det är lite högre däckförbrukning på M2an än mina tidigare bilar med mer pulver, högre vrid längre ner i registret, högre fart men ändå... Jag tycker de 888R jag körde med gick åt förvånansvärt fort

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kul rapport! Får en fundering i huvet, hur länge räcker däcken för dig? Det är väl kanske inte så underligt om det är lite högre däckförbrukning på M2an än mina tidigare bilar med mer pulver, högre vrid längre ner i registret, högre fart men ändå... Jag tycker de 888R jag körde med gick åt förvånansvärt fort


Jag har kört 3 träffar, 2 heldagar och en halv. Tror att det är 1-2 dagar kvar i dom om man roterar dom o beroende på temperatur. Tycker oxå att dom här däcken gått åt ganska fort, tänkte prova Pirelli nästa gång och se hur dom är.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Trevliga uppdateringar! Riktigt grym bil har du med thumbs up Hade vart kul att se den på någon banträff nångång

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 GTS -02
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14   >>
16 besök senaste veckan (97528 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande