Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 70, 71, 72 >> 96 besök senaste veckan (497458 totalt) |
En tanke:
Gjut av karossen. Sälj karossen och få in några kronor på den i vart fall- från någon annan optimist Gjut en ny i glas/kolfiber - Du kommer ändå vilja göra det ändå innan Du är klar och sen kan Du tillverka hur många delar Du vill alltefter Du krockar Spar arbete i länga loppet SEn kommer Du behöva betydligt fler meter rör- typ 90 meter till _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Att det går åt mer än dom 18 metrarna rör som ligger är jag medveten om, men för att kunna hålla familjen nöjd och samtidigt bygga sig framåt så köps det lite åt gången.
Vad det gäller karossen så täcker inte värdet ens delar av vad materialet för att gjuta formar och sen delar kostar så den får vara kvar som grund. Visst att visa delar blir i glasfiber ändå. Skulle bilen hamna i räcket blir det det karossvagnen ändå. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Det är inte ofta Mäkinen har kurage att erkänna att Hoffman alltid har rätt *blink*
TS: Tänk på hur många timmar Du får vara med familjen istället för att kapa ut karossen.... Din fru kommer gladligt sponsra de kronorna om Du hjälper till med barnen samma tid istället. Mina råd baseras bara på att jag vart där Du är och jag får oftast lära mig på mina misstag. För ett år sen visste Du inte att detta skulle ta denna vändning. Efter ett år i Ditt nya garage kommer Du vilja bygga som Dina grannar,,,lr så har Du blitt knäckt. En annan ide då: Varför inte slänga/sälja Porschekarossen och låna gjutformar av ett par kompisar och gjut en Corvette C6 kaross?? Du står ändå i ett "vägskäl" _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Familjen är med i garaget. Sen tror jag att sponsringsbudgeten från frugan är nådd för en bra tid framöver iochmed att hon sponsrade med växellådan.
Vad det gäller karossen vill jag faktiskt inte ha en Corvette kaross eftersom jag tycker att dom är skitfula (förutom C2an). Viktmässigt så är karossen så pass lätt att jag inte bryr mig med det den delens vikt. Grund konstruktionen på karossen och chassiet kommer att passa bra tillsammans. Den här bilen väger in på ca 1050 kilo i utförandet på den övre bilden med dubbla 35 gallons soppatankaren jäkla massa extra kylare och så. Alla bygger inte på samma sätt. Jag bygger som det passar mig och min målbild. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
...och sen är det så kul att ha en i mångas ögon "folkvagnsporsche" och sen dra ifrån en värstingbil.
Helt rätt kör vidare på 924an! _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Finns inget bättre, men jag föredrar dem iofs med halv V8. Även om en Chevroletmotor är väldigt tilltalande. Jag tycker att det är kul att se att du bygger efter ditt eget huvud och att du delar med dig. Trist med förståsigpåare som berövar dig erfarenheten av egna misstag. _________________ Anders Hansson |
||||
Dom avhjälper jag delvis genom att meka med speedlab Men visst kommer det att bli lite egna misstag under byggets gång som jag absolut inte kommer att försöka att mörka Hur ska man annars hitta lösningen på misstagen _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
En del saker är väldigt givande även om man misslyckas. _________________ Anders Hansson |
||||
Nu börjar vi komma iordning i nya garaget, så snart ska det börja hända lite granna igen. Men förutsättningarna för att få ihop bilen finns där nu.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Ojdå...
Idag så har då som synes varit en destruktiv dag. Hela buren åkte ut, golvet skars ut och efter det så började funderingarna på hur nya ramen ska monteras. Allt som allt en klart produktiv dag. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Inte allt för upphetsande, men jag har börjat att byta bussningar. Vilken stor skillnad det blir med polybusningar istället för gamla gummi bussningar
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Har varit tyst här ett tag eftersom familjen har varit lite viktigare. Men idag så gjordes det ett besök för att börja få ordning på alla delar och verktyg som har legat runt bilen.
Bestämde mig också för att börja planera lite för hur alla komponenter ska placeras i bilen. Det kommer att bli en brandvägg mellan tankarna/bakre delen av bilen och förarutrymmet. Råkade också ställa in ett 31/71-18 slicks i bakre hjulhuset, det ser faktiskt ut som att det skulle kunna fungera.... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Återuppbyggnaden av bilen har nu officiellt påbörjats. Huvudbågen har placerats på sin plats, tröskeln har fått ge plats åt ett rör som kommer att bli det nedre röret i ramen. Framåtstöttan har också börjat att hitta på plats. Nästa gång det byggs så ska samma sak göras på passagerarsidan så att dom rören som ska sitta på tvären kan börja att passas in.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Vissa påstår att det är julafton imorgon, min fru påstod att hon behövde städa hemma idag, alltså åkte jag till garaget.
Här började det idag. Efter att ha känt sig klar för dagen så står bilen i det här läget. Pedalerna har fått flytta in i igen, likaså rattstången (som ska vinklas upp mer). Motorn står på sin plats. Näst på tur är att kopiera över det som är gjort till passagerarsidan. Ratten ska upp mer, och kanske lite mer bakåt. Det har hittat in en splitter under fronten också. Får se om jag lyckas att köpa loss den och sen se hur det ska modifieras för att den ska passa. Jag tror att jag måste hitta ett lägre insug, eller skita i förgasaren. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Ytterligare några timmar avverkade med att kapa bort av gammal plåt och ersätta med nya fina rör
Vid dagens början så såg det ut såhär. Sen så försvann det lite plåt och två rör hittade in. Det är inte särskilt mycket som håller kvar bakre delen av karossen nu. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Så ja, nu är nästan allt av golvet som behöver kapas bort borta. Lite på insidan av tröskeln på passagerarsidan kvar. Motorn åkte ur bilen och gjordes en liten mock up på.
Jag är också lite imponerad av hur styv karossen är, för trots att så mycket plåt är borta så har den inte vridit sig någonting. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 70, 71, 72 >> 96 besök senaste veckan (497458 totalt) |