Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge med erikjakan! Grannarna har kapitulerat!
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
15 besök senaste veckan (97006 totalt)
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Jag har hyffsat nyligen byggt ett liknande garage och av erfarenhet så skippade jag en bred port och körde med två 3x3meters istället.
Många 5-6metersportar blir riktigt rappliga eftersom det ofta är dimensionerat med gångjärn osv. för betydligt mindre portar.
Jag tycker det bara är jobbigt att "hela väggen" öppnar sig och man släpper in mycket mer kyla. Pelaren/väggbiten mellan portarna är inget man bryr sig om och oftast kör man ju ändå bilarna rakt in och ut bara.
Snyggare med bred port, det håller jag med om, men för mig var det inte skäl nog.

195mm väggar och golvvärme thumbs up billigt, enkelt och tillräckligt isolerat. Du spar aldrig igen dom extra pengarna det kostar att isolera mer/två lager på lägre uppvärmningskostnader.

Lycka till!

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705


Trådstartare
Tackar för input!

Men jag är envis, vill absolut inte ha någon stolpe, jag gör mycket andra projekt än bilbyggen, så ibland måste man in med stora saker, då lovar jag att stolpen kommer vara dryg att ha där.

Rolflexporten går att få i upp till 8m så jag tror lätt att gångjärn etc grejar 6m utan problem

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Och slagportar är uteslutet?? Kanske inte finns plats utanför??

Jag har inte bestämt mig ännu för portyp heller men även jag har ett behov av en stor glugg (i mitt fall 5m)

Jag fick lov att prioritera om mina pengar då bygglov osv inte blev som tänkt. Så spikade ihop 2st portar sjölv av 45*45 reglar osb och lätt isolering på rulle (för att hålla vikt och kostnaden nere)

Men nu har den fungerat ruggigt bra ett år så kommer inte stressa för att köpa någon annan. Dock åker jag inte in/ut dagligen som du kanske tänkt göra, jag har ju bara projekt där inne

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



erikjakan skrev:
Tackar för input!

Men jag är envis, vill absolut inte ha någon stolpe, jag gör mycket andra projekt än bilbyggen, så ibland måste man in med stora saker, då lovar jag att stolpen kommer vara dryg att ha där.

Rolflexporten går att få i upp till 8m så jag tror lätt att gångjärn etc grejar 6m utan problem

Mvh Erik Wedlund


Stor öppning ftw!

Efter att ha växt upp med farsans tvåportsgarage var stor port ett absolut krav när jag bygde eget garage. Är så glad att jag gjorde det, sjukt mycket smidigare på alla sätt och vis. Förutom att portarna blir dyrare..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



ett tips kan vara att kolla efter en sk hangarport om du inte reda gjort de...

_________________
Magnus Helin
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705


Trådstartare
ROLFLEX levererar porten

Snart dags att skicka in!


_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Stiligt!

Är själv sugen på bygga i liknande stil.
Mitt får nog bli något mindre, typ 7,50x8,00.

Vad ska du ha för panel och hur tänker du behandla den?
Har du lust att dela konstruktionsritningar?

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705


Trådstartare
Tackar!

Jajjemensan, så fort det finns några

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121



Har du något bra program att rita i som inte kostar massa dollars? Sketch up får jag inte att fungera riktigt. Sen tycker jag det jobbigaste är att kommunen inte kan säga bu eller bä om något om dom inte får in ritningar och bygglovsansökan. Tråkigt att det kostar ca 25' bara för att kunna börja bygga.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705


Trådstartare
Draftsight använder jag, bara 2d cad men det räcker gott för mig.

Sketchup suger IMO.

Ja dem tar svinigt betalt för sin "handläggning".

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



Var dom snälla på byggnadsnämnden ??

_________________
Magnus Helin
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705


Trådstartare
Nej dem var inte snälla, helt väntat iof men ändå.

Detta brev fick jag.




Dem tycker alltså att mitt befintliga garage som är ihopbyggt med huvudbyggnaden skall räknas till garagearean.

Det står iof i detaljplanen att garage ihopbyggt med huvudbyggnaden ej skall räknas till huvudbyggnades area, så tekniskt sett har dem rätt.

Jag tänker ändra huvudanvändningen för det garaget till förråd, hur exakt det skall ske för att blidka gudarna i Valhalla (läs kommun) återstår att få svar på. Antingen bygg igen porten, alternativt bygga en vägg som skärmar av inuti garaget så att en bil inte går att få in där längre.

Dem tycker även att byggnadshöjden skall beräknas från gatans vy, vilket tvingar mig att vrida garagetaket 90 grader, vilket blir en tankevurpa från deras sida då garagets tak ter sig mycket större från gatan än en gavel + att grannen får en väldigt hög vägg att stirra rakt in i istället för ett 45 gradigt tak. Dessutom blir det skitfult.

Jag skall rita ett nytt förslag, där konverteringen av mitt befintliga garage till förråd finns med, och där det blir aningens mindre till ytan, samt vridet 90 grader. Det enda positiva är att jag kan använda en vanlig takskjutport på 45 graders skenor invändigt sen.

Det hela påverkar också min tänkta utbyggnad på andra sidan huset, då byggnadsarean för hela huset blir 166,7 m2 nu när dem vill räkna in garaget, vilket gör att den kan bli max 33,3 m2 + 15 m2 attefallsutbyggnad. Vilket får duga.

Fortsättning följer.

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Tja att tjabba med makten är mycket att leka på deras villkor och lusläsa lagen och undantag..även vissa avvikelser kan ju få förekomma..
en kompis hade för mycket byggnads yta så han sänkte takhöjden (tillfälligt),
genom ett sänkt tak i en del av sin källare så den var mindre än vad som kan räknas som bostads yta,
och satte i en liten låg dörr genom det blev det biyta...vilken senare återställdes.. detta tipset fick kan genom en byggnads kille på kommunen som innan drev byggnads firma i egen regi..... han gillar att hjälpa folk mot byråkratiska fällor..
lycka till!!!
finns en del som byggt mer än godkänt. vilket senare justerats i lovet... kanske inte rätt... men...

_________________
Michael Thulesius
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 481



Hej
Jag har byggt ett garage som är 7,2x8,4, ca 60m2.
Isolering 30cm i golvet med vattenburen golvvärme igjuten, dock inte driftsatt ännu
Väggarna är en liggande 45a sedan en stående 145a och utanpå detta en liggande 45a till.
Taket är det 40cm lösull i.
Detta är väldigt lättdrivet.
Med bra isolering så blir det billigare och snabbare att få upp värmen.
Fasaden är liggande panel i trä.
Mitt innertak lutar 20 grader med 2,40 där det är som lägst, för att jag skulle få plats med en lyft.
Takstolarna köpte jag färdiga då man fick med beräkningar på dessa.

Jag har slagportar som är 2,50 breda i öppningsmått, med detta kan jag backa in trailer med bil på som var mitt mål.
Jag byggde ett däck/kompressor rum med loft ovanpå.

Jag hade det inte lätt heller med byggnadsnämnden då jag ville ställa garaget så nära tomtgränsen som möjligt.
Reglerna gällande höjden är att garaget fick inte vara högre än huset, vilket blir lite knepigt när man har en enplansvilla.
Jag ritade mitt garage själv i cad med inrådan av ett proffs när det gällde alla byggnormer.

Lycka till med bygget.
Ser fram emot att följa din byggtråd.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Jag byggde i Tumba och i Botkyrka kommun är en byggnads höjd vid takfot.
Sedan brukar en 10% ökning vara ok.
Ett tips är att gå runt i kvarteren runt om och kolla efter avvikelser, du behöver inte hänga ut någon specifikt men det kan ge dig ett litet underlag på avvikelser från gällande detaljplan.
Lycka till!
Erik

_________________
Erik König
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705


Trådstartare
Tack för alla tips!

Har ett nytt förslag påväg in snart.

Problemet är att det finns prejudicerande domar ang vilken fasad som man ska välja som beräkningsgrundande, och dem säger i princip att gavel ej får ligga ut mot väg, varken på huvudbyggnad eller garage. Helt stört, men det är kommun själv som väljer vilken fasad dem ska räkna höjden på..

Tyvärr är detaljplanen rätt ny så inget direkt nytt har uppkommit sen den klubbades igenom.

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Hej Erik,
Detdär med beräkningsgrundande höjd har jag nyligen vunnit en ca 4 år lång strid om.
Kommunen (mark och miljödomstolen) kom fram till att de domar man menade på var pred. Inte alls var det då det inte var applicerbara på den typen av bebyggelse. Så jag jade inte gett upp den frågan om jag var du.
Sen har jag inte detaljstuderat just din detaljplan ska tilläggas men det låter som att dom försöker dra samma luva med dig...

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705


Trådstartare
Vi får se vad dem säger, var där och pratade i fredags för att förklara min syn på saken.

Har även ritat om lite till 54,4 m2 och hoppas få igenom det som liten avvikelse.

Ang byggnadshöjden så "väljer" dem inte en fasad utan hon gav nån luddig förklaring på att det var den sidan som vätte mot infarten som skulle styra... typ. Men där visade jag lite bilder o skisser som styrkte min sak så samma sak där får vi se.

Det befintliga garaget tyckte hon att jag skulle göra om till bostadsyta, det tycker inte jag, borde räcka med en mellanvägg innanflr porten som omöjligger parkerande av bil där.

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag har sett bygglovshandlingar där det endast angetts "hobbyrum" på en del av garageytan, utan avskiljande vägg, och därigenom fått igenom betydligt större garage än 50 m2 och sluppit golvbrunn... Utan otillbörliga gåvor.
Rätt eller fel, snarare fel, men ibland läser byggnadsnämnden Boverkets Byggregler som fan läser bibeln.
Olika precis överallt, lite därför jag tröttnade på att vara KA.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705


Trådstartare
Det går jäkligt segt med bygglovet, ny handläggare tilldelad då den förra inte visste hur man hanterar en mail eller svarar i telefon.

Funderar på att använda sådana här paneler för bygget.

https://www.sipsdirect.co.uk/product/219mm-panel/

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Får de vara långsamma med byggloven? Jag trodde det fanns en gräns för det numera. Den kommer de förstås runt genom att skicka frågor om saker de egentligen borde begripa.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge med erikjakan! Grannarna har kapitulerat!
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
15 besök senaste veckan (97006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande