Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge - Tips under byggets gång
<<   1, 2, 3, 4   >>
30 besök senaste veckan (53938 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



"labuttag" med automatsäkring för varje uttag är ju väldigt bra, men snåljåpen brukar infinna sig när det skall dekoreras (eftersom byggbudgeten alltid är spräckt).
Dessa vackra (?) aluprofiler med oändliga ändringsmöjligheter brukar efter ett taf se ut som hockeyspelare utan löständerna monterade, flera otätade hål efter diverse ändringar, dessutom förgreningsdosor mm ändå. Erfarenheterna är från kontor, men varför skulle det bli bättre i eget garage.

Vette katten om inte 16A trefasuttag och snyggt upphängda små byggcentraler (såna under tusenlappen) kunde vara nån lösning (förutom rudimentärt med 220v uttag)?
Hyffast enkelt att utöka/modifiera, men kräver egengjorda 16A "patchkablar" för att få det snyggt, förutom den mängd 16A uttag som är lämpligt förstås (andra uttag, men ändå uttag)...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 227



Sätt en trådstege runt hela garaget så har du all möjligheter i världen för ett snyggt montage samt smidigheten att utöka installationen om det skulle krävas.

//Calle

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004
Inlägg: 246



Jag rekommenderar också trådstege runt hela garaget. Funkar utmärkt att dra tryckluftslang på också!

_________________
Michael Lindh
leg. bildåre
projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo"
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Jag tänkte försöka få med så mycket som möjligt nu när jag bygger så man slipper utanpåliggande el osv.

Tryckluften får iofs lägga i skena runt om eller bygger man en fast ringledning med uttag på 2-3st ställen.

Vad rekomenderar ni för lysrörsarmaturer?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Vid pelarlyften har jag dubbelkontakter varje meter, det blev ändå billigare än kabelvindor. Sen beror det givetvis på hur man tänkt/använder grejerna. Sen har jag trefas uttag lite strategiskt placerade runt garaget som har en 220 uttag så det är 13Ai 90% av garaget och 16A i trefas med kombinerad tvåfas. Samma vid arbetsbänken är det överdrivet många uttag så det alltid finns en nära.
Eldosor är billigt så du kan behöver inte fylla alla kontakter med en gång heller. Men hornbach hade bra pris/kvalitet på kontakter.

Lysrörsarmaturer köpte jag på jula som regelbundet har rea på dem. Inkapslade så tål både vatten och damm. Vissa är monterade i taket och vissa på väggen och dammigt blir det.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



håller med föregående .. minnst dubbla 3 fas varje 3 m.. kopplade ihop mina då jag sällan eller alldrig använder flera saker samtidigt.. och minns lika många enfas... köper man kombinerade så har man mindre kablar.. vilket jag iofs inte gjort...
köpte 33 ljusrörs armaturer på jula dom brukar säljas för att från 299. 259,229. 199, eller 149 beroende på... så när 149 kom var jag redo.. väntade ett år på det... lysrören säljs för allt från 29,90... 19.90, 15,90 .. till 9.90....
yepp passade på köpte mer av båda då behöver man inte vara orolig om man råkar sabba någon..
monterar ljusrören i 45 graders vinkel så blir det inte så lätt skuggade områden..

_________________
Michael Thulesius
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5579



Michael Th skrev:
håller med föregående .. minnst dubbla 3 fas varje 3 m.. kopplade ihop mina då jag sällan eller alldrig använder flera saker samtidigt.. och minns lika många enfas... köper man kombinerade så har man mindre kablar.. vilket jag iofs inte gjort...

https://www.malmbergs.com/Products/1951150

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Finns väll på både biltema eller swedol. Jag köpte på swedol

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Behöver man så mycket 3-fas uttag?

Hur har ni löst ventilation eller utsug i garaget?
Funderar på en pax-fläkt som man kan öka ventilationen på vid behov.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Hur många är ju en fråga om hur många förbrukare man har och hur gärna man har sladdar liggande på golven..
Ett elutag är billigt i slutänden.
Använder själv minnst 3vinkelslipar kompressor svets ofta punktsvets..som flyttas runt liksom bänkslip svarv fräs pelarbormaskin kallsåg acdc tig. Och 2billyftar.. nej behovet är olika i olika garage.. Men min erfarenhet ör det blir fler grejer och man flyttar runt grejer.. Fast visst gillar man skarvsladdar och grenutag så går det ju att lösa enklare. Men varför "fuska."..
Fundera på hur mycket grejer du har och hur mycket du flyttar runt dom och vad du vill skaffa...
Givetvis är behoven olika...
Att ha ett litet utsug är inte fel... Brukar vädra ut efter svetsövningar genom att öppna portarna..men har utsugsfläkt som skall i.

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



jag satte fler 3 fas än jag visat mig behöva hitills, men dem var en väldigt liten kostnad ändå jämnfört med hela bygget, ångrar absolut inte att jag förberedde,

jag drog all el i garaget utanpåliggande med rör mot taket sen ner till där jag ville ha uttag osv, har tillkommit lite rör i efterhand, skulle nog ärligt talat inte göra annorlunda om jag gjorde om det, man kommer på allt eftersom vad man vill ändra å då är det väldigt lätt gjort.

jag har i princip bara 230v på mina maskiner bortsett från svarv, även svetsar har jag valt största möjliga på 230v, detta för att ha möjlighet att ta med ut och alltid enklare med 230v när man är iväg, och smidigare med 230v kablar ute än långa 16amp.


jag har ett vanligt 4" ventilationsrör på vardera ände diagonalt i garaget för ventilation, på den ena som sitter ovanför arbetsbänk har jag satt en ca 40 watt ventilationsfläkt som jag slår igång när jag svetsar eller slipar eller liknande,, det räcker inte tyvär, den lösningen är rätt tyst och behaglig då jag föredrar att ha tyst i verkstaden . men har satt hasplar på dörr och port så man kan öppna dem på glänt ca 10cm å då får jag lite drag genom som hjälper till att hålla rök och damm borta, man släpper visserligen in lite kyla, men jag vill säga att det är försummbart och det drar ut rök så pass snabbt att det aldrig hinner bli kallt, möjligen lite svalare bara just när man svetsar.

kanske ska försöka öka på med ett par till ventiler för insläpp av frisk luft, tror det är gränsfall med bara två vanliga 100 ventiler, ialafall när fläkten är på så känns det som man inte får in tillräckligt mycket luft på andra änden så att säga.

jag är lite inne på att leta reda på någon vettig köksfläkt med större rostfri kåpa att sätta upp över arbetsbänken , då har man ju även ställbar hastighet på den , och tom lite extra belysning
samt i samma veva sätta in ett till insläpp vid andra änden av verkstaden

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gjorde så här nu, begagnad köksfläkt. Blir då ett rör upp till ventilationen så man förhoppningsvis får lite bättre flås på frisk luft när man svetsar på bänk, ska även sätta ett lysrör i platsen på undersidan av fläkt, och sätta tillbaka eluttagen sen under fläkten.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
knotan skrev:
Gjorde så här nu, begagnad köksfläkt. Blir då ett rör upp till ventilationen så man förhoppningsvis får lite bättre flås på frisk luft när man svetsar på bänk, ska även sätta ett lysrör i platsen på undersidan av fläkt, och sätta tillbaka eluttagen sen under fläkten.

Uppladdad med Rejsas Android-app.


Ja det passade ju bra med en fläkt där!
Jag kommer nog inte stå vid bänken att svetsa så mycket men en kraftig kanalfläkt eller köksfläkt hjälper ju till att ventilera ut röken ändå.

Problemet är väl att ingen av dem gillar slipdamm.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag tror inte (observera tror) att det är något större bekymmer alls om man blåser ur med tryckluft nån gång ibland.

Vet ju på verkstäder jag jobbat där man har haft alls möjliga olika fläkt lösningar och problemet är alltid att filter etc blir igensatt onormalt fort. Men aldrig vart problem med just fläktarna. Många gånger väljer man efter några år att bara strunta i filter å blåser rakt ut istället, men många nyare byggnader har ju värmeåtervinning på ventilationen då kan man ju såklart inte göra det då sätts värmeväxlare igen istället. Vilket blir samma problem med luftvärmepumpens innedel. Jag blåser rent min lvp innedel ca varannan vecka till en gång per månad, och det behövs verkligen.


Jag har kommit på en annan sak med. Har haft bilar stående i verkstaden som jag har behövt ha igång flera gånger på senaste. Och även stått precis utanför dörröppning och lackat småsaker.

Brukar öppna port på glänt och dörr för att skapa korsdrag, men ibland blåser det inte alls ute och då fungerar det knappt. Tänkte sätta en Krok för en säg 50-60watt typ 40-50 cm bordsfläkt som jag kan hänga upp i taket i mitten och rikta mot dörr eller port för att hjälpa till att skapa en luftström genom som hjälper till att dra ut dam avgaser rök osv.

Lite "bonnig" lösning men fungerar det bra så har jag inga problem med det. Huvudsaken är att det fungerar så man får behaglig luft. En sån lösning behöver varken kosta alls mycket eller bli högljudd då en sån fläkt går ganska tyst och bara när det verkligen behövs.

Ska koppla ett uttag till min fläkt idag och sätta in lysrör med å se hur det blir.

Har rivit ur kolfiltret ur den och tänkte hitta lämpligt skumgummi eller liknande att klippa till en nytt "för filter" av då det gamla var helt indränkt av fett.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Kökfläkten blir riktigt bra över arbetsbänken då det funkar när man limmar och har man lite kartong så har man en mini lackbås.

Jag hade en gammal fläkt över på 40-50W som jag monterade över ventilationen och styrs av en strömbrytare. Hade velat ha en timer men de är onödigt dyra tycker jag.



https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/stickp . . . .
Här är ett trefasuttag med enfas i toppen.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Om du har fläkten på stickpropp så finns ju halvtimmes timers som man ofta har till kaffebryggare...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Om du har fläkten på stickpropp så finns ju halvtimmes timers som man ofta har till kaffebryggare...

_________________
Michael Thulesius
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Michael Th skrev:
Om du har fläkten på stickpropp så finns ju halvtimmes timers som man ofta har till kaffebryggare...


Fläkten sitter högt upp på väggen så jag får hoppa för att köra igång den isåfall
Använder en sån till laddaren till skruvdragare m.m

Tror en monterad timer ligger på 500kr och uppåt. Köpte en lös för max 50kr. Lite tråkigt då det blir inte värt det för lite finnesser.

Trefasen i garaget är kopplat via en kontaktor i proppskåpet så jag har en knapp bredvid lampknappen som fimpar tre fasen samtidigt som jag släcker. Mycket tacksam om man skulle ha en kompressor eller liknande som småläcker och startar mitt i natten

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Någon mer som har en lösning på fläkt i garaget?
Kanske blir för komplicerad lösning att ventilera ut slipdamm och svetsrör för de få gånger jag kommer behöva det.

Behöver även tips på arbetsbänkar eller olika förvaringslösningar.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Begagnat kök är ju i princip gratis förutom kostnad målarfärg och skruv.

Jag är enormt nöjd med köksfläkten över arbetsbänk.
Men måste ordna fler tilluft då jag inte får så bra drag genom garaget som jag vill utan att ställa porten på någon cm glänt. Vilket iofs duger rätt bra.

Slipper i princip helt rök och lukt när man slipar och svetsar vid bänken även med port stängd. Svetsar jag på bil och har porten på glänt några cm så håller man hela verkstaden med frisk luft.

Ska dock sätta en liten sugande fläkt intill svarv och polermaskinen med då det dammar endel när man kör rostigt material
Har kört via dammsugaren hittills men något mer fast vore bekvämare och tystare

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Har kommit fram till invändig målning samt behandling av golv. Kan alltså se ett slut på bygget nu

Tips på hur jag ska behandla golvet? Epoxifärg? Klinker?
Ett slätt golv är väl egentligen att föredra..

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge - Tips under byggets gång
<<   1, 2, 3, 4   >>
30 besök senaste veckan (53938 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande