Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Hur väljer man 911?
7826 besök totalt

Vad gäller?
Högst motoreffekt för pengarna
0%
 0%  [ 0 ]
Ju senare generation desto bättre 991>997>996
18%
 18%  [ 9 ]
Luftkylt, allt annat är helgerån!
36%
 36%  [ 18 ]
Trimpotential, läs överladdning
8%
 8%  [ 4 ]
Upggraderat/banpreppat, låt nån annan stå för modsen.
36%
 36%  [ 18 ]
Totalt antal röster : 49

mks
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Om man ska köpa Porsche för nån dryg halvmiljon och vill behålla söndagsvärde men prova lite banåka, hur ska man tänka då?

_________________
Mattias Sjöström
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



mks skrev:
Om man ska köpa Porsche för nån dryg halvmiljon och vill behålla söndagsvärde men prova lite banåka, hur ska man tänka då?


Köp original i bra skick. Om du gillar bankörning så köp en bil enbart till det också. Men du kan prova med originalbilen först.

_________________
Anders Hansson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Ser att det står 100% för luftkylt men det är bara min röst som räknats - helt otippat att jag skulle rösta så

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



sweanders skrev:
mks skrev:
Om man ska köpa Porsche för nån dryg halvmiljon och vill behålla söndagsvärde men prova lite banåka, hur ska man tänka då?


Köp original i bra skick. Om du gillar bankörning så köp en bil enbart till det också. Men du kan prova med originalbilen först.


Väldigt sunt!

Jag röstade färdigmoddad för det var närmsta alternativ, men håller egentligen med om ovanstående.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Det beror mer på hur mycket du vill lägga på underhåll framöver och hur engagerad du själv är som mek/ägare.

Vill du bara ha en 911 att köra, låta nån annan serva den och inte har utrymme eller kunskap att meka själv så köp så nytt som möjligt. Har du plats och kunskap att meka själv och ser mekandet som en del av ägarupplevelsen så köp den bästa luftkylda du kan hitta.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Kul fråga, jag fick tänka efter lite. Jag behöver ju minst två stycken kom jag på En gammelelva att köra på små turer i och slalom Och sen en GT3 RS att köra bana... och slalom med

_________________
Magnus Thomé
Citera
mks
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Utbudet på 964:or är minst sagt skralt, iofs är det väl inte direkt högsäsong. De "bästa luftkylda" jag hittar kostar dessutom ohemult mycket pengar.

_________________
Mattias Sjöström
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Köp 2, en luftkyld 911 för söndagsturerna och en 944 S2/turbo för banåka, det borde du få för dryga halvmiljonen. Typ som jag......

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Janne J skrev:
Köp 2, en luftkyld 911 för söndagsturerna och en 944 S2/turbo för banåka, det borde du få för dryga halvmiljonen. Typ som jag......


Precis så! 911:orna är jättefina "Fikaporschar" men köp en moddad 944:a om du skall köra bana.....
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Beror på plånbok. Vill du bränna pengar köp luft kylt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



claes t skrev:
911:orna är jättefina "Fikaporschar"



_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



claes t skrev:
Janne J skrev:
Köp 2, en luftkyld 911 för söndagsturerna och en 944 S2/turbo för banåka, det borde du få för dryga halvmiljonen. Typ som jag......


Precis så! 911:orna är jättefina "Fikaporschar" men köp en moddad 944:a om du skall köra bana.....
/Claes


Det är få bilar som är lika bra på bana när det gäller underhållningsvärde som en äldre 911, de är fantastiska att utvecklas som förare i.

944 är kanonbra och väldigt effektiva men jag personligen upplever att en 911 i många fall är mer involverande att köra.

_________________
Anders Hansson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



sweanders skrev:


Det är få bilar som är lika bra på bana när det gäller underhållningsvärde som en äldre 911, de är fantastiska att utvecklas som förare i.

944 är kanonbra och väldigt effektiva men jag personligen upplever att en 911 i många fall är mer involverande att köra.



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
mks
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Supramannen skrev:
Beror på plånbok. Vill du bränna pengar köp luft kylt


Intressant. Vilken modell skulle vara minst kapitalförstöring tycker du?

_________________
Mattias Sjöström
Citera
mks
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Jag är 2m lång så det kanske är "mest takhöjd för pengarna" som är regeln. Jag har läst mig till att det är mer utrymme i senare generationer.

_________________
Mattias Sjöström
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



mks skrev:
Supramannen skrev:
Beror på plånbok. Vill du bränna pengar köp luft kylt


Intressant. Vilken modell skulle vara minst kapitalförstöring tycker du?


Nyare Porsches typ från 996 och uppåt. Beror på hur
Mycket man kan och vill skruva själv på dom äldre.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



mks skrev:
Jag är 2m lång så det kanske är "mest takhöjd för pengarna" som är regeln. Jag har läst mig till att det är mer utrymme i senare generationer.


Om du är lång så är de nyare (vattenkylda) 911:orna bättre. Jag är 196cm och har ägt/kört både 964 och 996 på bana (med hjälm) och 996:an har bättre höjd. Beror ju även på stolar och om bilen har taklucka. Nu har jag en 944:a med extremt lågt placerad stol och nu sitter jag perfekt!
Men det är bara att provsitta och provköra, för en Porsche är en grym banbil!
Mvh /Claes
Hmmm, trodde att jag skulle reta upp fler då jag kallade 911 för en fikaporsche.....

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



mks skrev:
Supramannen skrev:
Beror på plånbok. Vill du bränna pengar köp luft kylt


Intressant. Vilken modell skulle vara minst kapitalförstöring tycker du?


Luftkylt eller någon GT-modell, de håller värdet bäst.

Om du bara ska prova lite bana så kan du köpa vilken 911 som helst, alla klarar en dag på banan utan problem om man håller sig ifrån r-däck.
Egentligen vilken Porsche som helst av "sportbilstyp" klara en dag på banan i origialutförande om allt är i ordning.

Sen kanske du vill satsa på så ny bil som möjligt av GT-modell (eller turbo) om det verkligen ska gå undan.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Hur väljer man 911?
7826 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande