Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV6 -86 Motorbygge eller Motorbyte | << 1, 2, 3 7 besök senaste veckan (33626 totalt) |
Väldigt intressant för mig då jag själv har samma planer. Skall hämta en 24V nu till helgen.
Tänkt att ha den som långtidsprojekt, gå igenom den och sen hiva ner i min GTV6. Så detta kommer följas _________________ Besar J Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09 http://www.garaget.org/Besar |
||||
Varför behövde du lossa topparna för att du ville balansera veven ? Om det är kolvar/stakarna du också tänkt viktbalansera så brukar alfas stakar/kolvar hålla sig inom 2-3 g i statiskt balansering från fabrik. Det är knappast värt besväret, i synnerhet på på gatmotor där det knappast märks varken på motorgång eller effekt. /b _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Spolarna på 24v har inga inbyggda effektsteg. Det är bara en stor dum transformator. Kolla hur ditt Vipec sprut har för tändutgångar. Har inte ditt vipec sprutet inbyggda tändsteg så är det nog enklast att byta spolarna till något som har har det. många kör ju med vanliga VAG 115R COP'ar. i Alfa 24v. /b _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Den här killen gör verktyg till Alfa Om du skall göra enligt Alfa så skall man ha en vikt som bestämmer remspänningen till kam. http://www.totallyalfa.co.uk/ _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Det står så här i manualen. Tolkar det som att det är inbyggda tändsteg? Ignition Outputs VX ECUs offer up to eight independent ignition drives which can be used in a wide range of configurations from a basic distributor set-up through to more complex multi-coil arrangements. Unused ignition channels can be used for additional auxiliary outputs (simple switching functions only). Direct spark, wasted spark and distributed ignition configurations are supported. VX Ignition Specifications: Ignition Drive High 20mA@5V Ignition Drive Low 2A over current protected Open Collector (not fly-wheeled) in auxiliary output mode. _________________ Johan Svensson |
||||
Fick tag på en annan instruktion där det angavs ett mått med en tolerans på ett par tiondelar. Det gick att få till utan specialverktyg men det tog sin tid. _________________ Johan Svensson |
||||
Har nästan fått ihop hela motorn nu och börjar titta på det elektriska. Förra 12V-motorn hade fördelare. Den nya motorn har individuella tändspolar samt 2st tändmoduler. Se bild på original elschema för 24V-motorn nedan.
Nu till problemet. Jag har ett vipec-sprut v44 med endast 4 tändutgångar. Det innebär att om jag vill behålla mitt sprut, vilket jag vill, måste jag köra wasted spark. Fråga - Finns det något man kan köpa som splittar signalen utan att göra den svagare? Så att jag kan ha kvar mina individuella tändspolar. Lite info om tändutgångarna från mitt vipec-ecu/sprut; Ignition Outputs VX ECUs offer up to eight independent ignition drives which can be used in a wide range of configurations from a basic distributor set-up through to more complex multi-coil arrangements. Unused ignition channels can be used for additional auxiliary outputs (simple switching functions only). Direct spark, wasted spark and distributed ignition configurations are supported. VX Ignition Specifications: Ignition Drive High 20mA@5V Ignition Drive Low 2A over current protected Open Collector (not fly-wheeled) in auxiliary output mode. _________________ Johan Svensson |
||||
Fråga 2 - Som jag tolkar det så är tändmodulerna i original tändsystemet en slags förstärkare. Klarar mitt sprut att driva original tändspolar utan dessa?
Alternativet är väl annars att köpa sådana tändspolar som tar en signal och producerar 2 "tändströmmar" och går till 2 tändkablar direkt till tändstift. Jag tänkte först att detta är ett sämre alternativ men det kanske det inte är? _________________ Johan Svensson |
||||
Räkna inte med en strid ström av uppdateringar bara. Har en 5månaders hemma. Motorn är från en 164. Men det är i stort sett samma vad jag sett iaf. _________________ Johan Svensson |
||||
Man får gratulera! Det som skiljer i huvudsak förutom några gratis hästar är oljepumpen, på den modernare motorn från 166an (sådan som jag har) är oljepumpen kedjedriven på veven medans den från 164an har samma typ utav konstruktion som 12v. Nog med off topic, kul projekt som sagt och jag hoppas det ros hem så den får komma ut på vägarna! _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||||
Hur går det med motorn? Har samma konvertering på g, en hel del att begrunna helt klart.. Ska just lyfta ur originalmotorn för balansering av nya veven med gamla (lättade) svänghjulet. Bra inspiration här!
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV6 -86 Motorbygge eller Motorbyte | << 1, 2, 3 7 besök senaste veckan (33626 totalt) |