Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -86 Motorbygge eller Motorbyte
<<   1, 2, 3
7 besök senaste veckan (33626 totalt)
Besar Jashanica
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 68



Väldigt intressant för mig då jag själv har samma planer. Skall hämta en 24V nu till helgen.
Tänkt att ha den som långtidsprojekt, gå igenom den och sen hiva ner i min GTV6.

Så detta kommer följas thumbs up

_________________
Besar J
Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09
http://www.garaget.org/Besar
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



johan sv skrev:


Har lättat svänghjulet och balanserat med mr. Bob Weight o hans gäng.

Motorn var ihopmonterad med vev, kolvar och toppar när jag köpte den så det fick rivas igen eftersom jag ville balansera. Bilen är gatreggad och ska så förbli så balansering känns rätt. Så nu behöver jag nya toppackningar iom att de som satt på var dragna med moment. Störigt att slänga packningar som aldrig ens varit varma men så är det.



Varför behövde du lossa topparna för att du ville balansera veven ?

Om det är kolvar/stakarna du också tänkt viktbalansera så brukar alfas stakar/kolvar hålla sig inom 2-3 g i statiskt balansering från fabrik.

Det är knappast värt besväret, i synnerhet på på gatmotor där det knappast märks varken på motorgång eller effekt.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



johan sv skrev:

Sen börjar vi närma oss det jag tror kan bli riktigt klurigt. Nämligen kabelstammen. Jag har ett vipec sprut. Och den gamla 12v motorn har ju fördelare och den nya 24v har individuella spolar. Jag har en kabelstam som tillhör 24v motorn som jag tänkte använda mig av. Men jag måste koppla rätt "pinne" på spolarna och spridarna till rätt anslutning till sprutet. Har aldrig gjort något sånt här innan och har heller inte börjat forska på det än. Tips och länkar mottages gärna!


Spolarna på 24v har inga inbyggda effektsteg. Det är bara en stor dum transformator. Kolla hur ditt Vipec sprut har för tändutgångar. Har inte ditt vipec sprutet inbyggda tändsteg så är det nog enklast att byta spolarna till något som har har det. många kör ju med vanliga VAG 115R COP'ar. i Alfa 24v.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



johan sv skrev:
Någon som vet hur man monterar en sån här remspännare? Kan det vara så enkelt att bara spänna upp den mot remmen och sen dra ut sprinten? Bör man efterspännna/kontrollera efter första starten?



Den här killen gör verktyg till Alfa
Om du skall göra enligt Alfa så skall man ha en vikt som bestämmer remspänningen till kam.

http://www.totallyalfa.co.uk/

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Benny Steen skrev:
johan sv skrev:

Sen börjar vi närma oss det jag tror kan bli riktigt klurigt. Nämligen kabelstammen. Jag har ett vipec sprut. Och den gamla 12v motorn har ju fördelare och den nya 24v har individuella spolar. Jag har en kabelstam som tillhör 24v motorn som jag tänkte använda mig av. Men jag måste koppla rätt "pinne" på spolarna och spridarna till rätt anslutning till sprutet. Har aldrig gjort något sånt här innan och har heller inte börjat forska på det än. Tips och länkar mottages gärna!


Spolarna på 24v har inga inbyggda effektsteg. Det är bara en stor dum transformator. Kolla hur ditt Vipec sprut har för tändutgångar. Har inte ditt vipec sprutet inbyggda tändsteg så är det nog enklast att byta spolarna till något som har har det. många kör ju med vanliga VAG 115R COP'ar. i Alfa 24v.

/b


Det står så här i manualen. Tolkar det som att det är inbyggda tändsteg?

Ignition Outputs
VX ECUs offer up to eight independent ignition drives which can be used in a wide range of
configurations from a basic distributor set-up through to more complex multi-coil
arrangements. Unused ignition channels can be used for additional auxiliary outputs (simple
switching functions only). Direct spark, wasted spark and distributed ignition configurations
are supported.
VX Ignition Specifications:
Ignition Drive High 20mA@5V
Ignition Drive Low 2A over current protected
Open Collector (not fly-wheeled) in auxiliary output mode.

_________________
Johan Svensson
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Håkan Haver skrev:
johan sv skrev:
Någon som vet hur man monterar en sån här remspännare? Kan det vara så enkelt att bara spänna upp den mot remmen och sen dra ut sprinten? Bör man efterspännna/kontrollera efter första starten?


Den här killen gör verktyg till Alfa
Om du skall göra enligt Alfa så skall man ha en vikt som bestämmer remspänningen till kam.

http://www.totallyalfa.co.uk/


Fick tag på en annan instruktion där det angavs ett mått med en tolerans på ett par tiondelar. Det gick att få till utan specialverktyg men det tog sin tid.

_________________
Johan Svensson
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Råkade posta lite för snabbt. hur tar man bort inlägg?

_________________
Johan Svensson
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Har nästan fått ihop hela motorn nu och börjar titta på det elektriska. Förra 12V-motorn hade fördelare. Den nya motorn har individuella tändspolar samt 2st tändmoduler. Se bild på original elschema för 24V-motorn nedan.



Nu till problemet. Jag har ett vipec-sprut v44 med endast 4 tändutgångar. Det innebär att om jag vill behålla mitt sprut, vilket jag vill, måste jag köra wasted spark.

Fråga - Finns det något man kan köpa som splittar signalen utan att göra den svagare? Så att jag kan ha kvar mina individuella tändspolar.


Lite info om tändutgångarna från mitt vipec-ecu/sprut;

Ignition Outputs
VX ECUs offer up to eight independent ignition drives which can be used in a wide range of
configurations from a basic distributor set-up through to more complex multi-coil
arrangements. Unused ignition channels can be used for additional auxiliary outputs (simple
switching functions only). Direct spark, wasted spark and distributed ignition configurations
are supported.
VX Ignition Specifications:
Ignition Drive High 20mA@5V
Ignition Drive Low 2A over current protected
Open Collector (not fly-wheeled) in auxiliary output mode.

_________________
Johan Svensson
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Fråga 2 - Som jag tolkar det så är tändmodulerna i original tändsystemet en slags förstärkare. Klarar mitt sprut att driva original tändspolar utan dessa?

Alternativet är väl annars att köpa sådana tändspolar som tar en signal och producerar 2 "tändströmmar" och går till 2 tändkablar direkt till tändstift. Jag tänkte först att detta är ett sämre alternativ men det kanske det inte är?

_________________
Johan Svensson
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76



Riktigt fett bygge detta! Skall följas!

Håller på och monterar en 24v i min race 75a, är det en 24v från 164 eller en 166 du har skaffat?

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Nyquist skrev:
Riktigt fett bygge detta! Skall följas!

Håller på och monterar en 24v i min race 75a, är det en 24v från 164 eller en 166 du har skaffat?


thumbs up Räkna inte med en strid ström av uppdateringar bara. Har en 5månaders hemma. Motorn är från en 164. Men det är i stort sett samma vad jag sett iaf.

_________________
Johan Svensson
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76



johan sv skrev:
Nyquist skrev:
Riktigt fett bygge detta! Skall följas!

Håller på och monterar en 24v i min race 75a, är det en 24v från 164 eller en 166 du har skaffat?


thumbs up Räkna inte med en strid ström av uppdateringar bara. Har en 5månaders hemma. Motorn är från en 164. Men det är i stort sett samma vad jag sett iaf.


Man får gratulera!
Det som skiljer i huvudsak förutom några gratis hästar är oljepumpen, på den modernare motorn från 166an (sådan som jag har) är oljepumpen kedjedriven på veven medans den från 164an har samma typ utav konstruktion som 12v. Nog med off topic, kul projekt som sagt och jag hoppas det ros hem så den får komma ut på vägarna!

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Hur går det med motorn? Har samma konvertering på g, en hel del att begrunna helt klart.. Ska just lyfta ur originalmotorn för balansering av nya veven med gamla (lättade) svänghjulet. Bra inspiration här!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -86 Motorbygge eller Motorbyte
<<   1, 2, 3
7 besök senaste veckan (33626 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande