Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 23, 24, 25 >> 28 besök idag (148525 totalt) |
Fick en liten stund över i går kväll och satte i de nya delarna till växelspaken. Den gamla gummibälgen var helt paj och hål rakt igenom så det blev ny sådan, ny bussning och ny övre styrning. Växellänkaget känns helt klart mycket tightare.
Satte även dit en stålomspunnen hydraulslang som ersätter härvan och gummislangen som sitter där original. Ser ju mycket smidigare ut men det fanns bara ett plastclips för att fästa slangen. Fäste den i ovankant, men på motorsidan (växellådssidan kanske är mer rätt) så sitter den bara i slavcylindern. Funkar? Bör man vara rädd för att slangen rör sig och sliter mot kaross eller annat? Förresten, det är ingen som sitter på ett kopplingsschema till VICS-styrningen? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
En annan sak. De tunna kylslangarna som går från avgassidan någonstans, via originalutgången för stora kylslangen till kylaren, vidare till trottelhuset, vidare till "oljekylaren" vid oljefiltret och bak till baksidan av motorn, de är väl bara att ta bort eller? Hur stänger man då smidigast alla öppna kanaler? Tar man bort sandwichplattan under oljefiltret helt? Var köper man smidigast "stoppslangar" eller liknande eller finns det bättre sätt?
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Har kört med samma setup som Thomas. Sist jag var på Knutstorp fick jag svartflagg p.g.a. ljudnivån (på trackday). Ljuddämparen hade då gått två säsonger med sporadiska körningar. Det är lika bra att montera en något större som Thomas föreslår.
Do88.se har silikonhattar du kan montera. Jag hade dock behållit värmeväxlaren då den kyler oljan lite (vettigt om du ska köra bana) men kringgått nipplarna till spjällhuset. Med det sagt så har jag kört med värmeväxlaren stängd, det fungerar naturligtvis på bekostnad av något högre oljetemp. _________________ Alexander Mullaart MX-5 -01 |
||||||||
DO88s slanguttag fungerar utmärkt. Dyra som skam men har inte haft några problem att få det tätt.
https://www.do88.se/sv/artiklar/slangtillbehor/slanguttag/index.html _________________ Oscar Kärrqvist |
||||||||
Hmm. Får lura lite till på avgaset. Tror jag bygger ihop det med bara Appledämparen bak. Den är trots allt ganska stor. Låter det för mycket så får jag slänga dit en sån där lång smal sak strax efter katten.
Do88 verkar rätt. 24 kr stycket eller så och det blir ju ändå en del när man ska ha några, men det är nog ändå det bästa alternativet för stunden. Tack för tipsen! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Har stött på en liten oklarhet.
Den här lilla grejen med Mitsubishimärke på som har två slangar som båda går till framsidan av insuget, sitter på ett fäste som skall sitta över hjulhuset på bilens högra sida tillsammans med en liknande grej som är anluten med slangar till kolkanistern. Vad är det och kan jag ta bort den (alltså den på bilden, inte den som är ansluten till kolkanistern)? Gissar att det är någon sorts EGR-styrgrej eller så. Stämmer det? I så fall gissar jag att jag tar bort den och plugga slangarna. Eller? Den har en kontakt som inte passar med kabelflätan i bilen i alla fall. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Det är till tömningen av kolkanistern.
När du inte tänker styra den så kan du skippa den. |
||||||||
Tackar för det! Så kolkanistern styrs genom två slangar till insuget? Det är inte den som är ansluten till kolkanistern du menar? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Jag har aldrig klurat ut det helt. Jag har vara lagt tillbaka allt när det har varit besiktningsdags.
Du kan ju köra tankavluftningen via kanistern och sen ner i subframen, utan att kunna suga ur den med vacuum. Annars kan du vara busig och köra avluftningen till subframen direkt (eller till luftfiltret, utan vacuum). |
||||||||
|
||||||||
Men de båda slangarna som är anslutna till insuget? Gissar att du pluggar igen dem? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Det finns ju fina gummitutor att sätta på alla dessa vacuumanslutningar, en av dem fungerar fint som MAP-anslutning till valfritt sprut. |
||||||||
Fint, då är jag med på noterna. Tack! MAP-sensor kan bli smidigt längre fram. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Fick lite till gjort i helgen. Har löst allt med vattenkylningen och oljekylningen. Blev att jag pluggade värmningen av trottelhuset, mest för att slangarna hamnade i vägen för min reroute och för att jag inte ser behovet av värmningen riktigt. Snarare nackdel när tempen är hög i motorn. Behöll dock slangarna så "oljekylaren" som sitter där original fungerar som avsett från fabrik. Jordning var en annan sak som inte var alldeles självklar då ingenting passade som på den gamla motorn, men jag hoppas mina lösningar fungerar minst lika bra. Vakuumslangar till EGR och annat är också borta, men jag behöll kolkanister och allt runtikring och bränsleslangen som tidigare stack rakt upp från bränsletrycksregulatorn fick dras lite snyggt ovanför fuelrailen. Blev faktiskt riktigt stiligt. Det enda som verkligen krånglade var att kylslangen från baksidan av motorn och fram till kylaren (som alltså inte sitter där från fabrik utan är en del av rerouten) gör att luftbälgen från insuget till LMM (som är från en NA 1,8 och således passar rakt på om allt är standard) inte passar som tänkt. Tomgångsventiluttaget tar i, så därför har jag nu testat att kapa uttaget för den, vrida 45 grader och limma med tvåkomponetslim. Står och härdar nu så jag får känna på det i kväll och hoppas att det fungerar. Efter det är det bara att förlänga kablarna till lambdasonden, fylla på alla vätskor, lufta kopplingen, få dit luftmängdsmätaren och luftboxen, sätta i batteriet och provstarta.
Efter provstarten har jag följande problem att lösa: - Koppla in VICS-styrningen med hjälp av min MSD 8950 varvtalsswitch - Försöka fixera ett servorör som eventuellt kan skava mot kylfläkten - Koppla så båda kylfläktarna går på samma relä nu när AC:n är borta (som från fabrik styr ena) - Bygga om avgassystemet med SBF-katten, 2,5-tumsrör och V-bandkoppling (kommer göras när bilen är påställd, snön är borta och allt torkat upp utomhus eftersom jag kommer köra bilen till en kompis och bygga på plats) Den gamla 1,6-motorn fick förresten ett nytt hem i Alingsås i fredags. Den skall byggas om helt och hållet och tvångsmatas sägs det. Mer plats i mitt garage i alla fall och nu finns ingen återvändo (som om det gjorde det innan). _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
I förrgår fick jag kopplat lambdasonden och i kväll kom Oscar och hjälpte till att lufta kopplingen och fylla på växellådsoljan (tack igen!). Utöver det fick jag i motorolja, filter och en vrålfrän plugg med magnet på (courtesy of Speeding). Lyckades även sabba min fix av insugsbälgen, så den ligger och härdar på nytt nu. Det närmar sig uppstart!
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 23, 24, 25 >> 28 besök idag (148525 totalt) |