Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tråden som numera handlar om motortävlingsförsäkring!
1, 2   >>
11779 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kors i taket! Jag har inte följt ärendet på sistone, det var ju Konkurensverket o allt det där för några år sen. Svenska Bilsportsförbundet har alltså tagit bort regeln att man måste anmäla till dem när man deltar i event som arrangeras utanför SBF. Praktiskt så blir det ingen större skillnad eftersom få om än ingen följt anmälningsplikten. Alla vi som kört hyrgokart, trackdays, timeattack, slalom, långlopp utanför SBF men även haft SBF-licens har ju brutit mot denna regel i flera år. Skönt ändå att hotet om sanktioner mot oss motorsportsutövare tas bort!


http://www.sbf.se/Nyheter/Officiellt/tavlandeutanforsbf/


Citat:
2018-01-10

FS 2017/12 § 225

Tävlande utanför SBF

Förbundsstyrelsen fastställde förslaget att ta bort kravet för att anmäla sig till SBF eller SDF vid deltagande vid ett event utanför SBF/FIA sanktion
.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Förnuftet segrade till slut thumbs up

(88 sidor bakgrund https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51902)

_________________
Johan Lekås
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Det var på tiden!
Borde aldrig ha funnits såna regler.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Talonen
Hedemora
Här sen Aug 2007
Inlägg: 164



JIPPIE!!

Förnuftet segra till slut

_________________
Mattias Talonen
Bavariacup 2017 2:a i std klass
Bmw 135 m3 GTR banracingbil
Husqvarna 350 2020 Enduro
Husaberg 570-11:a RallyRaid
Mustang cab 07:a
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Jag har anmält till SBF alla SMA-arr jag varit på, det verkar dock som att de inte vet vad de skall göra med informationen...
Håller med om att det var en korkad regel.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Nillet skrev:
Jag har anmält till SBF alla SMA-arr jag varit på, det verkar dock som att de inte vet vad de skall göra med informationen...
Håller med om att det var en korkad regel.


När GDPR kommer så kommer dom inte kunna hantera informationen heller - eftersom det är information om saker som inte är kopplat till deras verksamhet.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag hörde ryktena för ett tag sedan och det var ju bra att de var sanna.

I texten står "tävlande", någon som har koll på om samma tolkning gäller för funktionärer med licens inom SBF?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
STEC
Roslagen
Här sen Dec 2016
Inlägg: 229



Jag är ju ganska insatt i detta och det är öppet för vem som helst att kunna köpa de licenser/försäkringar
som försäkringsbolagen säljer. Vi har gått ihop ett gäng olika arrangörer som gör detta riktigt bra ekonomiskt bra både som arrangör och förare. Vi öppnar även dörren för fler som vill ansluta sig att vara med 2018 med fler samverkan och mer bankörning.

PM eller email stec@stec.se för mycket mer information om samverkan , licenser , Sjukvård etc

2018 kommer bli ett magiskt bra bilsportsår.

_________________
Hans Medelberg

www.stec.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



tips bara.... STEC har inte haft någon lagstadgad Motortävlingsförsäkring och lär knappast ha det i framtiden heller..... så rent krasst så kör dom totalt olagligt...

det man har haft är en grupp olyckfallsförsäkring i IF... som jag har fått info om att dom inte kommer ha kvar utan försöker köpa i liknande i folksam istället......


så lagligt är det Svemo och SBF och SMA som har Motortävlingsförsäkringen.... vilket kan bero på att den tyvärr är dyr på riktigt och krävs en jäkla massa evenemang för att få gå runt.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
STEC har så långt jag vet en riktig motorsportsförsäkring från Folksam fr.o.m. i år via någon partner.

Om man känner sig osäker så går det säkert att dubbelkolla.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
STEC har så långt jag vet en riktig motorsportsförsäkring från Folksam fr.o.m. i år via någon partner.

Om man känner sig osäker så går det säkert att dubbelkolla.


det är en jäkla skillnad på motorsportsförsäkring.... och den lagstadgade Motortävlingsförsäkringen som alla arrangörer måste ha för evenemangsförsäkring......

och jag är tämligen säker... för vi förhandlade med Folksam också innan jag bestämde mig för IF... och folksam säljer enbart motortävlingsförsäkringen till RF anslutna förbund....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Fredrik - SLC skrev:
Magnus Thomé skrev:
STEC har så långt jag vet en riktig motorsportsförsäkring från Folksam fr.o.m. i år via någon partner.

Om man känner sig osäker så går det säkert att dubbelkolla.


det är en jäkla skillnad på motorsportsförsäkring.... och den lagstadgade Motortävlingsförsäkringen som alla arrangörer måste ha för evenemangsförsäkring......

och jag är tämligen säker... för vi förhandlade med Folksam också innan jag bestämde mig för IF... och folksam säljer enbart motortävlingsförsäkringen till RF anslutna förbund....

Ovanligt tyst från STEC som inte brukar vila på hanen när det gäller inläggsfrekvens..
Är ju en direkt och svart-vit trovärdighetsfråga (försäkrat vs oförsäkrat) och jag kan ju därför tycka att det vore värt en hel del för STEC att försöka sprida lite ljus i hur det förhåller sig?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
STEC
Roslagen
Här sen Dec 2016
Inlägg: 229



Nej då vi är inte tysta och jag skrev tidigare på tråden.

Men vi har ingen avsikt att sitta på öppna forum och bemöta dessa påhopp.

De som tävlar med STEC och våra samarbetspartners erhåller fullständiga försäkringsvillkor
och det räcker för oss som arrangör.

Vi har satsat väldigt mycket på att ha en väl fungerande säkerhet och de som vill veta mer är naturligtvis
välkomna att kontakta oss på 070-798 23 78 eller www.stec.se

Att Fredrik Skoghags privata påhopp är ju för att SMA är en aktör som säljer samma produkt som vi till motorevent.. Jag har min bild klar av den killen men inget jag lägger tid på att skriva här.
Tycker sånt mer är plumt och låg nivå jag ber Rejsa Magnus plocka bort sånt här för det tillför inte detta forum något att sitta och kasta skit på varann. Svensk Bilsport behöver inte sådana aktörer som Fredrik utan bättre samverka och göra win-win situationer för alla medverkande oavsett bilsportgren förare , banägare , publik etc.

_________________
Hans Medelberg

www.stec.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tråden låst tillfälligt.

Jag har pratat med Hasse idag och han har sagt att han får hem allt underlag om arrangörsförsäkringen (Motortävlingsförsäkring) tills nästa vecka.

Även om nu tex Fredrik Skoghag skriver utifrån ett eget intresse som konkurrent (vilket vi som läser får ta med i beaktande) så är vi flera som utifrån ett deltagarperspektiv vill säkerställa att allt är rätt gjort. Jag med. Arrangörsförsäkringen är ju oerhört viktig både för själva försäkringsskyddet och för att det är ett absolut och tydligt lagkrav. Vi vill aldrig aldrig läsa orden "allvarlig olycka på racerbana" ihop med "olaglig motorsport" på en löpsedel.

----

Så för att till slut kunna lägga frågetecknen som skvalpat runt till handlingarna så tycker jag att vi väntar tills Hasse har allt underlag nästa vecka. Då har han allt material och det blir enkelt för honom att radera alla frågetecken.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Då har jag lite nyheter!


Den korta versionen är, ja, Hasse/STEC kommer att samarbeta med en organisation som har en riktig motortävlingsförsäkring. De har haft den under flera år och de köper den från Folksam. Det är en tung spelare i Svenskt samhälle och jag har haft ett långt samtal med dem där de fullt ut har konfirmerat samarbetet med Hasse och Folksam som försäkringsgivare. Enligt de jag talat med så finslipar man på de sista detaljerna i samarbetet med Hasse och en uppdatering av försäkringsavtalet med Folksam. Allt ska vara klart den 8 februari, dvs innan Krutcupen har sitt första event den 10'e. Allt känns 100% superseriöst från deras sida.


Jag förstår att ni som är lite tvivlande hade önskat allt på bordet, även vilken organisation det gäller. Men Hasse har bett mig att hålla på det för stunden vilket jag har accepterat. Tar man något i förtroende med mig så stannar det så helt enkelt. Det kommer ju släppas sen hursomhelst. Det viktiga är att allt ser utmärkt korrekt ut så här långt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Fischy som vanligt från stec

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Supramannen skrev:
Fischy som vanligt från stec


Hur menar du då?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Thomé skrev:
Supramannen skrev:
Fischy som vanligt från stec


Hur menar du då?


Har du solglasögon på

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



Magnus Thomé skrev:
Då har jag lite nyheter!

Den korta versionen är, ja, Hasse/STEC kommer att samarbeta med en organisation som har en riktig motortävlingsförsäkring.


Betyder det att man inte haft det samarbete och då även ingen ordentlig försäkring tidigare?

Är inte ute efter att smutskasta någon, tycker bara det kan vara bra med ett förtydligande. thumbs up

_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andreas P. skrev:
Magnus Thomé skrev:
Då har jag lite nyheter!

Den korta versionen är, ja, Hasse/STEC kommer att samarbeta med en organisation som har en riktig motortävlingsförsäkring.


Betyder det att man inte haft det samarbete och då även ingen ordentlig försäkring tidigare?

Är inte ute efter att smutskasta någon, tycker bara det kan vara bra med ett förtydligande. thumbs up


Jag har inte 100% klar bild av förra året men den försäkring från IF han körde med förra året var eventuellt en eventförsäkring istället för en motortävlingsförsäkring. Jag har inte grottat i det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Supramannen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Supramannen skrev:
Fischy som vanligt från stec


Hur menar du då?


Har du solglasögon på


Infon jag presenterar kommer inte från Hasse. Avsändaren till infon jag presenterat här ser jag som fullständigt tillförlitlig. Antingen litar du på min bedömning av det eller inte.

Ingen kan titta in i framtiden men som det står nu så är försäkringsfrågan helt i ordning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Tråden som numera handlar om motortävlingsförsäkring!
1, 2   >>
11779 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande